صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه دلایل عقلانی و مستندي وجود داردکه بتوان عصمت اهل بیت وامامان راثابت کرد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    11
    صلوات
    5
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه دلایل عقلانی و مستندي وجود داردکه بتوان عصمت اهل بیت وامامان راثابت کرد؟




    با سلام خدمت دوستان گرامی

    بنده سوالاتی داشتم که قبل از طرح اون لازمه کمی توضیح بدم. اولاً مطمئناً موضوعاتی قبلاً نزدیک این موضوع مطرح شده اما شرایط من کمی فرق میکنه. من در هرات زندگی میکنم. استاد ثقافت اسلامی (دینیات) ما که از برادران اهل تسنن میباشد از علوم دینی از پاکستان فارغ گشته. جلسه قبل بحث ما سر اصول دین بود که رسید سر مساله امامت و عدل. دو اصلی که تنها در مذهب اهل تشیع وجود داره و ادعا کرد که امامت نمی تواند به عنوان یکی از اصول دین باشد چرا که امامان معصوم نبوده اند از نگاه اهل تسنن البته... و عدل هم در خود توحید موجود است.

    حالا ما هم باید پاسخ گویی کنیم و سوالاتی که من دارم...


    1. از دیدگاه اهل تسنن امامان معصومیت نداشتند. چه دلایل عقلانی و ثبوت هایی با مدارک وجود دارد که می توان عصمت اهل بیت و امامان را با مدرک ثابت کرد؟ این دلایل دوست دارم اول از قرآن کریم و دوم از کتب خود اهل تسنن باشد که این مورد دوم خیلی مهمه. چون مورد توافق خود استاد هم قرار بگیره.

    2. بعد دلایل معصومیت امامان در نگاه اهل تشیع؟

    دوستان تا جایی که امکان داره دلایل باید از داخل کتب اهل تسنن گرفته بشه تا بتونه دلیل محکمی باشه برای استاد گرامی که سنی هست.

    حالا من صحبت ها و سوالات دیگری هم دارم که انشاالله مطرح خواهم کرد. امیدوارم بتونم توی این چند روز به جمع بندی کاملی برسم.

    با تشکر،

    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۶ در ساعت ۱۴:۲۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نجم نمایش پست
    با سلام خدمت دوستان گرامی

    بنده سوالاتی داشتم که قبل از طرح اون لازمه کمی توضیح بدم. اولاً مطمئناً موضوعاتی قبلاً نزدیک این موضوع مطرح شده اما شرایط من کمی فرق میکنه. من در هرات زندگی میکنم. استاد ثقافت اسلامی (دینیات) ما که از برادران اهل تسنن میباشد از علوم دینی از پاکستان فارغ گشته. جلسه قبل بحث ما سر اصول دین بود که رسید سر مساله امامت و عدل. دو اصلی که تنها در مذهب اهل تشیع وجود داره و ادعا کرد که امامت نمی تواند به عنوان یکی از اصول دین باشد چرا که امامان معصوم نبوده اند از نگاه اهل تسنن البته... و عدل هم در خود توحید موجود است.

    حالا ما هم باید پاسخ گویی کنیم و سوالاتی که من دارم...


    1. از دیدگاه اهل تسنن امامان معصومیت نداشتند. چه دلایل عقلانی و ثبوت هایی با مدارک وجود دارد که می توان عصمت اهل بیت و امامان را با مدرک ثابت کرد؟ این دلایل دوست دارم اول از قرآن کریم و دوم از کتب خود اهل تسنن باشد که این مورد دوم خیلی مهمه. چون مورد توافق خود استاد هم قرار بگیره.


    با تشکر از شما و سوال خوب شما
    یکی دوتا نکته روش شناسی عرض میکنم :
    1. اندیشمندی میگوید در یک مباحثه چنانچه اجازه بدهیم قواعد بحث را طرف مقابل بچیند؛ از اول باطل بودن اندیشه های خود را پذیرفته ایم. و در این بحث باید توجه داشت که تعریف شیعه با تعریف سنی ها از امامت متفاوت است و ما عصمت را برای همان تعریفی که شیعه دارد اثبات میکنیم نه انچه که اهل سنت میگویند.
    2. اصل عصمت و اثبات ان برون دینی است؛ یعنی باید با عقل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد حتی در مورد پیامبران، و الا منجر به دور میشود و هرگز نمیتوان به انچه میگویند اعتماد کرد.

    و اما بحث
    طبق تعریف شیعه و اهل سنت امامت (مراد امامت خاصه است) یعنی :
    رئاسه العامه فی امور الدین و الدنیا نیابه عن رسول الله.
    امامت یعنی ریاست و رهبری مردم در امور دینی و دنیایی به عنوان جانشینی پیامبر اکرم ص.
    (با این اخلاف که شیعه ان را اعتقادی میداند و سنی ها فقهی).


    بعد از تعریف در سه عرصه دلایل عصمت امام را عرض میکنم؛ عقلی / قرانی / روایی. البته گاهی دلایلی ارائه شده است که علاوه بر اینکه جزء داده های عقلی محسوب میشود رد قران کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

    اول
    دلایل عقلی
    الف ) دلیل امتناع تسلسل
    1. ایا مردم از آن جهت که خطا نمی کنند و خود می توانند اموزه های دینی را درست و کامل، فهم و عملیاتی کنند به راهنما و رهبر و امام نیاز دارند؛
    یا از ان جهت که ممکن است در فهم یا در اجرای آموزه های دینی گرفتار خطا شوند؟

    2. شق اول قطعا قابل اثبات نیست. چون لازمه اش این است که همه مردم را یک جا معصوم بدانیم. و به عبارتی خود به خود عصمت اثبات میشود.

    3. پس مردم از ان جهت که دچار خطا و اشتباه میشوند به راهنما و رهبر و امام نیاز دارند.

    4. چنانچه خود این امام نیز گرفتار خطا باشد او نیز نیازمند امام و رهبر و راهنمایی است. و ان راهنمای دیگر نیز همینطور. و اگر ادامه پیدا کند منجر به تسلسل می شود که عقلا محال است.پس این امام باید گرفتار خطا در فهم و اجرای آموزه های دنی نشود. یعنی باید معصوم باشد.

    یک مثال :
    ایا ما از این جهت که ادرس فلان شرکت را میدانیم از میردم میپرسیم یا چون نمیدانیم؟
    قطعا عقل میگوید چون نمیدانی بپرس.
    اگر ان کسی که از او میپرسیم خودش نداند پس او نیز باید از دیگری بپرسد.
    و اگر این سلسله ادامه پیدا کند منجر به تسلسل میشود.


    ب) دلیل حفظ شریعت
    ایا بعد از پیامبر مردم هرگز گرفتار خطا و اشتباه نخواهند شد یا امکان و احتمال اشتباه وجود دارد؟
    اگر بگویییم مردم دیگر دچار اشتباه نمیشوند پس همه مردم را معصوم دانسته ایم و عصمت اثبات میشود.
    و اگر بگوییم همچنان احتمال خطا و اشتباه وجود دارد؛ چه تضمینی وجود دارد که مردم در امور مربوط به شریعت گرفتار گمراهی نشوند؟ ( دقت کنیم اموری مانند اجماع و همفکری و مشورت درصد خطا را کم میکند ولی هرگز ان را به صفر نمیرساند چون ما اگر هزاران صفر در کنار هم منجر به عدد نمیشود).
    تنها راهی که حفظ شریعت را تضمین میکند وجود یک انسان بدون خطا و معصوم در بین مردم است که البته چون معصوم است باید رهبری را به او واگذار نمود.

    دلایل قرآنی
    ایه اول
    ایه 35 سوره یونس

    أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (35)

    آيا كسى كه هدايت به سوى حق می كند براى پيروى شايسته‏ تر است، يا آن كس كه خود هدايت نمى‏شود مگر هدايتش كنند؟ شما را چه مى‏شود، چگونه داورى مى‏كنيد؟!» (35)

    بررسی
    از طرفی امام رهبر جامعه است و مردم باید از او پیروی کنند.
    از طرف دیگر این ایه شریفه میفرماید کسانی که به سوی حق هدایت میکنند برای پیروی شایسته تر هستند. و کسی که خطا و اشتباه میکند قطعا به سوی حق هدایت نمیکند چون حق بدور از خطا و اشتباه است. پس چنین کسی باید بدور از خطا و اشتباه و معصوم باشد. و در ادامه ایه خداوند تبعیت از کسانی که گرفتار خطا میشوند را مورد مواخذه قرار داده است.

    این ایه شریفه به ما میگوید باید از کسی که به سوی حق هدایت میکند پیروی کنیم یعنی کسی که گرفتار خطا و اشتباه نمیشود (چون خطا کار از حق منحرف است). و اگر تبعیت از امام لازم است ما باید دنبال امامی باشیم که به حق هدایت میکند و از خطا و اشتباه بدور است یا به عبارتی معصوم است.

    ایه دوم
    سوره نساء ایه 59

    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏(59)

    در این ایه شریفه دو نکته اساسی وجود دارد :
    1. اطاعت از اولی الامر در کنار اطاعت از خدا و رسول قرار گرفته است.
    2. اطاعت به صورت مطلق و بدون هیچ قید و شرطی مطرح شده است.
    با توجهه به دو نکته فوق اگر اولی الامر خطا کند ما نیز باید اطاعت کنیم و معنی ندارد خداوند متعال بندگانش را امر کند به اطاعت از خطاکار پس این اولی الامر حتما باید معصوم باشد.
    نکته : برخی از مفسرین اهل سنت گفته اند در اینجا منظور از اولی الامر اجماع است ولی همانطور که قبلا هم عرض شد اجماع احتمال خطا را کم میکند ولی هرگز ان را منتفی نمیکند.

    ایه سوم
    ایه 124 سوره بقرة

    وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ (124)

    در این ایه امامت عهدی الهی شمرده شده است و خداوند متعال فرموده است که این عهد به ظالمین نخواهد رسید. از طرفی هر خطا و اشتباهی مصداقی از ظلم است. (چون یا حق خود شخص را ضایع میکند یا حقی الهی را و یا حق الناسی را ).
    پس کسی که عهد امامت به او میرسد باید از خطا و اشتباه بدور باشد یعنی معصوم باشد.

    دلیل روایی
    حدیث ثقلین
    قال رسول اللَّهِ (ص) اني قد تَرَكْتُ فِيكُمْ ما ان أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بعدي الثَّقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إلى الأَرْضِ وعترتي أَهْلُ بيتي الا وانهما لَنْ يَفْتَرِقَا حتى يَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ.
    این روایت از احادیث متواتر نزد شیعه و اهل سنت است.


    در این روایت به دو نکته اشاره شده است :
    1. عترت پیامبر قرین قران قرار گرفته است.و لازمه اش یکی نقش هدایتی عترت در کنار قران است و دیگری که به نوعی نتیجه اولی است لزوم تبعیت از عترت در کنار قران است.
    2.اطاعت از عترت در کنار قران مایه هدایت و سعادت است. و لازمه اش این است که عترت نیز مانند قران بدور از خطا و اشتباه باشند و الا هدایت گر نخواهند بود.


    هم از عقل و هم از ایات قران و هم از روایات اثباتها و دلایل دیگری بر عصمت وجود دارد که فعلا به همین مقدار اکتفا میشود.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۴/۱۱ در ساعت ۱۸:۲۴


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نجم نمایش پست

    2. بعد دلایل معصومیت امامان در نگاه اهل تشیع؟

    در نگاه شیعه امامت ادامه نبوت است. و هیچ فرقی بین نبوت و امامت نیست مگر در دریافت وحی تشریعی. و امامت را عهدی الهی میدانند که کامل کننده نبوت است. بر این اساس همه دلایلی که در عصمت پیامبر مطرح میشود در عصمت امام نیز قابل طرح است. که در اینجا به یک دلیل فراگیر اشاره میشود و در صورت لزوم در ادامه دلایل دیگر نیز ارائه خواهد شد.

    از انجا که امام رهبر جامعه است و وظیفه اصلی اش پیاده کردن اموزه های قرانی در جامعه است؛ چنانچه خودش همرنگ قران نباشد آن را به رنگ های دیگر آلوده میکند.
    یک مثال میزنم :
    اگر اب داخل یک منبع اب کاملا بهداشتی و زلال باشد ولی لوله های انتقال این اب به خانه های مردم الودگی داشته باشند، انچه در نهایت به دست مصرف کننده میرسد ابی الوده و غیر بهداشتی است.
    و همینطور اگر قران کلام خدا و بدور از هر گونه خطا و اشتباه و مایه هدایت و سعادت جامعه است؛ چنانچه کسی که (بالاصاله ) مامور پیاده کردن اموزه های قرانی در جامعه است مصون از خطا و اشتباه نباشد؛ هدایت قرانی به طور کامل دست مردم نمیرسد بلکه آلوده خواهد شد به اشتباهات و خطاهای مختلف.


    البته از دیدگاه شیعه دلایل فراوانی وجود دارد که فعلا به همین اکتفا میشود.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم




    سلام علیکم جمیعا

    اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم.


    اگر خداوند این سلسله را تعریف کرده اند ما چکاره ایم که بر این تسلسل ایراد بگیریم.


    ضمنا تمام ادیان برای افراد در دینشان عصمت قائل میشوند ولی ممکن است کلمه عصمت را در موردشان بکار نبرند.

    اهل سنت هم (بالاخص )برای صحابه و بعد برای همسران نبی اکرم عصمت قائلند و آنها را بری از اشتباه و اهل بهشت میدانند.

    حتی اگر روایات خودشان خلاف آنرا بگوید.

    لذا استفاده از روایات آنها هم برای مسئله عصمت ادمه شیعه اساسا فایده ای ندارد.

    ولی امام شافغیان
    چنین شعری را در وصف ائمه شیعه سروده است و مستند نیز هست :

    ( تفسیر زمخشتری ) :

    يا اهل بيت رسول الله حبّكم *** فرض من الله فى القرآن انزله
    كفاكم من عظيم القدر انكم *** من لم يصل عليكم لا صلاة له
    اى اهل بيت رسول خدا، دوستى شما از سوى خداوند در قرآنى كه نازل كرده، واجب شده است. در شأن والاى شما همين بس كه اگر كسى بر شما درود نفرستد، نمازش قبول نيست.


    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۰/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۸:۰۸
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    11
    صلوات
    5
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی کلامی نمایش پست
    [center]

    ایه دوم
    سوره نساء ایه 59

    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏(59)

    در این ایه شریفه دو نکته اساسی وجود دارد :
    1. اطاعت از اولی الامر در کنار اطاعت از خدا و رسول قرار گرفته است.
    2. اطاعت به صورت مطلق و بدون هیچ قید و شرطی مطرح شده است.
    با توجهه به دو نکته فوق اگر اولی الامر خطا کند ما نیز باید اطاعت کنیم و معنی ندارد خداوند متعال بندگانش را امر کند به اطاعت از خطاکار پس این اولی الامر حتما باید معصوم باشد.
    نکته : برخی از مفسرین اهل سنت گفته اند رد اینجا منظور از اولی الامر اجماع است ولی همانطور که قبلا هم عرض شد اجماع احتمال خطا را کم میکند ولی هرگز ان را منتفی نمیکند.

    [/font]
    میدونین پاسخ استادمون در این مورد چی بود؟ " در این آیه گفته نشده اطیعوالله و اطیعوالرسول وو اطیعو اولی الامر. اینجا اطاعت از اولی الامر (حاکم دینی یا حتی پدر و مادر) در صورتی که خلاف اسلام باشه روا نیست. چون گفته نشده 100% اطاعت کنین. اطیعو قبلش نیومده. یعنی در صورتی که بر طبق اصول اسلامی بود ازش اطاعت کنین. منم دیدم اینجا بحث بحث گرامری و دستور زبانی مطرح هست نه عقیدتی که از نظر اهل تسنن اینطوری دارن تفسیر میکنن. که علط و درستش واسه من که علم عربی ندارم مشخص نمیشه.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    11
    صلوات
    5
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حالا میخوام نظر دوستان رو ببینم و اینکه نظر علمای و مفسرین قرآنی و علم صرف و نحو در این مورد چیه و از این آیه چطور باید برداشت کرد؟

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نجم نمایش پست
    حالا میخوام نظر دوستان رو ببینم و اینکه نظر علمای و مفسرین قرآنی و علم صرف و نحو در این مورد چیه و از این آیه چطور باید برداشت کرد؟
    سلام علیکم

    منبعی صرفا جهت مطالعه ( نسخه 3.1.5 افزونه های بسیاری دارد و از کاملترینها در بین نسخ این نرم افزار میباشد)

    نرم افزار آزمایشی المبین 3.1.5 سومین محصول سایت قرآنی المبین می باشد كه نسبت به نسخه های پیشین تغییرات چشمگیری داشته که علاوه بر ویژگی هایی مانند متن کامل قرآن مجید بهمراه ترجمه شیوا به قلم آیت الله مکارم شیرازی امکانات بی نظیری مانند امکان جستجوی در متون و فهرست، ویژگی های متمایزی نسبت به سایر نرم افزار های مشابه داشته که از آن جمله می توان به امکان اضافه نمودن کتاب و نیز امکان ساخت کتاب توسط کاربران و ارسال به سایت سازنده، اشاره نمود. پس اگر شما تابحال قصد داشته اید برای فرهنگ سازی و انتشار معارف اسلامی قدمی بردارید و برایتان مقدور نشده در این نسخه این امکان را برای همگان فراهم شده است .هرکس با کم ترین هزینه و وقت می تواند کتاب های مختلف مذهبی را بصورت دیتابیس قابل استفاده در برنامه المبین تبدیل نماید و بعد بصورت عمومی در دسترس همگان قرار دهد. و در یک کلام نرم افزاری جامع و در عین حال پویا می باشد.

    قابلیت های کلیدی نرم افزار آزمایشی المبین 3.1.5:
    - متن قرآن مجید و ترجمه قرآن به قلم حضرت آیت الله مکارم شیرازی
    - تسهیلاتی از قبیل جستجو در متون و فهرست ها
    - فهرست طبقه بندی شده موضوعی آیات كه از جمله موضوعات آن صفات خداوند، پیامبر اعظم (ص)، امیر مؤمنان (ع)، اهل بیت علیهم السلام، مهدویت، قیامت، بهشت، جهنم، صفات مؤمنین و کفار، وظایف مسلمان و...
    - ابزار اضافه نمودن کتاب های مذهبی به نرم افزار است. با دریافت کتاب های جدید از سایت المبین می توانید از جدید ترین کتاب های موجود در سایت استفاده نمایید، در حال حاضر کتاب های زیر قابل دریافت و اضافه نمودن به برنامه هستند:
    _ متن و ترجمه كتاب شریف اصول كافی
    _ متن کتاب شریف نهج البلاغه و ترجمه آن به قلم استاد دشتی
    _ متن كتاب شریف صحیفه كامله سجادیه به انضمام مناجات های خمسه عشر ترجمه استاد حسین انصاریان
    _ تفسیر المیزان
    _ تفسیر نمونه (با تشکر از موسسه ام ابیها برای همکاری در دیتابس تفسیر نمونه و المیزان)
    - امکان اضافه نمودن ترجمه های مختلف به نرم افزار که در حال حاضر سه ترجمه فارسی و یک ترجمه انگلیسی قادر به دریافت می باشد
    _ ترجمه فارسی استاد مکارم شیرازی
    _ ترجمه فارسی استاد حسین انصاریان
    _ ترجمه انگلیسی استاد شاکر
    - ابزاری بسیار ساده برای ساخت دیتابیس کتابخانه که هرکس می تواند کتاب مذهبی مورد نظر خود را به مجموعه کتابهای المبین اضافه نماید بعد از اینکه دیتابیس توسط کاربر تهیه شد آن را به سایت المبین ارسال می نماید و بعد از تایید و تغییرات کوچک برای استفاده همگانی در سایت بارگذاری خواهد شد.
    - و ...

    قیمت: رایگان
    پسورد: www.p30download.com


    دانلود نرم افزار المیزان نسخه آزمایشی - 2.2 مگابایت


    دانلود کتاب شریف اصول کافی - 1.3 مگابایت

    دانلود متن و ترجمه کتاب وزین نهج البلاغه - 444 کیلوبایت

    دانلود متن و ترجمه کتاب صحیفه سجادی - 175 کیلوبایت

    دانلود تفسیر المیزان - 4.5 مگابایت

    دانلود تفسیر نمونه - 4.1 مگابایت

    دانلود ترجمه فارسی قرآن استاد حسین انصاریان - 321 کیلوبایت

    دانلود ترجمه فارسی قرآن استاد محمد مهدی فولادوند - 257 کیلوبایت

    دانلود ترجمه انگلیسی قرآن استاد شاکر - 231 کیلوبایت

    سایت المبین و فرومشان را برای یافتن افزونه ها و آموزشها پس از ثبت نام مرور کنید از اینجا


    البته انصافا پاسخهای پاسخگوی محترم قرآنی هم خلاصه تر و جامع تر است .

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    11
    صلوات
    5
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون دوست عزیز بابت این نرم افزاری هم که معرفی کردین که مسلماً خیلی به کارم میاد. اما اینجا بحث خود آیه هست که مسلماً از نظر دستوری و گرامری معنای خاصی داره. برای من اون معنا مهمه که بفهمم طوری که استاد تفسیر کرد درسته یا نه؟!

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    ممنون دوست عزیز بابت این نرم افزاری هم که معرفی کردین که مسلماً خیلی به کارم میاد. اما اینجا بحث خود آیه هست که مسلماً از نظر دستوری و گرامری معنای خاصی داره. برای من اون معنا مهمه که بفهمم طوری که استاد تفسیر کرد درسته یا نه؟! :gol:
    -حرف استاد شما از نظر دستوری تو اون آیه درسته،و نشونه برتری پیامبر بر ائمه و اینکه پیروی از اولی الامر مطلق نیست،چون ممکنه طاغوت باشن
    اما آیات دیگه ایهم تو قرآن هست
    انما وليكم الله و رسوله و الذين امنوا الذين يقيمون الصلوه ويؤتون الزكوه و هم راكعون
    و من يتول الله و رسوله و الذين آمنوا فان حزب الله هم الغالبون‏
    اینجا "ولی" در کنار اسم خدا و پیامبر اومده

    اولی الامر یا ولی فرق میکنه
    پس اون آیه به وحدت مسلمین و جامعه برمیگرده این ایه به پیروی از امامت

    اولی الامری که درستکار باشه ما ازش اطاعت میکنیم یعنی نباید از جنس طاغوت باشه،اما ولی و امامت به حکومت نیست،ائمه ما حاکم دنیوی نشدن

       
    آیات امامت در قرآن:
    http://www.imamalinet.net/k/imam/p05/05-1.htm

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۶:۴۹
    فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    به نام خدا
    گویا پاسخگوی کلامی عزیز فرصت حضور پیدا نکرده اند. بنده برای اینکه این کاربر عزیز معطل نباشن به پاسخ اشاره می کنم تا پاسخگوی محترم برسن.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نجم نمایش پست
    میدونین پاسخ استادمون در این مورد چی بود؟ " در این آیه گفته نشده اطیعوالله و اطیعوالرسول وو اطیعو اولی الامر. اینجا اطاعت از اولی الامر (حاکم دینی یا حتی پدر و مادر) در صورتی که خلاف اسلام باشه روا نیست. چون گفته نشده 100% اطاعت کنین. اطیعو قبلش نیومده. یعنی در صورتی که بر طبق اصول اسلامی بود ازش اطاعت کنین. منم دیدم اینجا بحث بحث گرامری و دستور زبانی مطرح هست نه عقیدتی که از نظر اهل تسنن اینطوری دارن تفسیر میکنن. که علط و درستش واسه من که علم عربی ندارم مشخص نمیشه.
    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست
    -حرف استاد شما از نظر دستوری تو اون آیه درسته،و نشونه برتری پیامبر بر ائمه و اینکه پیروی از اولی الامر مطلق نیست،چون ممکنه طاغوت باشن
    اما آیات دیگه ایهم تو قرآن هست
    انما وليكم الله و رسوله و الذين امنوا الذين يقيمون الصلوه ويؤتون الزكوه و هم راكعون
    و من يتول الله و رسوله و الذين آمنوا فان حزب الله هم الغالبون‏
    اینجا "ولی" در کنار اسم خدا و پیامبر اومده

    اولی الامر یا ولی فرق میکنه
    پس اون آیه به وحدت مسلمین و جامعه برمیگرده این ایه به پیروی از امامت

    اولی الامری که درستکار باشه ما ازش اطاعت میکنیم یعنی نباید از جنس طاغوت باشه،اما ولی و امامت به حکومت نیست،ائمه ما حاکم دنیوی نشدن
    ...
    خیر حرف استاد ایشون درست نیست.
    اولاً اولی الامر به الرسول عطف شده است یعنی اولی الامر هم مثل الرسول مفعول اطیعوا است. بنابراین معنای آن این است که رسول و اولی الامر را اطاعت کنید.
    اطیعوا برای اولی الامر تکرار نشده زیرا جنس اطاعت از رسول با اطاعت از اولی الامر یکی است.
    ولی برای رسول تکرار شده زیرا جنس اطاعت از خدا با اطاعت از رسول و اولی الامر فرق دارد. و فرق آن این است که اطاعت از خدا چه خدا دستور بدهد و چه دستور ندهد لازم است و عقل به تنهایی به لزوم آن حکم می کند بنابراین امر به اطاعت از خدا می شود امر ارشادی.
    اما اطاعت از رسول و اولی امر را عقل به لزوم آن حکم نمی کند و نیاز به اجازه و فرمان خدا دارد. زیرا عقل می گوید رسول و اولی الامر هم انسانند و هیچ انسانی ملزم به اطاعت از انسان دیگر نیست، مگر اینکه دلیلی بر لزوم اطاعت از او بیاید.
    و امر خدا به اطاعت همان دلیلی است که ما را ملزم به اطاعت از آنان می کند.

    نکته دیگر اینکه این اطاعت از رسول و اولی الامر صددرصدی است. زیرا امکان ندارد که خدا کسی را برای اطاعت مشخص کند و بعد اطاعت او را محدود سازد. در این صورت هرکسی به خود اجازه می دهد به بهانه خلاف اسلام بودن از دستور ولی خدا سرپیچی کند.
    و این مسأله در مورد پدر و مادر فرق دارد زیرا آنان ولایت طبیعی بر فرزند دارند و اگر خلاف اسلام دستوری دهند نباید اطاعت کرد اما ولایتشان ساقط نمی شود.
    اما رسول یا ولی امر اگر به فرض محال خلاف اسلام دستور دهند از ولایت ساقط می شوند و مشخص می شود که او رسول یا ولی خدا نبوده است و در تشخیص اشتباه شده است.

    ضمناً اولی الامر با ولی فرقی ندارند اولی الامر جمع ولی است و همان امام است. اصلاً منظور از اولی الامر ائمه علیهم السلام و منصوبین تام الاختیار آن ها هستند و اولی الامر از جانب خدا منصوبند و هرگز طاغوت اولی الامر نیست. زیرا خداوند طاغوت را ولی امر قرار نداده است و اجازه نداده از او اطاعت شود، هرگز.
    ....
    یا حق

    مرگ را چیزی جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز سرشکستگی و رنج نمی دانم. (سیدالشهدا امام حسین علیه السلام)

    آخرین پاسخ های این بنده


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود