جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا وحي قرآن كريم امري تجربی است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا وحي قرآن كريم امري تجربی است ؟




    سلام آیا وحي قرآن كريم امري تجربی است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۸:۲۶

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط roshan_del نمایش پست
    سلام آیا وحي قرآن كريم امري تجربی است؟
    سلام بر شما و تشکر از سوال خوب شما

    یکی از دیدگاه هایی که در دوره های متاخر توسط متکلمان و اندیشمندان مسیحی مطرح شد بحثی است به نام تجربه دینی که در صدد توجیه نحوه گرایش به دین و ارائه ساز و کاری برای مقببول جلوه دادن باور به اموزه های دینی است.
    و مفهوم کلی اش این بود که ادراک بسیاری از آموزه های دینی و از جمله مهمترین انها یعنی "باور به خداوند" در پرتو یک تجربه به دست می آید.
    کم کم این اندیشه با رویکردهای مختلفی تبیین شد و شاخصه های مختلفی برای ان بیان شد. و با گسترش دامنه این اندیشه عده ای پیامبران را در صدر کسانی قرار دادند که از چنین تجربه ای برخوردار می شوند. و بدنبال این تفکر وحی را همان تجربیاتی دانستند یک پیامبر در نقطه ای بسیار متعالی در مواجهه اش با خداوند ادراک میکند. از این رو وحی را تجربه نبوی نامیدند و از جمله قرآن و تعالیمش را نتیجه و حاصل تجربیات شخصیو کشف درونی پیامبر معرفی کردند.

    این توضیحی بسیار خلاصه از فرایند شکل گرفتن این اندیشه و صورت مساله بود.
    و اما در مورد خصوص فرمایش شما وحی (قرآن) چندین تفاوت عمده با تجربه دینی یا همان تجربه نبوی دارد:
    1. خود نظریه پردازان این نظریه (مانند شلایر ماخر ) بر این باورند که تجربه دینی یعنی احساس اتکای مطلق به قدرتی متمایز از جهان. و از این رو چنین تجربه ای معرفت زایی ندارد. این طیف از تجربیات عقلی یا معرفتی نیستند.
    این در حالی است که وحی جنبه معرفتی و علم زایی دارد.

    2. شاخصه دیگر تجربه دینی (همانطور که ویلیام الستون) اشاره کرده است حسی بودن این تجربه است. یعنی همانطور که ادراکات حسی شالوده معرفت علمی اند. تجربه دینی نیز شاله معرفت دینی است. یعنی همانطور که ما بعد از کسب ادراکاتی از محیط پیرامون به قضایای علمی منتقل میشویم؛ با بهره گیری از اندوخته های ذهنی که از محیط و اجتماع کسب کرده ایم به آموزه ها و احکام دینی منتقل میشویم.
    نتیجه این شاخصه این است که تجربه دینی خطا بردار است و امکان انحراف در ان وجود دارد.
    در حالی بر اساس قواعد عقلی وحی نبوت از هر گونه خطا به دور است و خود قران نیز به این موضوع توجه داده است.
    عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً (26) إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (27)لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً (28) سوره جن.

    3. سومین شاخصه عمومیت و شمول تجربه دینی است. این تجربه برای هر کسی ممکن است رخ بدهد حتی کفار و ملحدین نیز ممکن است از چنین تجربه ای بر خوردار باشند تنها تفاوت مومنین با منکرین در توجه و قبول کردن این تجربیات است و الا در اینکه همگی از ان بهره مند هستند تفاوتی ندارند.
    و این در حالی است که وحی نبوت مخصوص افراد خاصی است.

    4. مطلب بعدی این است که تجربه دینی از سنخ و جنس علم حضوری است و علم حضوری بسیط است و محدود. و یک امر بسیط و محدود نمی تواند سرچشمه آموزه های مختلف باشد.
    در حالی که ما در وحی نبوت از اموزه های اعتقادی تا اخلاق و احکام و مباحث فردی و اجتماعی داریم.

    5. در تجربه دینی خود شخص است و تجربیاتش و هیچ موجود دیگری نقش افرینی ندارد.
    ولی در وحی نبوت ملک وحی به عنوان واسطه وحی نقش افرینی میکند.(البته برخی از اقسام وحی بدون واسطه است ولی در بخشی از ان قطعا ملک واسطه است.
    وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ (51/ شوری).

    6. تجربه دینی درونی است و از درون خود شخص می جوشد؛ در حالی که وحی نبوت بیرونی است و از بیرون به پیامبر القا میشود و تعلیم داده میشود.
    وَ إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعالَمِينَ (192) نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (193) عَلى‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (194/شعرا).

    از انجا که قران کریم در زیر مجموعه وحی نبوت قرار میگیرد؛ امکان ندارد که از سنخ تجربه دینی و یا امری تجربی باشد.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۲:۳۸


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندي




    پرسش:
    آیا وحی قرآن كريم امری تجربی است؟


    پاسخ:
    یکی از دیدگاه هایی که در دوره های متاخر توسط متکلمان و اندیشمندان مسیحی برای ارائه ساز و کاری مقبول از آموزه های دینی ارائه شد موضوع "تجربه دينی" است.
    و مفهوم کلی اش این بود که ادراک بسیاری از آموزه های دینی و از جمله مهم ترین آنها یعنی "باور به خداوند" در پرتو یک تجربه به دست می آید.
    کم کم این اندیشه با رویکردهای مختلفی تبیین شد و شاخصه های مختلفی برای آن بیان شد. و با گسترش دامنه این اندیشه عده ای پیامبران را در صدر کسانی قرار دادند که از چنین تجربه ای برخوردار می شوند. و بدنبال این تفکر وحی را همان تجربیاتی دانستند یک پیامبر در نقطه ای بسیار متعالی در مواجهه اش با خداوند ادراک می کند. از این رو وحی را تجربه نبوی نامیدند و از جمله قرآن و تعالیمش را نتیجه و حاصل تجربیات شخصی و کشف درونی پیامبر معرفی کردند.
    این توضیحی بسیار خلاصه از فرایند شکل گرفتن این اندیشه و صورت مساله بود.

    ولی در بحث تطبيق اين انديشه بر وحی و تعاليم پيامبران چند نكته را بايد مورد توجه قرار داد:
    1. خود نظریه پردازان این نظریه (مانند شلایر ماخر ) بر این باورند که تجربه دینی یعنی احساس اتکای مطلق به قدرتی متمایز از جهان. و از این رو چنین تجربه ای معرفت زایی ندارد. این طیف از تجربیات عقلی یا معرفتی نیستند. این در حالی است که وحی جنبه معرفتی و علم زایی دارد.

    2. شاخصه دیگر تجربه دینی (همانطور که ویلیام الستون اشاره کرده است)حسی بودن این تجربه است. یعنی همانطور که ادراکات حسی شالوده معرفت علمی اند. تجربه دینی نیز شاله معرفت دینی است. یعنی همانطور که ما بعد از کسب ادراکاتی از محیط پیرامون به قضایای علمی منتقل می شویم؛ با بهره گیری از اندوخته های ذهنی که از محیط و اجتماع کسب کرده ایم به آموزه ها و احکام دینی منتقل می شویم.
    نتیجه این شاخصه این است که تجربه دینی خطا بردار است و امکان انحراف در ان وجود دارد.
    در حالی بر اساس قواعد عقلی وحی نبوت از هر گونه خطا به دور است و خود قران نیز به این موضوع توجه داده است. «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً * إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً * لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً»(1)

    3. سومین شاخصه عمومیت و شمول تجربه دینی است. این تجربه برای هر کسی ممکن است رخ بدهد حتی کفار و ملحدین نیز ممکن است از چنین تجربه ای بر خوردار باشند تنها تفاوت مومنین با منکرین در توجه و قبول کردن این تجربیات است و الا در اینکه همگی از آن بهره مند هستند تفاوتی ندارند.
    و این در حالی است که وحی نبوت مخصوص افراد خاصی است.

    4. مطلب بعدی این است که تجربه دینی از سنخ و جنس علم حضوری است و علم حضوری بسیط است و محدود. و یک امر بسیط و محدود نمی تواند سرچشمه آموزه های مختلف باشد. در حالی که ما در وحی نبوت از اموزه های اعتقادی تا اخلاق و احکام و مباحث فردی و اجتماعی داریم.

    5. در تجربه دینی خود شخص است و تجربیاتش و هیچ موجود دیگری نقش آفرینی ندارد. ولی در وحی نبوت ملک وحی به عنوان واسطه وحی نقش آفرینی می کند. (البته برخی از اقسام وحی بدون واسطه است ولی در بخشی از ان قطعا ملک واسطه است. «وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ»(2)

    6. تجربه دینی درونی است و از درون خود شخص می جوشد؛ در حالی که وحی نبوت بیرونی است و از بیرون به پیامبر القا می شود و تعلیم داده می شود. «وَ إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعالَمِينَ * نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ * عَلى‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ»(3)

    از آنجا که قران کریم در زیر مجموعه وحی نبوت قرار می گیرد؛ امکان ندارد که از سنخ تجربه دینی و یا امری تجربی باشد.

    ________
    (1) سوره جن 26_ 28.
    (2) شوری/ 51.
    (3) شعرا/ 192_194.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۲:۳۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود