جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در باره ذبح حيوانات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    2,773
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال در باره ذبح حيوانات




    سلام
    چرا در اسلام گوسفند ذبح می کنن؟
    چرا میگن تا وقتیکه زندست باید خون از بدنش خارج شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي احکام

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۹ در ساعت ۰۲:۰۹
    مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

    مغزهاي متوسط درباره حوادث

    و مغزهاي کوچک درباره مردم !

    شايد زندگي آن جشني نباشد که آرزويش را داشتي اما حال که به آن دعوت شدي تا ميتواني زيبا برقص
    .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    سلام
    چرا در اسلام گوسفند ذبح می کنن؟
    چرا میگن تا وقتیکه زندست باید خون از بدنش خارج شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    ذبح شرعی در اسلام مختص گوسفند نیست، بلکه تمام حیوانات حلال گوشتی که قصد استفاده از خوراکی آنها را داریم، لازم است طبق شرایطی که در احکام آمده، ذبح شوند تا حلال باشند.


    البته حیوانات حرام گوشت (به جز سگ و خوک) نیز اگر ذبح شرعی شوند، چرم و پوست آنها پاک هست. (گرچه نماز با آن صحیح نیست.)


    - نکته 1):


    در آیات شریفه قرآن به لزوم ذبح شرعی اشاره شده است و اینکه گوشتی که ذبح شرعی نشود و یا ذبح شود اما نام خدا بر آن برده نشود، حرام هست:



    حُرِّمَتْ عَلَیكُمُ الْمَیتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّیتُمْ ...


    «المائدة/3»


    گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه‌شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت‌شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده -مگر آنکه (بموقع به آن حیوان برسید، و) آن را سرببرید- و حیواناتی که روی بتها (یا در برابر آنها) ذبح می‌شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛...



    إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیكُمُ الْمَیتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَیهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ


    «البقرة/173»


    خداوند، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را نام غیر خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است. اما کسانی که ناچار شوند، در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد و تجاوز و تعدی از حد ننمایند، گناهی بر او نیست؛ (و می‌تواند برای حفظ جان خود، در موقع ضرورت، از آن بخورد؛) خداوند بخشنده و مهربان است.



    نکته 2):

    البته جزئیات و شرایط ذبح شرعی، به تفصیل در احکام مربوطه ذکر شده است که چون مورد سوال شما نیست، به آن نمی پردازم.



    -------------------


    ادامه دارد...


    .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نکته 3):

    بی شک تمامی آداب و احکام ذبح دارای مصالحی است که ممکن است از جمله مصالح مادی، معنوی و یا هر دو باشد.

    برخی از مصلحت های موجود در احکام ذبح در روایات و آیات اشاره گردیده است، و برخی نیز به وسیله علوم تجربی قابل دستیابی است و چه بسا با پیشرفت علم تجربی پرده از بسیاری از حکمت های مادی موجود در شرایط و احکام شرعی از جمله دستور ذبح برداشته شود.

    به برخی از این موارد در ادامه اشاره می کنم که البته منبع علمی معتبری بر آن ندارم. دوستان اگر در این زمینه منابع معتبری دارند، می توانند در ادامه ذکر کنند.

    (اما نکته مهم در این رابطه، مطلبی است که ان شاءالله در پست بعدی عرض خواهد شد و آن بحث تبعیت از احکام عبادی هست حتی اگر فلسفه و دلیل حکم بر ما معلوم نباشد.)

    ----------------------

    یک سلسله دستورها در اسلام برای طرز ذبح حیوانات وارد شده که هر کدام به نوبه خود، دارای اثر بهداشتی یا اخلاقی می باشد.

    لزوم بریدن چهار رگ، حرمت استفاده از گوشت مردار، رجحان سرازیر بودن حیوان در هنگام ذبح، و امثال آن همگی اشاره به لزوم خروج تمامی خون موجود در بدن حیوان است. و حکمت لزوم خروج تمامی خون پرنده یا هر حیوان دیگر هم به لحاظ خباثت و مفاسدی است که در خون وجود دارد و می تواند منشا بسیاری از مفاسد مادی و معنوی برای جسم و روان انسان باشد. بسیاری از مفاسد خوردن خون به وسیله علوم جدید تجربی نیز به اثبات رسیده است.

    در مورد حکمت حرمت گوشت مردار حلال گوشت می توان گفت مردار یا به دلیل ضعف بدن ویا بیماری مرده است که اثر ویرانگر آن بیماری ممکن است در مردار باقی بوده و به خورنده آن منتقل شود. در بعضی روایات این حکمت تایید شده و خوردن گوشت مردار را باعث مرگ ناگهانی عنوان کرده است. ضمن آنکه عموما خون موجود در بدن مردار به طور کامل تخلیه نمی گردد و در رگ ها و موی رگ ها باقی می ماند.

    در مورد لزوم ذکر خدا در هنگام ذبح نیز مصلحت اجتماعی و اعتقادی را می توان با عقل دریافت. زیرا عمل ذبح برای بت ها و طاغوت ها امر مرسومی بوده که قرآن برای مبارزه با آن ذکر خدا در هنگام ذبح را بعنوان مبارزه با یکی از مظاهر شرک لازم دانسته است.

    امام رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند:

    خداوند ذکر نامش بر ذبائح را وسیله حلیت آنان قرار داد تا بین حیواناتی که برای تقرب به خداوند و حیواناتی که برای عبادت شیطان ذبح می شود فرق قرار داده باشد. چرا که در ذکر خدا برای ذبح اقرار به ربوبیت و توحید است و در ذبح برای غیر خداد اقرار به شرک و تقرب به غیر خداست و ذکر خدا بین آنچه خدا حلال فرموده و آنچه حرام دانسته تمایز قرار می دهد.

    -------------------------------------------------

    پی نوشت:

    علل الشرایع .ج 2 ص196: (... أما المیته فإنه لم ینل أحد منها إلا لضعف بدنه أو وهنت قوته و انقطع نسله و لا یموت آکل المیته إلا فجأهو...)

    عیون اخبار رضا علیه السلام ج2.ص100

    .




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود