جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه اخلاق و آزادي انسان را از نظر قرآن بيان نماييد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    رابطه اخلاق و آزادي انسان را از نظر قرآن بيان نماييد؟




    سلام و خسته نباشید رابطه اخلاق و آزادي انسان را از نظر قرآن بيان نماييد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۳:۲۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shamime_yas نمایش پست
    سلام و خسته نباشید رابطه اخلاق و آزادي انسان را از نظر قرآن بيان نماييد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    با سلام و عرض ادب خدمت شما

    انسان موجودي مختار است و در انجام اعمال و رفتار خود اگاهانه و با اختيار عمل مي كند فلذا برخي خير خود را در گناه كردن مي بينند و برخي خير خود را در انجام واجبات ؛ انسان مجبور است كه مختار باشد چون اختيار صفتي ذاتي براي انسان است و اين صفت از انسان جدايي ناپذير مي باشد . فلذا انسان هم مي تواند اعمال ناشايست كه از حريم قدسي انساني مبراست انجام دهد و از اخلاق دور شود و هم مي تواند اعمال شايسته كه مطابق با حريم قدسي انساني است انجام دهد كه با اين كار آزادي و اخلاق را در كنار هم نهاده و به درجه والايي رسيده است .

    آزادي مساوي با بي بندو باري نيست كه از حد حدود انسانيت خارج شده و داخل در محدوده سبعيت (حيوانيت) وارد بشود ، آزادي وصفي است كه از اختيار انسان ناشي مي شود اختيار است كه انسان را از ملائك ممتاز كرده است فلذا اين آزادي حد و حدودي دارد كه قرآن كريم اين حد و مرز را مشخص مي كند .

    قرآن مجيد كه «ره‌آورد سفر معنوي رسول‌الله ـ صلي الله عليه و آله ـ» است در آيات متعدد و متنوع انسان‌ها را مختار و آزاد مي‌داند و آنها را به اخلاق اسلامي و متخلق شدن به صفات انساني ـ الهي دعوت مي‌كند در سوره فرقان مي‌فرمايد: «بندگان خداوند رحمان كساني‌اند كه در روي زمين به تواضع گام برمي‌دارند و چون نادان‌ها مخاطب قرارشان دهند با مسالمت پاسخشان دهند.»[ فرقان/ 63] در سوره حجرات نكات بلند اخلاقي؛ چه فردي و اجتماعي مورد بررسي قرار مي گيرد كه از صدا زدن، راه رفتن گرفته تا به مطالب بلند اخلاقي ـ اجتماعي كه پيام بلندي را به دنبال دارد مورد توجه قرار گرفت. آيه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛[حجرات/ 10] همه مؤمنان با يكديگر برادرند»، سرشار از مطالب بلند اخلاقي اجتماعي است كه از منظر دين و اخلاق، همه انسان‌هاي مؤمن را برادر مي‌داند.





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آزادي از ديدگاه قرآن از دو منظر قابل بررسي است:

    1. يكي آزادي به عنوان واقعيت انساني.
    2. ديگري آزادي به منزله حقّ. آزادي به عنوان واقعيت به خودي خود موجود است و انسان‌ها به صرف انسان بودن واجد آن هستند و نمي‌توان انساني را فرض كرد كه انسان باشد و اين آزادي و اختيار به معناي فلسفي را نداشته باشد. از اين منظر انسان مجبور به اختيار است و حكومت‌ها در دادن اين نوع آزادي هيچ سهمي نمي‌توانند داشته باشند. اما آزادي به منزله حقّ، قابل اعطاء و سلب است. اين حقّ در حوزه بيرون از انسان و در خارج از ذهن تلقي مي‌گردد و در دايره حقوق اجتماعي و فعل و انفعال و تصميمات جمعي در مديريت انجام مي‌گيرد.[آيازي، سيدمحمدعلي، آزادي در قرآن، تهران، انتشارات ذكر، 1379ص 23]

    بنابراين، يك بار آزادي به اين معناست كه اختيار و آزادي ميان انسان و خداست، يعني اموري است كه به رابطه انسان و خداوند مربوط است و تكاليفي است كه خداوند از انسان مي‌خواهد. در عين حال كه او را آزاد آفريده است و قدرت انتخاب به او داده و براي كارهاي خوب و بد او پاداش و عقاب تعيين كرده اما در هر حال انتخاب‌گر اصلي انسان است. به عبارت ديگر از منظر بيروني خداوند هر دو راه را به انسان نشان داده و جهت‌گيري‌ها را مشخص كرده است. «ما انسان را به راه هدايت در آورديم خواه سپاسگزار باشد يا ناسپاس»[انسان آيه3] يعني انسان در ميدان آزادي، راه فضيلت و يا رذيلت را انتخاب مي‌كند. يكتاپرستي يا بت‌پرستي را برمي‌گزيند. به حقوق ديگر و همنوعان تجاوز مي‌كند و يا حرمت آن را نگه مي‌دارد، حرمت مؤمن را حفظ مي‌كند و يا حرمت‌شكني مي‌كند. در جاي ديگر مي‌فرمايد: « هر دو دسته از مؤمنان و كافران را از عطاي پروردگار مدد مي‌رسانيم و عطاي پروردگار از كسي منع نشده است.»[اسراء آيه 20]

    و پيش از آن آيه 18 و 19 همين سوره كاملاً توضيح داده: «هر كسي كه خواهان دنياي زودگذر است به زودي هرچه را خواهيم به او مي‌دهيم... و هر كسي كه خواهان آخرت است و نهايت كوشش خود را مي‌كند و مؤمن است، تلاش آنها مورد حق‌شناسي واقع خواهد شد.

    از اين منظر آزادي عملي ارادي و فردي محسوب مي‌شود و خداوند انسان را انتخابگر قرار داده است تا تلاش كند و تلاش‌هاي او از اين سو و آن سو حمايت و تأييد شود، اما اگر در راه خوبي گام برداشت، پاداش آن را مي‌بيند و اگر به بدي رفت، سزاي آن را مي‌بيند.

    اما آزادي اجتماعي و آزادي كه در ارتباط با جامعه است، طبعاً رعايت حقوق ديگران نسبت به اين ازادي مطرح است. اين آزادي نامحدود است تا آنجايي كه به ديگران آسيب نرساند. به همين دليل آزادي انسان‌ها در اجتماع، حقوق يك‌طرفي نيست، بلكه طرفيني است. عمل فرد نبايد خلاف سنّت حسنه و حقوق ديگران باشد.

    با توجه به متن و مطالب فوق، روشن مي‌شود كه چقدر پيوستگي و ارتباط تنگاتنگ بين اخلاق و آزادي انسان وجود دارد. آزادي چه فردي كه موهبت الهي است و چه آزادي اجتماعي، هر دو با اخلاق انساني و اسلامي پيوند ناگسستني دارند. همان طوري كه اخلاق قرآني به انسان اجازه نمي‌دهد حقوق ديگران و حقوق جامعه را پايمال كند آزادي فردي هم حق انسان است و انسان را در ميدان آزادي اجتماعي وادار مي‌كند كه به حقوق انساني و اجتماعي احترام بگذارد.





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي


    پرسش:



    رابطه اخلاق و آزادي انسان را از نظر قرآن بيان نماييد؟


    پاسخ:


    انسان موجودي مختار است و در انجام اعمال و رفتار خود اگاهانه و با اختيار عمل مي كند فلذا برخي خير خود را در گناه كردن مي بينند و برخي خير خود را در انجام واجبات ؛ انسان مجبور است كه مختار باشد چون اختيار صفتي ذاتي براي انسان است و اين صفت از انسان جدايي ناپذير مي باشد . فلذا انسان هم مي تواند اعمال ناشايست كه از حريم قدسي انساني مبراست انجام دهد و از اخلاق دور شود و هم مي تواند اعمال شايسته كه مطابق با حريم قدسي انساني است انجام دهد كه با اين كار آزادي و اخلاق را در كنار هم نهاده و به درجه والايي رسيده است .

    آزادي مساوي با بي بندو باري نيست كه از حد حدود انسانيت خارج شده و داخل در محدوده سبعيت (حيوانيت) وارد بشود ، آزادي وصفي است كه از اختيار انسان ناشي مي شود اختيار است كه انسان را از ملائك ممتاز كرده است فلذا اين آزادي حد و حدودي دارد كه قرآن كريم اين حد و مرز را مشخص مي كند .

    قرآن مجيد كه «ره ‌آورد سفر معنوي رسول‌الله ـ صلي الله عليه و آله ـ» است در آيات متعدد و متنوع انسان‌ها را مختار و آزاد مي‌داند و آنها را به اخلاق اسلامي و متخلق شدن به صفات انساني ـ الهي دعوت مي‌كند در سوره فرقان مي‌فرمايد: «بندگان خداوند رحمان كساني‌اند كه در روي زمين به تواضع گام برمي‌دارند و چون نادان‌ها مخاطب قرارشان دهند با مسالمت پاسخشان دهند.»(1) در سوره حجرات نكات بلند اخلاقي؛ چه فردي و اجتماعي مورد بررسي قرار مي گيرد كه از صدا زدن، راه رفتن گرفته تا به مطالب بلند اخلاقي ـ اجتماعي كه پيام بلندي را به دنبال دارد مورد توجه قرار گرفت. آيه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ (2) همه مؤمنان با يكديگر برادرند»، سرشار از مطالب بلند اخلاقي اجتماعي است كه از منظر دين و اخلاق، همه انسان‌هاي مؤمن را برادر مي‌داند.


    آزادي از ديدگاه قرآن از دو منظر قابل بررسي است:

    1. يكي آزادي به عنوان واقعيت انساني.
    2. ديگري آزادي به منزله حقّ. آزادي به عنوان واقعيت به خودي خود موجود است و انسان‌ها به صرف انسان بودن واجد آن هستند و نمي‌توان انساني را فرض كرد كه انسان باشد و اين آزادي و اختيار به معناي فلسفي را نداشته باشد. از اين منظر انسان مجبور به اختيار است و حكومت‌ها در دادن اين نوع آزادي هيچ سهمي نمي‌توانند داشته باشند. اما آزادي به منزله حقّ، قابل اعطاء و سلب است. اين حقّ در حوزه بيرون از انسان و در خارج از ذهن تلقي مي‌گردد و در دايره حقوق اجتماعي و فعل و انفعال و تصميمات جمعي در مديريت انجام مي‌گيرد. (3)

    بنابراين، يك بار آزادي به اين معناست كه اختيار و آزادي ميان انسان و خداست، يعني اموري است كه به رابطه انسان و خداوند مربوط است و تكاليفي است كه خداوند از انسان مي‌خواهد. در عين حال كه او را آزاد آفريده است و قدرت انتخاب به او داده و براي كارهاي خوب و بد او پاداش و عقاب تعيين كرده اما در هر حال انتخاب‌گر اصلي انسان است. به عبارت ديگر از منظر بيروني خداوند هر دو راه را به انسان نشان داده و جهت‌گيري‌ها را مشخص كرده است. «ما انسان را به راه هدايت در آورديم خواه سپاسگزار باشد يا ناسپاس» (4) يعني انسان در ميدان آزادي، راه فضيلت و يا رذيلت را انتخاب مي‌كند. يكتاپرستي يا بت‌پرستي را برمي‌گزيند. به حقوق ديگر و همنوعان تجاوز مي‌كند و يا حرمت آن را نگه مي‌دارد، حرمت مؤمن را حفظ مي‌كند و يا حرمت‌شكني مي‌كند. در جاي ديگر مي‌فرمايد: « هر دو دسته از مؤمنان و كافران را از عطاي پروردگار مدد مي‌رسانيم و عطاي پروردگار از كسي منع نشده است.»(5)
    و پيش از آن آيه 18 و 19 همين سوره كاملاً توضيح داده: «هر كسي كه خواهان دنياي زودگذر است به زودي هرچه را خواهيم به او مي‌دهيم... و هر كسي كه خواهان آخرت است و نهايت كوشش خود را مي‌كند و مؤمن است، تلاش آنها مورد حق‌شناسي واقع خواهد شد.

    از اين منظر آزادي عملي ارادي و فردي محسوب مي‌شود و خداوند انسان را انتخابگر قرار داده است تا تلاش كند و تلاش‌هاي او از اين سو و آن سو حمايت و تأييد شود، اما اگر در راه خوبي گام برداشت، پاداش آن را مي‌بيند و اگر به بدي رفت، سزاي آن را مي‌بيند.

    اما آزادي اجتماعي و آزادي كه در ارتباط با جامعه است، طبعاً رعايت حقوق ديگران نسبت به اين ازادي مطرح است. اين آزادي نامحدود است تا آنجايي كه به ديگران آسيب نرساند. به همين دليل آزادي انسان‌ها در اجتماع، حقوق يك‌طرفي نيست، بلكه طرفيني است. عمل فرد نبايد خلاف سنّت حسنه و حقوق ديگران باشد.

    با توجه به متن و مطالب فوق، روشن مي‌شود كه چقدر پيوستگي و ارتباط تنگاتنگ بين اخلاق و آزادي انسان وجود دارد. آزادي چه فردي كه موهبت الهي است و چه اجتماعي، هر دو با اخلاق انساني و اسلامي پيوند ناگسستني دارند. همان طوري كه اخلاق قرآني به انسان اجازه نمي‌دهد حقوق ديگران و حقوق جامعه را پايمال كند آزادي فردي هم حق انسان است و انسان را در ميدان آزادي اجتماعي وادار مي‌كند كه به حقوق انساني و اجتماعي احترام بگذارد.


    1. [ فرقان/ 63]
    2. [حجرات/ 10]
    3. [آيازي، سيدمحمدعلي، آزادي در قرآن، تهران، انتشارات ذكر، 1379ص 23]
    4. [انسان آيه3]
    5. [اسراء آيه 20]


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۰/۰۱ در ساعت ۱۵:۰۵
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. چرا شيوه مبارزه امامان بعد از امام حسين(ع) تغيير پيدا کرد ؟
    توسط ervil در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۸, ۱۲:۵۸
  2. اسرار تغيير قبله چه بود؟
    توسط دستهای خالی در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۰۹, ۰۸:۱۵
  3. تشييع شهداي دفاع مقدس در قم به روایت تصویر
    توسط گل نرگس در انجمن نگارخانه خاكي
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۳۰, ۰۲:۰۵
  4. چرا شما شیعیان نيز همانند علي (عليه السلام) كوتاه نمى‌آييد؟
    توسط ابو محمد در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 75
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۲۱, ۰۰:۳۵
  5. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۸۶/۰۷/۰۲, ۱۴:۵۶

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود