جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مثلث نعمت يعني‌چه؟ و چرا اين لقب را به حضرت ادريس داده‌اند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مثلث نعمت يعني‌چه؟ و چرا اين لقب را به حضرت ادريس داده‌اند؟




    سلام و عرض ادب مثلث نعمت يعني‌چه؟ و چرا اين لقب را به حضرت ادريس داده‌اند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۳:۳۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    مثلث نعمت يعنی چه؟ و چرا اين لقب را به حضرت ادريس داده‌اند؟


    پاسخ:
    خداوند پيامبرانش را با معجزات مختلف به سوي مردم گسيل نموده است.
    برخی را با كتاب آسمانی و برخی را علاوه بر كتاب آسمانی با علوم مختلف و برخی را علاوه بر كتاب و علم و فضايل ديگر قدرت و سلطنت فراگير در بين تمام موجودات مثل حضرت سليمان و داود پدرش، برخی از انبيای الهی را مسلح به سلاح معجزه و قدرت تصرف در تكوين و شفا دادن بيماران كرده و بين مردم فرستاد.
    ادريس (عليه السلام) نيز يكی از انبيای الهی است كه در قرآن از او مكرر ياد شده است. «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا»(1) او مثل عيسی (عليه السلام) زنده است «وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا»(2)
    سلسله نسب او چنين است: ادريس بن مادِر بن مهلائيل بن قنيان بن انوش بن شيث بن آدم. نام مادر ادريس قينوس است. نام ادريس به زبان عبری اختوق است كه به عربي ادريس ناميده شده.
    ادريس بسيار متفكر و اهل فكر بود و بيشتر سكوت می كرد و هنگام راه رفتن سر به زير بود،(3) او مبدع و مؤسس بسياري از علوم و متون است او تدريس می كرد، ادريس آشنا به هفتاد زبان بود و به آن‌ها تكلم می كرد.
    و به آن زبان‌ها می توانست مردم را تدريس كند.
    شغل او تدريس بود، علم نجوم و حساب براي مردم می آموخت، او علم حكمت را در نقاط مختلف جهان از جمله يونان چونان بذر پاشيد و حكمای الهی يونان از علم او بهره برده‌اند،‌او در ميان يونانيان به طرسمين و ارمس مشهور است و اعراب آن جناب را هرمس والمثلث بالنعمه خوانند.

    مراد از هرمس عطارد است و مقصود از نعمت در كلمه مذكوره ‌حكمت،‌ حكومت و نبوت است، يعنی خداوند به ادريس سه نعمت بزرگ داده است:
    1. علم و حكمت:
    چنان‌كه می دانيد علم بهترين نعمتی است كه خداوند به انسان عطا فرموده است تا به بركت آن از جهالت رها شود و راه درست را تشخيص دهد.
    چنان كه اگر علم از جوامع انسانی رخت بر بندد، جامعه انسانی تبديل به جامعه درندگان خواهد شد. اگر چه استفاده صحيح از علم نيز مسئله مهم است كه اگر از علم استفاده‌ای در جهت ارتقای انسانيت و پيشرفت تمدن به كار گرفته شود در اين صورت علم مفيد خواهد بود، ولی اگر همين نعمت بزرگ الهی را براي ساختن بمب اتم به كار گيرند و به وسيله آن انسان‌ها را به خاك خون بكشند، اين علم ابزاری خواهد بود، برای رسيدن به هواهای نفسانی كه هيچ سودی ندارد.
    2. حكومت:
    حكومت نيز يكی از نعمت‌های الهی است كه خداوند برای برخی از انبيای خويش آن را داده است كه در سايه حكومت عادلانه امور جوامع بشری را نظم داده و انسان‌ها را در راه رسيدن به سعادت، ترقی دنيا و آخرت ياری دهند،‌ چنان كه حكومت براي سودجويی و خودكامگی به كار گرفته شود نتيجه سوء و بد خواهد داشت.
    حكومت بايد به دست انسان عاقل و خردمند و فاضل و كامل اداره شود، در غير اين‌صورت گرفتار وحشي گری شده و ظلم به جاي عدل تمام جهان را فرا خواهد گرفت.
    3. نبوت
    سومين نعمت خداوند بر ادريس پيامبر (عليه السلام) اين است كه خداوند او را نعمت نبوت داد، چون نبوت يكی از نعمت های بزرگ الهی است، كه از آن در روايات اسلامی به حجت ظاهری تعبير شده است.
    چنان كه نعمت نبوت كه از لطف الهی شامل انسانيت شده وجود نداشت هيچ يك از نعمت‌های الهی برای بشريت روی نمی كرد.
    چون علم از منشاء نبوت و وحی به انسان رسيده است و حكومت در سايه علم معنا پيدا می كند و اگر حكومت منهای علم باشد،‌ حكومت‌گران مثل چنگيز و اسكندر و هيتلر و جنايت كاران تاريخ معاصر بوش و شارون خواهند بود، پس‌ حكومت،علم و نبوت سه نعمتی است كه خداوند به اهل‌اش می دهد چنان كه به ادريس داده، به انبيای ديگر نيز می دهد و انبيای ديگر حكومت را هرگز به نااهلان نمی سپارند و آن را به كسانی می سپارند كه دارای علوم الهی و حكمت باشند كه فقط معصومان از اين چشمه لايزال الهی از علم و حكمت الهی بهره‌مند شده‌اند. كه بعد از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) جانشينان معصوم اين حق را بر مردم دارند كه حكومت كنند و در دوره غيبت اين حق حكومت كه از حقوق انبيای الهی است به علم و فقهاء كه جانشين انبياء الهی و ائمه هستند، واگذار شده است.
    معرفی منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. تاريخ انبياء و قصص قرآنی عماد زاده.
    2. داستان‌های قرآن در الميزان حسين فعال عراقی.
    3. تاريخ انبيا، سيد هاشم رسولي محلاتی. نام ادريس مشتق از دروس است و دروس ناپديد شدن نشان را گويند. از اين جهت او را ادريس گويند كه در جهان ديده نشد و به يكباره از چشم‌ها پنهان شد، چنانكه قرآن از آن واقعه ياد نموده است.


    _______________
    (1) مريم/ 56.
    (2) مريم/ 57.
    (3) ميرخواند، روضة الصفا في سيرة الانبياء والملوك الخلفاء، ج 1، ص 63؛ طبري، محمد بن جرير، تاريخ طبري، بيروت، ‌روائع التراث العربي، 1387 ق، ج 1،‌ص 170؛ ابن اثير الكامل، بيروت، دارصادر، 1402، ج 1، ص 62؛ ابن سعد، طبقات الكبري، بيروت، دارصادر، بي‌تا، ج 1، ص 40.
    منبع:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=5889

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۱:۰۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود