جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه کسانی تشبیه به سگ شده اند

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه کسانی تشبیه به سگ شده اند




    چه کسانی تشبیه به سگ شده اند

    در یکی از آیات قرآن می خوانیم که:

    «وَاتلُ عَلَيْهِمْ نَبَا الَّذى آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوينَ، وَلَوْ شَئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَلكِنَّهُ اخْلَدَ الى الْارْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ انْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ اوْ تَتْرُكُهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقصُصِ القَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ».

    بر آنها بخوان سرگذشت آن كس را كه آيات خود را به او داديم؛ ولى [سرانجام‏] خود را از آن تهى ساخت و شيطان در پى او افتاد، و از گمراهان شد. و اگر مى‏خواستيم، [مقام‏] او را با اين آيات [و علوم و دانشها] بالا مى‏برديم؛ [امّا اجبار، بر خلاف سنّت ماست؛ پس او را به حال خود رها كرديم‏] و او به پستى گراييد، و از هواى نفس خود پيروى كرد. مثل او همچون سگ [هار] است كه اگر به او حمله كنى، دهانش را باز كرده، زبانش را بيرون مى‏آورد، و اگر او را به حال خود واگذارى، باز همين كار را مى‏كند؛ [گويى چنان تشنه دنياپرستى است، كه هرگز سيراب نمى‏شود] اين مثل گروهى است كه آيات ما را تكذيب كردند؛ اين داستانها را [براى آنها] بازگو كن، شايد بينديشند (و بيدار شوند).اعراف آیه 175

    در اين آيات سه‏گانه، سخن از عالم و دانشمندى است كه در مسير صحيح بوده‏ و به مقامات معنوى عالى دست يافته است؛ ولى تدريجاً منحرف و از درگاه خداوند رانده شده است. خداوند چنين دانشمندى را به سگ هار تشبيه مى‏كند تا ديگران از او پند و عبرت گيرند


    شان نزول:

    اين آيه، به داستان دانشمندى از بنى‏اسرائيل، به نام «بَلعَم باعورا» اشاره مى‏كند كه نخست در صف مؤمنان و حاملان آيات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه‏ى شيطان و طاغوت، منحرف شد.

    نکته های این آیه:

    نکته اول:

    چرا قرآن به صراحت اسم این شخص را که بلعم باعورا است نمی برد
    جواب: قرآن، نام اين شخص را نمى‏برد، ولى كارش را بازگو مى‏كند، تا به فرموده‏ى امام باقر عليه السلام بر هر كس كه هواى نفس را بر حقّ غالب كند منطبق شود(تفسیر نور الثقلین ج 2 ص 102) و چنين كسانى در هر زمانى يافت مى‏شوند و اختصاص به زمان و شخص خاصّى مانند بلعم‏باعورا ندارد.

    نکته دوم:

    رهبر بايد مردم را نسبت به خطرهاى قابل پيش‏بينى، آگاه كند و به آنان هشدار دهد. همچنانکه خدا در این آیه امر به پیامبر می کند و می فرماید برای مردم داستان آن شخص دنیا پرست را تلاوت کن تا مردم به سرنوشت بلعم باعورا مبتلا نشوند

    نکته سوم:

    گاهى طاغوت‏های زمانه، دانشمندان و علماء را فریب می دهند. پس سرنوشت عالمی همچون بلعم‏باعورا بايد براى تاريخ درس عبرت باشد

    نکته چهارم:

    مواظب باشید مقام و منزلت انسان هر چه بالا رود، نبايد مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد. جايگاه هركس بالاتر باشد، احتمال خطر بيشترى وجود دارد.

    نکته پنجم:

    سقوط انسان طی چند مرحله انجام می شود- جداشدن از آيات الهى- پيروى از شيطان- وپيوستن به جمع گمراهان‏ همچنان که اگر به معنای آیه دقت شود این مطلب به آسانی فهمیده می شود

    نکته ششم:

    کسی که از خدا جدا شود عاقبت کارش سقوط به جهنم است

    نکته هفتم:

    واداشتن آدمى به تفكر در فرجام و سرنوشت خويش، از اهداف داستانهاى قرآن است.(همچنان که آخر آیه به پیامبر(ص) این طور خطاب می شود که : اين داستانها را [براى آنها] بازگو كن، شايد بينديشند (و بيدار شوند)






  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان تمام این نکته ها که نوشته شده اگر نگاهی به ترجمه آیه با دقت شود به دست می آید

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عن أبي الحسن الرضا (ع): "أنه أعطي بلعم بن باعوراء الاسم الأعظم، فكان يدعو به فيستجاب له فمال إلى فرعون فلما مر فرعون في طلب موسى و أصحابه قال فرعون لبلعم أدع الله على موسى و أصحابه ليحبسه علينا فركب حمارته ليمر في طلب موسى و أصحابه فامتنعت عليه حمارته فأقبل يضربها فأنطقها الله عز و جل فقالت ويلك على ما تضربني أ تريد أجي‏ء معك لتدعو على موسى نبي الله و قوم مؤمنين، فلم يزل يضربها حتى قتلها و انسلخ الاسم الأعظم من لسانه، و هو قوله: «فَانْسَلَخَ مِنْها ...»"


    امام رضا علیه السلام فرمودند:

    اسم اعظم خدا به بلعم باعورا داده شده بود و دعا مى‏كرد و مستجاب مى‏شد. او به سوى فرعون مايل شد. وقتى فرعون در طلب موسى و همراهان او بود، بلعم را ديد و به او گفت: دعا كن كه خدا موسى و اصحاب او را در دسترس ما قرار بدهد. پس او سوار الاغ خود شد تا موسى را پيدا كند، الاغ او از حركت باز ماند و هر چه زد حركت نكرد، تا به امر خداوند به زبان آمد و گفت چرا مرا ميزنى مي خواهى من با تو بيايم تا نفرين كنى در باره پيغمبر خدا و پيروانش؟ ولى او بقدرى آن حيوان را زد تا او را كشت؛ و اسم اعظم از زبان او بيرون رفت، و اين است معناى سخن خدا: «فانسلخ منها ... ».

    ____________
    (تفسير القمي، ج‏1، ص 248)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۰۲ در ساعت ۱۹:۰۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از امام باقر علیه السلام روايت شده كه فرمودند:

    "الأصل فى ذلك بلعم، ثم ضربه اللَّه مثلا لكل مؤثر هواه على هدى اللَّه من اهل القبلة"

    اصل آيه در باره بلعم است، سپس خداوند آن را به عنوان يك مثال در باره كسانى كه هوا پرستى را بر خدا پرستى و هدايت الهى در اين امت مقدم بشمرند، بيان كرده است.

    __________
    (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص 769)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پيام‏ها:


    1. پايبندى به آيات الهى، سبب تقرّب به خداوند و مقامات والاست. «لَرَفَعْناهُ بِها»

    2. در عين حاكميّت اراده و خواست خداوند بر جهان، انسان مختار و آزاد است. «وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ ...»

    3. خواست خداوند، بر پايه‏ى عملكرد خود ماست. «وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ» آرى، رسيدن به مقام قرب، مشروط به پرهيز از دنياگرايى و هوس است.

    4. مردم غافل، به چهار پايان مى‏مانند، ولى دانشمند دنياپرست، مثل سگ حريص است. «كَمَثَلِ الْكَلْبِ»

    5. دانشمند بى‏عمل، منفور است. «كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ ...»

    6. اسير دنيا، هرگز آرامش ندارد. «إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ»
    انسان حريص هر چه داشته باشد، باز هم زبان طمعش بيرون است، زيرا دنياپرستى و حرص، نهايت ندارد.

    7. علاقه به دنيا و هواپرستى، انسان را نسبت به امور ديگر بى‏تفاوت مى‏كند. «إِنْ‏ تَحْمِلْ» ... «أَوْ تَتْرُكْهُ ...»

    8. علماى دين اگر دنياگرا شدند، در معرض تكذيب آيات الهى و گرايش به كفر قرار مى‏گيرند. «أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ» ... «كَذَّبُوا بِآياتِنا»

    9. سرنوشت علما و دانشمندان فريب خورده، بايد مايه عبرت و انديشه‏ى مردم باشد. (در آيه‏ى قبل آمد: «وَ اتْلُ»، در اينجا مى‏خوانيم: «فَاقْصُصِ»).

    10. داستان‏نويسى و داستان‏سرايى بايد در مسير رشد فكرى انسان باشد، نه تخدير و سرگرمى. قصّه‏گويى جهت‏دار، كار انبياست. «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»

    __________
    (تفسير نور، ج‏4، ص 226)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود