صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست ؟




    سلامدر قرآن كريم آمده كه در صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست؛ آيا نسبيت اديان پلوراليزم با استفاده از آيات قابل اثبات مي‌باشد؟ لطفاً به طور كامل توضيح دهيد.



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۰:۵۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز در مورد سوال شما باید عرض کنم که «پلوراليزم» در لغت، به معناي كثرت‌گرايي و مقصود از آن در فلسفه دين، پذيرش حقانيت اديان مختلف است. طرفداران نظريه «كثرت‌گرايي»، براي اثبات مدعاي خود،‌ ظواهر برخي از آيات قرآن كريم را مورد استناد قرار داده‌اند تا به اين وسيله نظرية خود را به قرآن تحميل نمايند و مزاج هاي خود را قرآني جلوه دهند.

    در اين بخش به برخي از ادعاهاي آنها، و نقد و تحليل مستندات قرآني پلوراليست‌ها مي‌پردازيم:
    1ـ اشتباه اساسي پلوراليست‌ها در استناد كثرت‌گرايي به قرآن، از غفلت يا ناديده انگاشتن اصول و روش‌هاي تفسير قرآن سرچشمه مي‌گيرد، در واقع به اصول علم تفسير توجه نكرده‌اند. كه عبارتند از:
    1ـ در نظر گرفتن قرائت صحيح؛
    2ـ توجه به مفاهيم كلمات در زمان نزول؛
    3ـ در نظر گرفتن قواعد ادبيات؛
    4ـ در نظر گرفتن قراين و سياق؛
    5ـ مبنا بودن علم و علمي؛
    6ـ در نظر گرفتن انواع دلالت‌ها؛
    7ـ احتراز و دوري جستن از ذكر بطون براي آيات؛ يعني مفسر نبايد بر اساس آراء بشري و استحسانات ذوقي، مطالبي را به عنوان معاني باطني آيات كريمه، بيان نمايد چون قلمرو تفسير و حيطه كار مفسر، فهم معاني ظاهري قرآن است.

    گوهر و جان نظريه «پلوراليزم» اين نكته است، كه حقيقت دين و اسلام، همان تسليم مي‌باشد؛ ولي اين كه در قالب آيين خاصي مانند؛ يهود يا مسيح و يا اسلام، تحقق پيدا كند، تأثيري در ماهيت آن نمي‌گذارد![بازرگان، مهدي، دين و تمدن، ص 52. ]

    دليل اول تكثرگرايان: از منظر كثرت‌گرايان «اسلام» معناي عام (يعني تسليم مطلق به خدا) دارد، كه شامل تمام اديان مي‌شود، رهاورد اين باور، آن است كه تمام اديان بر صراط مستقيم هستند، اينان به آيات سوره (بقره، 127)، (آل عمران، 19و85)، (يونس، 84) و... تمسك كرده و تلاش مي‌كنند كه حقانيت اديان متعدد را استنتاخ نمايند.

    درباره ارزيابي و نقد دليل نخست كثرت‌گرايان تذكر چند نكته ضروري مي باشد.
    1ـ در اين كه اسلام به معناي تسليم و خضوع است ترديدي نيست، ولي نكته اساسي توجه به معاني استعمالي آن در قرآن كريم است. با تأمل در آياتي كه در آنها واژه اسلام آمده، مي‌توان به سه معنا دست يافت.
    أ) تسليم و خضوع در برابر خدا؛
    ب)معناي تكويني و معناي انقياد و تأثر جبري و تكويني موجودات از امر الهي است (مثل سورة آل عمران، آية 83) كه تسليم و اسلام تمامي اهل آسمان‌ها و زمين به معناي انقياد و فرمانبرداري تكويني آنان از امر الهي است، چون تسليم اجباري و از روي كراهت (كرهاً) با معناي خضوع، ناسازگار است.[قدردان قراملكي، محمد حسن، مستندات قرآني پلوراليزم، مجله معرفت، شماره 34، سال نهم، خرداد و تير 1379،‌ ص 103. ] ج: چنان كه در (سورة مائده، آية 3) بر شريعت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ واژ‌ة اسلام اطلاق شده است.

    ادامه دارد...
    .
    صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ادامه بحث...

    تكثر و اختلاف در معاني «اسلام» که از قرآن به دست مي آيد اين كه در تفسير آن نبايد انحصارگرا بود، و در همه آيات، اسلام را به معناي تسليم مطلق يا آيين خاص تفسير كرد؛ بلكه بايد تفسير مطابق اصول و قواعد زماني و تفسيري باشد.[ ر.ك: همان]

    2ـ اسلام امت‌هاي پيشين را تأييد مي‌كند و اين مطابق انحصارگرايي در معناي اسلام است، البته در نامگذاري امت‌هاي پيشين به اسلام، ترديدي نيست؛ ولي نكته مهم بقا و استمرار حقانيت آنان با ظهور اسلام است و افزون بر اين آيات فراوان ديگري خلاف آن را اثبات مي‌كنند.

    3ـ كثرت‌گرايان با ناديده انگاشتن آيات بعد و قبل، در حقيقت دست به تحريف كلام الهي زده‌اند.[ر.ك: همان]

    4ـ پلوراليست‌ها براي تأييد نظريه خويش، به تحريف كلام و نظر مفسران بزرگ روي آورده‌اند كه در واقع نه تنها اصول و قواعد تفسيري را رعايت نكرده‌اند، بلكه حفظ امانت‌داري را نيز به دست غفلت سپرده‌اند.

    دليل دوم: از جمله آياتي كه به آن استناد مي‌كند سورة مائده، آية 48، است كه مي‌فرمايد: «... براي هر يك از شما (امت‌ها) شريعت و راه و روش قرار داده‌ايم. و اگر خدا مي‌خواست شما را يك امت قرار مي‌داد، ولي (خواست) تا شما را در آن چه به شما داده است بيازمايد. پس در كارهاي نيك بر يكديگر سبقت گيريد...»

    نقد و بررسي: مفسران در طول چهارده قرن، براي تفسير آيه مذكور، تفاسير گوناگوني عرضه داشته‌اند كه وجه اشتراك تمام آنها دلالت نكردن اين آيه بر تأييد اديان ديگر است.
    علامه طباطبايي (ره) با تحليل بر مسأله نسخ ساير اديان توسط آيين اسلام مي‌گويد: «مقصود از «امة واحده» در آيه مذكور، وحدت و يكنواختي استعدادها و بسترهاي پذيرش شرايع در بين انسان‌هاست. به اين معنا كه اگر خداوند مي‌خواست، مي‌توانست زمينه‌ها و استعدادهاي انسان‌ها را يكدست و يكنواخت بيافريند تا آنها از ابتدا تا انتها، تنها قابليت و شايستگي يك شريعت را داشته باشند، و در اين فرض، سخن از تكثر و تكامل شريعت به ميان نمي‌آمد. ولي خداوند چنين نكرد، بستري فراهم آورد تا انسان رو به رشد و تكامل نهد و اين با صرف اختلاف در مناطق جغرافيايي يا زباني و نژادي ميسر نمي‌شود، بلكه راه آن، اختلاف به حسب گذشت زمان و بالندگي استعدادهاي آدمي در پذيرش شريعت كامل است تا بدين سان قدم به عرصة امتحان بزرگ الهي بگذارد»[طباطبايي، سيدمحمد حسين، الميزان في تفسير القران، ج5، ص 253-252]

    دليل سوم: به ادعاي كثرت‌گرايان؛ قرآن از «صراط مستقيم» به صورت مطلق و نكره سخن مي‌گويد، چنانكه مي‌فرمايد: «..انك علي صراط مستقيم»[زخرف/ 43]؛ «... همانا تو بر راهي راست قرار داري». و آيات 4، سورة يس، نحل، 121، فتح 2 و... استناد نمودند. اين به اين معناست كه تمام اديان صراط‌المستقيم هستند.

    نقد و بررسي: اين دليل يكي از ضعيف‌ترين ادلة آنهاست، كه داراي كاستي‌هاي زيادي است. اشكال اساسي آن، توجه نكردن آنها به مفهوم «صراط مستقيم» در قرآن است. در حالي كه مقصود از صراط مستقيم حقيقت دين ـ يعني تسليم به امر الهي ـ است؛ چنانكه بعضي از آيات، معرفت ربوبي همراه با تعبد و عبادت حق را «صراط مستقيم» معرفي مي‌كند «و ان اعبدوني هذا صراط مستقيم»[يس/ 61] و اين كه مرا پرستيد، اين است راه راست».

    در برخي آيات، صراط به خود خداوند اضافه شده است.[شوري/ 53] و در برخي ديگر «صراط مستقيم» به معناي هدايت در مقابل ضلالت به كار رفته است.[انعام/ 39]
    بنابراين، حقيقت صراط مستقيم، همان عبوديت الهي و التزام به دين آسماني است.[رك: مجلة معرفت، همان.]
    افزون بر آنچه گذشت، «صراط مستقيم» الهي از زمان نخستين پيامبر همواره با تطور زمان و استعداد پيامبران و امت‌ها رو به تكامل نهاده است.
    .
    صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط raze_shab نمایش پست
    در قرآن كريم آمده كه در صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست؛ آيا نسبيت اديان پلوراليزم با استفاده از آيات قابل اثبات مي‌باشد؟ لطفاً به طور كامل توضيح دهيد.
    سلام علیکم جمیعا

    ممنون از سئوال بسیار جالب شما و پاسخهای پاسخگوی معارف قرآنی گرامی .


    وقتی در قرآن مطلبی با این عنوان که در کلیساو کنیسه یاد خدا هست وجود دارد موید کثرت گرائی با این عنوان نیست:
    تمام قواعد و اصول و فروع صحیح دینی در آنجا جاری است پس حتی میتواند ادغام مبانی و مفاهیم دینی و طریقت برداری صورت پذیرد.

    یعنی اگر بر اساس محوریت خداپرستی ما بیائیم بگوئیم (آئینهای صحیح مسیحیت و یهود ) آنها خدائی را میپرستند که ما نیز او را میپرستیم دال بر این نیست که اصول و فروعی که جاری میگردد و یا حتی اعتقاد به فرزند داشتن خداوند مورد تائید است.

    و البته هیچ عیبی ندارد که بگوئیم خدای ما مشترک است و کثرت گرائی اینچنینی را بپذیریم.



    یاحق




    اگر
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    157
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    119



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    سلام علیکم جمیعا

    ممنون از سئوال بسیار جالب شما و پاسخهای پاسخگوی معارف قرآنی گرامی .


    وقتی در قرآن مطلبی با این عنوان که در کلیساو کنیسه یاد خدا هست وجود دارد موید کثرت گرائی با این عنوان نیست:
    تمام قواعد و اصول و فروع صحیح دینی در آنجا جاری است پس حتی میتواند ادغام مبانی و مفاهیم دینی و طریقت برداری صورت پذیرد.

    یعنی اگر بر اساس محوریت خداپرستی ما بیائیم بگوئیم (آئینهای صحیح مسیحیت و یهود ) آنها خدائی را میپرستند که ما نیز او را میپرستیم دال بر این نیست که اصول و فروعی که جاری میگردد و یا حتی اعتقاد به فرزند داشتن خداوند مورد تائید است.

    و البته هیچ عیبی ندارد که بگوئیم خدای ما مشترک است و کثرت گرائی اینچنینی را بپذیریم.



    یاحق




    اگر
    فرزند خدا؟يعني خدا بچه دار شده؟اين اعتقاده مسيحيانه؟خدا صاحب فرزند به صورت توالدي هست؟؟؟
    ویرایش توسط tavangar : ۱۳۹۰/۰۴/۰۱ در ساعت ۱۶:۴۸

    با چه رویی سخن از شادی ما می گویید ؟ دستتان خونی و از عدل خدا می گویید؟
    چه غلط ها که نکردید پس پرده ی دین تف به درگاه خدایی که شما می گویید

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tavangar نمایش پست
    فرزند خدا؟يعني خدا بچه دار شده؟اين اعتقاده مسيحيانه؟خدا صاحب فرزند به صورت توالدي هست؟؟؟
    سلام علیکم

    نه به آن شکلی که شما توصیف کردید.

    حضرتمریم سلام الله علیه بدون اینکه ازدواج کنند و با مردی ارتباط داشته باشند حضرت عیسی علیه السلام را باردار شدند.

    لذا مسیحیان معتقدند که چون روح خداوند باعث این مسئله شده پس حضرت فرزند خدا و خدای زمین است.

    بنام پدر پسر و روح القدس به همین خاطر میگویند.

    البته این اعتقاد توسط شخصی بنام پولس که تقریبا اکثر معتقدات مسیحیت را این شخص تبئین نموده ارائه گردیده.

    پولس برای مسیحیان شخصی معصوم و مقدس است ولی آنچه که از جهت بیانات این شخص بر می آید ایشان هرگز چیزی نیست که در حد آن توصیف باشد.

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    حافظ از روی این آیه قران شعر هم سروده:
    در خـرابــــــــات مـُـغـــــــــــان نـور خــدا می‌بـیـنـم
    ایـن عـجـب بـیـن ؛ کـه چـه نـوری ز کجا می‌بـیـنـم

    و در مقابل مساجد اضرار قرار میده
    همون مساجدی که قران دربارشون میگه جای ریاست نه یاد خدا و جای خراب کاریه نه اصلاح
    چون ارزش مسجد به خشت و گلش نیست،به یاد خدا و عباداتیه که داخلش انجام میشه

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۴/۰۲ در ساعت ۱۶:۲۹
    فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    سلام علیکم

    نه به آن شکلی که شما توصیف کردید.

    حضرتمریم سلام الله علیه بدون اینکه ازدواج کنند و با مردی ارتباط داشته باشند حضرت عیسی علیه السلام را باردار شدند.

    لذا مسیحیان معتقدند که چون روح خداوند باعث این مسئله شده پس حضرت فرزند خدا و خدای زمین است.

    بنام پدر پسر و روح القدس به همین خاطر میگویند.

    البته این اعتقاد توسط شخصی بنام پولس که تقریبا اکثر معتقدات مسیحیت را این شخص تبئین نموده ارائه گردیده.

    پولس برای مسیحیان شخصی معصوم و مقدس است ولی آنچه که از جهت بیانات این شخص بر می آید ایشان هرگز چیزی نیست که در حد آن توصیف باشد.

    یاحق
    شالوم بر شما دوست عزیز
    جهل مرکب از اقسام نادانی نیست بلکه خوده نادان خود را حاکم بر کل حکمت میداند و ثابت قدم در نظر دادن .
    حال آنکه پولوس یا حتی کسانی مثل کلمنته چه کسانی هستن باب بهس نیست بهس ان است که آیا برهنه قداست در کتاب مقدس موجود هست یا خیر ؟!؟!
    که بنده به صراحت میگم خیر .
    هیچ فردی چه از موسی چه از هر فردی که شما میشناسید در دین برای ما باب قداستی ندارن،، حتی ابراهیم و .....
    به دلیل اینکه الهیات ما الهیات لوجیک یا همون منطق گراست نه تصوب !!! یعنی حتی ما در بهس انجیل به این شکل عمل نمیکنیم که این کتاب یا حتی عهد عتیق که این کتاب به شکل دیکتاشون نوشته شده یعنی مثلا موسی داشته با یک دست آب گشت میخورده و با دست دیگه خدا داشته حرف میزده بلکه این کتاب بصورت کاملا انسانی نوشته شده بلکه اینجا بهس مکاشفه در زمان نگارش هست واگر نه داستان پیدایش چیز عجیبی برای مردم ون زمان نبود
    من میتونم داستان گیلگمشک یا داستان هزقکان که به همین شکل هست رو به عنوان مثال بگم که کاملا یک سان با کتاب مقدس نوشته شده (و قرآن )
    جالب اینجاست که افراد باید دقت کنان که حد جهل را نگاه داشته به مرکب بودن نارسان در بسیط به مانند که ابرو در ان به حد اقل خود حفظ هست .

  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    سلام علیکم جمیعا

    شما همانطوریکه صحبت میکنید عبارات را مینویسید لذا هنوز بعد از چند بار خواندن متوجه بعضی کلمات شما نشدم.

    خب آنچه که متوجه شدم را ذکر میکنم :

    بحث ( بهس ) یک قدیس از قدیسان مسیحیت حرف من نیست خودشان میگویند این قدیس است و معنی و معادل قدیس معصوم میشود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط yahova نمایش پست
    به دلیل اینکه الهیات ما الهیات لوجیک یا همون منطق گراست نه تصوب !!!
    شما که یهودی هستید حداقل میرفتید می دیدید کلام پولس در هر حال وحی منزل است بعد می آمدید در مورد مرکب و جهل ایراد سخن میکردید.

    قبلا پولس را مقدس کرده اند و هرگز نمی پرسند که مثلا آیا این مسئله که میگوید من از جانب مسیح به این مقام رسیدم صحیح است یا غلط.
    لذا انتصاب ایشان بعنوان جانشین مسیح یک امر مشخص است.

    فکر کنم شما فرق بین انتصاب و خرافه را نمیدانید . انتصاب میتواند خرافی باشد میتواند تعصبی باشد و ... میتواند بر اساس حقیقتی باشد یا برعکس بر اساس جعل باشد.

    انتصاب بدور از حقیقت خواه ناخواه شکننده است چنانکه

    اگر من قاتلی باشم که با دستانم چشمان 60 نفر را از حدقه بیرون آورده ام تا حدی که بیشتر آنها از درد مرده اند

    و اگر قاتلی باشم که از کشتن هرکسی از قومی لذت ببرم و دیگران را تشویق به کشتن آنها از کوچک و بزرگ بکنم.

    بعد یکدفعه بیایم بگویم که من به کیش آن آدمهائی که اینگونه میکشتم درآمدم و پیامبرشان مرا جانشین خودش کرد

    مرغ پخته درون قابلمه خنده اش میگیرد مگر مغزهائی که توی دیگ زودپز تخمیر شده اند و در ورد این و آن مسحور.

    شاید این را شما منطقی بدانید و بگوئید اینها علمی است. پس خوش باشید.

    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۰/۰۴/۰۲ در ساعت ۲۲:۳۳
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    من همین قدر میدانم که وقتی که حضرت عیسی ع بود مردم اون زمان بهش خیانت کردند و به صلیب کشیدنش
    الان هم که بعد از اون پیامبری دیگه اومده و خودش هم در کتابش انجیل خبر از پیامبر آخر الزمان داده و قریب به 1432 سال هم از تاریخ قمری میگذرد هنوز هم بهش خیانت میکنند و میگن ما به دین عیسی مسیح هستیم
    در حالی که خودش اسلام را قبول داره و به دین اسلام گرویده



  17. تشکر


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود