جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خرافات از ديدگاه قرآن توضيح دهيد.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خرافات از ديدگاه قرآن توضيح دهيد.




    سلام خرافات از ديدگاه قرآن توضيح دهيد.


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۳ در ساعت ۲۰:۴۷

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در مورد سوالتون باید عرض کنم یکی مبارزین سرسخت با خرافات است.خوب است بدانید که قرآن گرفتن باورهای خرافی را از نسل گذشته تقبیح می کند. یکی از نمونه های آشکار خرافات این است که چیزهایی را که نه در عقل و نه شرع، منعی از خوردن و استفاده کردن از آن وجود ندارد، بر خویش تحریم کنیم، خداوند در این زمینه هشدار می دهد که حلال ها را بر خویش تحریم نکنید. بدی و بدکاری نیز از چیزهایی است که شیطان انسان را به آن فرا می خواند، تا انسان چیزهایی را که دستور خدا نیست، به عنوان سخن خدا و فرمان دین بپذیرد؛ چیزهایی که هیچ دلیل و علمی برای شرعی بودن آن وجود ندارد.

    هنگامی که پیامبران و عالمان ربانی با چنین خرافاتی به رویارویی برخیزند و مردم را از این خرافات برحذر بدارند، پاسخ جاهلانه ای دریافت می کنند: پدران ما چنین کردند، ما نیز همان را انجام می دهیم! آیا این توجیه منطقی است؟ حتی اگر پدران آنان از ترازوی خرد استفاده نکرده و راه راست را نیافته باشند:

    «یا أیها الناس کلوا ممّا فی الأرض حلالاً طیباً و لاتتّبعوا خطوات الشیطان إنّه لکم عدوّ مبین. إنّما یأمرکم بالسوء و الفحشاء و أن تقولوا علی الله مالاتعلمون... و إذا قیل لهم اتّبعوا ما أنزل الله قالوا بل نتّبع ما ألفینا علیه آباءنا أولوکان آباؤهم لایعقلون شیئاً و لایهتدون. و مثل الّذین کفروا کمثل الّذی ینعق بما لایسمع إلاّ دعاء و نداء صمّ بکم عمی فهم لایعقلون» بقره/168ـ171
    «و إذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا علیها آباءنا و الله أمرنا بها قل إنّ الله لایأمر بالفحشاء أتقولون علی الله ما لاتعلمون. قل أمر ربّی بالقسط و أقیموا وجوهکم عند کلّ مسجد و ادعوه مخلصین له الدین کما بدأکم تعودون» اعراف/28و29

    آنچه در این آیات قابل توجه است این است که قرآ ن این باورها را تنها به این دلیل که از پدران آنها برای ایشان به میراث مانده نقد و نفی نمی کند، بلکه آن دسته از باورهایی را که پدران شان بدون خردورزی داشته اند و به ارث گذاشته اند مورد نقد قرار می دهد، به بیان دیگر قرآن سنت های فرهنگی را تنها به این دلیل که سنت و امری فرهنگی به جا مانده از نسل گذشته است ناپسند و ناروا نمی شمارد، زیرا نسل امروز می تواند از خوبی ها و روشن بینی های نسل گذشته بهره برده کجی و کاستی های آن را راست و تکیمل کند. آنجا که میراث فرهنگی گذشته معقول، پذیرفتنی و خردمندانه و فطرت پسندی باشد، هیچ نکوهشی بر آن نیست:
    «أم کنتم شهداء إذ حضر یعقوب الموت إذ قال لبنیه ما تعبدون من بعدی قالوا نعبد إلهک و إله آبائک إبراهیم و إسماعیل و إسحاق إلهاً واحداً و نحن له مسلمون» بقره/133

    اعتقاد توحیدی نیز می تواند از پدران موحد به فرزندان منتقل شود، با این فرق که چنین اعتقادی هم خود بر اساس خرد و فطرت استوار است و هم پدران موحّد این باورها را بر اساس تعقل و فطرت پذیرفته و به فرزندان خویش آموزش داده اند؛ همان کاری که همه پیامبران انجام می دادند، یعنی پیروی از خودشان را فقط با وجود بصیرت روا می شمردند؛ زیرا ملاک درستی باورها و برنامه ها این است که بر اساس آگاهی و بصیرت باشد، و گرنه از شرک در امان نخواهد ماند: «قل هذه سبیلی أدعو إلی الله علی بصیرة أنا و من اتّبعنی و سبحان الله و ما أنا من المشرکین» یوسف/108 .
    .
    خرافات از ديدگاه قرآن توضيح دهيد.

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد
    در ضمن در رابطه با این موضوع توضیحات خوبی در یک پست دیگری

    صورت گرفته که با وجود ان توضیح بیشتر لزومی نداشت برای اطلاعات

    بیشتر به اینجا رجوع کنید:

    موضوع:خرافات از منظر قرآن
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=20202

    .
    خرافات از ديدگاه قرآن توضيح دهيد.

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    خرافات از ديدگاه قرآن توضيح دهيد.

    پاسخ:
    قرآن کریم یکی مبارزین سرسخت با خرافات است.خوب است بدانید که قرآن گرفتن باورهای خرافی را از نسل گذشته تقبیح می کند. یکی از نمونه های آشکار خرافات این است که چیزهایی را که نه در عقل و نه شرع، منعی از خوردن و استفاده کردن از آن وجود ندارد، بر خویش تحریم کنیم، خداوند در این زمینه هشدار می دهد که حلال ها را بر خویش تحریم نکنید. بدی و بدکاری نیز از چیزهایی است که شیطان انسان را به آن فرا می خواند، تا انسان چیزهایی را که دستور خدا نیست، به عنوان سخن خدا و فرمان دین بپذیرد؛ چیزهایی که هیچ دلیل و علمی برای شرعی بودن آن وجود ندارد.
    هنگامی که پیامبران و عالمان ربانی با چنین خرافاتی به رویارویی برخیزند و مردم را از این خرافات برحذر بدارند، پاسخ جاهلانه ای دریافت می کنند: پدران ما چنین کردند، ما نیز همان را انجام می دهیم! آیا این توجیه منطقی است؟ حتی اگر پدران آنان از ترازوی خرد استفاده نکرده و راه راست را نیافته باشند:
    «یا أیها الناس کلوا ممّا فی الأرض حلالاً طیباً و لاتتّبعوا خطوات الشیطان إنّه لکم عدوّ مبین. إنّما یأمرکم بالسوء و الفحشاء و أن تقولوا علی الله مالاتعلمون... و إذا قیل لهم اتّبعوا ما أنزل الله قالوا بل نتّبع ما ألفینا علیه آباءنا أولوکان آباؤهم لایعقلون شیئاً و لایهتدون. و مثل الّذین کفروا کمثل الّذی ینعق بما لایسمع إلاّ دعاء و نداء صمّ بکم عمی فهم لایعقلون» (1)
    «و إذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا علیها آباءنا و الله أمرنا بها قل إنّ الله لایأمر بالفحشاء أتقولون علی الله ما لاتعلمون. قل أمر ربّی بالقسط و أقیموا وجوهکم عند کلّ مسجد و ادعوه مخلصین له الدین کما بدأکم تعودون»(2)
    آنچه در این آیات قابل توجه است این است که قرآ ن این باورها را تنها به این دلیل که از پدران آنها برای ایشان به میراث مانده نقد و نفی نمی کند، بلکه آن دسته از باورهایی را که پدران شان بدون خردورزی داشته اند و به ارث گذاشته اند مورد نقد قرار می دهد، به بیان دیگر قرآن سنت های فرهنگی را تنها به این دلیل که سنت و امری فرهنگی به جا مانده از نسل گذشته است ناپسند و ناروا نمی شمارد، زیرا نسل امروز می تواند از خوبی ها و روشن بینی های نسل گذشته بهره برده کجی و کاستی های آن را راست و تکیمل کند. آنجا که میراث فرهنگی گذشته معقول، پذیرفتنی و خردمندانه و فطرت پسندی باشد، هیچ نکوهشی بر آن نیست:
    «أم کنتم شهداء إذ حضر یعقوب الموت إذ قال لبنیه ما تعبدون من بعدی قالوا نعبد إلهک و إله آبائک إبراهیم و إسماعیل و إسحاق إلهاً واحداً و نحن له مسلمون» (3)
    اعتقاد توحیدی نیز می تواند از پدران موحد به فرزندان منتقل شود، با این فرق که چنین اعتقادی هم خود بر اساس خرد و فطرت استوار است و هم پدران موحّد این باورها را بر اساس تعقل و فطرت پذیرفته و به فرزندان خویش آموزش داده اند؛ همان کاری که همه پیامبران انجام می دادند، یعنی پیروی از خودشان را فقط با وجود بصیرت روا می شمردند؛ زیرا ملاک درستی باورها و برنامه ها این است که بر اساس آگاهی و بصیرت باشد، و گرنه از شرک در امان نخواهد ماند: «قل هذه سبیلی أدعو إلی الله علی بصیرة أنا و من اتّبعنی و سبحان الله و ما أنا من المشرکین»(4)

    منابع:
    1. بقره،آیات 168ـ171.
    2. اعراف،آیات 28و29.
    3. بقره آیه 133.
    4. یوسف آیه 108 .

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۱/۲۵ در ساعت ۰۸:۵۲
    خرافات از ديدگاه قرآن توضيح دهيد.

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود