جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زهیر بن قین عثمانی بوده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش زهیر بن قین عثمانی بوده؟




    ایا درسته که میگن" زهیر بن قین عثمانی بوده و حتی چن بار درخواست امام حسين را برای گفت و گو رد کرده؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۱:۲۰
    یاعلی گفتیم عشق اغاز شد.

    من عاشق حیدرم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خاک نجف نمایش پست
    ایا درسته که میگن" زهیر بن قین عثمانی بوده و حتی چن بار درخواست امام حسين را برای گفت و گو رد کرده؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با عرض سلام و ادب
    مشهور است که زهیر بن قین پیش از پیوستن به کاروان حسینی عثمانی بود.
    عثمانی یا متمایل گردیده به عثمان در آن روزگار اصطلاحی سیاسی بود. معنای این اصطلاح، حداقل تایید کامل بنی امیه در ادعای مظلومیت عثمان بن عفان و دشمنی با علی به این سبب بود، و مرتبه بالاتر شرکت در یک یا چند جنگ بر ضدّ علی (ع) زیر پرچم خونخواهی عثمان بود، مثل جنگ جمل و صفین.
    گویا کهن ترین منابع تاریخی که به عثمانی بودن زهیر بن قین اشاره دارد، تاریخ طبری و انساب الاشراف بلاذری است. طبری به نقل از ابی مخنف، از حارث بن حصیره، از عبدالله بن شریک عامری، درباره برخی وقایع عصر تاسوعا چنین گوید: چگونه شمر امان عبیدالله بن زیاد را برای ابوالفضل العباس و برادران مادری اش آورد؟ و چگونه عباس و برادرانش این امان را ردّ کردند و شمر را لعنت نمودند؟ سپس چگونه عمربن سعد به لشکریانش فرمان داد به لشکرگاه ابی عبدالله، پس از نماز عصر آن روز، یورش بردند، آنگاه چگونه امام حسین (ع) برادرش عباس را فرمان داد که نزد آنان برود و از آنان بپرسد که برای چه آمده اند، عباس در رأس بیست سوار، از جمله زهیربن قین و حبیب بن مظاهر نزد آنان رفت و گفت: چه اندیشه ای دارید و چه می خواهید؟
    گفت: از امیر فرمان رسیده است که به شما پیشنهاد دهیم به فرمان او درآیید یا با شما بجنگیم!
    گفت شتاب مکنید تا نزد اباعبدالله بروم و آنچه را گفتید به عرض او برسانم.
    گوید: آنها ایستادند و گفتند نزد او برو و مطلب را به اطلاعش برسان، آنگاه با پاسخش نزد ما بیا.
    عباس رکاب کشید و آمد تا موضوع را به اطلاع امام حسین (ع) برساند؛ و یارانش آنجا ایستادند و با آنان گفت وگو می کردند. حبیب بن مظاهر به زهیر بن قین گفت: اگر می خواهی تو با این مردم سخن بگوی و یا آن که من صحبت کنم. زهیر گفت تو این را آغاز کردی تو سخن بگو.»
    حبیب بن مظاهر گفت: به خدا سوگند بدترین مردمی که در روز قیامت نزد خداوند می آیند، آنهایی هستند که فرزندان و خانواده و خاندان پیامبر(ص) و بندگان سحرخیز و ذکر گوی این شهر را کشته باشند.
    عزرة بن قیس گفت: خوب خود را پاک و پاکیزه جلوه می دهی!
    زهیر گفت: ای عزره، خدا وجود مرا پاکیزه و هدایت کرده است. ای عزره از خدا بترس که من خیرخواه توام، ای عزره تو را به خدا سوگند گمراهانی را که جان های پاک را می کشند یاری مکن!
    گفت: ای زهیر، نزد ما شیعه اهل بیت نبودی، بلکه عثمانی بودی!
    گفت: آیا اینک که در ایجا هستم نشان آن نیست که از آنهایم؟ به خدا سوگند من هرگز برای او نامه ای ننوشته ام و پیکی نفرستاده ام و به او وعده یاری نداده ام - تعبیرهای زهیر کنایه ای است به عزرة بن قیس، چراکه وی از کسانی بود که به امام در مکّه نامه نوشتند و پیک فرستاند و به آن حضرت وعده پیروزی دادند- ولی راه، ما را باهم در یکجا گرد آورد. چون اورا دیدم رسول خدا(ص) و منزلت حسین (ع) نزد او را به یاد آوردم و فهمیدم که از دشمنان او و حزب شما چه برایش پیش می آید، و چنین دیدم که یاری اش کنم و در حزب او باشم و برای حفظ حقوقی که شما از خدا و رسول خدا(ص) تباه کرده اید، جانم را در راه او فدا کنم.»{تاریخ الطبری، ج 3، ص 314.}
    ولی بلاذری گفته است:«گویند: زهیربن قین بجلی در مکّه طرفدار عثمان بود، آنگاه با شتاب از مکّه باز گشت، راه، او و حسین را به هم ملحق کرد...»{ انساب الاشراق، ج 2، ص 378-379.}
    طبری نیز همانطور که آوردیم خوشنودی زهیر را از این که در راه با حسین (ع) در یک جا فرود آید روایت کرده است.{تاریخ الطبری، ج 3، ص 303}
    روایت دینوری نیز تأیید می کند که زهیر از رفتن نزد امام (ع) در زرود خودداری ورزید! و دوست نداشت که با او ملاقات کند{الاخبار الطوال، ص 246.}


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون از شما
    یاعلی گفتیم عشق اغاز شد.

    من عاشق حیدرم

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي:

    پرسش:

    آيا زهیر بن قین عثمانی بوده؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب
    مشهور است که زهیر بن قین پیش از پیوستن به کاروان حسینی عثمانی بود.

    عثمانی یا متمایل گردیده به عثمان در آن روزگار اصطلاحی سیاسی بود. معنای این اصطلاح، حداقل تایید کامل بنی امیه در ادعای مظلومیت عثمان بن عفان و دشمنی با علی به این سبب بود، و مرتبه بالاتر شرکت در یک یا چند جنگ بر ضدّ علی (ع) زیر پرچم خونخواهی عثمان بود، مثل جنگ جمل و صفین.

    گویا کهن ترین منابع تاریخی که به عثمانی بودن زهیر بن قین اشاره دارد، تاریخ طبری و انساب الاشراف بلاذری است.

    طبری به نقل از ابی مخنف، از حارث بن حصیره، از عبدالله بن شریک عامری، درباره برخی وقایع عصر تاسوعا چنین گوید: چگونه شمر امان عبیدالله بن زیاد را برای ابوالفضل العباس و برادران مادری اش آورد؟ و چگونه عباس و برادرانش این امان را ردّ کردند و شمر را لعنت نمودند؟ سپس چگونه عمربن سعد به لشکریانش فرمان داد به لشکرگاه ابی عبدالله، پس از نماز عصر آن روز، یورش بردند، آنگاه چگونه امام حسین (ع) برادرش عباس را فرمان داد که نزد آنان برود و از آنان بپرسد که برای چه آمده اند، عباس در رأس بیست سوار، از جمله زهیربن قین و حبیب بن مظاهر نزد آنان رفت و گفت: چه اندیشه ای دارید و چه می خواهید؟

    گفت: از امیر فرمان رسیده است که به شما پیشنهاد دهیم به فرمان او درآیید یا با شما بجنگیم!
    گفت شتاب مکنید تا نزد اباعبدالله بروم و آنچه را گفتید به عرض او برسانم.

    گوید: آنها ایستادند و گفتند نزد او برو و مطلب را به اطلاعش برسان، آنگاه با پاسخش نزد ما بیا.
    عباس رکاب کشید و آمد تا موضوع را به اطلاع امام حسین (ع) برساند؛ و یارانش آنجا ایستادند و با آنان گفت وگو می کردند. حبیب بن مظاهر به زهیر بن قین گفت: اگر می خواهی تو با این مردم سخن بگوی و یا آن که من صحبت کنم. زهیر گفت تو این را آغاز کردی تو سخن بگو.»

    حبیب بن مظاهر گفت: به خدا سوگند بدترین مردمی که در روز قیامت نزد خداوند می آیند، آنهایی هستند که فرزندان و خانواده و خاندان پیامبر(ص) و بندگان سحرخیز و ذکر گوی این شهر را کشته باشند.

    عزرة بن قیس گفت: خوب خود را پاک و پاکیزه جلوه می دهی!
    زهیر گفت: ای عزره، خدا وجود مرا پاکیزه و هدایت کرده است. ای عزره از خدا بترس که من خیرخواه توام، ای عزره تو را به خدا سوگند گمراهانی را که جان های پاک را می کشند یاری مکن!

    گفت: ای زهیر، نزد ما شیعه اهل بیت نبودی، بلکه عثمانی بودی!
    گفت: آیا اینک که در ایجا هستم نشان آن نیست که از آنهایم؟ به خدا سوگند من هرگز برای او نامه ای ننوشته ام و پیکی نفرستاده ام و به او وعده یاری نداده ام - تعبیرهای زهیر کنایه ای است به عزرة بن قیس، چراکه وی از کسانی بود که به امام در مکّه نامه نوشتند و پیک فرستاند و به آن حضرت وعده پیروزی دادند- ولی راه، ما را باهم در یکجا گرد آورد. چون اورا دیدم رسول خدا(ص) و منزلت حسین (ع) نزد او را به یاد آوردم و فهمیدم که از دشمنان او و حزب شما چه برایش پیش می آید، و چنین دیدم که یاری اش کنم و در حزب او باشم و برای حفظ حقوقی که شما از خدا و رسول خدا(ص) تباه کرده اید، جانم را در راه او فدا کنم.»{1}

    ولی بلاذری گفته است:«گویند: زهیربن قین بجلی در مکّه طرفدار عثمان بود، آنگاه با شتاب از مکّه باز گشت، راه، او و حسین را به هم ملحق کرد...» (2)

    طبری نیز همانطور که آوردیم خوشنودی زهیر را از این که در راه با حسین (ع) در یک جا فرود آید روایت کرده است.{3}

    روایت دینوری نیز تأیید می کند که زهیر از رفتن نزد امام (ع) در زرود خودداری ورزید! و دوست نداشت که با او ملاقات کند{4}

    پي نوشتها:

    1-
    تاریخ الطبری، ج 3، ص 314.

    2-
    انساب الاشراق، ج 2، ص 378-379.

    3.
    تاریخ الطبری، ج 3، ص 303.

    4.
    الاخبار الطوال، ص 246.



  6. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود