جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا آيات قرآن كريم برابر با سلايق صحابه گرد آوري شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1390
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    90 در 36 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا آيات قرآن كريم برابر با سلايق صحابه گرد آوري شده است؟




    سلام آيا آيات قرآن كريم برابر با سلايق صحابه گرد آوري شده است؟ يا كاملا منطبق با خواست پيامبر اعظم (ص) تدوين گرديده است؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : 1390/03/19 در ساعت 13:41


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1390
    نوشته
    783
    مورد تشکر
    1,595 در 625 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [justifyfull]با سلام
    درباره زمان جمع آورى و تدوین قرآن میان محققان سه دیدگاه به چشم مى خورد:

    دیدگاه اول: تدوین قرآن به بعد از رحلت رسول الله (ص) بر مى گردد .

    دیدگاه دوم: تدوین قرآن به همین صورت فعلى (ترتیب آیه ها و سوره ها) در عهد رسول الله (ص) انجام گرفته است .



    دیدگاه سوم: که تفصیلی است بین چینش ایات ، جمع کردن مصحف های پراکنده و بالاخره نگارش یک قران الگو معتقد است كه براى قرآن سه مرحله جمع آورى شكل گرفته است:

    مرحله اول: نظم و چینش آیه ها در كنار یكدیگر كه شكل گیرى را در پى دارد . این كار در زمان پیامبر (ص) صورت گرفت .

    مرحله دوم: جمع كردن مصحف هاى پراكنده در یك جا و تهیه جلد براى آن ها كه در زمان ابوبكر انجام شد .

    مرحله سوم: جمع آورى تمام قرآن هاى نویسندگان وحى براى نگارش یك قرآن به عنوان الگو و ایجاد وحدت قرائت در آن . این مرحله در زمان عثمان صورت گرفت .


    بیش تر محققین و تاریخ نویسان بر آنند که جمع و ترتیب سوره هاپس از وفات پیامبر صلى الله علیه و آله براى نخستین بار بر دست على امیر مؤمنان علیه السلام سپس زید بن ثابت و دیگر صحابه بزرگوار انجام گرفت و ایات قران در زمان حیات حضرت رسول ص و به دستور مستقیم ایشان مرتب و مدون گشته است

    [/justifyfull]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    1,020 در 476 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    در مورد جمع دوم یعنی جمع زید بن ثابت در زمان ابوبکر به عرض برسانم که این جمع یک جمع قرآن کاملا سیاسی بود و اینها خلیفه شده بودند اما مصحف نداشتند و به بهانه اینکه جهان اسلام نیاز به مصحف دارد و این کار در زمان پیامبر نشده دست به جمع آوری قرآن توسط زید بن ثابت یهودی زاده درباری و اشرافی پرداختند و کسی هم از این مصحف استفاده نکرد در تاریخ و فقط در زمان جمع عثمان همچون دیگر مصاحف آن را گرفتند از حفصه اما نسوزاندند و به او برگرداندند و یکی از خلفای بنی امیه بعدا آن را گرفت و سوزاند.
    این جمع قرآن کاملا سیاسی بوده و اهل سنت برای آنکه برای دو خلیفه اول به قول خودشان اعتبار درست کنند ، خیلی این جمع را بزرگ جلوه می دهند در حالی که صحابه بزرگی چون ابن مسعود و ابی بن کعب و از همه مهم تر مولا و مقتدامان علی علیه السلام پیش از همه اینها به جمع آوری مصحف کامل در زمان خود حضرت رسول اقدام کرده بود.
    البته دقت شود که علی علیه السلام قرآن رسمی که قرار بود قرآن دنیای اسلام شود را در سه روز پس از وفات پیامبر آماده کرد و آورد، و دقت شود در سه روز نمی شود قرآن نوشت بلکه پیامبر قبل از وفات علی علیه السلام را خواستند و گفتند علی جان پس از من قرآن را دریاب و اشاره به طاقچه مردند که هر آیه ای یا سوره ای که نازل می شد یک نسخه در منزل حضرت می گذاشتند و حضرت علی هم می گوید پس از تجهیز و دفن پیامبر ردا از دوش نینداختم تا قرآن را جمع آوری کردم و کار ایشان تقریبا مثل یک صحافی کردن یا جلد ردن و مرتب کردن بوده است نمه نوشتن قرآن؛ آن هم جمع اوری قرآنی که بخشی از آن بر چوب بخشی بر کاغذ و بخشی بر چیزهای دیگری مه می شد روی آن نوشت و از سویی بدون نقطه و اعراب. علی علیه السلام ان را ارائه کرد و به مسجد اورد اما آن ملعون ها گفتند خودت را نخواستیم قرآنت را هم نمی خواهیم. در حالی که این قرآن، قرآنی بود که به عنوان نسخه اصلی در خانه پیامبر ص بود نه مصحف خود حضرت امیر علیه السلام.
    چرا که طبق شواهد موجود چنانچه مرحوم معرفت هم اشاره می نمایند ، ظاهرا علی ع بعد از شش ماه نیز قرآنی را ارائه کردند که این قرآن دوم ظاهرا قرآن خود حضرت بود که با تفسیر و شان نزول و ... بود و ظاهرا همان کتاب علی است که بعدها گاها برخی ائمه نشان برخی اصحاب خاص داده اند و در جواب سوال از اینکه این حکم را از کجا آورده اید به آن ارجاع داده اند که هر دو قرآن نزد حضرت مهدی موجود است و ان شاء الله به زودی دنیای اسلام با ظهور دولت یار از آنها بهره مند شود.


    اگر عجله ندارید چنانچه در تاپیک 39 طرح آموزش اینترنتی آشنایی با قرآن به زودی در فصل دوم گفتمان به این موضوع با شواهد و ... اش خواهم پرداخت.
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26799

    با عرض معذرت از تصدیع
    یا علی
    التماس دعا
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    1,020 در 476 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sokot_galbha نمایش پست
    سلام آيا آيات قرآن كريم برابر با سلايق صحابه گرد آوري شده است؟ يا كاملا منطبق با خواست پيامبر اعظم (ص) تدوين گرديده است؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    البته راجع به سوال دوست بزرگوارمان به عرض برسانم : حتی کار زید بن ثابت کار تقریبا متقنی در آن زمان بود و برای هر آیه که می خواست بنویسد سیاهه را می خواست و دوشاهد که دیده باشند او در محضر رسول الله این آیه را نوشته که عمر لعنه الله می خواست آیه ای اضافه کند که در تاریخ هم مشهور است ولی شاهد نداشت و نتوانست آن را به قرآن اضافه کند و از سویی در واو در آیه 100 سوره توبه می خواست این واو را حذف کند که کار حتی به شمشیر کشی و ... کشید
    وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (100)
    ما مطمئن هستیم و اطمینان صد در صد داریم که آنچه امروز قرائت می کنیم با قرائت حفص از عاصم همان است که بر پیامبر اکرم ص نازل شده بدون کم و کاست و زیادی و عینا همان است.
    اما اینکه آیا پیامبر مد نظرشان همین قرآن بود یا اگر این کار به دست معصومی همچون علی ع می رسید به همین شکل جمع می شد به نظر چنین نبود و قرآن به ترتیب نزول اشاعه می یافت که چنین نشد و جهان اسلام قرانی که امروز در دست دارد با وجود آنکه چیزی کم ندارد اما از چینشی در سوره ها برخوردار است که این چینش همچون مصحف حضرت امیر نیست و چون در نهایت این قرآن با نظارت صحابه بزرگی همچون ابی بن کعب نوشته شد و به همه بلاد فرستاده شد، این مصحف به نظر به مصحف ابی بن کعب نزدیک است در جایگاه سوره ها ولی در آیات قران کاملا توقیفی عمل شد و در همان زمان پیامبر جایگاه همه آیات روشن شد.
    البته دقت شود آیات استثنایی بسیار کم است در قرآن و مردم با آمدن بسم الله جدید می فهمیدند که سوره جدید شروع شده و خیلی به ندرت ایه ای می آمد و پیامبر دستور می داد این را در فلان جا بگذارید که با بررسی قطعی حقیر در 59 سوره ابتدای نزول ما فقط به یک مورد قطعی از آیات استثنایی می رسیم و آن آیه آخر سوره مزمل است که کاملا با غرض سوره هماهنگ است و همچون شرطی که بر یک سند خانه اضافه می نمایند یا تذکری بعدا می دهند این ایه نیز چنین است. البته برخی آیات همچون ایات ولایت یا ... به دلیل حکمت استتار و حفظ ،در برخی جاهای دیگر گذاشته شدند که باید روی آنها کار شود و دلیل و حکمت آن به دست اید.
    مثلا آیه تطهیر را شما در کنار آیات اول سوره انسان بخوانید و وزن و ... آن را با آن توجه کنید . البته این یک نظر است و تا شواهد قطعی به دست نیاید چنین صحبتی مقبول نمی تواند باشد که ایه تطهیر و سوره انسان باشند.


    پس در مجموع ما اطمینان داریم که قرآنی که امروز در دست ماست همان است که جبرییل بر پیامبر اکرم نازل نموده است و مخصوصا در قرائت کاملا مطمئن هستیم که به درست ترین شیوه یعنی قرائت حفظ از عاصم که قرائت متداول مردم و از سویی قرائت علی ع است قران را می خوانیم. اما در قضیه اینکه آیا با سلایق صحابه جمع آوری شد ظاهرا جمع قرآن در مصحف با سلیقه ایشان بود که سوره ها بر اساس بلندی و کوچکی و یک ترکیب خاص چیدمان شد و به ترتیب نزول نشد. اما ائمه ما این کار را تایید نمودند و دائما به هیم ن قرا> بین مردم توجه دادند.
    البته این نکته نیز دقت شود که قرآن موجود اغلاط املایی فراوانی دارد که این غلط ها همچنان در آن است و مشکلی هم در قرائت بوجود نمی اورد و ما درست قرائت می کنیم اما نوشته از لحاظ رسم الخط مشکل دارد که به جایی بر نمی خورد و حتی باعث عظمت قرآن است که هزار و 400 سال کسی حتی جرات نکرده به این سیاهه دست بزند و آن را تغییر دهد.

    با عرض معذرت از تصدیع
    یا علی
    التماس دعا
    ویرایش توسط همگام با وحي : 1390/03/25 در ساعت 00:49
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  6. تشكر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1390
    نوشته
    783
    مورد تشکر
    1,595 در 625 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    درباره زمان جمع آورى و تدوین قرآن میان محققان سه دیدگاه به چشم مى خورد:

    دیدگاه اول: تدوین قرآن به بعد از رحلت رسول الله (ص) بر مى گردد .

    دیدگاه دوم: تدوین قرآن به همین صورت فعلى (ترتیب آیه ها و سوره ها) در عهد رسول الله (ص) انجام گرفته است .



    دیدگاه سوم: که تفصیلی است بین چینش ایات ، جمع کردن مصحف های پراکنده و بالاخره نگارش یک قران الگو معتقد است كه براى قرآن سه مرحله جمع آورى شكل گرفته است:

    مرحله اول: نظم و چینش آیه ها در كنار یكدیگر كه شكل گیرى را در پى دارد . این كار در زمان پیامبر (ص) صورت گرفت .

    مرحله دوم: جمع كردن مصحف هاى پراكنده در یك جا و تهیه جلد براى آن ها كه در زمان ابوبكر انجام شد .

    مرحله سوم: جمع آورى تمام قرآن هاى نویسندگان وحى براى نگارش یك قرآن به عنوان الگو و ایجاد وحدت قرائت در آن . این مرحله در زمان عثمان صورت گرفت .


    بیش تر محققین و تاریخ نویسان بر آنند که جمع و ترتیب سوره هاپس از وفات پیامبر صلى الله علیه و آله براى نخستین بار بر دست على امیر مؤمنان علیه السلام سپس زید بن ثابت و دیگر صحابه بزرگوار انجام گرفت و ایات قران در زمان حیات حضرت رسول ص و به دستور مستقیم ایشان مرتب و مدون گشته است


  8. تشكر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود