جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عفاف در قرآن به چه معناست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عفاف در قرآن به چه معناست ؟




    سلام عفاف در قرآن به چه معناست ؟ یا قرآن عفاف را چه طور معنا می کند ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۳:۰۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط sokot_galbha نمایش پست
    عفاف در قرآن به چه معناست ؟ یا قرآن عفاف را چه طور معنا می کند ؟
    به نام خدا
    با سلام
    در قرآن كريم از تعفف و استعفاف سخن رفته است و دامنه و گستره عفاف در ديدگاه قران ، محدود به عفت جنسي يا پوشش نمي شود بلكه عفت در طلب از مردم يا برداشت از مال يتيم در ازاي انجام امور وي نيز از مصاديق عفت معرفي شده است .
    عفاف و عفت‌، در لغت به معنای مناعت با خویشتن‌داری آمده است‌؛ هم چنین به بازداشتن خویش از چیزی که حلال نیست عفت می‌گویند. عفت‌، حالت نفسانی است که انسان را از غلبة شهوت باز دارد. قرآن مجید، این کلمه را در چند مورد به کار برده است‌:1. در مورد کسانی که ازغلبة شهوت‌، خویشتن داری کرده‌، خود را به گناه آلوده نمی‌کنند:"وَ لْیَسْتَعْفِف‌ِ الَّذِین‌َ لاَ یَجِدُون‌َ نِکَاحًا حَتَّی‌َ یُغْنِیَهُم‌ُ اللَّه‌ُ مِن فَضْلِه‌ِ؛ (نور، 34) آنان که قدرت بر تزویج ندارند، خود را نگه دارند، و عفّت پیش گیرند تا خداوند از کرم خویش آن‌ها را بی نیاز کند." در این آیه‌، عفّت به معنای خویشتن داری از ارتکاب گناه و مفاسد اخلاقی است‌. "یَسْتَعفف‌"، یعنی کوشش کننده در طلب عفت‌، با ریاضت و دوری از زمینه‌های گناه‌. پیامبر اکرم‌در این باره فرموده‌اند:"ای گروه جوانان‌!کسی از شما که قدرت دارد بر تزویج ازدواج کند، و کسی که توانایی و قدرت ندارد، بر او باد به روزه گرفتن‌، زیرا روزه شهوت را کم می‌کند."( تفسیر صافی‌، فیض کاشانی‌، ج 3، ص 433، مؤسسة اعلمی‌، بیروت ـ لبنان‌. )
    در سورة نور آمده است‌:"و اَن یستعففن خیر لهن‌ّ؛ (نور، 60) اگر آنان طلب عفت کنند و خویشتن را بپوشانند، برای آنها بهتر است‌" آیه در مورد زنان پیر و سال خورده‌ای است که امیدی به ازدواج ندارند و جاذبة جنسی خود را از دست داده‌اند. یستعفف در آیه‌، به معنای حفظ حجاب آمده است و تردیدی نیست که حفظ حجاب برای زنان جوان واجب و لازم می‌باشد و این آیه به پیر زنانی اشاره دارد که کسی از روی لذت به آنان نگاه نمی‌کند.
    هم چنین در سوره نسأ می‌خوانیم‌:"و من کان غنیاً فلیستعفف‌؛ (نسأ،5) در صورتی که کسی غنی و ثروتمند باشد، زیبنده است طلب عفت کند، ]مناعت طبع داشته باشد[ و ]هرگز به عنوان حق الزحمه‌، از اموال یتیمان چیزی برندارد[." در این آیه‌، عفت به معنای خویشتن داری و بی توجهی به مال دنیا به کار رفته است‌. در آیه 273 بقره آمده است‌:"یَحْسَبُهُم‌ُ الْجَاهِل‌ُ أَغْنِیَآءَ مِن‌َ التَّعَفُّف‌ِ" آیه در مورد فقرایی است که به شدت نیازمند هستند، لکن خویشتن‌داری می‌کنند، و هرگز فقر و نیاز خود را به دیگران اظهار نمی‌کنند، به گونه‌ای که مردم خیال می‌کنند که آن‌ها غنی و ثروتمند هستند. در این آیه‌، عفت به معنی مناعت طبع و خویشتن داری از ذلّت درخواست به کار رفته است‌.
    تعفّف از باب تفعل‌، یعنی لباس عفت به تن کرده خود را عفیف نشان می‌دهند، به گونه‌ای که دیگران متوجه فقر آن‌ها نمی‌شوند.
    از قرآن مجید و احادیث ائمه اطهار:استفاده می‌شود که بهترین عفاف‌، خویشتن داری انسان از آلودگی به مفاسد اخلاقی و شهوت جنسی است‌. در سورة مؤمنون آمده است‌:"قد افلح المؤمنون‌؛ (مؤمنون‌،1) به تحقیق رستگار شدند مؤمنین‌." سپس اوصافی برای آنان ذکر می‌کند، از جمله‌:"والذین هم لفروجهم حافظون‌؛ (مؤمنون‌،5) مؤمنین کسانی هستند که دامان خود را از آلودگی به بی‌عفتی حفظ می‌کنند." رسول اکرم‌فرموده‌اند:"بهترین عفت در نزد خدا، عفت شکم‌، و فرج (دامن‌) است‌، به این که انسان از مال حرام اجتناب ورزد و دامن خود را از حرام حفظ کند."( میزان الحکمه‌، محمد محمدی ری شهری‌، ج 6، ص 361. ) هم چنین امام باقر7 در این باره فرموده‌اند:"عبادت نشده خدا به چیزی که افضل‌تر باشد از عفت‌، و پاک دامنی شکم و دامن‌."( میزان الحکمه‌، همان‌. ) بنابراین‌، تفاوتی که بین معنای استعفاف و تعفف می‌باشد، آن است که در استعفاف معنای طلب به کار رفته‌، ولی تعفّف‌، در بردارندة طلب نیست‌، بلکه پذیرش و مطاوعت را می‌رساند.
    نظر علامه طباطبایی دربارة این دو لغت این است‌:"استعفاف و تعفف معنای آن‌ها نزدیک به همدیگر است‌."( تفسیر المیزان‌، علامه طباطبایی (ره‌)، ج 15، ص 122. )

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود