جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق «الله» با «رب» چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرق «الله» با «رب» چیست؟




    سلام می‌خواستم بدانم فرق «الله» با «رب» چیست؟




    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۱:۰۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما کاربر گرامی،
    الله، رب، خالق، حکیم، رازق و ...، همه‌ این ها اسم‌ های خداوند متعال هستند لذا بین «مسمای» الله (تبارک و تعالی) و رب، فرقی نیست، بلکه بین معانی این دو واژه فرق است؛ به دیگر سخن، الله (تبارک و تعالی) و رب، هر دو نام خداوند سبحان هستند اما معنای لفظی این دو کلمه تفاوت دارد. هر کدام از اسم های خداوند سبحان معنای جداگانه‌ای داشته و معرفتی از او را بیان می‌ کنند اما در عین حال همگی آنها به ذات اقدس او دلالت دارند:

    «قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ ...»(اسراء/110)
    بگو؛ [او را] الله بخوانید و یا رحمان بخوانید، هر کدام را که بخوانید، نام‌ های نیکو از اوست

    با این مقدمه کوتاه، به معانی دو اسم مورد بحث می‌پردازیم:


    معنای الله (تبارک و تعالی):
    این کلمه در اصل (ال إله) می‌باشد. إله، به معنای پرستش است و «ال إله»، یعنی تنها موجود پرستش شونده.

    البته بعضی هم گفته‌اند که این کلمه ممکن است از ماده «وله – و ل ه» به معنای حیرانی و سرگردانی مشتق باشد به این معنا که: او تنها موجود قابل ستایش و پرستشی است که همه‌ عقول نه تنها در شناخت کنه ذات او، بلکه در توصیف یکی از کمالات او هم در حیرت و سرگردانی هستند.

    کلمه اللَّه (تبارک و تعالی) ، عَلَم و اسم خاص خدای سبحان است و در مورد غیر او بکار برده نمی شود.

    نکته:
    تنها موجودی قابل پرستش است که دارای کمال مطلق بوده و از هر گونه نقص و نیستی مبرا و منزه باشد. چنین موجودی از آن جهت که تنها معبود است «ال إله» است و از آن جهت که هیچ کس نمی‌تواند شناخت کاملی حتی به کنه و نهایت یکی از کمالات بی منتهای او پیدا کند، چه رسد به همه‌ کمالاتش، «إله» [ از ریشه (وله – حیرانی) ] می‌باشد.

    معنای کلمه رب:
    این کلمه به معنای مالک، صاحب و غالب است و اگر در موضوع اسمای افعالیه خدا مورد بحث قرار گیرد، به معنای «مربی، منعم، متمم» است؛ پس اگر فرمود: «الله رب العالمین»، یعنی آن تنها پرستش شونده‌ای که عقول از شناخت او در حیران هستند و مالک، صاحب، منعم و تربیت‌ کننده‌ همه‌ امور عالم است.

    کلمه رب، اسم عام است و در مورد غیر خدای سبحان هم بکار برده می شود؛ به عنوان نمونه:

    وَ قالَ لِلَّذي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْني‏ عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنينَ (یوسف/42)
    و به آن يكى از آن دو نفر، كه مى‏دانست رهايى مى ‏يابد، گفت: «مرا نزد صاحبت [سلطان مصر] يادآورى كن!» ولى شيطان يادآورى او را نزد صاحبش از خاطر وى برد و بدنبال آن، (يوسف) چند سال در زندان باقى ماند.

    وَ قالَ الْمَلِكُ ائْتُوني‏ بِهِ فَلَمَّا جاءَهُ الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلى‏ رَبِّكَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَةِ اللاَّتي‏ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ إِنَّ رَبِّي بِكَيْدِهِنَّ عَليمٌ (یوسف/50)
    پادشاه گفت: «او را نزد من آوريد!» ولى هنگامى كه فرستاده او نزد وى [يوسف‏] آمد گفت: «به سوى صاحبت بازگرد، و از او بپرس ماجراى زنانى كه دستهاى خود را بريدند چه بود؟ كه خداى من به نيرنگ آنها آگاه است.»


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۰۵ در ساعت ۲۲:۰۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت همه دوستان و سرور عزيز جناب پاسخگو:
    در موضوع ذيل كاملا اين دو واژه با هم بررسي شده اند. نظري هم راجع به چگونگي پيوند اين دو واژه در قرآن دارم كه ان شاأالله عرض خواهم كرد.


    از تاپيك 52 تا تاپيك 75

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26698&page=4

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26698&page=3




    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26698&page=2
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند براي تربيت مسلمانان در ابتداي نزول سرمايه گذاري اصلي را روي شناساندن ربوبيت خود گذاشته است به طوري كه با وجود تكرار 2860 باري كلمه الله در قرآن و 980 باري رب ؛ ما شاهد آن هستيم كه تا سوره 39 ترتيب طبيعي نزول يعني سوره اعراف فراواني رب بيش از كلمه الله است و از اين سوره با پيوندي كه بين اين دو كلمه ايجاد مي شود ( ربكم الله) شروع به زيادشدن بكارگيري الله هستيم كه در سوره 43 نزول يعني سوره فاطر شاهد آن هستيم كه الله به فراواني ذكر شده است. البته اين سوره فاطر چون با غرض به خشيت كشاندن انسان است؛ مناسب آن است كه از لفظ الله استفاده شود تا الوهيت و بزرگي او را برساند و انسان را در مقابل او خاشع كند با ذكر پديده هاي بزرگ خدا در هستي. اما در همان سوره هم شاهديم كه ابز پس از آنكه چند بار مي گويد الله الذي ... در آخر مي گويد ذلكم الله ربكم كه اين نكات جاي تامل بسياري براي علماي علوم تربيتي ما و نيز علماي معناشناسي و سمانتيك دارد كه هنوز از قرآن كشف نشده است و كار جدي روي آن صورت نگرفته است.

    حقير تا سوره 23 نزول را ملاحظه كرده و فراواني رب در اين 23 سوره بدون احتساب بسم الله الرحمن الرحيم 3 برابر الله است تقريبا كه خود جاي تامل دارد. از سويي در سوره هاي ابتدايي معمولا خداوند با نام ربك ( رب پيامبر مطرح شده ) يا عام آمده است و ... و نكات ديگير كه خودتان با مطالعه به ترتيبي كه ذكر مي كنم متوجه آن خواهيد شد.
    1-علق 2- قلم3- مزمل4- مدثر 5-حمد 6- مسد7- تكوير8- اعلي9- ليل10- فجر11- ضحي12 - انشراح-13 عصر14- عاديات15- كوثر16- تكاثر17- ماعون18- كافرون19- فيل20- فلق21 -ناس 22 -توحيد 23-نجم
    موضوعي كه در تاپيك قبل ذكر شد؛ روش نهادينه كردن ربوبيت در جامعه صدر اسلام است كه خداوند چه روشي دارد كه از خداوند متعال آرزومندم تا آن بحث را تا آخر بتوانم خدمت عزيزان ارائه دهم.
    شايد بعد از حدود 80 تاپيك ديگر كه بنويسم و مقدمات تمام شود، وارد قرآن مي شويم و عظمت قرآن را در ارائه روش شاهد خواهيم بود كه چگونه اين واژه رب را داخل زندگي انسان مي كند و انسان در هر نشست و برخاست و هر گفتگو و ... ربوبيت رب را مي بيند و كم كم ربوبيت الله و الوهيت او را مي بيند و خاضع در مقابل او شده و عبد او مي گردد و به دنبال راه از او راه را مي خواهد و اين راه را در قرآن به او نشان ميدهد.

    عذرخواهي از تصديع و دخالت در بحث
    التماس دعا
    يا علي
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۴/۰۶ در ساعت ۱۰:۳۸
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  6. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود