جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيه 68 سوره مائده و عدم دعوت پیامبر به اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيه 68 سوره مائده و عدم دعوت پیامبر به اسلام




    سلام و خسته نباشید طبق آيه 68 سوره مائده، پيامبر از اهل كتاب نمی خواست كه اسلام بياورند و از آنها اقامه كتاب آسمانی خودشان را می طلبيد. آيا اين مطلب درست است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۰:۵۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیزدر مورد سوالتون باید عرض کنم كساني كه قائل به تكثر اديان هستند يكي از استدلال‌هاي آنها آيه فوق است و موضوع «پلوراليسم» را مطرح مي‌كنند. قبل از آن‌كه به تفسير آيه بپردازيم لازم است تعريفي از «پلوراليسم ديني» داشته باشيم.

    پلوراليسم بدين معناست كه حقيقت و رستگاري منحصر در دينِ ويژه‌اي نبوده همه اديان بهره‌اي از حقيقت مطلق و غايت قصدي دارند؛ در نتيجه پيروي از برنامه‌هاي هر يك از آنها مي‌تواند ماية نجات و رستگاري انسان باشد. بر اين اساس نزاع حق و باطل از ميان اديان رخت بر بسته، خصومت‌ها و نزاع‌ها و مجادلات ديني، نيز جاي خود را به همدلي و همسويي مي‌دهند.[رباني گلپايگاني، علي، تحليل و نقد پلوراليسم ديني،ج 1، ص 20.]

    «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلي شَيْ‏ءٍ حَتَّي تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَي الْقَوْمِ الْكافِرِينَ»[مائده/ 68] «بگو: اين اهل كتاب! شما هيچ آيتي صحيح ندانيد مگر اين‌كه تورات و انجيل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است بر پا داريد ولي آنچه بر تو از سوي پروردگارت نازل شده (نه تنها ماية بيداري آنها نمي‌گردد بلكه) بر طغيان و كفر بسياري از آنها مي‌افزايد. بنابراين از اين قوم كافر، (و مخالفت آنها) غمگين مباش.»

    ابن عباس در شأن نزول اين آيه مي‌فرمايد: جماعتي از يهود نزد پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ آمدند و گفتند: اي پيامبر! آيا اقرار نداري كه تورات از جانب خداست؟ فرمود: اقرار دارم. آنها گفتند ما فقط به تورات ايمان داريم و به كتاب‌هاي ديگر ايمان نداريم از اين جهت، رو اين آيه نازل شد كه خداوند پيامر را امر مي‌كند كه يهود را مخاطب سازد كه شما به دين صحيح نيستيد مگر اين‌كه تورات و انجيل و قرآني كه بر همة مسلمانان نازل شده است مورد اقرار و اعتراف قرار دهيد.[طبرسي، مجمع‌البيان، تهران،ج 7، ص 120]

    در هر دوره از تاريخ بشر، يك دين و شريعت الهي وجود داشته و دارد؛ روح و جوهر همة شرايع آسماني يك چيز بوده و آن عبارت است از: توحيد در ساحت عقيده، عمل، عبوديت، معاد و... سرانجام شرايع آسماني با شريعت اسلام پايان پذيرفت.
    امّا اين‌كه تورات وانجيل در زمان و عصر خودشان همدوش حق بوده است، شك و شبهه‌اي نيست امّا كلام در آن است كه بعد از طلوع اسلام آيا مي‌توان آنها را شريعت كامل و در عرض دين مبين اسلام قرار داد؟ مسلماً جواب منفي است امّا مفسران در آيه فوق چند احتمال را ذكر كرده‌اند.

    1. اين آيه اشاره به تورات و انجيل است كه دست نخورده و تحريف نشده باشد و آن كتاب اصيل كه از وحي الهي جوشيده و موارد اصولش در تمام كتب آسماني واحد است عمل به آنها موجب پرورش ايمان است و اين آيه قبل از نسخ تورات و انجيل را شامل مي‌شود[طوسي، تبيان، بيروت،ج 3، ص 89] در حالي كه قرآن در چند مرتبه به تحريف شدن كتاب‌هاي پيشين اشاره مي‌كند در سورة نساء آية 46، سورة مائده، آية 130، سورة مائده، آية 41 «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعدِ مَواضِعِهِ».

    2. در اين آيه شريفه نكته‌ايست که لازم است به آن پرداخته شود و آن اين‌كه آدمي در خلال كارهاي خود اين حقيقت را درك مي‌كند كه اگر بخواهد كاري از كارهاي سنگين را انجام دهد، لازم است كه به جايگاهي مُسْتَوي كه وي بر آن مسلط باشد تكيه كرد. به عنوان مثالي كسي كه چيز سنگيني را به دوش مي‌گيرد و قبلاً پاي خود را در زمين و جائي كه لغزشگاه نباشد قرار مي‌دهد چون مي‌داند اگر جز اين كند از عهده آن برنمي‌آيد.

    اگر اين مطلب را در امور معنوي نيز راه بدهيم، نتيجه مي‌گيريم كه بيشتر افعال و كارهاي بزرگ محتاج به پايه و اساسي از معنويات و بنيادي از نفسانيات است. در جمله «لستم علي شييء» كنايه‌اي است از اين‌كه اهل كتاب جاي پاي محكمي كه بتوانند به آن تكيه كرده و تورات و انجيل و ساير كتب آسماني را بپا داشته و از انقراض آنها جلوگيري به عمل آورند؛ ندارند. و اين اشاره است به اين‌كه دين خدا و فرامين او بار بس سنگيني است كه آدمي به خودي خود از اقامه آن عاجز است مگر اين‌كه براساس ثابت، تكيه داشته باشد و گرنه كسي از روي هوي و هوس نفساني نمي‌تواند دين خدا را اقامه كند.

    ادامه دارد...
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۳/۳۱ در ساعت ۲۲:۳۶
    آيه 68 سوره مائده و عدم دعوت پیامبر به اسلام

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ادامه بحث...

    پس معني آيه اين است: شما با اين‌كه فاقد جايگاهي هستيد كه براي اقامه ديني كه خدا برايتان فرستاد ناگزير از اعتماد بر آن هستيد و در عمل به دستوراتي كه در كتاب‌هاي آسمانيش گوشزد‌تان گرديد مانند: تقوي، توبه، چيزي را كه بر آن تكيه كنيد نداريد و شما سر در راه اطاعت خدا نداريد بلكه سرپيچ از حدود و خداونديد[ طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان،1366، ج 6، ص 107] به نظر مي‌رسد مراد از «شيء» در آيه، دين و آئين باشد يعني شما هيچ پايگاه ديني و مذهبي نداريد.[هاشمي رفسنجاني، علي اکبر، تفسير راهنما،ج 4،‌ ص 495]

    همچنين از حرف «لو» و دو فعل ماضي «اقامو» و «لأُكلوا» اخبار از گذشته استفاده مي شود يعني اگر چنين مي‌كردند، چنين مي‌شد. در صورت شمول آن در عصر اسلام، بايد گفت: اقامه تورات و انجيل به معناي حفظ اصول و برپايي احكام، غير منسوخ آن است نه حفظ و عمل به بعضي و ترك بعضي ديگر.[قدردان قراملكي، محمد حسن، قرآن و پلوراليزم، 1380، ص 188.]

    علاوه بر اين، آيات قبل از آن، نزول قرآن را موجب طغيان و كفر يهود مي‌داند و تأكيد مي‌كند كه بخشش گناهان اهل كتاب و ورود آنها به بهشت، تنها از راه گرويدن به اسلام ميسور خواهد بود.[ مائده/ 65]
    3. اهل كتاب ادعا مي کنند تورات و انجيل را قبول دارند، اگر در اين ادعا صادقند بايد بشارت‌هاي كتاب‌هاي مقدس درباره قرآن و پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ را بپذيرند و هنگامي كه آن بشارت‌ها را در كتاب قرآن ديدند سرفرود آورند كه كتاب قرآن، آخرين كتاب و كامل‌ترين و جامع‌ترين كتاب‌هاي آسماني است.[مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه،ج 5، ذيل آيه فوق]

    از طرف ديگر آيات ديگري در قرآن وارد شده است که بر استقامت در دين اسلام و عدم گرايش به اديان ديگر دلالت دارد. قرآن يهود و نصاري را از گروه ايمان خارج مي‌داند و دستور مي‌دهد كه آنها را دوستان خود مگيريد و هركس از شما آنان را دوست خود بگيرد از آنان خواهد بود.[خسروپناه، عبدالحسين، فصلنامه كتاب نقد و نظر، قم، پاييز 76، ش 4، ص 260.] (سورة مائده،‌آية 51) (سورة مائده، آية 57) (سورة مائده، آية 54)

    دسته ديگري از آيات، تعابيري مانند: «يا ايها الناس...» «يا بني آدم» همة انسان‌ها را مخاطب قرار مي‌دهد؛ كه اين اسلام و قرآن است كه انسان را به كمال سعادت مي‌رساند. (بقره، 168) (نساء، 174) (يونس، 108) (اعراف، 135)
    و آياتي نيز به حقانيت اسلام و اظهار آن بر ساير اديان دلالت دارد. (توبه، 33) (فتح، 28) (صف، 9)

    با اين وجود، يهود نمي‌تواند در اين زمان به دين خود باقي بماند دين يهود و نصاري در عصر خودشان حق بودند. استاد مطهري مي‌فرمايد: اگر گفته شود مراد از اسلام، خصوص دين ما نيست بلكه منظور تسليم شدن در درگاه خداست؛ پاسخ اين است كه البتّه اسلام همان تسليم است ولي حقيقت تسليم در هر زمان، شكلي داشته، و در اين زمان، شكل آن، دين گرانمايه‌اي است كه به دست پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ ظهور يافته و قهراً كلمه اسلام بر آن منطبق مي‌گردد و بس.

    و لازمه تسليم شدن پذيرفتن دستورهاي او است و روشن است همواره به آخرين دستورات خدا بايد عمل كرد و آخرين دستورات او همان چيزي است كه رسول خدا آورده است.[مطهري، مرتضي، عدل الهي،ص 300.]

    در نتيجه آيه، هيچ دلالتي بر حقانيت دين يهود و مسيحيت و اسلام در يك زمان ندارد و حق در هر زماني يكي بيش نيست و آيه‌هاي ديگر قرآن نشان مي‌دهد كه تمام اديان و مردمان جهان موظف هستند از دين مبين اسلام پيروي كنند، مانند: «أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»[انعام/ 19] اين قرآن بر من وحي شده است تا شما و هركس را كه پيام قرآن به او برسد به آن بيم دهم، «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ»[آل‌عمران/ 19] همانا دين نزد خداوند، اسلام است.

    «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْ‏آخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ»[آل‌عمران/ 85] هر كسي غير از اسلام ديني بجويد هرگز از او پذيرفته نشود و او در جهان ديگر از جمله زيانكاران خواهد بود. و همچنين در قرآن شريف آمده است:
    «ان الدين عند الله الاسلام»[آل عمران/ 19]
    دين واحد است و آن دين واحد، دين اسلام است.

    .
    آيه 68 سوره مائده و عدم دعوت پیامبر به اسلام

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    طبق آيه 68 سوره مائده، پيامبر از اهل كتاب نمی خواست كه اسلام بياورند و از آنها اقامه كتاب آسمانی خودشان را می طلبيد. آيا اين مطلب درست است؟


    پاسخ:
    «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلي شَيْ‏ءٍ حَتَّي تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَي الْقَوْمِ الْكافِرِينَ»؛ بگو: اين اهل كتاب! شما هيچ آيتی صحيح ندانيد مگر اين‌كه تورات و انجيل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است بر پا داريد ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده (نه تنها مايه بيداری آنها نمی گردد بلكه) بر طغيان و كفر بسياری از آنها می افزايد. بنابراين از اين قوم كافر، (و مخالفت آنها) غمگين مباش.(1)

    در هر دوره از تاريخ بشر، يك دين و شريعت الهي وجود داشته و دارد؛ روح و جوهر همه شرايع آسمانی يك چيز بوده و آن عبارت است از: توحيد در ساحت عقيده، عمل، عبوديت، معاد و ... سرانجام شرايع آسمانی با شريعت اسلام پايان پذيرفت.
    امّا اين‌كه تورات وانجيل در زمان و عصر خودشان همدوش حق بوده است، شك و شبهه‌اي نيست امّا كلام در آن است كه بعد از طلوع اسلام آيا می توان آنها را شريعت كامل و در عرض دين مبين اسلام قرار داد؟ مسلماً جواب منفی است امّا مفسران در آيه فوق چند احتمال را ذكر كرده‌اند.

    1. اين آيه اشاره به تورات و انجيل است كه دست نخورده و تحريف نشده باشد و آن كتاب اصيل كه از وحی الهی جوشيده و موارد اصولش در تمام كتب آسمانی واحد است عمل به آنها موجب پرورش ايمان است و اين آيه قبل از نسخ تورات و انجيل را شامل می شود(2) در حالی كه قرآن در چند مرتبه به تحريف شدن كتاب‌های پيشين اشاره می كند در سوره نساء آيه 46، سورة مائده، آيه 130، سوره مائده، آيه 41 «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعدِ مَواضِعِهِ».

    2. در اين آيه شريفه نكته‌ايست که لازم است به آن پرداخته شود و آن اين‌كه آدمی در خلال كارهای خود اين حقيقت را درك می كند كه اگر بخواهد كاری از كارهای سنگين را انجام دهد، لازم است كه به جايگاهی مُسْتَوی كه وی بر آن مسلط باشد تكيه كرد. به عنوان مثال كسی كه چيز سنگينی را به دوش می گيرد و قبلاً پای خود را در زمين و جائی كه لغزشگاه نباشد قرار می دهد چون می داند اگر جز اين كند از عهده آن برنمی آيد.

    اگر اين مطلب را در امور معنوی نيز راه بدهيم، نتيجه می گيريم كه بيشتر افعال و كارهای بزرگ محتاج به پايه و اساسی از معنويات و بنيادی از نفسانيات است. در جمله «لستم علي شيیء» كنايه‌ای است از اين‌كه اهل كتاب جای پای محكمی كه بتوانند به آن تكيه كرده و تورات و انجيل و ساير كتب آسمانی را بپا داشته و از انقراض آنها جلوگيری به عمل آورند؛ ندارند. و اين اشاره است به اين‌كه دين خدا و فرامين او بار بس سنگينی است كه آدمی به خودی خود از اقامه آن عاجز است مگر اين‌كه بر اساس ثابت، تكيه داشته باشد و گرنه كسی از روی هوی و هوس نفسانی نمي‌تواند دين خدا را اقامه كند.

    پس معني آيه اين است: شما با اين‌كه فاقد جايگاهی هستيد كه برای اقامه دينی كه خدا برايتان فرستاد ناگزير از اعتماد بر آن هستيد و در عمل به دستوراتی كه در كتاب‌های آسمانيش گوشزد‌تان گرديد مانند: تقوی، توبه، چيزی را كه بر آن تكيه كنيد نداريد و شما سر در راه اطاعت خدا نداريد بلكه سرپيچ از حدود و خداونديد(3) به نظر مي‌رسد مراد از «شيء» در آيه، دين و آئين باشد يعني شما هيچ پايگاه ديني و مذهبي نداريد.(4)
    همچنين از حرف «لو» و دو فعل ماضي «اقامو» و «لأُكلوا» اخبار از گذشته استفاده می شود يعنی اگر چنين می كردند، چنين می شد. در صورت شمول آن در عصر اسلام، بايد گفت: اقامه تورات و انجيل به معنای حفظ اصول و برپايی احكام، غير منسوخ آن است نه حفظ و عمل به بعضی و ترك بعضی ديگر.(5)
    علاوه بر اين، آيات قبل از آن، نزول قرآن را موجب طغيان و كفر يهود می داند و تأكيد می كند كه بخشش گناهان اهل كتاب و ورود آنها به بهشت، تنها از راه گرويدن به اسلام ميسور خواهد بود.(6)

    3. اهل كتاب ادعا می کنند تورات و انجيل را قبول دارند، اگر در اين ادعا صادقند بايد بشارت‌های كتاب‌های مقدس درباره قرآن و پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) را بپذيرند و هنگامی كه آن بشارت‌ها را در كتاب قرآن ديدند سر فرود آورند كه كتاب قرآن، آخرين كتاب و كامل‌ترين و جامع‌ترين كتاب‌های آسمانی است.(7)

    از طرف ديگر آيات ديگری در قرآن وارد شده است که بر استقامت در دين اسلام و عدم گرايش به اديان ديگر دلالت دارد. قرآن يهود و نصاری را از گروه ايمان خارج می داند و دستور می دهد كه آنها را دوستان خود مگيريد و هر كس از شما آنان را دوست خود بگيرد از آنان خواهد بود.(8)(9)
    دسته ديگری از آيات، تعابيری مانند: «يا ايها الناس...» «يا بني آدم» همه انسان‌ها را مخاطب قرار می دهد؛ كه اين اسلام و قرآن است كه انسان را به كمال سعادت می رساند.(10)
    و آياتی نيز به حقانيت اسلام و اظهار آن بر ساير اديان دلالت دارد.(11)

    با اين وجود، يهود نمی تواند در اين زمان به دين خود باقی بماند دين يهود و نصاري در عصر خودشان حق بودند. استاد مطهری می فرمايد: اگر گفته شود مراد از اسلام، خصوص دين ما نيست بلكه منظور تسليم شدن در درگاه خداست؛ پاسخ اين است كه البتّه اسلام همان تسليم است ولی حقيقت تسليم در هر زمان، شكلی داشته، و در اين زمان، شكل آن، دين گرانمايه‌ای است كه به دست پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) ظهور يافته و قهراً كلمه اسلام بر آن منطبق می گردد و بس.
    و لازمه تسليم شدن پذيرفتن دستورهای او است و روشن است همواره به آخرين دستورات خدا بايد عمل كرد و آخرين دستورات او همان چيزی است كه رسول خدا آورده است.(12)

    _____
    (1) مائده/ 68.
    (2) طوسی، تبيان، بيروت،ج 3، ص 89.
    (3) طباطبائی، سيد محمد حسين، تفسير الميزان،1366، ج 6، ص 107.
    (4) هاشمي رفسنجاني، علي اکبر، تفسير راهنما،ج 4،‌ ص 495.
    (5) قدردان قراملكی، محمد حسن، قرآن و پلوراليزم، 1380، ص 188.
    (6) مائده/ 65.
    (7) مكارم شيرازی، ناصر، تفسير نمونه،ج 5، ذيل آيه فوق.
    (8) خسروپناه، عبدالحسين، فصلنامه كتاب نقد و نظر، قم، پاييز 76، ش 4، ص 260.
    (9) مائده/ 51؛ مائده/ 57؛ مائده/ 54.
    (10) بقره/ 168؛ نساء/ 174؛ يونس/ 108؛ اعراف/ 135.
    (11) توبه/ 33؛ فتح/ 28؛ صف/ 9.
    (12) مطهری، مرتضی، عدل الهی،ص 300.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۶:۲۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آيه 68 سوره مائده و عدم دعوت پیامبر به اسلام

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود