جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا مثال آوردن قرآن كريم از حيوانات درست است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا مثال آوردن قرآن كريم از حيوانات درست است ؟




    سلام و عرض ادب آيا مثال آوردن قرآن كريم از حيوانات و مخصوصاً استفاده از كلماتي مانند حمار نوعي بي‌ادبي نيست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۳:۲۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما کاربر گرامی

    بين صاحبان نظران در تحليل مثلهاى قرآنى، در خصوص تشريح مصداق، نه تبيين مفهوم دو بينش است:

    يكى اين كه مثلهای تشبيه صرف و تنها براى تقريب معارف بلند و اسرار پوشيده نظام هستى به اذهان انسانهايى است كه در افق عالم ماده به سر مى برند. نظر ديگر آن است كه مثلها بيانگر وجود مثالى آن حقايق است و هيچ گونه تشبيه و مجازگويى در كار نيست.

    تفاوت اين دو ديدگاه در آن جا كه مثلا خداى سبحان برخى انسانها را به حمار يا كلب تشبيه كرده، اين است كه بر اساس ديدگاه اول اينان واقعا حمار نيستند، ليكن چون مانند حمار از فهم حقايق محرومند، به آن حيوان تشبيه شده اند؛ اما بر اساس ديدگاه دوم اين تمثيل بيانگر حقيقت مثالى آنان است و در موطنى كه حقايق اشيا ظهور مى كند، واقعيت و حقيقت مثالى نيز ظهور مى كند و از اين روست كه اينان در قيامت به صورت حيوان محشور مى شوند.


    درباره منافقان که قرآنم درباره آنان می فرماید:

    صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ (بقره/18)
    آنها كران، گنگها و كورانند لذا (از راه خطا) بازنمى‏ گردند

    صاحبان ديدگاه اول مى گويند: اينان انسانند لذا بينا و شنوا و گويا هستند، ولى چون سخن حق را نمى شنوند و آن را نمى پذيرند و حق را نمى گويند، به انسانهاى نابينا، ناشنوا و گنگ تشبيه شده اند، اما در ديدگاه دوم اين تمثيل ها ناظر به حقيقت و وجود مثالى آنهاست و منافق به واقع گنگ، كر و كور است (یعنی باطن و حقیقت مثالی اش چنین است).

    شاهد مدعاى ديدگاه دوم آن است كه در قيامت كه ظرف ظهور و بروز حقايق است (نه ظرف حدوث آنها) ، كورى و گنگى و كرى اينان ظهور مى كند و مى گويند:


    قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَني‏ أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً (طه/125)
    مى‏ گويد: «پروردگارا! چرا نابينا محشورم كردى؟! من كه بينا بودم!»

    و مراد از اين كورى، كورى چشم دل است، نه كورى چشم سر؛ و چشم دل اينان حقيقتا كور است:

    أَفَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتي‏ فِي الصُّدُورِ (حج/46)
    آيا آنان در زمين سير نكردند، تا دلهايى داشته باشند كه حقيقت را با آن درك كنند يا گوش هاى شنوايى كه با آن (نداى حق را) بشنوند؟! چرا كه چشمهاى ظاهر نابينا نمى ‏شود، بلكه دلهايى كه در سينه‏ هاست كور مى‏ شود


    و اين گمراهان، در قيامت افزون بر كورى، كرى و گنگى، به رو افتاده محشور مى شوند، نه برپا ايستاده:

    وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِهِ وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلى‏ وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعيراً (اسراء/97)
    هر كس را خدا هدايت كند، هدايت يافته واقعى اوست و هر كس را (بخاطر اعمالش) گمراه سازد، هاديان و سرپرستانى غير خدا براى او نخواهى يافت و روز قيامت، آنها را بر صورتهايشان محشور مى ‏كنيم، در حالى كه نابينا و گنگ و كرند جايگاهشان دوزخ است هر زمان آتش آن فرونشيند، شعله تازه‏اى بر آنان مى‏ افزاييم‏

    پس چنين نيست كه كورى منافقان در حد تشبيه باشد، بلكه بيان واقعيت و تمثل درونى آنهاست و در قيامت با باطن خويش، كه به ظهور مى پيوندد، مواجهند. در دادگاه قيامت مانند محكمه دنيا، كيفرها اعتبارى نيست، بلكه اعمال و باطن آدمى در آن روز مشهود خواهد بود.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۱۷ در ساعت ۱۷:۱۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نکته تکمیلی




    قیامت محل ظهور حقایق و «یوم تبلی السرائر» (طارق/9) است و باطل در آن راه ندارد (ذلِكَ الْيَوْمُ الْحَق، نبأ/30) و اگر انسان در دنیا حقایق را نبیند، در آخرت هم نمی تواند ببیند. صورت انسان در قیامت تابع سیرت و خُلقیات دنیوی اوست و قیامت روز تجلی صفات درونی اوست؛ صفاتی که در دنیا کسب نموده است.

    وَ مَنْ كانَ في‏ هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبيلاً (اسراء/72)
    كسى كه در اين جهان (از ديدن چهره حق) نابينا بوده است، در آخرت نيز نابينا و گمراه تر است!

    «فهو فی الاخرة أعمی» ، یعنی أعمی عن الحق (به این معنا در روایت هم اشاره شده) یعنی او از دیدن حقایق نیک کور است اما جهنم و مانند آن را می بیند!

    در برخی روایات أعمی در این آیه به مستطیعی که تارک حج است، تفسیر مصداقی شده است (وسائل الشیعه/ج11/ص25 و کافی/ج4/ص268).

    آیة الله جوادی آملی می فرمایند: از این احادیث شریف استفاده می شود که باطن تارک حج در دنیا کور است و همین باطن در آخرت ظاهر می شود، از این رو وی در قیامت نابینا محشور می شود. (جرعه ای از صهبای حج/ص33)

    برای تکمیل این بحث، مطالعه لینک زیر که در پاسخ پرسش دیگری عرض کرده ام، خالی از لطف نیست:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24598


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۱۷ در ساعت ۱۷:۲۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود