صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قرآن، معجزۀ آخرين فرستادۀ خداست. وجوه اعجاز قرآن چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قرآن، معجزۀ آخرين فرستادۀ خداست. وجوه اعجاز قرآن چيست؟




    سلام قرآن، معجزۀ آخرين فرستادۀ خداست. وجوه اعجاز قرآن چيست؟


    کارشناس بحث : پاسجگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۲:۴۰

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود

    قرآن از ابعاد و زواياى مختلف معجزه است و اعجاز آن اختصاصى به فصاحت و بلاغت ندارد.

    برخى از اين ابعاد را قرآن خود به صراحت بيان نموده و در مورد آنها تحدى كرده است.
    برخى ديگر از وجوه اعجاز وجود دارند كه در مورد آنها تحدى خاصى در قرآن صورت نگرفته است. اين موارد مشمول آيات تحدى به صورت عام قرار مى گيرند.

    روشن است كه هيچ كس نمى تواند مدعى بررسى همه جانبه ابعاد اعجاز قرآن باشد؛ چراكه مسلما بسيارى از رموز و شگفتى هاى قرآن بر ما هنوز پوشيده مانده است.

    برخی از ابعاد اعجاز قرآن، این گونه شمارش شده است:

    1. شخصيت پيامبر (ص)
    2. فصاحت و بلاغت (اعجاز بيانى)
    3. آموزه ها و معارف عالى (اعجاز معانى)
    4. اعجاز تشریعی
    5. هماهنگى و عدم وجود اختلاف
    6. خبرهاى غيبى
    7. طرح مسائل دقيق علمى
    8. آفرينش هاى هنرى
    9. اعجاز عددى

    در ادامه توضیح مختصری از هر یک از این موارد ارائه می شود.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شخصيت پيامبراکرم(ص)؛ تحدى به كسى كه قرآن بر وى نازل شده‏:


    قرآن كريم بشر را به شخص رسول خدا (ص)، كه آورنده آن است، تحدى كرده و فرموده:

    آوردن شخصى امى و درس نخوانده و مربى نديده، كتابى را كه هم الفاظش معجزه است و هم معانيش، امرى طبيعى نيست، و جز به معجزه صورت نمى‏گيرد:

    «قُلْ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ، وَ لا أَدْراكُمْ بِهِ، فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُراً مِنْ قَبْلِهِ، أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
    بگو اگر خدا مي خواست اين قرآن را بر شما تلاوت نكنم، نمى‏كردم، و نه شما مى‏فهميديد، شما ميدانيد كه قبل از اين سالها در ميان شما بودم، آيا باز هم تعقل نمى‏كنيد؟ (1)

    آرى رسول خدا (ص) سالها به عنوان مردى عادى در بين مردم زندگى كرد، در حالى كه نه براى خود فضيلتى و فرقى با مردم قائل بود، و نه سخنى از علم به ميان آورده بود.

    حتى احدى از معاصرينش يك بيت شعر و يا نثر هم از او نشنيد، و در مدت چهل سال كه دو ثلث عمر او مي شود، با اين حال آن جناب در اين مدت نه مقامى كسب كرد، و نه يكى از عناوين اعتبارى كه ملاك برترى و تقدم است به دست آورد.

    آن گاه در رأس چهل سالگى‏ ناگهان طلوع كرد، و كتابى آورد، كه فحول و عقلاى قومش از آوردن چون آن عاجز ماندند، و زبان بلغاء و فصحاء و شعراى سخن‏دانشان به لكنت افتاد، و لال شد.

    و بعد از آن كه كتابش در اقطار زمين منتشر گشت، احدى جرئت نكرد كه در مقام معارضه با آن بر آيد، نه عاقلى اين فكر خام را در سر پروريد، و نه فاضلى دانا چنين هوسى كرد، نه خردمندى در ياراى خود ديد، و نه زيرك هوشيارى اجازه چنين كارى بخود داد. (2)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    مانند ناپذیری قران:
    http://www.alhassanain.com/persian/b...ani_2/016.html

    فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فصاحت و بلاغت (اعجاز بيانى)


    در اين مورد نيز تحدى صورت گرفته است. آيات پنج گانه تحدى، حداقل ناظر بر فصاحت و بلاغت بوده اند؛ زيرا ويژگى مهم مخاطبان پيامبر، كه به مقابله فرا خوانده شدند، فصاحت و بلاغت آنان بود.

    قرآن با شيوه بديع و منحصر به فرد خويش در بيان مفاهيم و معانى بلند و پرمحتواى خود كه نه نثر است و نه نظم، چنان جلوه گرى مى كند كه همه سخنان و آثار ادبى را تحت الشعاع خويش قرار مى دهد.

    جان ديون پورت، مؤلف كتاب "عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن" مى نويسد:
    همه اين معنا را قبول دارند كه قرآن با بليغ ترين و فصيح ترين لسان و به لهجه قريش، كه نجيب ترين و مؤدب ترين عرب ها هستند، نازل شده و مملو از درخشنده ترين اشكال و محكم ترين تشبيهات است .(3)

    بخشى از اعجاز ادبى قرآن كريم در اسلوب خاص و ويژه آن نهفته است. قرآن از نظر سبك كلامى، شيوه اى بديع را، كه هرگز سابقه نداشته، به وجود آورده است؛ قرآن نه نظم است و نه نثر.

    در قرآن سجع فراوان (كلمات مشابه پايانى هر آيه)، و نیز جوهر شعرى بسيار است؛ يعنى بيان ظريف و مجازى و انواع استعاره ها و تمثيلات و تشبيهات هنرى. در عین حال، قرآن قول كسانى را كه مى گويند قرآن شعر و پيامبر(ص) شاعر است به شدت نفى مى كند و مى فرمايد كه: به او شعر نياموخته ايم و سزاوار او نيست.(4)

    لذا قرآن شعر نيست و بايد گفت كه قرآن نوعى منحصر به فرد و تافته اى است جدا بافته. (5)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    آموزه ها و معارف عالى (اعجاز معانى)


    زيبايى قرآن فقط در الفاظ و عبارات و فصاحت و بلاغت آن نيست. اين كتاب مقدس برخوردار از يك زيبايى برتر و ارزش والاتر، يعنى مفاهيم و معانى عميق و دقيق است.

    قرآن رسالت خويش را هدايت بشر شناسانده و به عنوان قانون اساسى اسلام دربرگيرنده مجموعه اى از اصول و ضوابط هماهنگ با فطرت انسانى است.

    در زمانى كه انحطاط در اخلاق و آداب و رسوم اجتماعى به اوج خود رسيده بود و غارت و چپاول، امتياز به حساب مى آمد و دختران زنده به گور مى شدند و خيانت و فساد و فحشا و بى عدالتى فراگير شده بود، قرآن، كه پرچمدار مترقى ترين قوانين و مطرح كننده ارزش ها و فضايل انسانى است ظهور مى كند و به مردم صداقت، امانت، اخوت، وحدت و انسانيت را يادآور مى شود؛ آنان را از جهل به سوى علم، از تاريكى به سوى نور و روشنايى و از رذايل به سوى فضايل سوق مى دهد.

    جاودانگى قرآن به گونه اى است كه گذشت زمان تاثيرى در طراوت و حلاوت آن ندارد.

    همه اين اصول مترقى را در بدترين دوره انحطاط اخلاقى و در دوران رواج وحشيگرى مطرح و در بخش هاى مختلف زندگى از قبيل امور اقتصادى، مالى، اجتماعى و سياسى، امور نظامى و دفاعى، امور حقوقى، ثروت هاى عمومى، معاملات، ازدواج، طلاق، ارث و در عالى ترين شكل تبيين نموده است.

    همچنین در بخش اعتقادى و اثبات وحدانيت، نبوت، امامت و قيامت و خلاصه از مبدا تا معاد، آن چه را قرآن مطرح نموده، مطابق با عقل سليم و برهان قويم است.

    مجموعه اصول و معارفى كه با فطرت و سنن خلقت هماهنگى داشته و به همين جهت بقا و دوام آنها تضمين گشته است؛ هر دو بخش جسم و روح انسان ها را در نظر گرفته و با تكيه بر ارزش هاى اخلاقى و معنوى در ضمن بهره مند كردن انسان از مواهب مادى و طبيعى، او را در مسيرى متعادل و موزون قرار داده است.

    در يك كلام قرآن كريم در دو بعد علمى و عملى، يعنى تعليم معارف و حقايق هستى و تشريع قوانين و مقررات زندگى، آن چه را بشر نيازمند به آن بوده، در اختيار او گذارده است.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اعجاز تشریعی


    درباره تشريع احكام و قوانين حاكم بر نظام حيات اجتماعى، مبانى تشريعات ‏وحيانى داراى دو امتياز است كه در ديگر تشريعات وضعى (بشرى) وجود ندارد، يا كمتر رعايت‏ شده است.

    اول: مبرا بودن از هر گونه گرايش‏هاى منحرف كننده كه ممكن است در قوانين ‏وضعيه تاثير گذار باشد.

    تجربه نشان داده كه اين امكان، در اكثريت قوانين وضع ‏شده بر دست انسان‏ها، تحقق يافته است. حتى انسان‏هاى بزرگ، هر چند سعى در پرهيز از گرايش‏هاى قومى، نژادى، منطقه‏اى، گروهى و صنفى نموده‏اند، بازناخود آگاه لغزيده‏اند. امروزه، بشريت از ناهنجارى اين گونه قوانين وضعى، چه درسطح بين المللى و چه در محدوده‏هاى خاص، هنوز رنج مى‏برد.

    دوم: رعايت ‏سه بعد در حيات انسان، كه لازمه زندگى اجتماعى وى در اين‏ جهان است: رابطه وى با شؤون فردى و شخصى خود، رابطه وى با جامعه‏اى كه در پوشش آن قرار گرفته، رابطه وى با خدا و آفريدگار وى. كه در همين راستا اخلاق، معنويت و كرامت انسانى مطرح مى‏شود.

    قوانين وضعيه، تنها شؤون فردى و اجتماعى را جهت‏ بخشيده و حتى در بعد اول كمتر توجه نموده، بيش‏تر همت را در بعد دوم به كار انداخته است. ولى از بعد سوم، يعنى رابطه با پروردگار، به كلى غفلت ورزيده است. در حالى كه همين بعد سوم است كه به حيات انسان درخشش مى‏دهد و او را كاملا متعادل مى‏سازد و ازصورت "بهيميت‏"- انحصار در محدوده نيازهاى جسمانى ـ به در آورده، به انسان ‏چهره ملكوتى مى‏بخشد.

    اسلام، احكام و قوانين تشريعى خود را بر همين سه جهت‏ بنيان نهاده، تا «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ»؛ (6) را تحقق بخشد، ودايعى را كه در نهاد او قرار داده (اشاره به آيه امانت: احزاب، 72) ظاهر سازد و ازحالت استعداد به صورت فعليت در آورد و از اين راه منصب خلافت الهى را كه به او عطا كرده، جامه عمل بپوشاند. (7)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هماهنگى و عدم وجود اختلاف


    قرآن در طى 23سال به تدریج در مكه و مدينه، در شب و روز، در جنگ و صلح به هنگام پيروزى و شكست، در مواقع شدت و راحتى، و خلاصه در حالات مختلف نازل شده است. از سوى ديگر در مورد همه امور، داد سخن داده است. در قرآن از حكم و مواعظ گرفته تا مسائل اقتصادى، اجتماعى، سياسى، اخلاقى، اعتقادى و هنرى مطرح شده است.

    احتجاج ها و استدلال هاى عقلى، به اضافه امثله و قصص نيز در آن فراوان به چشم مى خورد. مسائل مربوط به دنيا و امور مرتبط با آخرت و قيامت به گونه اى بسيار پندآموز و سازنده ذكر گرديده، حتى داستان هايى از پيامبران و يا امت هاى پيشين كه احيانا در قرآن تكرار شده، در هرجا از مزيت و خصوصيتى برخوردارند؛ بدون اين كه در جوهر و اصل معنا خللى وارد آيد.

    حال اگر اين كتاب، ساخته دست بشرى بود، موارد متعددى از اختلاف و عدم هماهنگى و تضاد ـ آن هم در مدت نزولى نزديك به ربع قرن ـ در آن به چشم مى خورد؛ چراكه انسان در دنياى مادى همواره از نقص به سوى كمال در حركت است. حتى نويسنده اى كه كتابى مى نويسد، در يك فاصله زمانى كوتاه، اصلاحاتى در اثر خويش به وجود مى آورد و يا مطالبى متفاوت با مطالب قبلى خويش را در اثر بعدى خود جاى مى دهد.

    به همين جهت است كه قرآن تحدى خود را به اين صورت بيان مى كند:
    «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيرا»؛ آيا درباره قرآن نمى‏انديشند؟! اگر از سوى غير خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى‏يافتند. (8)

    بنابر اين، فقدان اختلاف در كتابى با محتوايى اين چنين، آن هم با تنظيمى تدريجى و در شرايط مختلف نزول، از سوى فردى درس ناخوانده و تعليم نديده، خود اعجازى آشكار و غيرقابل انكار است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خبرهاى غيبى


    قرآن كريم، هم از زندگى اقوام و پيامبران گذشته پرده برداشته و هم نسبت به آينده خبرهايى را از پيش گفته است. در هر دو زمينه، خبرهاى داده شده خبرهايى غيبى بوده اند.

    تحدى به اخبار غيبى در چندين آيه مطرح گرديده، از جمله: «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيها إِلَيْكَ ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا»؛ اينها از خبرهاى غيب است كه به تو (اى پيامبر) وحى مى‏كنيم نه تو، و نه قومت، اينها را پيش از اين نمى‏دانستيد!(9)

    بنابراين بخش عظيمى از قرآن كريم كه سرگذشت پيشينيان و داستان پيامبران الهى را بيان نموده است ـ در حالى كه خود پيامبر هيچ اطلاعى از آنها نداشته است ـ در حوزه اعجاز غيبى قرآن كريم قرار مى گيرند.

    اعجاز در مورد خبرهاى غيبى مربوط به آينده بيشتر قابل توجه است؛ به ويژه هنگامى كه همه آن چه خبر داده شده، عينا به وقوع پيوست، مانند:

    خبر پيروزى روميان بر ايرانيان؛ (10)
    خبر پيروزى مسلمانان در جنگ بدر؛ (11)
    وعده بازگشت پيروزمندانه به مكه؛ (12)
    وعده حفاظت از قرآن؛ (13)
    پيروزى دين اسلام بر ديگر اديان؛ (14)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    طرح مسائل دقيق علمى


    قرآن در زمينه طرح مباحث علمى در مواردى به صراحت و در پاره اى از موارد ـ كه براى بشر آن زمان قابل درك و هضم نبوده، بلكه احيانا مخالف با اصول مسلم پذيرفته شده در بين آنان تلقى مى شد ـ تلويحا سخن گفته است.

    به عنوان نمونه: «وَ أَرْسَلْنَا الرِّياحَ لَواقِح‏»(15)؛ امروز علم ثابت نموده است كه باردارشدن درختان و گياهان، نياز به لقاح دارد و اين مهم در مواردى با بادها صورت مى گيرد.

    خداوند در آيه اى ديگر تصريح مى نمايد كه وجود جنس مخالف تنها مختص به حيوانات نيست؛ بلكه در همه انواع گياهان نيز وجود دارد:
    «وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْن‏»؛ (16)
    «سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ»؛(17)

    مسأله حركت و گردش زمين نيز به صورت خاصى مطرح گرديده است: «الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً»؛(18)

    زمين، به صورت مهد و گهواره براى موجودات روى آن قرار داده شده است و اين خود ناشى از حركت وضعى و انتقالى زمين است. همان گونه كه حركت گهواره مايه آرامش و رشد طفل و كودك است، حركت زمين نيز در جهت رشد و شكوفايى انسان است. البته بيان كنايى و سربسته اين حقيقت در قرآن، بدان جهت است كه در زمان نزول قرآن، مردم اعتقاد به سكون زمين داشتند و آن را از بديهياتى مى دانستند كه قابل تشكيك نبوده و نخواهد بود.

    مسأله بيضوى و كروى بودن زمين نيز از بعضى از آيات استفاده مى گردد:

    «فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِب‏»؛(19)
    «رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْن‏»؛ (20)

    اگر زمين، مسطح بود، ناچار، يك مشرق و مغرب بيش نداشت. تنها با فرض كروى بودن آن است كه در اثر جابه جايى حالت نسبت به خورشيد، مى توان در يك زمان براى زمين، مشارق و مغارب متعدد را تصور كرد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود