جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نسخ و جاودانگي قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نسخ و جاودانگي قرآن




    با سلام
    نسخ ومقطعي بودن برخي آيات قرآن چگونه توجيه مي شود با اين كه عقيده داريم قرآن معجزه است و جاودانگي دارد؟




    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۱:۰۱
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما کاربر گرامی،

    توجه به معنای نسخ و نیز مسأله خاتميت پیامبر اسلام (ص) (احزاب/40) و تتمیم و تکمیل دین اسلام (مائده/3) روشن می کند که ميان موضوع نسخ از یک سو و جاودانگی قرآن از سوی دیگر منافاتی وجود ندارد؛

    دلایل جاودانگی قرآن و خاتمیت پیامبر گرامی اسلام (ص) بسیار است که برخی از آنها را در تاپیک های دیگر، مورد بحث و بررسی قرار داده ایم؛ از جمله آیات مورد استدلال در بحث جاودانگی قرآن:

    إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ (ص/87)
    آن [قرآن را كه بر شما مى ‏خوانم‏] جز مايه تذكر و پندى براى جهانيان نيست

    وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ (قلم/52)
    در حالى كه قرآن جز مايه تذكر و پند براى جهانيان نيست

    وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ‏ (انعام/19)
    و اين قرآن به من وحى شده تا به وسيله آن، شما و هر كس را [كه اين پيام به او] برسد، هشدار دهم

    نسخ در لغت یعنی از بين بردن و زائل نمودن اما در اصطلاح به معنای تغيير دادن حكمى (که به ظاهر مدتی برای پایان آن تشریع نشده) و جانشين ساختن حكمى ديگر به جاى آن است؛ حکم دوم نشان می دهد که حکم اول از ابتدا هم مدت دار بوده و تشریع آن تا زمان مشخصی منظور نظر شارع بوده است اما به خاطر مصالحی، شارع مدت تشریع آن را بیان نکرده و با آمدن حکم جدید پایان زمان اجرای حکم قبلی اعلام می شود. آیات منسوخ در قرآن کریم بسیار اندک و انگشت شمارند؛ به عنوان مثال از جمله آیاتی که ادعا می شود از آیات منسوخ است آیه 15 سوره مبارکه نساء است؛ در این آیه، درباره مجازات زنان زناكار دستور داده شده كه در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس كنند تا زمانى كه مرگشان فرا رسد، يا خداوند راه ديگرى براى آنان مقرر دارد. اين آيه ظاهرا به وسيله آيه 2 سوره نور نسخ و مجازاتشان به صد تازيانه بدل شده است.

    بنابراین نسخ برخی احکام، بیانگر ترتیب تشریع برخی احکام معدود است و حکم جدید را ببان و انقضای زمان عمل به حکم سابق را اعلام نموده است و این مطلب منافاتی با بحث جاودانگی قرآن و احکام آن ندارد.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۵:۵۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آشنایی بیشتر با مفهوم «نسخ»




    نسخ در لغت به معنای مطلق تغییر حکم سابق است (حالا این تغییر چه به صورت کامل و با برداشته شدن حکم باشد و چه به صورت جزئی و با قید یا تخصیص آن حکم باشد). (که در کلام پیشینیان و روایات نوعا به این معناست.)

    اما نسخ اصطلاحی به معنای برداشته شدن کامل حکم شرعی سابق بوسیله تشریع حکم شرعی لاحق است (که در کلام متأخرین به این معناست).

    نسخ احکام شرعی هم نسخ ظاهری است نه حقیقی(=لغوی)؛
    به این معنا که در واقع حکم اول (مثلا قبله بودن بیت المقدس در صدر اسلام)، از ابتدا محدودیت زمانی داشته اما این محدودیت زمانی در هنگام تشریع حکم بیان نشده و به ظاهر حکمی دائمی می نموده اما با پایان یافتن محدوده زمانی اش (که خداوند می دانسته)، سرآمد این حکم اعلام شده و حکم جدید تشریع شده (که در مثال ما، نماز خواندن به سمت کعبه شریف است).

    نسخ حقیقی (=به معنای لغوی) در احکام شرعی راهی ندارد چون لازمه آن اینست که مان حکم سابق و لاحق تنافی کلی وجود داشته و شارع (=خداوند سبحان) تجدید نظر کرده و از حکم سابق صرفنظر کرده باشد و این لازمه پذیرفته نیست چون اولا بین احکام الهی تنافی وجود ندارد و ثانیا تجدید نظر در مورد خداوند سبحان، معنا ندارد (چون تجدید نظر برخاسته از نوعی نقص علمی یا قدرتی و مانند آنست که در ذات باری تعالی راهی ندارد.)

    با فساد این لازم ملزوم آن یعنی نسخ لغوی هم فاسد و باطل می شود پس نسخ شرعی، نسخ ظاهری است یعنی طبق ظاهر حکم وجوب قبله به سمت بیت المقدس که هیچ محدودیت زمانی در ظاهر نداشت، گمان می شد که این حکم دائمی است اما با تشریع حکم جدید (=وجوب نماز به سمت مسجد الحرام و کعبه شریف)، روشن شد که حکم قبلی در واقع محدودیت زمانی داشته اما در ظاهر حکم سابق بیان نشده بوده (بیان نشدن زمانش هم به مصلحت الهی بوده و مورد بحث ما نیست).

    آری، نسخ برخی احکام شریعت سابق _ که مقتضای تغییر شرایط زمانی است _ امکان پذیر است چنانکه حضرت مسیح (ع) نسبت به شریعت تورات چنین می فرماید:

    وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذي حُرِّمَ عَلَيْكُم (آل عمران/50) ‏
    و آنچه را پيش از من از تورات بوده، تصديق مى ‏كنم و (آمده ‏ام) تا پاره ‏اى از چيزهايى را كه (بر اثر ظلم و گناه) بر شما حرام شده، (مانند گوشت بعضى از چهارپايان و ماهی ها،) حلال كنم

    بحث نسخ طولانی و تخصصی است و در مورد تعداد آیات منسوخ هم اتفاق نظری وجود ندارد. برای تفصیل مطلب می توانید به تلخیص التمهید/ آیة الله معرفت/ ج1 / صفحه 415 تا 457 مراجعه فرمایید که مطالب را به صورت منظم مطرح نموده و آیاتی که بحث نسخ در مورد آنها مطرح است را بخوبی مورد بررسی قرار داده است.

    (در کتاب علوم قرآنی/آیة الله معرفت/ص 225 تا 232 هم گزیده ای از مباحث تلخیص التمهید درباره نسخ، به فارسی روان آمده است.)

    ----------------------------------------
    نکته:
    اصطلاح نسخ در بین پیشینیان و متأخرین به یک معنا نیست:
    در اصطلاح پیشینیان و مخصوصا در روایات نسخ به معنای هر گونه تغییر در حکم سابق بکار می رفته؛ اعم از اینکه حکم سابق به طور کامل برداشته شود یا اینکه مطلقات ذکر شده در آیات، تخصیص یا تقییدی بخورد اما در اصطلاح متأخرین معمولا در جایی بکار می رود که حکم سابق کاملا برداشته شود.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۵:۵۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود