جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟




    سلام و عرض ادب

    آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟

    پس طبق آيه «لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً» قرآن براي همه خسارت است زيرا افرادي كه گناهي مرتكب نشده باشند کمند؟

    پس چرا به قرآن رجوع کنيم؟

    و اگر چنين شخصي ظالم نيست، پس از آيه «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» استفاده نمي‎شود كه عهد الهي تنها به معصوم از همه گناهان مي‎رسد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۰۴ در ساعت ۲۳:۲۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط sakhre نمایش پست
    سلام و عرض ادب

    آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟

    پس طبق آيه «لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً» قرآن براي همه خسارت است زيرا افرادي كه گناهي مرتكب نشده باشند کمند؟

    پس چرا به قرآن رجوع کنيم؟

    و اگر چنين شخصي ظالم نيست، پس از آيه «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» استفاده نمي‎شود كه عهد الهي تنها به معصوم از همه گناهان مي‎رسد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    با سلام خدمت شما

    ظلم در برابر عدل است . در کتب لغت ظلم این گونه تعریف شده است :

    الظُّلْمُ: وَضْع الشي‏ء في غير موضِعه‏ .( لسان العرب، ج‏12، ص 373.)
    وضع الشي‏ء غير موضعه تعدّيا.( التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏7، ص: 170.)

    ظلم عبارت است از قرار گرفتن شی در غیر موضع و جایگاهش.

    معنای ظلم بسیار وسیع است و مصادیق فراوانی دارد. در آیات قرآن واژه ظلم و مشتقات آن بسیار استفاده شده است . ظلم در تمامی آیات به صورت مطلق ( یعنی تمام انواع ظلم ) نیست بلکه با توجه به مضمون و سیاق آیه تشخیص داده می شود که دایره ظلم ، چه اندازه است .

    بهتر است " ظلم " در آیاتی که شما به آنها اشاره کردید بررسی شود تا پاسخ شبهات و سوالاتی که برایتان مطرح شده ، داده شود:


    آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا ﴿اسرا/۸۲﴾


    و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏ كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد .


    ولايزيد الظالمين الاخسارا - سياق آيات دلالت بر اين مى كند كه مراد از اين جمله ، بيان اثرى است كه قرآن در غير مؤ منين دارد وآن عكس آن اثر نيكى است كه در مؤ منين دارد، پس مراد از ظالمين قهرا غير مؤمنين يعنى كفار خواهند بود البته بنا به گفته بعضى از مفسرين كفار غير مشركين .
    ترجمه تفسير الميزان ، ج 13 ، ص254.

    همانگونه که مشاهده می کنید ، ظلم در این آیه مطلق نیست و شامل تمامی مصادیق و انواع ظلم نمی شود و تنها کفار را در بر می گیرد.




    آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿بقره/۱۲۴﴾

    و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و وى آن همه را به انجام رسانيد [خدا به او] فرمود من تو را پيشواى مردم قرار دادم [ابراهيم] پرسيد از دودمانم [چطور] فرمود پيمان من به بيدادگران نمى‏ رسد .

    منظور از ((ظلم )) در جمله ((لا ينال عهدى الظالمين )) تنها ستم به ديگران كردن نيست ، بلكه ظلم (در برابر عدل ) در اينجا به معنى وسيع كلمه به كار رفته و نقطه مقابل عدالت به معنى گذاردن هر چيز به جاى خويش است .

    بنابراين ظلم آن است كه شخص يا كار يا چيزى را در موقعيتى كه شايسته آن نيست قرار دهند.

    از آنجا كه مقام امامت و رهبرى ظاهرى و باطنى خلق ، مقام فوق العاده پر مسئوليت و با عظمتى است ، يك لحظه گناه و نافرمانى و سوء پيشينه سبب مى گردد كه لياقت اين مقام سلب گردد.

    لذا در احاديث مى خوانيم كه امامان اهل بيت براى اثبات انحصار خلافت بلافصل پيامبر به على (عليه السلام ) به همين آيه مورد بحث استدلال مى كردند، اشاره به اينكه ديگران در دوران جاهليت بت پرست بودند، تنها كسى كه يك لحظه در مقابل بت سجده نكرد على (عليه السلام ) بود، چه ظلمى از اين بالاتر كه انسان بت پرستى كند، مگر لقمان به فرزندش نگفت : يا بنى لا تشرك بالله ان الشرك لظلم عظيم : ((اى فرزندم شريك براى خدا قرار مده كه شرك ظلم عظيمى است )) (لقمان 13)
    ........
    تفسير نمونه ، ج 1، ص 442.

    پس :

    مراد بكلمه ((ظالمين )) در آيه مورد بحث (كه ابراهيم درخواست كرد امامت را بذريه من نيز بده ، و خداى تعالى در پاسخش فرمود: اين عهد من بظالمين نمى رسد) مطلق هر كسى است كه ظلمى از او صادر شود، هر چند آن كسى كه يك ظلم و آنهم ظلمى بسيار كوچك مرتكب شده باشد، حال چه اينكه آن ظلم شرك باشد، و چه معصيت ، چه اينكه در همه عمرش باشد، و چه اينكه در ابتداء باشد، و بعد توبه كرده و صالح شده باشد، هيچيك از اين افراد نمى توانند امام باشند، پس امام تنها آن كسى است كه در تمامى عمرش حتى كوچكترين ظلمى را مرتكب نشده باشد.
    ترجمه تفسير الميزان ، ج 1 ، ص 415-414.




    آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام

    پرسش : آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟پس طبق آيه «لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً» قرآن براي همه خسارت است زيرا افرادي كه گناهي مرتكب نشده باشند کمند؟پس چرا به قرآن رجوع کنيم؟
    و اگر چنين شخصي ظالم نيست، پس از آيه «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» استفاده نمي‎شود كه عهد الهي تنها به معصوم از همه گناهان مي‎رسد؟

    پاسخ: ظلم در برابر عدل است . در کتب لغت ظلم این گونه تعریف شده است :
    الظُّلْمُ: وَضْع الشي‏ء في غير موضِعه‏ .
    (1)
    وضع الشي‏ء غير موضعه تعدّيا.
    (2)
    ظلم عبارت است از قرار گرفتن شی در غیر موضع و جایگاهش.
    معنای ظلم بسیار وسیع است و مصادیق فراوانی دارد. در آیات قرآن واژه ظلم و مشتقات آن بسیار استفاده شده است . ظلم در تمامی آیات به صورت مطلق ( یعنی تمام انواع ظلم ) نیست بلکه با توجه به مضمون و سیاق آیه تشخیص داده می شود که دایره ظلم ، چه اندازه است .

    بهتر است " ظلم " در آیاتی که شما به آنها اشاره کردید بررسی شود تا پاسخ شبهات و سوالاتی که برایتان مطرح شده ، داده شود:

    وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا
    ﴿3﴾ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏ كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد .
    ولايزيد الظالمين الاخسارا - سياق آيات دلالت بر اين مى كند كه مراد از اين جمله ، بيان اثرى است كه قرآن در غير مؤ منين دارد وآن عكس آن اثر نيكى است كه در مؤ منين دارد، پس مراد از ظالمين قهرا غير مؤمنين يعنى كفار خواهند بود البته بنا به گفته بعضى از مفسرين كفار غير مشركين . (4)
    همانگونه که مشاهده می کنید ، ظلم در این آیه مطلق نیست و شامل تمامی مصادیق و انواع ظلم نمی شود و تنها کفار را در بر می گیرد.


    وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿5﴾و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و وى آن همه را به انجام رسانيد [خدا به او] فرمود من تو را پيشواى مردم قرار دادم [ابراهيم] پرسيد از دودمانم [چطور] فرمود پيمان من به بيدادگران نمى‏ رسد .
    منظور از ((ظلم )) در جمله ((لا ينال عهدى الظالمين )) تنها ستم به ديگران كردن نيست ، بلكه ظلم (در برابر عدل ) در اينجا به معنى وسيع كلمه به كار رفته و نقطه مقابل عدالت به معنى گذاردن هر چيز به جاى خويش است .
    بنابراين ظلم آن است كه شخص يا كار يا چيزى را در موقعيتى كه شايسته آن نيست قرار دهند.
    از آنجا كه مقام امامت و رهبرى ظاهرى و باطنى خلق ، مقام فوق العاده پر مسئوليت و با عظمتى است ، يك لحظه گناه و نافرمانى و سوء پيشينه سبب مى گردد كه لياقت اين مقام سلب گردد.
    لذا در احاديث مى خوانيم كه امامان اهل بيت براى اثبات انحصار خلافت بلافصل پيامبر به على
    (عليه السلام ) به همين آيه مورد بحث استدلال مى كردند، اشاره به اينكه ديگران در دوران جاهليت بت پرست بودند، تنها كسى كه يك لحظه در مقابل بت سجده نكرد على (عليه السلام ) بود، چه ظلمى از اين بالاتر كه انسان بت پرستى كند، مگر لقمان به فرزندش نگفت : يا بنى لا تشرك بالله ان الشرك لظلم عظيم (6) ((اى فرزندم شريك براى خدا قرار مده كه شرك ظلم عظيمى است )) (7)

    پس : مراد بكلمه ((
    ظالمين )) در آيه مورد بحث (كه ابراهيم درخواست كرد امامت را بذريه من نيز بده ، و خداى تعالى در پاسخش فرمود: اين عهد من بظالمين نمى رسد) مطلق هر كسى است كه ظلمى از او صادر شود، هر چند آن كسى كه يك ظلم و آنهم ظلمى بسيار كوچك مرتكب شده باشد، حال چه اينكه آن ظلم شرك باشد، و چه معصيت ، چه اينكه در همه عمرش باشد، و چه اينكه در ابتداء باشد، و بعد توبه كرده و صالح شده باشد، هيچيك از اين افراد نمى توانند امام باشند، پس امام تنها آن كسى است كه در تمامى عمرش حتى كوچكترين ظلمى را مرتكب نشده باشد.(8)

    نتیجه : مصادیق ظالم در دو آیه 82 سوره اسراء و 124 سوره بقره با یکدیگر متفاوت است.
    مصداق ظالم در آیه 82 سوره اسراء: به معنای مطلق ظلم نیست و فقط شامل حال کفار می شود.
    مصداق ظالم در آیه 124 سوره بقره:مطلق هر كسى است كه ظلمى از او صادر شود خواه ظلمش کوچک باشد یا بزرگ ، بعد از آن توبه کرده باشد یا نه و .... تنها معصوم است که مرتکب این ظلم نشده است.

    ---------------------------------
    1.
    لسان العرب، ج‏12، ص 373.
    2. التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏7، ص: 170.
    3. اسرا/۸۲.
    4. ترجمه تفسير الميزان ، ج 13 ، ص254.
    5. بقره/۱۲۴.
    6. لقمان/ 13.
    7. تفسير نمونه ، ج 1، ص 442.
    8. ترجمه تفسير الميزان ، ج 1 ، ص 415-414.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۹:۰۸

    آيا در زبان عربي به كسي كه يک گناه گوچک انجام دهد ظالم مي‎گويند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود