صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آگاهي از تاريخ در اسلام چه اهميتي دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آگاهي از تاريخ در اسلام چه اهميتي دارد؟




    آگاهي از تاريخ در اسلام چه اهميتي دارد؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۹ در ساعت ۱۱:۵۰

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shamime_yas نمایش پست
    آگاهي از تاريخ در اسلام چه اهميتي دارد؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با عرض سلام و ادب
    قبل از بیان دلیل اهمیت شناخت از تاریخ اسلام نخست مناسب است ببینیم تاریخ را چگونه شناسانده اند.

    هر لغت نامه و یا دائره المعارفی را بگشائید، در ذیل كلمه تاریخ برای آن معنایی خواهید یافت، به اجمال یا به تفصیل، دقیق و یا در خور ایراد. در این میان بعضی تعریف ها نیز با آن كه از جانب آشنایان به فن و یا استادان تاریخ عنوان شده است، از طنز و بذله گوئی حكایت می كند.

    اما مفهومی كه می توان آن را پذیرفت این است كه تاریخ، مجموعه اطلاعاتی است از گذشته ملت ها و آن چه در طول زمان دیده اند ـ پیروزی یا شكست، پیشرفت یا عقب ماندگی، خوشبختی و یا نكبت ـ نه بر سبیل قصه و داستان سرائی آمیخته به افسانه، بلكه بر اساس آن چه رخ داده است، نه بخاطر سرگرمی، بلكه جهت بهره گیری و چاره جوئی از بررسی آن حادثه ها برای حوادثی همانند و گریز از تكرار اشتباه.

    حال اگر بپذیریم كه تاریخ چنین موضوعی است و نیز بپذیریم كه هر حادثه در هر زمان كه رخ می دهد، مولود علت یا علتهای پیش از آن حادثه است و نیز آن حادثه، خود انگیزه ای برای سلسله حادثه های بعدی است، بدین نتیجه می رسیم كه زندگانی ملتها چون رشته ای دراز است و ملتها نیز مانند دانه هایی بدین رشته آویخته اند و استواری و نااستواری هر مهره وابسته به چگونگی پیوند آن مهره به مهره پیشین و پسین است. نتیجه آن كه زندگانی هر ملت را در هر مقطع از زمان نمی توان از زندگانی مردم گذشته و مردم آینده آن جدا كرد. و برای دانستن علت هر حادثه نامطلوب ـ كه مثلاً در زمان ما رخ می دهد ـ و یافتن راه چاره آن باید هم گذشته آن را خوب دانست و هم تدبیری به كار برد كه در آینده چنان مشكلی پیش نیاید.

    این جا است كه ضرورت آشنایی با تاریخ ملتها ـ به طور عموم ـ و یا لااقل تاریخ ملت خود همگان و بویژه برای كسانی كه كارهای اجرائی را در سطحی گسترده به عهده می گیرند روشن می شود.

    اما فراگرفتن تاریخ اسلام به خصوص ضرورتی بیشتر از آن چه گفته شد، دارد زیرا:
    نزدیك به چهارده قرن است كه مردم كشور ما دین اسلام را پذیرفته اند، نه تنها این دین را پذیرفته اند، بلكه در راه پاسداری و گسترش آن و پی افكندن تمدن اسلامی از هیچ كوششی دریغ نكرده اند. پی ریزی و تكامل تمدن اسلامی بیشتر محصول كوشش دانشمندان این سرزمین است و كم تر سهم آن از آن دیگر ملت ها است. چرا چنین كوشیدند، چون در این دین روشنائی دیدند. امروز دیگر جز چند تن مغرض و یا نا آشنا به سیر تاریخ، كسی نمی گوید: اسلام دینی عربی است! و عرب آن را به ایران آورد و به زور به مردم این سرزمین تحمیل كرد! هیچ معلم تاریخ اسلام ـ در غرب یا در شرق ـ امروز پیرو این عقیده نیست، مگر آن كه برای تبلیغ چنین اندیشه نادرستی او را به مزد گرفته باشند.

    اسلام از سال سیزده هجری به ایران در آمد. و طاهریان در آغاز سده دوم (206) حكومت مستقل خود را تأسیس كردند، در حالی كه هنوز قسمت های بزرگی از این سرزمین بر آئینهای پیشین خود بودند، ولی از آن تاریخ به بعد هیچ نقطه ای به دین گذشته خود برنگشت به جای خود، سال به سال اسلام در دیگر نقطه ها نیز پیش رفت و مردم به رضا و رغبت آن را پذیرفتند، تا آن كه اسلام سراسر این سرزمین گسترده را فرا گرفت. این ها كه می گویم تكرار مكررات است و برای آشنایان به تاریخ اسلام موجب تصدیع.

    كوشش دانشمندان ایران در راه تكامل تمدن اسلام از پایان سده سوم آغاز می شود، و تا سالهای پس از سقوط بغداد، مبلغان ایرانی بدون توسل به نیروی نظامی همان كاری را كردند كه عقبة بن نافع و همپایه های او در غرب اسلامی انجام دادند ـ البته وسیله پیش برد كار آنان نیروی نظامی بود. ـ در حالی كه اسلام در شرق و بخصوص در جزیره های اقیانوس هند و سرزمین چین از راه حسن عمل و كردار موافق با گفتار، جای خود را باز كرد چرا ایرانیان چنین كوششی كردند، چون گمشده خود را در این دین و این فرهنگ دیدند. حال بدانچه می خواستند، رسیدند یا نه؟ خود بحث دیگری است.

    قیام های خراسانیان، طبرستانیان و ری، نشان می دهد كه این مردم از آغاز یك چیز را می خواسته اند، حكومت عدالت و پرهیزگاری را كه «اعدلوا هو اقرب للتقوی. و ان اكرمكم عند الله اتقاكم» یعنی آن چه از قرآن شنیدند و در رفتار علی ـ علیه السلام ـ دیدند.

    تاریخ اسلام در ایران، تاریخ مبارزه ملتها است برای تثبیت عدالت و جای گزین ساختن تقوا بر امتیاز های نژادی و قبیله ای و دیباچه این تاریخ، آشنائی با زندگانی رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ است و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ و بهره گیری از سیره آن بزرگواران و تخلق به اخلاق ایشان تا حد ممكن.
    منبع:
    دكتر سید جعفر شهیدی ـ مجموعه مقالات تاریخ اسلام، ص59 - 64

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE=shamime_yas;445263]آگاهي از تاريخ در اسلام چه اهميتي دارد؟


    به عقیده ی من در این زمان دشمنان دارن به تاریخ ما تهمت می زنند و انگ می چسابند و ما با مطالعه ی تاریخ اسلام می توان در مقابل ان ها بایستیم و جواب قاطع بهشون بدیم
    یاعلی گفتیم عشق اغاز شد.

    من عاشق حیدرم

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    319
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام به همه دوستان

    تاریخ، روایت عملکردها و سیاست ها و اغراض پشت پرده و برخوردها و طرز فکر ها و حوادثی است که در زمانی که اتفاق میافتادند، در سایه فتنه های و سیاست ها و عوامفریبیها و توطئه ها و مسائل دیگه، حقیقتشان دور از آگاهی مردم زمانه بود که از میان انها عموم ، دچار جهل و خواص یا دچار انحراف بودن یا دچار استضعاف. اما وقتی جزء تاریخ شدند و مردم زمانهای بعدی از دور آنها رو بررسی میکنن، حقایق پیدا و پنهان آنها بیشتر روشن میشه و عملکردها راحت تر مورد داوری قرار میگیره. ضمن این که حوادثی که زندگی بشر تجربه میکنه، یه سری عبرتها رو برای انها به وجود میاره که دید اونا از مسائل رو بازتر میکنه.

    تاریخ اسلام پر از حوادث عبرت اموزی هست که حتی گاه تا برکندن ریشه اسلام پیش رفت. عده ای در زیر چتر اسلام ، کارهایی کردن و حرفهایی زدن و حوادثی ایجاد کردن که برای مردم این زمانه که دید بازتری پیدا کردن، عبرت هایی زیادی داره. شاید اگه یه روزی میشد به راحتی پشت جهالت مردم مخفی شد و با تطمیع و تهدید خواص رو منحرف کرد و با تظاهر و عوام فریبی، مقبولیت درست کرد و با تفسیر به رای آیات و جعل حدیث، مشروعیت کسب کرد، امروزه حوزه معرفت انسانها بالا رفته و باطل بودن اونا مشخص تر میشود. ضمن این که در این حوادث، گاه اشخاصی وجود دارن که بخشی از امت اسلامی پیرو اونا شده و بر اساس عملکرد اونا عمل کرده و زیر سئوال رفتن اونا مثل زیر سئوال رفتن عقاید ضروری شده و گاه اونقدر پذیرفتن حقیقت سخت میشه که حاضرن تن به تعصب و ادامه جهالت بدن اما حقیقت رو نپذیرن.
    تاریخ حوادث و داستانهایی داره که پشت پرده های برخی رو نشون میده و دونستن اونا برا برخی خیلی سنگینه و اونا رو دچار اضطرابات عقیدتی میکنه.
    برا همینه که عده ای حتی تاریخ رو برا مردمشون حرام میدونن و به هر دری میزنن تا بگن چیزی که جزیی از تاریخ باشه، اعتباری نداره . این کار را میکنن تا حقایق مشخص نشه.

    و الا، همه ما میدونیم که تاریخ هم معلمی برای انسانهاست. عبرتها، تجربه های کاملا معتبر زندگی انسانند که مو لای درزشون نمیره. جمع حوادث، نتیجه هایی رو ن شون میده که در زمان خودشون چون تک تک اتفاق میافتادن و گاه برخی حوادث زیر لایه ظاهر سازی و نیات پشت پرده، قرار داشتند، حقیقتشون برا عموم روشن نبود، اما حالا که پشت پرده ها روشن تر میشن، دواری درستتری رو موجب میشن که گاه حتی عقیده چند صد ساله ادما رو تغییر میدن. انسان با عبرتهایی که از گذشته میگیره، اینده خودش رو سامان میده. بررسی تاریخ ، یک امر عقلایی در میان انسانهاست.
    ضمن این که خود قران هم به این گونه درس آموزیها ترغیب کرده و دست به ترسیم تاریخ زده.
    این که تاریخ چرا برای بعضیها سنگینه و به شدت اون رو رد میکنن، باید دید چه هزینه ای برای اونا داره.
    عشق،چشم بسته ما به روی هرچه غیر معشوق است.

    عشق تنهای عملی است که بی اجازه، رواست.


    دفتر عشق را تنها خداست که ورق می زند.


    خدایا،
    تو آنی که آنی،
    برایم همان باش،
    برای دلم یاوری مهربان باش

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    قطعاً تاریخ یعنی آنچه که واقعاً روی داده است نه آنچه که دلمان می خواهد روی داده باشد !

    پس بهتر است مانند یک کارشناس جرم شناسی یا باستانشناسان که از روی شواهد و قرائن موجود

    به ذکر واقعه می پردازند به تحلیل درست از تاریخ رسید تا نه بدام اغراض دشمنان یک شخصیت تاریخی

    افتاد نه بدام ارادتهای دوستانش !!

    نفع خواندن تاریخ :

    بررسی علل وقایع اتفاقیه در گذشته است که در حال و آینده نیز ممکن است دوباره رخ بدهد



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    آگاهي از تاريخ در اسلام چه اهميتي دارد؟
    اینکه میفهمیم چقدر میشه دروغ توش باشه
    و چقد پر از تناقض
    و قدر قرانو بیشتر میدونیم که بی تحریف و بی بدعت برامون مونده

    فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست

    اینکه میفهمیم چقدر میشه دروغ توش باشه
    و چقد پر از تناقض
    و قدر قرانو بیشتر میدونیم که بی تحریف و بی بدعت برامون مونده
    دوست عزیز توجه بفرمائید که قرآن بجز قسمتهایی که در مکه و مدینه و در احوالات مختلف

    پیامبر بطور گذرا از آن وقایع یاد شده است ، نمی توان آنرا کتاب تاریخی دانست

    و یا با کتب تاریخی مقایسه کرد .

    اینان دو مقوله جدا از هم هستند


    قسمتهایی هم که از پادشاهان یهود در آن داستان آورده شده است ،


    تکرار اسطوره های قوم یهود و دیگر اقوام است که زیاد ارزش تاریخی ندارد و مانند بسیاری


    از اسطوره ها و استعاره ها جنبه آموزشی و تربیتی دارد و نه تاریخی


  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9




    از اسطوره ها و استعاره ها جنبه آموزشی و تربیتی دارد و نه تاریخی
    من نگفتم قرآنو تاریخو برامون میگه
    گفتم بجای شان نزولای دروغی باید با تدبر در قرآن احکامو بگیریم و اهمیت ندیم به چیزایی که سیصد چهارصدسال بعد پیامبر نوشتن و و حتی مسائل خصوصی خونه پیامبرم با جزئیات توصیف کردن!!
    معلومه که دروغه،بعد چهارصد سال ادعاهایی با این بزرگی نمیشه اسم تاریخ روش باشه
    مثلا کتاب تاریخ طبری که چنتا نسخه هم هست،تو قرن سوم نوشته شده
    بعد میگه از فلانی پرسیدم که فلانی از فلانی شنید که از فلانی دیده بود یا از مردم شنیده بود که فلانی میگفت ...

    قران برای تاریخ صدر اسلامم معتبرترین منبعه


    فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست

    من نگفتم قرآنو تاریخو برامون میگه
    گفتم بجای شان نزولای دروغی باید با تدبر در قرآن احکامو بگیریم و اهمیت ندیم به چیزایی که سیصد چهارصدسال بعد پیامبر نوشتن و و حتی مسائل خصوصی خونه پیامبرم با جزئیات توصیف کردن!!
    معلومه که دروغه،بعد چهارصد سال ادعاهایی با این بزرگی نمیشه اسم تاریخ روش باشه
    مثلا کتاب تاریخ طبری که چنتا نسخه هم هست،تو قرن سوم نوشته شده
    بعد میگه از فلانی پرسیدم که فلانی از فلانی شنید که از فلانی دیده بود یا از مردم شنیده بود که فلانی میگفت ...

    قران برای تاریخ صدر اسلامم معتبرترین منبعه

    نه دوست من بدلایل زیر اینطور نیست :

    1- کتاب تاریخ طبری که بقول شما سیصد سال بعد از پیامبر نوشته شده است عمدتاً به استناد از کتابهای قدیمیتری مانند الطبقات و المغازی نوشته شده است که مثلاً تاریخ تولد محمد بن عمر واقدی (مولف المغازی) 130 هجری و تاریخ مرگش 207 هجری قمری است یعنی ایشان امامان شیعه از امام جعفر صادق و موسی کاظم و امام رضا را می توانسته اند درک کنند . پس می توانسته است از این امامان راجع به پدر بزرگهایشان سوال کند .
    یا نویسند ه کتاب الطبقات (محمد بن سعد کاتب واقدی ) متولد 168 و مرگش در 230 هجری بوده است . که قطعاً از هر منبعی در حال حاضر وآنزمان موثق تر بوده است .

    نقل قول نوشته اصلی توسط سیف الاسلام نمایش پست
    ------------ ابن واضح احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر بن واضح کاتب اخباری معروف به ابن واضح یعقوبی متوفی به سال 279 هجری از معروفترین تاریخ نویسان شیعه است که نه در شیعه بودنش شکی است و نه در علم و حسن نظرش هر وقت تاریخ یعقوبی را خواندید و توانستید مچ امثال تبری و واقدی را بتوسط آن بگیرید ما را خبر کنید -----------------


    2- محمد جریر طبری صاحب تاریخ الکبیر (طبری ) از بزرگترین دانشمندان و علمای آندوره بوده است که بیش از 30 جلد کتاب بزرگ و معتبر دارد و ایشان مطمئناً از تمامی علمای موجود 5 قرن اخیر عالمتر به علوم اسلامی بوده است و قطعاً کسی که صاحب تفسیر طبری است نمی تواند استنادات مغرضانه به پیامبر اسلام بزند و مورد شماتت دانشمندان همعصرش قرار نگیرد .
    فهرست آثار مجمد جریر طبری :

    1. تاريخ الرسل و الملوک و اخبارهم و من کان فی زمن کل واحد منهم(تاريخ طبری)
    2. جامع البيان عن تاويل القرآن(تفسير طبری)
    3. اختلاف العلماء الامصارفی احکام شرائع الاسلام(در نظريه‌های فقهی)
    4. اللطيف القول فی احکام شرائع الاسلام(در فقه)
    5. الخفيف فی احکام شرائع الاسلام(چکيده‌ی اللطيف)
    6. بسيط القول فی احکام شرائع الاسلام(پيرامون نظرهای فقهی خودش)
    7. تهذيب الاثار و تفصيل الثابت عن رسول الله(ص) من اخبار(در فقه و حديث)
    8. ادب النفوس الجيده و الاخلاق النفيسه(در اخلاق)
    9. فضائل علی ‌بن ‌ابی‌طالب(پيرامون غدير)
    10. فضائل ابی‌بکر و عمر
    11. الرد علی ذی‌الاسفار( در رد نظريه‌های فقهی داود بن علی اصفهانی)
    12. رساله البصير فی معالم الدين( در رد مذهب‌های بدعتی)
    13. صريح السنه(پيرامون باورهای خود)
    14. المسترشد فی علوم الدين و القراآت
    15. مختصر مناسک(در حج)
    16. مختصر الفرائض
    17. الموجز فی اصول
    18. عباره‌الرويا(در تعبير خواب)
    19. کتاب الوقف
    20. حديث الطير
    21. طرق الحديث
    22. المسند المجرد
    23. الرد الحرقوصيه( نقد فرقه‌ها)
    24. الرد ابن عبدالملک علی مالک
    25. ذيل المذيل(سيره‌ی ياران پيامبر)
    26. العدد و التنزيل
    27. ادب القاضی
    28. تاريخ الرجال من الصحابه و التابعين
    29. المحاضر و السجلات.
    30. دلائل النبوه


    3- گفتن این جمله که قرآن بهترین منبع برای فهم تاریخ اسلامه " مثل این می مونه که صد سال دیگه از روی قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی بخواهیم وقایع 10 سال اول انقلاب را
    بفهمیم !!
    و مثلاً بدانیم که مسعود رجوی کی بود و سید مهدی هاشمی چکارکرد !!





  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    175
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    16

    پرسش




    نقل قول نوشته اصلی توسط سیف الاسلام نمایش پست
    3- گفتن این جمله که قرآن بهترین منبع برای فهم تاریخ اسلامه " مثل این می مونه که صد سال دیگه از روی قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی بخواهیم وقایع 10 سال اول انقلاب را
    بفهمیم !! و مثلاً بدانیم که مسعود رجوی کی بود و سید مهدی هاشمی چکارکرد !!


    قانون اساسی ایران فقط کتاب قانونه!!!!اما قران کتاب زندگیه!!!
    از اونجایی ک قران مثل تورات و انجیل نبوده ک یکباره نازل بشه بلکه در طول 23 سال نازل شده و آیاتش طبق اتفاقاتی ک در اون زمان افتاده نازل شدند یعنی شان نزول دارند این شان نزول ها هرکدام خودشان نوعی واقعه تاریخی مربوط ب صدر اسلامندکه دونستن اونها به فهم تاریخ اون زمان کمک شایانی می کنه...بعد هم شاید قران مثل خیلی از کتابای تحلیلی تاریخ نباشه ک صرفا ب تحلیلی تاریخ دوره خاصی می پردازند اما بیان خیلی از داستان های گذشتگانت هم خودش نوعی گفتن تاریخه!!!
    ما تاریخ رو برای چی می خونیم؟؟؟برای این که عبرت بگیریم و بتونیم در مورد وقایعی ک امروزه رخ میده تحلیل بهتر و نظر درست تری داشته باشیم فکر می کنم قران هم مسایل تاریخی رو به همین دلیل ذکر کرده باشه...

    مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.



    آن ناله ها که از غم دلدار می کشم
    آهی است است کز درون شرربار می کشم


  15. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود