جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کشتن بک نفر برابر است با کشتن همه مردم !

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کشتن بک نفر برابر است با کشتن همه مردم !




    سلام خوبین یه سوال داشتم بر اساس آيه 32 از سوره مائده :

    من اجل ذلك كتبنا علي بني‌اسرائيل انهّ من قتل نفساً بغير نفس او فساد في الارض فكأ نمّا قتل الناس جميعاً و من أحياها فكأ نمّا احيا النّاس جميعاً...

    به همين جهت، بر بني‌اسرائيل مقرّر داشتيم كه هر كس، انساني را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روي زمين بكشد، چنان است كه گويي همة انسان‌ها را كشته و هر كس، انساني را از مرگ رهايي بخشد، چنان است كه گويي همة مردم را زنده كرده است.


    بر اساس آيه 32 از سوره مائده :چرا هركس يك نفر را بدون جرمي بكشد، مانند اين است كه همه مردم را كشته و اگر كسي را زنده كند، مانند آن است که همه را زنده كرده است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۱:۰۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما کاربر گرامی

    «كتابت» كه در آيه مورد بحث آمده است (كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ : ما بر بنى اسرائيل نوشتيم و مقرر کردیم)، مشتمل بر يك حكم تكليفى نيست و نمى ‏خواهد بفرمايد: اگر كسى يك نفر را كشته باشد، ديه و خون بهاى هزاران نفر را بايد بدهد و يا مثلا گناهش برابر گناه كسى است كه هزاران نفر را كشته باشد بلکه آیه مذکور ، بیانگر یک مطلب اخلاقی است (و نه یک حکم تکلیفی)؛

    قرآن در این آیه یک حقیقت اجتماعى و تربیتى را بازگو می کند زیرا کسى که دست به خون انسان بی گناهى می آلاید، در حقیقت چنین آمادگى را هم دارد که انسان هاى بی گناه دیگرى را که با آن مقتول از نظر انسانى و بی گناهى برابرند، مورد حمله قرار داده و به قتل برساند؛ همچنان که کسى که به خاطر نوع دوستى و عاطفه انسانى، انسان دیگرى را از مرگ نجات می دهد، این آمادگى را دارد که این برنامه انسانى را در مورد هر بشر دیگرى انجام دهد زیرا او علاقه مند به نجات انسان هاى بی گناه است و از این نظر براى او این انسان و آن انسان تفاوت نمى کند؛ با توجه به اینکه قرآن مى فرماید: فکانما (= گویی چنین است) استفاده می شود که مرگ و حیات یک نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حیات اجتماع نیست، اما شباهتى به آن دارد.

    از سوی دیگر، جامعه انسانى در حقیقت یک واحد بیش نیست و افراد آن همانند اعضاى یک پیکرند، هر لطمه اى به عضوى از اعضاى این پیکر برسد اثر آن کم و بیش در سائر اعضاء آشکار مى گردد زیرا یک جامعه بزرگ از افراد تشکیل شده و فقدان یک فرد خواه ناخواه ضربه اى به همه جامعه بزرگ انسانى است . فقدان او سبب میشود که به تناسب شعاع تاثیر وجودش در اجتماع، محلى خالى بماند و زیانى از این رهگذر دامن همه را بگیرد، همچنین احیاى یک نفس سبب احیاى سائر اعضاى این پیکر است، زیرا هر کس به اندازه وجود خود در ساختمان مجتمع بزرگ انسانى و رفع نیازمندی هاى مادی و معنوی آن اثر دارد؛ بعضى بیشتر و بعضى کمتر؛ اگر در بعضى از روایات مى خوانیم که مجازات چنین انسانى در قیامت مجازات کسى است که همه انسانها را کشته اشاره به همین مطلب است، نه اینکه از هر جهت مساوى یکدیگر باشند و لذا در ذیل همین روایات مى خوانیم که: اگر تعداد بیشترى را بکشد مجازات او به همان نسبت مضاعف شود!

    از این آیه اهمیت مرگ و حیات یک انسان کاملا روشن می شود، و با توجه به اینکه این آیات در محیطى نازل شده که خون بشر مطلقا در آن ارزشى نداشت، عظمت آن آشکارتر می گردد.

    قابل توجه اینکه در روایات متعددى وارد شده است که آیه اگر چه مفهوم ظاهرش مرگ و حیات مادى است اما از آن مهمتر مرگ و حیات معنوى یعنى گمراه ساختن یک نفر یا نجات او از گمراهى است . کسى از امام صادق (علیه السلام ) تفسیر این آیه را پرسید، امام فرمود: من حرق او غرق - ثم سکت - ثم قال تاویلها الاعظم ان دعاها فاستجاب له
    : یعنى منظور از کشتن و نجات از مرگ که در آیه آمده نجات از آتش سوزى یا غرقاب و مانند آن است، سپس امام سکوت کرد و بعد فرمود: تاویل اعظم و مفهوم بزرگتر آیه این است که دیگرى را دعوت به سوى راه حق یا باطل کند و او دعوتش را بپذیرد. (1) (2)



    پی نوشت
    -----------------------------
    1- تفسير نور الثقلين جلد 1 صفحه 620
    2- با استفاده از: تفسير نمونه، ج‏4، ص: 355


    نکات تکمیلی در پست بعد


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۱۶ در ساعت ۰۰:۳۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    چند نکته تکمیلی




    1- عملى كه از نظر اعتبار به منزله كشتن همه بشر باشد، قطعا در بر انگيختن خشم و سخط الهى اثر دارد، حال اين خشم یا در دنيا گريبان مرتكب را می گيرد و يا در آخرت.

    2- در اين آيه، حقيقت اين ظلم فجيع (=قتل) براى بنی اسرائیل بيان شده و مى‏ فرمايد: به حسب واقع‏ نگرى و دقت، كشتن يك فرد در نزد خداى سبحان به منزله كشتن همه بشر است و زنده كردن يك نفس در نزد او به منزله زنده كردن كل بشر است.

    به دیگر سخن، معناى جمله مورد بحث اينست كه از آنجا كه طبع انسان اين گونه است كه ممکن است به هر سبب و بهانه کوچکی، به ارتكاب اين ظلم عظيم كشيده شود و بنى اسرائيل هم سابقه‏ هايى از ظلم داشتند، لذا بر ايشان واقعيت قتل نفس را بيان كرديم، باشد كه دست از تجاوز ها و اسراف ها بردارند؛ قبلا هم پيامبران ما براى آنان آياتى روشن آورده بودند، ولى آنها هم چنان در زمين به اسراف گرى خود ادامه دادند.

    («اسراف» به معناى خارج شدن از حد اعتدال و تجاوز از حد در هر عملى است كه انسان انجام مى ‏دهد.)


    3- اينكه در پایان آیه فرمود: وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّنات، اين جمله عطف است بر اول آيه كه فرمود:مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا ...، و معنايش اينست كه تنها آدم‏ كشى نبود كه ما بنى اسرائيل را از آن بر حذر كرديم، بلكه رسولان ما با معجزاتى روشن به سوى آنان آمدند و آنان را از فسادهای ديگر بر حذر داشتند.


    4- اينكه فرمود: ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ، در حقيقت نتیجه کلام است و آن اینکه: بنى اسرائيل قومى مفسد و مصرّ بر استكبار و سركشى‏ هاى خويشند، به دليل اينكه ما براى آنها واقعيت قتل را بيان كرديم و پيامبران ما اين موقعيت و نيز حقايقى ديگر را براى آنان بيان كردند و آنها را از سركشى و استكبار بر حذر داشتند، ولى در عین حال هم چنان بر استكبار خود اصرار نموده، در زمين فساد مى‏ کردند؛ گويى كه اصلا پيامبرى برايشان نيامده است.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۸:۴۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    اگر کشتن بک نفر برابر است با کشتن همه مردم !
    کشتن میلیونها نفر بدست امریکا در منطقه چه حکمی دارد؟


  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود