صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مادر در اسلام چه جايگاهي دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    129
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش مادر در اسلام چه جايگاهي دارد؟




    بعد از جدائي زن و مرد و سپردن حضانت فرزند به پدر تکليف مادري که فرزندش رو دوست داره چي ميشه ؟بچه باید تا آخر عمر بدون مادر باشه؟؟ خانواده چی میشه؟خانواده یعنی مرد و بچه؟؟ نکنه تو اسلام مادر در اصل جایگاهی نداره چون اگه اصل بود همچین قوانینی وجود نداشت!!


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۳:۲۲
    دلم میخواد همه آدم ها رو بکشم!


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    قبل از ارائه پاسخ اصلي بايد مقدمه اي را در مورد طلاق و تبعات ناشي از آن - يعني حضانت فرزندان و ...- مطرح كنيم .
    اينكه در روايات وارد شده است كه طلاق مبغوض ترين حلالها نزد خداوند است به دليل تبعات منفي اي است كه بر خانواده ميگذارد .
    در طلاق به دليل جدايي زوجين ، فرزندان دچار مشكلات عاطفي مي شوند ، فرزندي كه نياز به دو نفر به عنوان والدين دارد اكنون پس از طلاق بايد با يك والد زندگي كند ؛ طرح مساله از اين سو - يعني از سويي كه شما مطرح كرديد و با واگذاري حضانت فرزند به پدر ، مادر را بي اصل و بي جايگاه در خانواده معرفي نموديد - هم به حل اصل بحث كمكي نميكند زيرا اگر حق حضانت فرزند به مادر واگذار مي شد نيز همين سوالات از سوي ديگرش مطرح بود يعني به اين نحو:
    بچه باید تا آخر عمر بدون پدر باشه؟؟ خانواده چی میشه؟خانواده یعنی مادر و بچه؟؟ نکنه تو اسلام پدر در اصل جایگاهی نداره چون اگه اصل بود همچین قوانینی وجود نداشت!!
    بنابراين در بررسي احكام و قوانين ، تشبث و توسل به چنين راهكارها و چنين قياسهايي ابدا جايگاهي ندارد و بايد بصورت اصولي به حقوق و وظايف نگريست . لازم به ذكر است كه مساله حضانت فرزندان ، يك مساله اختلافي در ميان فقهاست چه بطور كلي فقهاي اماميه و اهل سنت و چه در ميان خود فقهاي اماميه .همچنين ميان فقهاي متاخر و متقدم نيز اندك اختلافي ديده مي شود .
    نظر مشهور متأخرين طبق نظر محقق: صاحب کتاب شرائع الاسلام اين است که پسر تا
    دو سالگي و دختر تا هفت سالگي بايد با مادر باشد. صاحب جواهر نيز به دو دليل قول محقق را اشهر و مشهور ميان فقها دانسته اند.
    الف) اجماع منقول: که در کلام ابن زهره حلبي در کتاب ”غنيه“ آمده است.
    ب) اعتبار: زيرا پدر به پرورش پسرو مادر به پرورش دختر، شايسته تر است.
    نظر فقهاي سلف: در برخي موارد به طور مطلق چه در مورد دختر و چه در مورد پسر
    اظهار نظر کرده اند، حضانت با مادر است، مادامي که مادر پس از مرگ شوهرش شوهر نکرده باشد برخي نيز درباره پسر، هفت يا هشت سالگي و درباره دختر تا زماني که مادر شوهر نکرده باشد، پايان حضانت دانسته اند.[1]
    نظر حضرت امام خميني (ره) در تحرير الوسيله: حق حضانت فرزند چه دختر و چه پسر
    تا دو سالگي با مادر است و پس از دو سال اگر فرزند پسر باشد، پدر احق است و اگر دختر باشد تا هفت سالگي با مادر و پسر از آن پدر است.[2]
    ________________
    1- مجله دادرسي، ص 12.
    2 - تحرير الوسيله، ج 2، ص 312.

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۰:۳۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اما بطور كلي در خصوص مساله حضانت بايد گفت كه در حضانت، آنچه‌ از دوش‌ زنان‌ برداشته‌ شده‌ وظایف‌ و مشقات‌ ادارة‌ معاش‌ کودک، تعلیم، تربیت، حفاظت‌ و مسؤ‌ولیتهای‌ ناشی‌ از آن‌ است‌ والا‌ از جهت‌ عاطفی، همة‌ فقهأ معتقدند که‌ فرزند، حق‌ ملاقات‌ و در کنار مادر بودن‌ را دارا است. این‌ تأسیس‌ فقهی‌ با سایر تأسیسات‌ نیز همخوانی‌ دارد که‌ یکی‌ از آنها طلاق‌ است. در شرائط‌ عادی، اختیار طلاق‌ در نهایت‌ بدست‌ زوج‌ است‌ لذا دادن‌ حضانت‌ فرزندان‌ و مسؤ‌ولیت‌ سنگین‌ حفظ‌ و نگهداری‌ آنان‌ بر دوش‌ مرد، یکی‌ از راههای‌ محدود کردن‌ طلاق‌ است‌ تا مردان‌ بسادگی‌ زنان‌ را طلاق‌ ندهند. اگر زوجی‌ مطمئن‌ شود که‌ بعد از طلاق، وظیفه‌ نگهداری‌ کودکان‌ و مسؤ‌ولیت‌های‌ ناشی‌ از آن‌ به‌ راحتی‌ به‌ عهده‌ مادر قرار می‌گیرد و او بار دیگر به‌ ایام‌ مجرد‌ی‌ و آزادی‌ از قیود مسؤ‌ولیت‌ برمی‌گردد به‌ راحتی‌ می‌تواند پیرامون‌ جدائی، تصمیم‌ گیرد. اما اگر وظایف‌ سنگینی‌ به‌ عهده‌ وی‌ باشد و قانون‌ نیز در موارد لازم‌ وی‌ را اجبار به‌ انجام‌ وظایف‌ کند به‌ ثبات‌ خانواده‌ کمتر لطمه‌ می‌خورد.
    نکته‌ دیگر، توجه‌ به‌ موارد سقوط‌ و شرایط‌ تحقق‌ «حق‌ حضانت» برای‌ هر یک‌ از پدر و مادر است. آنچه‌ اسلام‌ پی‌ریزی‌ کرده، توجه‌ به‌ زندگی‌ کودک‌ است‌ و لذا برای‌ صاحبان‌ حق، شرایط‌ و قیودی‌ را قرار داده‌ که‌ اگر از آنها تخلف‌ شود، حق‌ خودبخود ساقط‌ می‌شود.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    2,773
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    اما بطور كلي در خصوص مساله حضانت بايد گفت كه در حضانت، آنچه‌ از دوش‌ زنان‌ برداشته‌ شده‌ وظایف‌ و مشقات‌ ادارة‌ معاش‌ کودک، تعلیم، تربیت، حفاظت‌ و مسؤ‌ولیتهای‌ ناشی‌ از آن‌ است‌ والا‌ از جهت‌ عاطفی، همة‌ فقهأ معتقدند که‌ فرزند، حق‌ ملاقات‌ و در کنار مادر بودن‌ را دارا است. این‌ تأسیس‌ فقهی‌ با سایر تأسیسات‌ نیز همخوانی‌ دارد که‌ یکی‌ از آنها طلاق‌ است. در شرائط‌ عادی، اختیار طلاق‌ در نهایت‌ بدست‌ زوج‌ است‌ لذا دادن‌ حضانت‌ فرزندان‌ و مسؤ‌ولیت‌ سنگین‌ حفظ‌ و نگهداری‌ آنان‌ بر دوش‌ مرد، یکی‌ از راههای‌ محدود کردن‌ طلاق‌ است‌ تا مردان‌ بسادگی‌ زنان‌ را طلاق‌ ندهند.
    سلام
    خسته نباشید.
    این مسائلی که شما فرمودید مال زمان قدیمه
    الان زنان مثل مردها حقوق دارن کار می کنن و می تونن از عهده زندگی بربیان شرایط خیلی با گذشته تغییر کرده
    احکام حضانت و اینا مگه احکام ثانویه نیستن؟
    و احکام ثانویه هم با توجه به تغییر شرایط تغییر می کنن.
    شاید دیگه باید یه سری تغییرات تو این موارد داده شود مگه نه؟
    مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

    مغزهاي متوسط درباره حوادث

    و مغزهاي کوچک درباره مردم !

    شايد زندگي آن جشني نباشد که آرزويش را داشتي اما حال که به آن دعوت شدي تا ميتواني زيبا برقص
    .

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    129
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بچه باید تا آخر عمر بدون پدر باشه؟؟ خانواده چی میشه؟خانواده یعنی مادر و بچه؟؟ نکنه تو اسلام پدر در اصل جایگاهی نداره چون اگه اصل بود همچین قوانینی وجود نداشت!!
    این که شما میگین که یکی دو تا نیست تو اسلام هزاران مورد از این موارد است که همه به نفع مردان تموم میشه
    همین ازدواج موقت یعنی چی یعنی به وجود آوردن خانواده ناقص بدون مادر

    دلم میخواد همه آدم ها رو بکشم!


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    سلام خسته نباشید.
    سلام
    شما هم خسته نباشيد
    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    این مسائلی که شما فرمودید مال زمان قدیمه الان زنان مثل مردها حقوق دارن کار می کنن و می تونن از عهده زندگی بربیان شرایط خیلی با گذشته تغییر کرده
    من در بيان دلايل واگذاري حق حضانت - البته نه بطور مطلق بلكه به شكلي كه شرايطش را بيان نمودم - تنها علت را تامين معاش كودك بيان نكردم كه شاغل بودن زنان در زمان ما راهي براي حل مشكل باشد اگر دقت فرموده باشيد عرض كردم :
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    آنچه‌ از دوش‌ زنان‌ برداشته‌ شده‌ وظایف‌ و مشقات‌
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    اداره معاش‌ کودک، تعلیم، تربیت، حفاظت‌ و مسؤ‌ولیتهای‌ ناشی‌ از آن‌ است‌

    شما در عصر حاضر با زنان جوان شاغل زيادي مواجهيد كه توان مالي نگهداري از فرزندشان را دارند و مايلند ازدواج مجدد نمايند اما همسر ايده ال دوم ، حاضر به پذيرش فرزند وي نيست .
    يا با زنان شاغل زيادي مواجهيد كه توان مالي نگهداري از فرزند را دارند اما توان تربيت و تعليم و نگهداري از فرزندشان را به دليل مشغله كاري ندارند و اينها همه در شرايطي است كه پدر فرزند ، بدور از هر مسئوليت و سختي ناشي از داشتن فرزند يا فرزندان ، ميتواند به ازدواج دوم با هر كيسي كه مايل بود اقدام نمايد و مسئوليت فرزندانش و تعليم و تربيت و نگهداري و ... از آنها را بر دوش مادر بياندازد .
    اينها مواردي است كه به عينه در جامعه زنان شاغل مطلقه ما وجوددارد و نميتوان منكر آن بود .
    مگر نگهداري از فرزند تنها آب و نان دادن و تنها تامين معاش اوست ؟ كه با اشتغال مادر رفع شود ؟ وانگهي بد نيست بدانيم كه حق حضانت حتي اگر به مادر هم واگذار شود تامين مسئوليت مالي و نفقه فرزند بر عهده پدر است .

    فراموش نكنيم كه طلاق تبعاتي دارد كه هر يك از والدين نهايتا - چه از سر اجبار چه از سر اختيار - آن را پذيرفته اند و يكي از آنها جدايي نسبي از فرزندان است - عرض ميكنيم نسبي زيرا هيچ كس و هيچ مرجعي نميتواند حق ديدار مادر و فرزند يا پدر و فرزند را از آنها سلب نمايد و بر اساس قوانين و توافقات طرفين ، هر دو طرف مثلا مادر يا پدر ميتوانند در هفته روزهايي را به ديدار فرزندشان اختصاص داده و وي را نزد خود ببرند - لذا در اين ميان صلاح فرزند بايد مورد ملاحظه قرار گيرد نه والدين ضمن اينكه اگر پدر صلاحيت نگهداري از فرزند را نداشته باشد حق حضانت از او سلب و به مادر واگذار مي شود و يا والدين ميتوانند با توافق با يكديگر، اين حق را به مادر واگذار كنند .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۸:۵۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط khasteha_63 نمایش پست
    این که شما میگین که یکی دو تا نیست تو اسلام هزاران مورد از این موارد است که همه به نفع مردان تموم میشه
    همانطور كه در پاسخ به خانم خالقي فر عرض كردم ، حضانت فرزند مسئوليت سنگيني است هم تامين معاش كودك و هم تربيت و نگهداري و مسائل جانبي آن .
    بنظر شما واگذاري اين مسئوليت به پدر فرزند ، به نفع مردان است ؟ يعني اگر اين مسئوليت بر عهده مادر قرار ميگرفت و مادر به تنهايي علاوه بر تامين معاش كودك - و حتي بدون آن - مسئول تربيت و نگهداري و تحصيل و تامين آتيه و كار و ازدواج فرزندانش مي شد و به دليل داشتن چند فرزند ازدواج مجدد هم نميتوانست بكند - زيرا كمتر مردي حاضر به پذيرش چند فرزند به همراه همسر جديدش مي شود - و تا پايان عمر مجبور بود ازدواج نكند ، آنگاه اين قانون به نفع زنان بود ؟
    تعجب آور است .
    البته بعد عاطفي نگهداري از فرزند براي زن غير قابل انكار است ، هيچ كس مانند مادر ارتباط عاطفي با فرزندش ندارد و بسيار سخت و غير قابل تحمل است كه يك مادر از فرزندش جدا شود اما اين قانون مطلق و بدون تبصره نيست ، در بسياري از جدايي ها مرد براحتي حق حضانت را واگذار ميكند و يا برخي مردان در قبال عدم پرداخت مهريه ، حاضر به واگذاري اين حق هستند و حتي در صورتي كه نخواهند حق حضانت را واگذار كنند نميتوانند فرزند را از مادرش جداكنند و اجازه ملاقلات و ديدار مادر از فرزندش را بگيرند يعني قانون - هم قوانين گذشته و هم قوانين فعلي - نگهداري از فرزندان دختر و پسر را تا سنين خاصي به مادر واگذار نموده و پس از آن سنين هم حق ديدار را به ميزان متعارف به مادر داده است لذا حق ديدار هرگز سلب نميشود و تنها مسئوليتهاي فرزند به پدر واگذار مي شود .
    البته بحثهاي جانبي ديگري هم در اين خصوص وجود دارد كه قابل طرح در اين مقام نيست .





    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    129
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    با سلام

    همانطور كه در پاسخ به خانم خالقي فر عرض كردم ، حضانت فرزند مسئوليت سنگيني است هم تامين معاش كودك و هم تربيت و نگهداري و مسائل جانبي آن .
    بنظر شما واگذاري اين مسئوليت به پدر فرزند ، به نفع مردان است ؟ يعني اگر اين مسئوليت بر عهده مادر قرار ميگرفت و مادر به تنهايي علاوه بر تامين معاش كودك - و حتي بدون آن - مسئول تربيت و نگهداري و تحصيل و تامين آتيه و كار و ازدواج فرزندانش مي شد و به دليل داشتن چند فرزند ازدواج مجدد هم نميتوانست بكند - زيرا كمتر مردي حاضر به پذيرش چند فرزند به همراه همسر جديدش مي شود - و تا پايان عمر مجبور بود ازدواج نكند ، آنگاه اين قانون به نفع زنان بود ؟
    تعجب آور است .
    البته بعد عاطفي نگهداري از فرزند براي زن غير قابل انكار است ، هيچ كس مانند مادر ارتباط عاطفي با فرزندش ندارد و بسيار سخت و غير قابل تحمل است كه يك مادر از فرزندش جدا شود اما اين قانون مطلق و بدون تبصره نيست ، در بسياري از جدايي ها مرد براحتي حق حضانت را واگذار ميكند و يا برخي مردان در قبال عدم پرداخت مهريه ، حاضر به واگذاري اين حق هستند و حتي در صورتي كه نخواهند حق حضانت را واگذار كنند نميتوانند فرزند را از مادرش جداكنند و اجازه ملاقلات و ديدار مادر از فرزندش را بگيرند يعني قانون - هم قوانين گذشته و هم قوانين فعلي - نگهداري از فرزندان دختر و پسر را تا سنين خاصي به مادر واگذار نموده و پس از آن سنين هم حق ديدار را به ميزان متعارف به مادر داده است لذا حق ديدار هرگز سلب نميشود و تنها مسئوليتهاي فرزند به پدر واگذار مي شود .
    البته بحثهاي جانبي ديگري هم در اين خصوص وجود دارد كه قابل طرح در اين مقام نيست .




    من گفتم قوانین موجود در اسلام همه شون فقط به نفع مردان تموم میشن بعد گفتم چرا ازدواجی (موقت) در اسلام داریم که خانواده رو ناقص می کنه ؟؟؟؟؟
    دلم میخواد همه آدم ها رو بکشم!


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    من گفتم قوانین موجود در اسلام همه شون فقط به نفع مردان تموم میشن بعد گفتم چرا ازدواجی (موقت) در اسلام داریم که خانواده رو ناقص می کنه ؟؟؟؟؟
    تو شرایط ضمن عقد همه این چیزا رو شرط کنید تا دست و پای شوهرتون بسته باشه
    حق این غلطا رو نداشته باشه


  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط khasteha_63 نمایش پست
    من گفتم قوانین موجود در اسلام همه شون فقط به نفع مردان تموم میشن بعد گفتم چرا ازدواجی (موقت) در اسلام داریم که خانواده رو ناقص می کنه ؟؟؟؟؟
    خب از ميان اين قوانين كه شما ميفرماييد همشون به نفع مردان تموم ميشن فعلا كه با بررسي اين يكي به اين نتيجه رسيديم كه اگر سپردن حضانت فرزند به پدر، وانهادن مسئوليت فرزند بر عهده پدر و آزاد گذاشتن زن در انتخاب و زندگي آينده وي ، به ضرر مرد نباشد به نفع وي هم نيست . شما اگر در بحثي كه آغاز كرديم مناقشه يا نقدي داريد بفرماييد و اگر نداريد پس پذيرفته ايد كه اينگونه نيست كه با يك حكم و يك كلام بگوييم همه قوانين به نفع مرد تمام مي شوند يا به نفع زن بلكه اين مسائل صرفا يك مساله عاطفي نيست ، تبعات سنگيني دارد و چه كسي بايد آن را بپردازد ؟ زن ؟ يامرد ؟ مسلما آنكس كه حقوق بيشتري دارد ، تكاليف بيشتري هم بايد بر عهده بگيرد زيرا حق بدون تكليف ، يعني تبعيض ، پس اكنون كه ولي و سرپرست فرزند ، پدر وي است و حق طلاق نيز بدست وي ، پس تكليف و مسئوليت مالي و تربيتي و آتيه و اشتغال و ازدواج و ... هم بايد بر عهده او باشد نه اينكه پس از دارا شدن فرزند ، وي را با تمام مسئوليتها و سختي هايش بر دوش مادر بگذارد و وي را طلاق دهد و به زندگي خوش مجردي بازگردد و اين پروسه را با زن ديگري تكرار كند . وقتي به يك حكم در مرحله عمل فكر ميكنيم بيشتر ميتوانيم منطقي بيانديشيم تا عاطفي .
    مساله ديگر ، فرزندان ازدواج موقت است . همانگونه كه منتقد گرامي هم فرمودند ، در عقد موقت اولا موقت بودنش دليل بر اين است كه هر دو طرف من جمله زن ميدانند اين ازدواج دائمي نيست و با بوجود آمدن فرزند بهر حال نميتواند دائما با او باشد پس اين انتخابي است كه خودش با علم و اراده و آگاهي بدان دست ميزند . در ثاني در ازدواج موقت ميتوانند از بوجود آمدن فرزند جلوگيري كنند اما در صورت بچه دار شدن هم باز فرقي نميكند و مسئوليت فرزند با پدر است .
    در باب ازدواج موقت سخن بسيار است كه از ظرفيت و حوصله تاپيك خارج است .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود