جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تمثيلات قرآن را توضيح دهيد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تمثيلات قرآن را توضيح دهيد؟




    سلام تمثيلات قرآن را توضيح دهيد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۳:۲۵

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    سلام به شما کاربر گرامی،

    به طور کلی، ذکر مثل برای تنزّل مسائل بلند و عميق و بيان آنها در افق فكری مردم است؛ با ذکر مثل می توان حقایق معقول را در لباس محسوس برای مخاطب تقریب به ذهن کرده و فهم مسأله را همگانی نمود. در قرآن کریم برای ذکر مثل های قرآنی، اهداف متعددی ذکر شده که البته همگی به نوعی به یکدیگر مربوط است؛ از جمله:

    1- تذکر و یادآوری:

    وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (ابراهیم/25)
    و خداوند براى مردم مثل ها مى ‏زند، شايد متذكّر شوند (و پند گيرند)!

    2- تفکر:

    وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (حشر/21)
    اينها مثال هايى است كه براى مردم مى ‏زنيم، شايد در آن بينديشيد!

    3- درک بهتر و آگاهانه مطلب:

    وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ (عنکبوت/43)
    اينها مثال هايى است كه ما براى مردم مى ‏زنيم، و جز دانايان آن را درك نمى‏ كنند


    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۲۱ در ساعت ۰۱:۳۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    در قرآن مثل‌ها به چند شکل بيان شده است:

    1. تشبیه با استفاده از کلمه مَثَل:


    مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرينَ النَّارُ (رعد/35)
    توصيف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده، (اين است كه) نهرهاى آب از زير درختانش جارى است، ميوه آن هميشگى، و سايه‏ اش دائمى است اين سرانجام كسانى است كه پرهيزگارى پيشه كردند و سرانجام كافران، آتش است!

    2. تشبیه با استفاده از حرف «كاف» (که از دیگر ادات تشبیه است):

    كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَديدُ الْعِقابِ (انفال/52)
    (حال اين گروه مشركان،) همانند حال نزديكان فرعون، و كسانى است كه پيش از آنان بودند آنها آيات خدا را انكار كردند خداوند هم آنان را به گناهانشان كيفر داد خداوند قوىّ، و كيفرش شديد است

    3. تشبیه با استفاده از حرف «كاف» و کلمه مَثَل (هر دو):

    مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ (بقره/261)
    كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى ‏كنند، همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه، يكصد دانه باشد و خداوند آن را براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد)، دو يا چند برابر مى ‏كند و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و (به همه چيز) داناست

    4. تشبیه بدون استفاده از حرف «كاف» و کلمه «مَثَل»؛
    در این فرض تمثیل از سياق عبارت و مفهوم آن فهمیده می شود:

    إِنَّ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ في‏ سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ (اعراف/40)
    كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، و در برابر آن تكبّر ورزيدند، (هرگز) درهاى آسمان به رويشان گشوده نمى ‏شود و (هيچ گاه) داخل بهشت نخواهند شد مگر اينكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد! اين گونه، گنهكاران را جزا مى ‏دهيم

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۲۱ در ساعت ۰۱:۳۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    3




    در اینجا بخشی از کلام علامه طباطبایی درباره مثل های قرآنی را به نقل از ترجمه المیزان استاد موسوی همدانی ذکر می کنم:

    فهم عامه بشر بيشتر با محسوسات سر و كار دارد و لذا نمى‏ تواند ما فوق محسوسات را به آسانى درك كند و مرغ فكر خود را تا بام طبيعت پرواز دهد. افراد انگشت‏ شمارى هم كه از راه رياضت هاى علمى توانسته‏ اند فهم خود را ترقى داده، به ادراك معانى و كليات قواعد و قوانين موفق شوند، وضعشان به خاطر اختلاف وسائل اين توفيق، مختلف است و به همين جهت فهم آنان در درك معانى خارج از حس و محسوسات، به شدت مختلف شده است و اين اختلاف از نظر مراتب، دامنه عريضى دارد كه احدى نمى‏ تواند اين اختلاف را انكار كند.

    اين نيز قابل انكار نيست كه هر معنا از معانى كه به انسان القا شود، تنها و تنها از راه معلومات ذهنى او صورت مى‏ گيرد، (مانند معلوماتى كه در خلال زندگيش كسب نموده)، حال اگر معلومات ذهنى او همه از قماش محسوسات باشد و ذهن او تنها با محسوسات مأنوس باشد، ما نيز مى‏ توانيم مساله معنوى خود را، از طريق محسوسات به او القا كنيم و تازه اين القا به مقدار كشش فكريش در محسوسات، امكان پذير است؛

    مثلا لذت نكاح را براى كودكى كه كشش فكريش به اين امر محسوس نرسيده، به شيرينى عسل يا حلوا ممثل كنيم، و اگر فكرش به معانى كلى هم مى‏ رسد، همين لذت نكاح را به آن معانى كليه و به قدرى كه فكرش ظرفيت دارد، ممثل مى‏ سازيم.

    پس دسته اول، معانى را هم با بيان حسى درك مى‏ كنند و هم با بيان عقلى، ولى دسته دوم، تنها با بيان حسى مى‏ توانند معانى را درك نمايند.

    و از آنجايى كه هدايت دينى اختصاص به يك طايفه و دو طايفه ندارد، و بايد تمامى مردم و همه طبقات از آن برخوردار شوند، و نيز از آنجايى كه قرآن مشتمل بر تأويل است، لذا اين سه خصوصيت باعث شد که بيانات قرآن كريم جنبه مثل به خود بگيرد [و برای تفهیم مطالب خود، از مثل استفاده نماید]؛ به اين معنا كه: قرآن كريم آنچه از معانى كه معروف و شناخته شده ذهن مردم است، فرض کرده و معارفى را كه براى مردم شناخته شده نيست، در قالب آن معانى معروف و همه فهم در مى‏ آورد، تا مردم آن معارف ناشناس را درک نمایند؛ نظير اينكه خود ما مردم، اجناس خود را با سنگ و كيلو و مثقال مى‏ سنجيم، با اينكه هيچ مناسبتى بين انگور و آهن نيست؛ نه شكل آهن را دارد و نه حجم آن را، ولى همين كه از نظر سنگينى مناسبتى بين آن دو هست، آن را با اين مى‏ سنجيم. (ترجمه الميزان، ج‏3، ص: 92)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۲۱ در ساعت ۰۱:۲۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود