جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه فرقي بين كعبه و بت ها از جهت عبادت وجود دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه فرقي بين كعبه و بت ها از جهت عبادت وجود دارد؟




    خسته نباشید چه فرقي بين كعبه و بت ها از جهت اين كه هر دو جسم مادي و قابل عبادت هستند وجود دارد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۳ در ساعت ۲۰:۰۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط raze_shab نمایش پست
    خسته نباشید چه فرقي بين كعبه و بت ها از جهت اين كه هر دو جسم مادي و قابل عبادت هستند وجود دارد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با عرض سلام و ادب

    پاسخ اين سؤال در روايت زير، به خوبي بيان شده است. ابن ابي العوجا (مردي كافر و معروف به زندقه و الحاد)، روزي در موسم حج در مسجد الحرام همراه با جمعي از همفكران خود نشسته و ناظر اعمال حاجيان و سعي و طواف آنان بودند و با ديده استهزا مي‏نگريستند و مي‏خنديدند. در نقطه ديگر مسجد نيز حضرت امام صادق(ع) با جمعيت انبوهي نشسته بودند و مردم از منبع سرشار علوم آسماني آن حضرت بهره مي‏بردند.

    ابن ابي العوجا خود را به مجلس امام(ع) رسانيد و گفت تا كي شما اين خرمن را مي‏كوبيد و به اين سنگ پناهنده مي‏شويد و اين خانه از سنگ و گل برافراشته را مي‏پرستيد و همچون شتران رميده، برگرد آن جست و خيز مي‏كنيد؟! هر كس در برنامه و تشريفات اين خانه بينديشد، مي‏ فهمد اين كاري است كه دستور دهنده‏اش خالي از حكمت و راي و بينش بوده است.

    امام صادق(ع) فرمودند: اين (كعبه)، خانه‏اي است كه خداوند حكيم آن را وسيله امتحان بندگان خود قرار داده و آنان را مامور به تعظيم و زيارت آن فرموده است تا ميزان روشني، براي اخلاص و تسليم در امر عبادت و بندگي و خضوع در پيشگاه خدا، درميان بشر باشد.

    افراد خالص الايمان و منقاد در برابر فرمان حضرت خالق سبحان، از مردم منافق بي‏ايمان جدا شوند؛ اين خانه قرار گاه پيغمبران و قبله گاه نمازگزاران است و راه رسيدن به مغفرت و رضاي حضرت ايزد منان مي‏باشد. پس منظور نه پرستش سنگ است و نه عبادت بت؛ بلكه معبود به حق، الله است كه خالق جسم و جان آدميان و آفريدگار زمين و آسمان است. تعظيم اين خانه واستلام اين سنگ، به قصد اطاعت امر و فرمان او است". (بحار الانوار، ج 10، ص 209).

    با توجه به اين مطالب است كه دانشمندان اخلاق فرموده‏اند: "چون چشم حج گزار به خانه افتد، بايد عظمت خانه را در پي آرد و چنان تصور كند كه گويا خداوند خانه را مي‏بيند و اميدوار شود كه لقاي خود را روزي او كند؛ چنان كه ديدار خانه خود را روزي او كرد و خدا را شكر گزارد كه او را به خانه خود رسانيد و در زمره ميهمانان خود در آورد و به ياد آرد كه در قيامت، همه خلايق، اميد و آرزوي دخول به بهشت را دارند..." (جامع السعادات، ج 3، ص 391؛ حج عارفان، ص 107)

    حال فرق زيارت كعبه و عبادت در مسجد الحرام با پرستش بت‏ها و عبادت در بتكده‏ها روشن مي‏شود؛ چون بت پرستان خود بت را مي‏پرستند و بتكده‏ها را براي محافظت از بت‏هاي چوبي و سنگي خود احداث مي‏كنند؛ اما كعبه به دستور خدا و به عنوان علامت و نشانه او در زمين و از اول تاريخ ساخته شده است.

    مسجد الحرام كه خانه كعبه در آن قرار دارد، پيشينه‏ اي به قدمت خود كعبه دارد. شواهد نشان مي‏دهد كه بينانگذار آن، حضرت آدم بوده و ابراهيم و اسماعيل(ع)، بعدها آن را بازسازي نموده‏اند. مسجد الحرام، برترين مسجد خدا بر روي زمين است و قرآن با عظمت و احترام از آن ياد كرده و كفار و مشركان را از تصدي امور آن و حتي ورود به آن ممنوع كرده است.

    پيامبران بزرگ خدا، صالحان و صديقان تاريخ، در آن حضور يافته و به عبادت و بندگي خدا پرداخته ‏اند. و ساير مساجد نيز، همگي، مكان عبادت خدا و راز و نياز با او و محل تجمع مسلمانان و مركز وحدت و يگانگي آنان است و تنها افراد پاك مي‏توانند وارد اين مساجد شوند.

    خداوند خود مساجد را اين گونه توصيف مي‏كند:
    "خانه‏ هاي من در زمين مساجد است. اين خانه براي اهل آسمان مي‏درخشند؛ آن گونه كه ستارگان براي ساكنان زمين پرتو افكني مي‏كنند. خوشا به حال بنده‏اي كه در خانه خود وضو مي‏گيرد، آن گاه مرا در خانه‏ام زيارت مي‏كند..." (وسائل الشيعه، ج 1، ص 268)

    حال شما مساجد الهي را با ساير عبادتكده‏ها (بتخانه‏ها، حتي كليساها، ديرها، كنشت‏ها و...) مقايسه كنيد و فرق آنها را تجسم نماييد.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    عربای جاهل از بتهاشون درخواست میکردن و ازشون اجابت دعا میخواستن! اونا رو واسطه بین خودشون و خدا میدونستن
    اما ما از کعبه چیزی نمیخوایم اونو واسطه نمیدونیم
    قران میگه رویت را به سوی کعبه برگردان همه جا وجه خداست ولی چون انسان نیاز به یه وجهی داره تا بهش توجه کنه قبله کعبه براش قرار داده شد

    وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ﴿۱۱۵﴾
    فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلاَّ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ

    خدا همه شرکا رو رفع میکنه و میگه قبله فقط برای انسانهاست که نیازمند قبلن و خدا بی نیاز از قبله است،همه شرکا رو نفی میکنه:
    http://www.parsquran.com/data/show.p...t=115&user=far


    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۲۴ در ساعت ۰۰:۱۱
    فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی:

    پرسش:
    چه فرقي بين كعبه و بت ها از جهت اين كه هر دو جسم مادي و قابل عبادت هستند وجود دارد؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب
    پاسخ اين سؤال در روايت زير، به خوبي بيان شده است. ابن ابي العوجا (مردي كافر و معروف به زندقه و الحاد)، روزي در موسم حج در مسجد الحرام همراه با جمعي از همفكران خود نشسته و ناظر اعمال حاجيان و سعي و طواف آنان بودند و با ديده استهزا مي ‏نگريستند و مي‏ خنديدند. در نقطه ديگر مسجد نيز حضرت امام صادق(ع) با جمعيت انبوهي نشسته بودند و مردم از منبع سرشار علوم آسماني آن حضرت بهره مي ‏بردند.

    ابن ابي العوجا خود را به مجلس امام(ع) رسانيد و گفت تا كي شما اين خرمن را مي‏كوبيد و به اين سنگ پناهنده مي ‏شويد و اين خانه از سنگ و گل برافراشته را مي ‏پرستيد و همچون شتران رميده، برگرد آن جست و خيز مي‏كنيد؟! هر كس در برنامه و تشريفات اين خانه بينديشد، مي‏ فهمد اين كاري است كه دستور دهنده ‏اش خالي از حكمت و راي و بينش بوده است.

    امام صادق(ع) فرمودند: اين (كعبه)، خانه ‏اي است كه خداوند حكيم آن را وسيله امتحان بندگان خود قرار داده و آنان را مامور به تعظيم و زيارت آن فرموده است تا ميزان روشني، براي اخلاص و تسليم در امر عبادت و بندگي و خضوع در پيشگاه خدا، درميان بشر باشد.

    افراد خالص الايمان و منقاد در برابر فرمان حضرت خالق سبحان، از مردم منافق بي ‏ايمان جدا شوند؛ اين خانه قرار گاه پيغمبران و قبله گاه نمازگزاران است و راه رسيدن به مغفرت و رضاي حضرت ايزد منان مي ‏باشد. پس منظور نه پرستش سنگ است و نه عبادت بت؛ بلكه معبود به حق، الله است كه خالق جسم و جان آدميان و آفريدگار زمين و آسمان است. تعظيم اين خانه و استلام اين سنگ، به قصد اطاعت امر و فرمان او است". (1).

    با توجه به اين مطالب است كه دانشمندان اخلاق فرموده ‏اند: "چون چشم حج گزار به خانه افتد، بايد عظمت خانه را در پي آرد و چنان تصور كند كه گويا خداوند خانه را مي ‏بيند و اميدوار شود كه لقاي خود را روزي او كند؛ چنان كه ديدار خانه خود را روزي او كرد و خدا را شكر گزارد كه او را به خانه خود رسانيد و در زمره ميهمانان خود در آورد و به ياد آرد كه در قيامت، همه خلايق، اميد و آرزوي دخول به بهشت را دارند..." (2)

    حال فرق زيارت كعبه و عبادت در مسجد الحرام با پرستش بت‏ها و عبادت در بتكده ‏ها روشن مي‏شود؛ چون بت پرستان خود بت را مي‏پرستند و بتكده‏ ها را براي محافظت از بت‏هاي چوبي و سنگي خود احداث مي‏كنند؛ اما كعبه به دستور خدا و به عنوان علامت و نشانه او در زمين و از اول تاريخ ساخته شده است.

    مسجد الحرام كه خانه كعبه در آن قرار دارد، پيشينه‏ اي به قدمت خود كعبه دارد. شواهد نشان مي‏دهد كه بينانگذار آن، حضرت آدم بوده و ابراهيم و اسماعيل(ع)، بعدها آن را بازسازي نموده ‏اند. مسجد الحرام، برترين مسجد خدا بر روي زمين است و قرآن با عظمت و احترام از آن ياد كرده و كفار و مشركان را از تصدي امور آن و حتي ورود به آن ممنوع كرده است.

    پيامبران بزرگ خدا، صالحان و صديقان تاريخ، در آن حضور يافته و به عبادت و بندگي خدا پرداخته ‏اند. و ساير مساجد نيز، همگي، مكان عبادت خدا و راز و نياز با او و محل تجمع مسلمانان و مركز وحدت و يگانگي آنان است و تنها افراد پاك مي‏توانند وارد اين مساجد شوند.

    خداوند خود مساجد را اين گونه توصيف مي‏كند:
    "خانه‏ هاي من در زمين مساجد است. اين خانه براي اهل آسمان مي‏درخشند؛ آن گونه كه ستارگان براي ساكنان زمين پرتو افكني مي‏كنند. خوشا به حال بنده ‏اي كه در خانه خود وضو مي‏گيرد، آن گاه مرا در خانه ‏ام زيارت مي‏كند..." (3)
    حال شما مساجد الهي را با ساير عبادتكده‏ها (بتخانه‏ها، حتي كليساها، ديرها، كنشت‏ها و...) مقايسه كنيد و فرق آنها را تجسم نماييد.

    پي نوشتها:

    1. بحار الانوار، ج 10، ص 209.

    2. جامع السعادات، ج 3، ص 391؛ حج عارفان، ص 107.

    3. وسائل الشيعه، ج 1، ص 268.
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ در ساعت ۲۱:۴۹


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود