جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا پيامبران در دوره كودكى نيز از عصمت برخوردارند؟ چرا؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا پيامبران در دوره كودكى نيز از عصمت برخوردارند؟ چرا؟




    سلام آيا پيامبران در دوره كودكى نيز از عصمت برخوردارند؟ چرا؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۳ در ساعت ۲۰:۵۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط raze_shab نمایش پست
    آيا پيامبران در دوره كودكى نيز از عصمت برخوردارند؟ چرا؟
    سؤال از دو بخش تشکیل شده است، احتمالا بخش دوم آن اهمیت بیشتری برای پرسشگر دارد، ابتدا بصورت خلاصه پاسخ قسمت اول:
    عصمت انبیاء در کودکی درباره حضرت عیسی و حضرت یحیی علی نبینا و آله و علیهما السلام آمده است:
    قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا، (ناگهان عيسى زبان به سخن گشود و) گفت: «من بنده خدايم او كتاب (آسمانى) به من داده و مرا پيامبر قرار داده است! (سوره مریم آیه 30)

    يا يَحْيى‏ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا، اى يحيى! كتاب (خدا) را با قوّت بگير! و ما فرمان نبوّت (و عقل كافى) در كودكى به او داديم! (سوره مریم آیه 12)

    اما پاسخ قسمت دوم سؤال:
    یکی از نکاتی که درباره عصمت از آن غفلت شده این است که عصمت را فقط بعنوان بازدارندگی از گناه معنا کرده و طبق آن اشکال کردند که طفل تکلیف نداشته تا نیروی بازدارنده از گناه همراهش باشد!!

    در حالی که عصمت (از منظر پیروان اهل بیت) به معنای مرحله بالا و دریای بیکرانی از علم و معرفت و دوری از جهل و سهو و نسیان (و هرچه عنوان ناشایست بر او منطبق است) می باشد، و وقتی کسی چنین موهبتی به او داده شد قطعا متمایز از سائر کودکان بوده و رفتار بدی که از سائرین انتظار نمی رود انجام نمی دهد.

    اشتباه نشود! هیچگاه نمیتوانیم کودکی که در همان ایام طفولیت روحیه خساست دارد را غیر مهم بدانیم، یا کودکی که برایش فرقی نکند برهنه در جمع حاضر شود یا خیر، چرا که قطعا خود ما به داوری نشسته و رفتارشان را به خوب و بد تقسیم می کنیم.

    حال اگر چنین کودکی قرار باشد پیامبر نیز باشد، همان خصیصه های کودکی (کم و بیش) همراه او خواهد بود، و چون او امام امت است، این خصوصیات به مأموم نیز سرایت خواهد کرد، یا حداقل باعث سست شدن اطمینان مردم به او خواهد شد، در واقع همان استدلال عدم سهو النبی اینجا نیز خواهد آمد، به این بیان:

    یکی از تفاوتهای دیدگاه پیروان اهل بیت با پیروان مکتب خلفاء این است که آنان قائلند پیامبر می تواند سهوا خلاف بگوید و رفتار نماید، مثلا بجای 3 بگوید 2، بجای حسن بگوید حسین، یا فراموش کند جنب است، بیاید مسجد و بعد فوری خارج شده و غسل نماید و وارد شود (متن این خبر در منابع اهل تسنن موجود و آنان بدان معتقدند) و مثالهائی از این قبیل، در جواب آنها همین استدلال فوق را می آوریم، که خداوند متعال هرچه اطمینان مردم را از انبیاء کم کند از آنها دور کرده است، تا آنها دیگر عذر نیاورند:
    ما به این دلیل به دستور پیامبر عمل نکردیم، چون احتمال دادیم اشتباه کند، او نیز بمانند خطا میکند!!

    یا در مبحث فوق، اگر پیامبر در کودکی عصمت نداشته و کارهای ناشایست از او سربزند، در خاطر مردم مانده و در بزرگی حاضر به اطاعت نخواهند بود.

    موفق باشید.


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    حقیر هم توضیحی در تکمیل عرایض دوست عزیز پاسخگو خدمتتان عرض نمایم.
    خلاصه بگویم:


    عصمت =آگاهی +آزادی

    اینکه ما می گوییم پیامبران و ائمه باید معصوم باشند، همانگونه که دوست عزیزمان توضیح دادند معنای بسیار مهم و وسیعی دارد که به اشتباه گاها در کتب عقائد ما به گناه نکردن و خطا نکردن و سهو و فراموشی تفسیر می شود ،و این کف قصه عصمت و پایین ترین مرحله آن است که گاها ما نیز در برابر برخی گناهان یا ... دچار ملکه عصمت می باشیم.
    اما عصمت در بحث انبیا و معصومین ریشه در نکته ای دیگر دارد که از خدا خواهانم تا به فکر و زبان و دستم توان دهد تا بتوانم حق مطلب را در ابن رابطه ادا نمایم.

    این بحث مقدماتی دارد که می شود در جای خود با علم حضوری که هیچ خدشه ای به ان وارد نیست اثباتشان کرد. قبلا از کوتاه نویسی مطلب عذر می خواهم . دوستان خود رو ی بحث تامل نمایند که ان شاء الله حل است.
    ـ عزیزان
    همه ما قبول داریم که یک خالق داریم.
    ـ از سویی هرکس که خالق چیزی باشد، ( که به جز خدا خالق دیگری در هستی وجود ندارد ، چرا که خلق یعنی آنکه از عدم آفریدن که این فقط کار خداست.) مثلا من یا شما خالقی داریم. این خالق از من به من نزدیکتر ؛ از من به من آگاهتر است و از من به من مهربانتر و از سویی هیچ نیازی به ما ندارد و ما را نیافریده که سودی کند.
    برای تصوری بسیار ناقص از خالقیت با من همراه شوید:
    چشمان خود را ببندید بعد از خواندن این تکه و در ذهن خود تصویر یک ببر را تجسم کنید. حال این ببر را راه ببرید. بدوانید. به هوا پرت کنید.ببر آهویی را که در آن طرف سبزه زار است تعقیب می کند و او را می گیرد اما آهو فرار می کند .
    حالا دیگه بسه. بیا پیش من. فکر ببرو بیرون کن از ذهنت و به من گوش کن.
    الان اون ببر کجاست؟ کو؟ چی شد؟ اگه بگی هست، این ی ببر جدیده و قبلی نیست.
    ببینید دوستان شما ی لحظه ی نمه خالق شدید. اما خالق نشدید چون تصویر ببر قبلا در ذهن شما بوده اما خدا از هیچ و بدون هیچ نمونه و مثالی می آفریند. حال در همین مثال ناقص شما از اون ببر بهش نزدیکتر بودید و به اون آگاهتر بودید. اما ممکنه مهربانتر نباشیم چون نیازمندیم و حتی در تصور اون نیاز داشتیم برای اینکه ی موضوع رو بفهمیم. خب بگذریم. برا اینکه ی کم بفهمیم خالقیت رو این بحث رو مطرح کردم و الا بحث ما نیست. بحث ما بر سر عصمت است.
    خب پس تا اینجا ما یک خالق داریم که از ما به ما نزدیک تر و از ما به ما آگاه تر و از ما به ما مهربانتر است و هیچ نقصی هم نداره و هیچ نیازی هم به ما ندارد. حال همین خدا که در یک لحظه ای من و شما و همه هستی رو خلق کرده است آیا دیگر تمام شد و رفت و دیگر با ما کاری ندازد؟ خیر. خلقت یک امری است که خالق دائم باید به مخلوقش وجود بده و الا نیست میشه مثل مثال ببر خودمون.
    خب حالا وقتی خالق میخواد این خلقت رو ادامه بده از لحظه دوم این خلقت بهش میگن ربوبیت و تدبیر امر این خلق شده.
    رب تعریفش به نظر حقیر این است که خالق همه اشیاء که لحظه به لحظه در صدد به رشد رساندن مربوب های خود است و در این مسیر از همه امکانات استفاده میکند که وقت نیست توضیح بیشتر بدم و مثلا شیطان در طرح ربوبیت خدا برای انسان است با آنکه شیطان تمرد اختیاری کرد اما خدا اون رو در طرح ربوبیت و پرورش انسان استفاده برد.
    خب این ربوبیت برای انسان چون مختار است دو جنبه دارد: ربوبیت تکوینی مثل دیگر موجودات و ربوبیت تشریعی
    چرا که انسان مثل دیگر موجودات نیست و خدا به اونها تمام راه تکاملشون رو به صورت غریزی داده است اما به انسان چنین نکرده است و در عوض به او نیروهایی داده که خودش راه رو بیابد و در مسیری قرار دارد که پیشرفته ترین نوع خلقت صورت گرفته و شما میتونی در این مسیر به اوج برسی و یا به حضیض ذلت.
    بازم رفتم تو خاکی. برگردیم به بحث
    خب حال در ربوبیت تشریعی خدا چه کند؟
    آیا به تک تک انسان ها بیاد بگه راه این است چاه این است؟
    اینجوری بشه که دیگه امتحان معنا نداره و از سویی انسان توان برقراری این ارتباط رو نداره و هدف خلقت این موجود دوپا از دست میره و محقق نمیشه.
    پس چه کنیم؟
    قبلش هم بگم دین به معنای برنامه زندگی است و زندگی انسان قبلش مثلا ثابت شده که بی نهایت ادامه داره و باید انسان در این هفتاد سال برای بی نهایت توشه بردارد و هر لحظه اش در این جهان در ارتباطات چهار گانه اش با خدا و با خودش و با مردم و با هستی نیازمند راهنمایی و ارشاد است از سوی کسی که که خالق او و این مجموعه است.
    یک کسانی باید باشند که رابط بین خدا و انسان ها باشند و پیام خدا رو به انسان در این 4 سطح ارتباطات برسونند. که با خودم چگونه رفتاری داشته باشم تا هم در این جهان و هم در ادامه راه آسیب نبینم و ... و حتی بشر امروز نتوانسته همین جهان را حل کند چه برسد به بی نهایت راه که اصلا هیچ تصوری از آن ندارد. لذا به کسانی نیاز داریم که ( دقت کنین ها بحث عصمت داره شروع میشه) اولا به تمام این روابط و چگونگی آن و چگونگی سالم برقرار کردن این روابط که هم در این جهان و هم در آینده ضربه نخوریم آگاه باشند.
    بله پس اولین چیزی که یک کسی که میخواد ما را در بی نهایت راه راهبری کند این است که آگاه به تمام روابط ما باشد. روابطی که در 4 سطح ارتباط من با خدا و با خودم و با هستی و با مردم مطرح شد.
    و دومین آن پس از آگاهی ، آزادی است. اگر موجودی باشد که بیشترین آگاهی را از من داشته باشد، ممکن است جهت منافع من از آن استفاده نماید. اما معصوم چنین نیست. چرا؟ زیرا که معصوم آگاه است اما آگاه آزاد. آزاد از چه؟ آزاد از تمام عبودیت ها غیر از عبودیت خدا. معصوم ازاد از بندگی نفس و شیطان و دنیا و مردم است و هیچ کس در او تاثیری ندارد و این هم در اثر یک مقایسه است که اگر هر یک از ما هم در هر لحظه در معبودهایمان انجام دهیم به ان می رسیم و خودمان را خرج کسانی که به ما نیازمندند و ... نمی کردیم و عبد خدا می شدیم و رسالت هم آغازش با عبودیت است و بزرگترین افتخار انبیا آن است که عبد خدایند و ما در نماز میگوییم هر روز که پیامبر تا عبد نشد رسول نشد در اشهد ان محمدا عبده و رسوله یا در قرآن که هی میگه نعم العبدکه بحث خود را دارد.
    بله معصوم آگاه آزاد است و این آگاهی + آزادی است که باعث می شود که او هر چه بگوید من بدون چون و چرا بپذیرم حتی اگر آن چیز یک عمل مستحب باشد. اما من با این دید می دانم که حتما مثلا نشسته خوردن آب من در شب تأثیری قطعی در بی نهایت راه من دارد که امام به آن توصیه می کند یا نماز قطعا در بی نهایت راه من لازم مسلم است که واجب شده است و یا شراب و دروغ و ... قطعا اسیب زننده به راه بی نهایت من است که منع از آن شده ام و ... .
    پس عصمت چنین زیربنایی دراد. حال نمیدانم توانستم مفهوم را برسانم . چرا که خیلی بحث ها می بایست قبلش پذیرفته شود و حقیر فقط کد دادم که خودتان روی آن تامل کنید.
    در مورد اینکه آیا در کودکی نیز معصوم معصوم است ،ظاهرا اجماع علمای شیعه بر عصمت حتی در زمان کودکی است و شواهد قطعی و اتفاق افتاده بسیاری دارد که ائمه خودمان خصوصا امام نهم نمونه بارز آن است و از سوی دیگر این ائمه و معصومین اگر خداوند این علم را به ایشان از همان قبل داده باشد، دیگر طبیعی است که گناه نکنند و کار زشت نکنند و .... و دائما موید به خداوند باشند چرا که وظیفه ابلاغ راه زندگی بر عهده ایشان است و نباید آنها از هر آنچه در این مسیر نیاز است ، خالی باشند و باز هم ادل دلیل علی اثبات شیء وقوعه.
    و ووو

    یا علی

    التماس دعا

    ببخشید اگه خیلی خلاصه و مجمل بود.

    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۲۶ در ساعت ۰۰:۵۸
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با توجه به اتمام بحث و عدم طرح سوال ديگر ، پست دوم به عنوان جمع بندي بحث معرفي مي شوند .

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود