صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امام على (ع ) فرهنگ عمومى و همبستگى اجتماعى

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب امام على (ع ) فرهنگ عمومى و همبستگى اجتماعى




    به راستى سخن گفتن از انسان كامل و رادمردى همچون على (ع ) كه تجسم عينى اسلام ، حقيقت و الگوى تمام نما و تمام عيار فضائل اخلاقى و عينيت عدالت است ، كارى در حد توان و بضاعت بشرى نيست . چگونه مى توان با بضاعت مزجاة ، محدود و گرفتار در تار و پودهاى دنيوى و نفسانى ، عمق كلام و انديشه و بحر بى كران علم و فضيلت ، تقوى ، ورع ، شجاعت ، عدالت ، حريت و وارستگى انسانى كامل كه در بطن و متن انديشه ورزيهاى او خدا حضورى مطلق ، و همه جانبه دارد را، فهم كرد.
    براى شناخت اين مشعل فروزان راه هدايت و روشنايى ، بهره گيرى از نهج البلاغه به عنوان بليغ ‌ترين و شيواترين سخنان و مكتوبات امام ، كارسازترين شيوه و روش جهت آشكار نمودن ابعاد شخصيتى آن بزرگوار است . در اين مخزن روشنگر، تنوع مباحث و جوانب و جهات مختلفى را كه امير المؤ منين (ع ) در آن مورد توجه قرار داده اند، كمك بسيارى براى بازنماياندن شخصيت آن بزرگوار مى باشد.
    گنج شايگان آن حضرت مملو از آموزه هاى عرفانى ، انس با خدا و چگونگى ارتباط با معبود، آزاد انديشى و كمك به همنوعان مى باشد و
    ((امير كلام )) در اندك زمانى و به وقت ضرورت گوهرهاى مكنون خويش را نمايان ساخته و از جنگها، اندرزها، تلخيها و جهات ديگرى كه به ايشان گذشته ، لب به سخن گشوده اند. در يكى از خطبه ها در بيان احوال خود مى فرمايند: ((من كسى هستم كه سيل معارف از من فرو مى ريزد و هيچ پرنده اى نمى تواند به آن قله اى برسد كه من به آن جا دارم )) و در جاى ديگرى خطاب به مردم در باب حكومت و سياست خاطرنشان مى كند كه ((مرا با حاكمان و قدرتمندان و سياستمداران قياس مكنيد و نگوئيد كه حاكمى رفت و حاكمى ديگر از همان قماش آمد، من از آن جنس نيستم ))
    .
    در شرح نامه هاى حكيمانه و حاكمانه خويش كه سرشار از حكمت و تدبير، تهذيب و تنظيم امور دنياست ، گزيده هايى از تجربيات ناب عمر پر حادثه و پر تاءمل خود را براى فرزندان صلبى و همه فرزندان روحانى اش نمايان ساخته است .
    بر انسانهاى حقيقت جو و متعهد و همچنين سياستگزاران فرهنگى ، اقتصادى ، سياسى و اجتماعى فرض است كه اهداف و انديشه هاى امام على (ع ) و ارزشها، هنجارها و مناسك پيوند خورده با نام مولا را در جامعه پياده كنند. و اين ضرورتى اجتناب ناپذير است كه اهداف و آرمانهاى آن امام همام ، هدف اين نظام و هم ملاك و معيار ارزشيابى موفقيتها و كاستى هاى جامعه باشد. ضرورى است مسلمين اين زاد و بوم در تمام عرصه هاى اقتصادى ، سياسى ، اجتماعى و بويژه اخلاقى خود را به سيره على (ع ) نزديك كند. هر چند در معيار قرار دادن سيره نظرى و عملى حضرت امير(ع ) براى جامعه اى كه هويت ديرپا و ريشه دار خود را مديون على (ع ) بوده و در شرايط بحرانى در او جستجو مى كند، ترديدى وجود ندارد؛ اما به طور قطع اين مهم مستلزم فهم بيشتر دغدغه ها و انديشه هاى ايشان از يك سو و راهبردى كردن آن از سوى ديگر است . اميد آنكه در سال حضرت امير(ع ) زمينه براى مطالعات ريشه دار در خصوص ابعاد گسترده انديشه و شخصيت آن بزرگوار و راهبردى كردن آرمانهاى ايشان در قالب پژوهشهاى بنيادين فراهم شود.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    خانواده از ديدگاه رسول اكرم (ص ) و على (ع )
    \
    مقدمه
    از نظر جامعه شناسى تفاوتهايى بين خانوار و خانواده ملحوظ گرديده است . از جهت تعريف ، خانوار به مجموعه افرادى اطلاق مى شود كه در يك محل سكونت داشته و سفره مشترك داشته باشند كه در ارقام آمارى ابعاد خانوار از يك تا دوازده نفر و بيشتر آمده و چنانچه بعد متوسط خانوار در كشور ما پنج نفر فرض مى شود بر روى هم حدود دوازده ميليون خانوار ايرانى داشته ايم و در سطح جهان نيز چنانچه جمعيت مسلمانان حدود 400،1 ميليون نفر در سال 1996 فرض شود به احتمال قوى حدود 280 ميليون خانوار مسلمان در سطح جهان خواهيم داشت كه تا سال 2000 به 300 ميليون خانوار رسيده است . مسلما تعيين خط مشى واحدى كه نظر رسول اكرم (ص ) معتبر باشد براى حدود 380 ميليون خانوار كه اغلب منطبق با مفهوم خانواده مى تواند باشد (بخصوص خانوارهاى معمولى و نه دستجمعى ) از اهميت خاصى برخوردار است . در رابطه با انطباق مفهوم خانواده با خانوار بايد اضافه كنيم كه اصولا خانواده با ويژگيهاى بيولوژيكى همراه است . به عبارت ديگر پيوند خانوادگى و روابط خويشاوندى و حتى خونى (گروه خونى ) و ژنتيكى كه انتقال صفات از اولياء به فرزند را حكايت مى كند، شاخص عمده خانواده است در حاليكه اعضاى خانوار ممكن است در مواردى خويشاوند نباشند.
    معهذا شيوه تشكيل خانواده با انگيزه هاى مادى و بخصوص انگيزه هاى معنوى كه در اسلام مؤ كدا توصيه مى شده است كه عملا با ارقام آمارى خانوار نيز انطباق دارد. يعنى اعداد مربوط به خانوار و خانواده در اغلب كشورهاى مسلمان نشين نزديك به هم ملاحظه گرديده است .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    قرآن و خانواده با ديد آمارى : (فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها)
    با عنايت به اينكه قرآن كريم ديدگاه رسول اكرم (ص ) را روشن مى سازد اگر قبول كنيم كه اركان خانواده عبارتند از پدر و مادر و فرزندان ، توصيه هاى مكررى كه به زبان رسول اكرم در قرآن كريم و اخبار و احاديث مربوطه آمده همگى زمينه هاى استحكام و دوام و بقاى خانواده را نويد مى دهد. وقتى در آيه 24 سوره الاسراء از لزوم احترام به پدر و مادر (( (و لا تقل لهما اف و لا تنهر هما))) سخن مى گويد و يا براى حفظ و بقاى نسل توصيه مى شود (( (لا تقتلوا اولادكم من خشبه املاق ))) از ترس تنگدستى فرزندان خود را نابود نسازيد كه هم مبارزه اى است بر عليه رسم زنده بگور كردن دختران در دوران جاهليت و هم اشاره اى است به تحريم سقط جنين (18) خود لزوم تحكيم خانواده را بيان مى كند. اينگونه موارد به كرات در قرآن آمده است .
    اگر بتوان دفعاتى را كه برخى از واژه هاى مربوط به خانواده در قرآن تكرار شده ، ضابطه اى بر درجه اهميت مسائل مربوط به خانواده محسوب كرد، نتيجه اين بررسيها با توجه به مصادر و مشتقات در جدول شماره يك به ترتيب دفعات تكرار ملاحظه مى شود.
    اما در مورد اهميت خانواده بايد گفت كه :
    1. پايه اساسى جامعه و شكل كوچكى از اجتماع است .
    2. روش حاكميت ، نظم و تشكيلات جامعه از خانواده سرچشمه مى گيرد.
    3. خانواده حافظ ميراث اجتماعى ما از نسلى به نسل بعدى است .
    4. هر طفل تدابير اساسى زيستن و حيات اجتماعى را از خانواده فرامى گيرد.
    5. كودك مفهوم مسئوليت و تعاون و همكارى با ديگران را در خانواده مى آموزد.
    6. يا به مبادى سلوك اجتماعى مفهوم دوستى و تعهد و ايمان آشنا مى گردد. لذا استفاده از واژه هاى قرآنى بسيار مؤ ثر واقع خواهد شد.
    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۹۰/۰۳/۲۴ در ساعت ۰۹:۲۶

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    آمارى از احاديث و آيات مورد استفاده
    بررسى آمارى احاديث معتبر در رابطه با خانواده نشان مى دهد كه :
    الف - احاديث مربوط به خانواده در قالب آمار جالب توجه است .
    1. ازدواج و همسردارى براى تشكيل خانواده از جمله عمده ترين (12 درصد) مسائل است ولى مهمتر از آن سعى در نگهدارى و بقاء و دوام خانواده است كه بيش از 23 درصد موارد خوش رفتارى با عيال مورد تاءكيد قرار گرفته است .
    2. اگر بر رويهم توصيه هاى لازم كه براى بقاء خانواده در نظر گرفته شده و احاديث مربوط به زن كه امانت الهى است (3/12 درصد)، مساوات خانوادگى (6/4 درصد) و خانواده سعادتمند (7/7 درصد) به عنوان توصيه هائى براى بقاء خانواده تلقى شود مى توان گفت اگر چه توصيه براى تشكيل خانواده در اسلام مؤ كد بوده (بيش از 12 درصد) ولى در بررسى انجام شده حدود 6/24 درصد از احاديث مربوط به بقاء خانواده بوده است . به عبارت ديگر از آنجا كه ادامه و نگهدارى حيات خانوادگى به مراتب سخت تر از تشكيل خانواده بوده است احاديث مربوط نيز به نسبت دو برابر اعلام شده است .
    ب - آيات مربوط به خانواده در قالب آمار
    در اين بررسى زن و مرد به عنوان دو ركن اساسى تشكيل خانواده در نظر گرفته شده و آيات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است و از آنجا كه در موارد بسيار به ابعاد مختلف حقوقى زن اشاره گرديده است ، آمارى از آيات مربوط به زن به عنوان مهمترين عامل تشكيل خانواده نيز مورد استفاده قرار گرفته كه به ترتيب فراوانى مطرح گرديده است .
    گذشته از اينكه عمدتا آيات مربوط به زن و حقوق وى در 8 سوره قرآن ذكر گرديده ، بررسى آمارى آيات مربوط نكات جالبى را نيز بدست مى دهد.
    توصيه آيات قرآن براى ازدواج و تشكيل خانواده سخت مورد تاءكيد قرار گرفته و بيش از 10 درصد موارد بررسى به لزوم برقرارى خانواده پرداخته است در حاليكه با توجه به انواع مشكلاتى كه پس از تشكيل خانواده ممكن است به ظهور برسد به ميزان دو برابر توصيه هاى مربوط به تشكيل خانواده در قرآن براى حفظ حيات زناشوئى تاءكيد گرديده است .
    2. اين دسته از آيات قرآنى كه زمينه فرهنگى دوام خانواده را فراهم مى سازد از قبيل اشتراك مسئوليت زن و مرد (8/13 درصد) تساوى حقوق زن و مرد (6/9 درصد) تساوى ولايت زن و مرد (بيش از 5 درصد) احترام به راءى زن (3/4 درصد) مباشرت زن و يا مشكل گشائى زن ، مشورت با زن و غيره كه هر يك به نحوى به دوام خانواده كمك مى رساند آمارگيرى شده و مى توان گفت بر رويهم در اين بررسى اگر 6/10 درصد از توصيه ها در جهت شكل گيرى خانواده در اسلام بوده 69 درصد از اين موارد زمينه سازى لازم براى ادامه حيات خانوادگى مورد توجه قرآن كريم بوده است .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    الف - در خانواده رهبانيت بدعت است
    ذيلا به پاره اى از احاديث معتبر مربوط اشاره مى گردد
    1. فردى به خانه زنان پيامبر(ص ) رفته از عبادت موردنظر رسول اكرم (ص ) سؤ ال كرد، هر كس چيزى مى گفت ، قلقله افتاده بود... بالاخره حضرتش وارد شده فرمودند
    (( انتم القوم الذين قلتم كذا و كذا؟ اما و الله انى لا خشاكم له ، و اتقاكم له ، لكنى اصوم و افطر، و اصلى وارقد، اتزوج النساء، فمن رغب عن سنتى فليس منى ))
    (از انس بن مالك .) اشاره بر اينكه شما بوديد كه گفتيد عبادت فقط انجام يكى از امور مذكور است از خدا مى ترسم كه چنين گفتيد، از خداوند طلب مغفرت كنيد. اما روش من (رسول الله ) اين است روزه گرفته و افطار مى كنم . نماز بجا مى آورم ، با زنانم نيز تزويج مى كنم و هر كس از روش من پيروى نكند مسلمان نمى باشد.
    2. يكى از راويان مى گويد زن عثمان بن مظعون با قيافه نامطلوبى به خانه زنان رسول اكرم (ص ) رفته بود كه از او سؤ ال شد شوهر تو كه از همه شوهران قريش متمول تر است ، اين چه قيافه ايست به خود گرفته اى ؟ زن عثمان گفت ما كارى نداريم جز اينكه روزها روزه بگيريم ، شبها به نماز بايستيم ، حضرت رسول اكرم (ص ) به اين مذاكرات گوش داده هنگام ملاقات عثمان فرمودند: آيا تو از ما تبعيت نمى كنى عرض كرد پدر و مادرم بقربانت چه شده است ؟ حضرت فرمود آيا فقط روزه مى گيرى و نماز مى خوانى در حاليكه اهل خانه ات هم حقى دارند. جسم تو نيز نيازهائى دارد، روزه افطار، تاءمين و رشد جسمانى هم همراه و توام است . عثمان گفت از اين پس زن خود را همچون عروس عطرآگين و منظم مى سازم و اينچنين هم شد، اين است كه مشهور شده ما هم مثل ديگر مردم زندگى مى كنيم (روايت از الطيرانى ، ابوبعلى ).
    3. الطيرانى روايت كرده است از ابى امامه كه حضرت رسول اكرم (ص ) فرمود
    (( انى انما بعثت بالحنيفيه السمحة ولم ابعث بالرهبانيه البدعه )) من براى آوردن دين حنيف آسانى برانگيخته شده ام نه براى كناره گيرى و گوشه گيرى بلكه دين من در متن زندگى فردى و اجتماعى مردم و اجتماعى مردم است .


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    ب - در خانواده زن امانت الهى است
    روايات معتبر مربوط عبارتند از:
    1.
    (( الله الله فى النساء فانهن عوان بين ايديكم ، اخذ تموهن بامانه الله فاستحللتم فروجهن بكلمه الله ))
    روايت احمد از انس كه در آخر وصيتنامه رسول اكرم (ص ) آمده است .
    خوب توجه كنيد مسئله زنان مهم است . اين زنان كمكهائى در اختيار شمايند. زنان را امانت خدائى بدانيد و اگر بخواهيد با كلمات خدائى تزويج كرده بخودتان حلالشان كنيد.
    2.
    (( ان الله تعالى سائل كل راع عما استرعاه ، احفظ ذلك ام ضيعه ، حتى يسال الرجل عن اهل بيته ))
    (روايت النسائى و ابن حيان از انس در صحيحه ).
    خداوند از هر مسئولى در مورد مسئوليتش سؤ ال خواهد فرمود حتى از مرد، در مورد اهل بيت و خانه اش مواخذه خواهد شد.
    3.
    (( انى اخرج عليكم حق الضعيفين : اليتيم و المرئة .))
    (روايت البخارى و ابن حيان از ابى هريره در صحيحه )
    من شما را مسئول رعايت حق دو قشر لازم به مساعدت مى دانم كه يكى يتيم است و ديگرى عيال شما.
    4.
    (( اتقوالله فى الضعفين : المملوك و المره ))
    (روايت ابن عساكر از ابن عمر)
    فرمان خداوند را نسبت به حق دو قشر لازم به كمك (افراد تحت الحمايه و عيال ) در نظر داشته باشيد.
    5.
    (( كلكم راع و مسئول عن رعيته . الامام راع و مسئول عن رعيته ، و الرجل راع فى اهله و مسئول عن رعيته ، و المراه راعيه فى بيت زوجها و مسئول عن رعيتها، و الخادم راع فى مال سيده و مسئول عن رعيته و كلكم راع و مسئول عن رعيته ))
    (روايت البخارى و مسلم از ابن عمر كه خود از رسول اكرم (ص ) شنيده است )
    عابرى ياران رسول اكرم (ص ) را شادمانه ديد كه سؤ ال مى كردند چه كسانى راه خدائى مى پيمايند؟ حضرت فرمودند: اگر كسانى از پول خود براى كودكان خود، براى والدين سالخورده خود يا براى پاكى نفس خود خرجى بكنند در راه خداوند است و اگر مخارجى براى رياكارى و فخرفروشى بعهده گيرند در راه شيطان و نفس اماره است . (روايت الطيرانى از كعب بن عجره در رجال الصحيح ).
    6.
    (( ان الله يوصيكم بامهارتكم ، ان الله يوصيكم باناثكم ، ان الله يوصيكم بالاقرب فالا قرب ))
    خداوند در مورد مادران شما، زنان شما و بستگان و خويشان شما سفارش فراوان فرموده است . (روايت الطيرانى از المقدام بن معدى كرب ).
    7.
    (( ماورث و الدولدا خيرا من ادب حسن ))
    هيچ چيز بهتر از ميراث ادب نيك به فرزند نمى باشد. (روايت الطيرانى از عبداله بن عمر در الاوسط).
    8.
    (( لان يؤ دب الرجل ولده خبر من ان يتصدق بصاع كل يوم .))، ((حق الولد على الولدان يعلمه كتابه و سباحه و الرمايه و ان لايزرقه الاطيبا))
    ، (روايت البيهقى از ابى سليمان مولى ابى رافع )
    مسلم اين است ، مردى كه ادب كند فرزند خويش به مراتب بهتر از آنست كه هر روز به مقدار يك صاع صدقه دهد. (سه كيلو گندم ، مويز، خرما...)
    فرزند نسبت به والدين خود حق دارد كه وى را نوشتن ، شنا و تيراندازى و ورزش بياموزند و غذاى سالم و حلال و پاكيزه برايش فراهم كنند.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    ج - نيكى و خوش رفتارى با عيال در خانواده
    در ذيل 15 مورد از توصيه هاى حضرتش آورده شده است :
    1.
    (( خيركم خيركم : لاهله ، و انا خيركم لاهلى ))
    بهترين شما كسى است كه با خانواده خود خوش رفتارى كند و اين روش ملاك كار من در خانواده است . (روايت از ابن ماجه و حاكم از ابن عباس ).
    2.
    (( اكمل المؤ منين ايمانا: احسنهم خلقا و خياركم خياركم لنسائهم ))
    (روايت از التمذى و ابن حيان )
    كاملترين مؤ منين كسى است كه بهترين اخلاق را داشته و بهترين شما مردم كسى است كه با عيالش خوش رفتارى مى كند.
    3.
    (( ما اكرم النساء الاكريم و ما اهان النساء الالئيم ))
    (راويت از الحاكم و شيخ رشيد رضا از ابن عباس در فداءالجنس ).
    فقط كسانى كه صاحب كرمند زنان را محترم مى شمرند و تنها كسانى كه پست و لئيم اند به زنان (بخصوص عيالشان ) اهانت مى كنند.
    4.
    (( ارحم الناس بالنساء و صبيان ))
    رسول اكرم (ص ) از همه مردم نسبت به زنان و كودكان محبت بيشترى داشت . (روايت حمزه فتح اله از انس بن مالك در كتاب حقوق النساء فى الاسلام ).
    5.
    (( ان المرئة خلقت من ضلع و انك ان تردا اقامه للضلع تكسرها، فدارها، تعش بها))
    (روايت احمد از سمره در مسند در صحيحه المستدرك ).
    گوئى كه زن از اركانى بوجود آمده ، وقتى مى خواهى اين اركان را استوار سازى ، درهم شكسته ، خرد مى شوند. پس بهتر است با زنها مدارا كنى تا زندگى بگذرد.
    6.
    (( من فرح انثى فكانما بكى من خشيته الله و من بكى من خشيته حرم الله بدنه على النار))
    (روايت حمزه فتح اله در حقوق زنان در اسلام )
    كسى كه زن را نرنجاند مثل آنست كه از ترس خداوند گريه كند كه در اين صورت جسم و جانش آسيب نمى بيند (طعمه آتش نمى شوند).
    7.
    (( لايفرك مؤ من مؤ منه ، ان كره منها خلقا رضى منها آخر))
    (روايت از الترغيب و الترهيب ).
    هيچ يك از مؤ منين ، زن مؤ منى را متنفر نمى سازد اگر هم از اخلاق آنها خوشتان نيامد بالاخره سعى كنيد وقتى جدا مى شويد هر دو خوشحال و راضى باشيد.
    8. از رسول خدا سؤ ال شد
    (( ما حق زوجة احدنا عليه )) قال ((ان تطعمها اذا طعمت و تكسوها اذا اكتسبت و لاتضرب الوجه و لا تقبح و لا تهجر الا فى البيت ))
    (روايت از ابو داوود و ابن حيان از معاويه بن حيده در صحيحه )
    سؤ ال شد هر كدام از ما چه حقى نسبت به زنانمان رعايت كنيم ؟
    فرمودند: وقتى گرسنه هستند غذايشان برسانيد، وقتى لباس مى خواهند تهيه كنيد. آنها را سرزنش و تقبيح نكنيد و كناره گيرى نكنيد. جز اينكه در خانه خود باشيد (زيرا در خارج خانه شما، احتمالا زنان از قهر شما سوءاستفاده مى كنند).
    9. در جاى ديگر آمده است ، خوب توجه كنيد از هر توصيه اى براى خوشرفتارى با زنان استقبال كنيد. اين زنها يارانى هستند كه بين شمايند، غير از اين از آنها نخواهيد مالك آنها كه نيستند مگر آنكه به فحشاء آشكار دچار شده باشند. اگر چنين بود از همبسترى كناره بگيريد و به نحوى نزنيد كه جايش سرخ بشود كه اگر از شما پيروى كردند دنبال راه ديگرى نباشيد. خوب متوجه باشيد شما حق برگردن زنانتان داريد و زنان شما هم حق بر گردن شما دارند حقى كه زنان شما بايد رعايت كنند اين است كه از كسانيكه شما خوش نداريد استقبال نكرده و پذيرائى نكنند و اجازه ورود به خانه به كسى كه شما اكراه داريد ندهند اما حقى كه شما نسبت به زنانتان بايد رعايت كنيد اين است كه در تغذيه و لباس و زندگى آنها خوش رفتار باشيد. (روايت ابن ماجه و الترمذى از عمرو بن الاحوص الجشمى ).
    10. زنان رسول اكرم (ص ) بايشان گفتند:
    (( ذهب الرجال بالفضل بالجهاد فى سبيل الله ، فما لنا عمل ندرك به عمل الجهاد فى سبيل الله ؟ ((فقال )) مهنه احداكن فى بيتها تدرك عمل المجاهدين فى سبيل الله ))
    (روايت ابوعلى و البزار از انس در مجمع ).
    زنان پيامبر(ص ) سؤ ال كردند مردان اغلب با جهاد فضيلت الهى يافتند كار ما براى جهاد در راه خدا كدام است ؟ حضرت فرمودند: زحمت هر يك از شما در خانه اش موجب درك صواب جهاد در راه خدا مى شود.
    11.
    (( دينار انفقته فى سبيل الله ، و دينار انفقته فى رقبته و دينار تصدقت به على مسكين و دينار انفقته على اهلك اعظمها اجرا الذى انفقته على اهلك ))
    (روايت مسلم ).
    اگر پولى را در راه خدا خرج كنيد و يا براى بنده خريدن و آزاد كردنش مصرف كنيد و يا صدقه به درماندگان دهيد و يا اينكه براى خانواده خود خرج كنيد بالاترين صواب و اجر شما وقتى است كه براى خانواده خود بدرستى خرج مى كنيد.
    12.
    (( اول مايوضع فى ميزان العبد نفقته على اهله ))
    (روايت الطيرانى از جابر در الاوسط).
    اولين مسئله اى كه ميزان و زمينه سنجش بندگى خدا قرار مى گيرد كيفيت تاءمين خرج خانواده است .
    13.
    (( قال : من صبر على سوء خلق امراته اعطاء الله من الاجر مثلما اعطى ايوب على بلائه و من صبرت على سوء خلق زوجها اعطاها الله مثل آسية امراه فرعون ))
    (روايت از محمد از جميل بيهم در المراه فى التاريخ و الشريعه )
    مردى كه با بد اخلاقى زنش بسازد خداوند به پاداشى كه حضرت ايوب با آن همه بلايا داشته مى رساندش اما زنى كه با بدخلقى شوهرش بسازد خداوند صوابى كه نصيب آسيه زن فرعون كرد به وى عطا خواهد فرمود.
    14. مردى به رسول اكرم (ص ) گفت مى خواهم مهاجرت كرده و يا به جهاد بروم تا پاداش الهى را درك كنم . قال رسول الله (ص )
    ((فهل من والديك احذحى ؟ قال ((نعم بل كلاهما حى )) فقال افتبتغى الاجر من الله تعالى قال نعم ، قال فارجع الى والديك فاحسن محبتهما))
    (روايت مسلم از ابن عمر و بن العاص ).
    حضرت فرمودند آيا يكى از والدين تو زنده هستند. گفت بلى ، بلكه هر دوى آنها زنده هستند. حضرت فرمود: آيا طالب پاداش الهى هستى گفت بلى ، حضرت فرمود برگرد به پيش ‍ پدر و مادر و هر قدر مى توانى در جلب محبت آنها تلاش كن .
    15. روايت ديگر مسلم از عمرو بن عاص اينست كه حضرت فرمودند:
    (برگرد نزد پدر و مادرت و همانطوريكه ناراحتشان كردى بايد بتوانى شادشان كنى ).


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    د - پاداش خانوادگى
    در احاديث ذيل نمونه هائى از بستگى خويشاوندى كه زمينه رستگارى را فراهم مى سازد آورده شده است .
    1.
    (( قال رسول الله (ص ) ان الله تبارك و تعالى لرفع للرجل الدرجة فيقول انى لى هذه ، فيقول بدعاء ولدك .))
    (روايت البزار از ابى هريره )
    خداوند عظيم الشان مقام آدمى را بالا مى برد گفته شد ما از آنهائيم گفتند بلى به دعاى فرزندت .
    2.
    (( قال رسول الله (ص ) يقول الله بالولدان يوم القيامة ادخلوا الجنة فيقولون يا رب حتى يدخل آباؤ نا و امهاتنا))، فيابون فيقول الله عزوجل ((مالى اراهم مخطئين ؟)) ادخلو الجنة ، فيقولون ((يا رب آباؤ نا)) فيقول ((ادخلو الجنه انتم و آباؤ كم ))
    .(روايت احمد از شرجبيل بن شفعه در رجال الصحيح ).
    روز قيامت خداوند متعال به فرزندان مى فرمايد اهل بهشت هستيد بفرمائيد، مى گويند وارد نمى شويم تا اينكه پدر و مادرمان داخل شوند. به هر حال ابا مى كنند. خداوند مى فرمايد مگر نمى بينيد خطاكارند؟ شما وارد شويد. باز هم فرزندان مى گويند خداوندا اولياء ما هستند خداوند مى فرمايد باشد شما و اوليائتان وارد بهشت شويد. گوئى اينكه پدر و مادر در دنيا به نحوى ملكه فرزندان شده كه در آخرت هم به فكر آنها هستند و همين مسئله رحمت واسعه خداوند را موجب مى گردد.
    3.
    (( فاذا وضعت بكل جرعه و بكل مصيبه حسنه ....))
    از حضرت رسول اكرم (ص ) سؤ ال شد بشارت مردانه بدهيد، فرمودند چه كسى راضى مى شود بين زن و مرد فرق بگذارد؟
    مثلا زنى كه به رضايت از شوهر خود حامله شده كه پاداش او همچون زن روزه دار است كه در راه خدا گام برداشته است . وقتى زايمان مى كند براى هر جرعه شيرى كه كودك مى مكد حسنه و پاداش الهى منظور مى شود. براى هر شبى كه مادر به صبح مى رساند اجر و صواب هفتاد بنده آزاد كردن مى برد. اين روايت الطيرانى از انس در الاوسط و مجمع الزوائد و چند سند ديگر آمده است .
    4.
    (( قال رسول الله (ص ) ان اول من يفتح باب الجنة الا انى ارى امراه تبادرنى ، فاقول لها، مالك و من انت فيقول انا امراة قعدت على ايتام لى ))
    (روايت ابويعلى از ابى هريره در مسند).
    با آنكه من از اولين كسانى هستم كه بهشت را افتتاح مى كنم با اين حال زنانى را مى بينم كه از من پيشى مى جويند. وقتى سؤ ال مى كنم خانم شما كه هستى مى گويد من زنى هستم كه نشستم در خانه و يتيمان را پرورش دادم .


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    ه‍ - در خانواده مساوات و برابرى بسيار اساسى است
    ذيلا به چند نمونه از احاديث مربوط اشاره مى گردد:
    1.
    (( ان المقسطين عندالله على منابرمن نور عن يمين ارحمن الذين يعدلون فى احكامهم و اهليهم و...))
    كسانيكه به مساوات عمل مى كنند مقامى رفيع و روشن نزد خداوند دارند مخصوصا كسانيكه در مورد اهل خانه و افراد آن عدالت را رعايت كنند. (روايت مسلم و مغيره از عبداله بن عمر).
    2.
    (( من كانت عنده امراتان ، فلم يعدل بينهما جاء يوم القيامه وشقه ساقطه . ))
    كسى كه بين دو زن خود عدالت برقرار نكند روز قيامت نيمى از بدنش جدا مى شود. (روايت ترمذى و الحاكم از ابى هريره ).
    3.
    (( اتقوالله و اعدلوا فى اولادكم .))
    (روايت النووى از لقمان بن بشير در رياض الصالحين ).
    برقرارى عدالت بين فرزندان خود رعايت تقوى است .
    (( قال رسول الله (ص ) الاسويت بينهما (بين اولادكم )))
    مردى با پسر و دختر خود نزد پيامبر آمده پسر را روى زانو نشانده و دخترش را روى دست در بغل نشانده بود. حضرت فرمودند هيچ فرقى بين آنها نگذار. (روايت البزار از انس بن مالك ).


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    و - موقعيت دختران در خانواده اسلامى
    دختران را مكدر نسازيد، در رابطه با ارزش گذارى دختران رواياتى بشرح زير بنظر شما مى رسد:
    1.
    (( سواء بين اولادكم فى العطيه لو كنت مفضلا احدا بفضيلت النساء.))
    هنگام بخشش بين فرزندان يكسان عمل كنيد، اگر مى توانيد برترى زنان را منظور داريد. (روايت الطبرانى از ابن عباس ).
    2.
    (( من بركه المرئة ابتكارها بالانثى لان الله قال ((يهب لمن يشاء اناثا.))
    (روايت ابن مردويه و ابن عساكر از وائله ).
    از بركات زن آنست كه اولين فرزندش دختر باشد. زيرا خداوند مى فرمايد هر كه را مى خواهيم موهبت دهيم دختر عطا مى كنيم .
    3.
    (( من كان له ابنه . فادبها فاحسن تاديبها و غذاها فاحسن غذاها اسبغ عليها من النعمه التى اسبغ الله عليه ، كانت له ميمنه و ميسره من النار الى الجنه .))
    (روايت الطيرانى از ابن مسعود).
    هر كه دخترى داشته و به بهترين ادبها آراسته اش ساخته است به بهترين غذاها تغذيه اش كرده و رنگ و آبى از نعمت الهى به وى برساند، گوئى اينكه تمامى سرزمين (سراسر از راست به چپ ) بهشت و دوزخ را به تصرف خود در مى آورد.
    4.
    (( من خرج الى سوق من اسواق المسلمين ، فاشترى شيئا فحمله الى بيته ، فخص به الاناث دون الذكور، نظر الله اليه ، و من ينظر الله اليه لم يعذبه .))
    (روايت از حمزه فتح الله در حقوق النساء فى الاسلام ).
    كسى كه به يكى از بازارهاى مسلمين رفته چيزى خريدارى كرده به منزل خود بياورد و فقط بين دختران و زنان منزل تقسيم كند، مورد نظر الهى بوده و چنين كسى عذاب خداوند نخواهد ديد.
    5.
    (( لا تكرهوا لبنات فانهن المومنات المجهزات المربيات المبكيات ))
    (روايت احمد از عقبه در مسند و الطيرانى فى معجم الكبير).
    دختران خود را مكدر نساخته و آزارشان ندهيد. اين دختران مونسى مجهز هستند كه از نظر تربتى زود رنج اند.
    6.
    (( ايما رجل كانت عنده وليده ، فعلمها فاحسن تعليمها، فاءدبها فاحسن تاءديبها ثم اعتقها و تزوجها فله اجران ))
    (روايت مسلم و ترمذى از انس ).
    اگر مردى دخترى داشته بهترين آموزشها را به وى بدهد و از نظر تربيتى نيز بهترين آداب را بياموزد و او را شوهر دهد، پاداش عمده اى نزد خداوند خواهد داشت .
    7.
    (( ما من مسلم له ابنتان فيخص اليهما ما صحبتاه او صحبتهما الا ادخلته الجنه .))
    هر مسلمانى كه دو دختر داشته و با هر دوى آنها مذاكرات صميمانه داشته باشد مسلمانى است كه راهى در بهشت برين خواهد بود. (روايت لبن ماجه باسناد صحيح و ابن خبان از ابن عباس در صحيحه و الحاكم ).
    8.
    (( من عال الانثيين اوثلاثا اواختين اوثلاثا حتى يبن او يموت عننهن كنت انا و هو فى الجنه كهاتين .))
    (روايت ابن خبان از انس بن مالك در صحيحه )
    رسول اكرم (ص ) مى فرمايد: كسى كه دو دختر يا سه دختر يا خواهر عائله اش باشند تا وقتى كه پسردار شود و يا فوت كند پا به پاى من به بهشت مى رويم .
    9.
    (( كان رسول الله (ص ) اذا قدم من سفر قبل ابنته فاطمه .))
    (روايت الطيرانى از ابن عباس در الاوسط).
    هرگاه پيامبر اكرم از سفر مى آمد دخترش فاطمه را مى بوسيد.


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود