صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بااستدلال خداونددر آیه 101سوره انعام چگونه حضرت مريم ميتواند فرزندي داشته باشد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بااستدلال خداونددر آیه 101سوره انعام چگونه حضرت مريم ميتواند فرزندي داشته باشد؟




    با سلام؛
    سوره انعام آیه 101: « بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ »
    ترجمة فولادوند: « پديدآورنده آسمانها و زمين است چگونه او را فرزندى باشد در صورتى كه براى او همسرى نبوده و هر چيزى را آفريده و اوست كه به هر چيزى داناست »
    ترجمة الهی قمشه‌ای: « اوست پدید آرندة آسمان و زمین و چگونه وی را فرزندی تواند بود در صورتی که او را جفتی نیست و او همه چیز را آفرید و به همة کلی و جزئی امور عالم داناست »
    ترجمة مکارم شیرازی: « او پدید آورندة آسمانها و زمین است چگونه ممکن است فرزندی داشته باشد حال آنکه همسری نداشته و همه چیز را آفریده و به همه چیز داناست »
    در مفهوم کلی آیه بحثی نیست. چون خداوند بیان میدارد در حالیکه پدید آورندة آسمانها و زمین و خالق همه چیز است پس نمیتواند همسر و فرزند داشته باشد چون این همسر(جن) و فرزند(مسیح و فرشتگان) هم مخلوق اویند. و این در جواب کسانی است که معتقد بودند عیسی و فرشتگان پسر و دختران خدا، و همسرانش از طایفة جن می‌باشند.(آیه 100 همین سوره)
    اما در میان آیه استدلال دیگری نیز وجود دارد که بیان می‌کند خداوندی که همسر ندارد، چگونه می‌تواند فرزند داشته باشد؟ اگر این را به عنوان یک اصل قطعی بپذیریم ( نداشتن همسر = نداشتن فرزند) پس چطور باید پذیرفت مسیح از مادری بدون شوهر متولد شده؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۱۰ در ساعت ۲۰:۴۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    این استدلال نسبت به نظام و عالم دنیا و طبیعت است، نه نسبت به افعال خداوند. خداوند خالق است و هر چه اراده کند می تواند بیافریند.

    در نظام و عالم طبیعت، تولد یافتن فرزند متوقف است بر داشتن پدر و مادر؛ ولی همان طور که بیان شد این سنت جاری در نظام طبیعی و عالم ماده است.

    اما خلقت و آفرینش حضرت عیسی علیه السلام خارج از این دایره و نظام مادی است و از معجزات و آیات الهی است، و برای خداوند انجام چنین اموری کاملا ممکن و مقدور است.

    توجه داشته باشید که خداوند حضرت آدم علیه السلام را از هیچ و بدون پدر و مادر خلق فرمود و همه به آن ایمان داریم، پس خلق حضرت عیسی از مادر بدون پدر، که آسانتر باید باشد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ در ساعت ۲۲:۳۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام؛
    اولا: عذرخواهی می‌کنم بابت موضوع تاپیک و تشکر می‌کنم از ویرایش آن توسط همکار مدیر سایت.
    ثانیا: تشکر می‌کنم از بذل توجه شما کارشناس پاسخگوی محترم و امیدوارم نادانی و دانش ناکافی من باعث آزردگی و ملال شما جهت پاسخگوئی نشود.
    خدمت شما استاد عزیز باید عرض کنم من همه مطالبی را که بیان نمودید قبول دارم و فقط بر سر استدلال میان آیه شبهه‌ای دارم و آن اینکه چرا خداوند چنین استدلالی را بیان فرموده؟
    جمله «الف» : «خداوند پدید آورنده آسمانها و زمین است»
    جمله «ب» : «خداوند خالق همه چیز است»
    جمله «ج» : «خداوند صاحبة (همنشین و ملازم مؤنث و یا در معنای عامه به معنای زن یا جفت) ندارد»
    جمله «د» : «خداوند فرزند ندارد»
    استدلال (1) : چون «الف» و «ب» ، آنگاه «ج» و چون «ج» آنگاه «د».
    استدلال (2) : چون «الف» و «ب» ، آنگاه «ج» و «د».
    سؤال: آیا دلایل «الف» و «ب» آنقدر قوی هستند که بشود «ج» را نتیجه گرفت؟
    جواب اینجانب: بله. چون مخلوق خدا نمیتواند همسر او باشد.
    سؤال: آیا از دلایل «الف» و «ب» میتوان مستقیما «د» را نتیجه گرفت؟
    جواب اینجانب: بله. چون مخلوق خدا نمیتواند فرزند او باشد.
    سؤال: حال با توجه به اینکه هر دو استدلال 1 و 2 درست است و نتیجه حاصله نیز یکی می‌باشد از نظر فصاحت و بلاغت ادبی کدام بهتر است؟
    جواب اینجانب: استدلال (2) . چون با عبارتی مختصرتر و کوتاهتر و بدون القای شبهه نسبت به استدلال (1) بیان شده.
    سؤال: چه شبهه‌ای؟
    جواب: چون «ج» آنگاه «د» منطقا می‌تواند یک استدلال کلی باشد و هر دو وجه قضیه را شامل شود. بدین معنا که در صورت عدم حضور جفت (زوج یا زوجه) فرزندی متولد نمی‌شود.
    کارشناس محترم، به نظر حقیر اگر فقط عبارت چون «ج» آنگاه «د» حذف می‌شد، جائی برای شبهه نمیماند.

    ویرایش توسط ارشمیدس : ۱۳۹۰/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۱:۰۹

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    توجه داشته باشید که خداوند حضرت آدم علیه السلام را از هیچ و بدون پدر و مادر خلق فرمود و همه به آن ایمان داریم، پس خلق حضرت عیسی از مادر بدون پدر، که آسانتر باید باشد.
    سلام ، خیلی خوب بود فقط اگه جسارت نباشه اصلاح کنم که خداوند حضرت عیسی رو از هیچ نیافرید بلکه از خودش (منظور قدرت و ... ) آفرید
    از هیچ ، چیزی به وجود نمیاد محاله ! ( از نظر فیلسوفی چون من ! )
    بسم الله الرحمن الرحیم

    At last , HE will came

    مقالات و کلیپ هایی در مورد شیطان پرستی و ایلومناتی و ظهور دجال و حضرت مهدی (ع)
    شمارش معکوس شروع شده است !
    Www.Neshane.Info
    ●●●●●●●●●●●●

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    منم نظر کارشناسی بدم ؟

    ببین عزیزم من این استدلال رو از خدا یاد گرفتم (با تلخیص)تو جایی که می خواد امکان معاد رو ثابت کنه ( کاملا تضمینی و منطقی ! )
    عزیزم کسی که این نظام و قوانیینش و محتوا و موجودات و وسایل رو افریده ایا براش کاری داره که اینو تغییر بده ؟
    ضمنا این قوانین جهان ( که خودشونم مخلوق خداوند هستن ) برای خدا محدودیت ایجاد نخواهند کرد بلکه برعکس این خداست که بر جهان و قوانینش حد و مرز تعیین میکنه !
    بسم الله الرحمن الرحیم

    At last , HE will came

    مقالات و کلیپ هایی در مورد شیطان پرستی و ایلومناتی و ظهور دجال و حضرت مهدی (ع)
    شمارش معکوس شروع شده است !
    Www.Neshane.Info
    ●●●●●●●●●●●●

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دو وجه استدلال بر استحاله فرزند داشتن خداوند:


    وجه اول: "أَنىَ‏ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ"

    ص: داشتن فرزند حقيقى موقوف بر اين است كه قبلا همسرى اتخاذ شود.
    ک: اتخاذ همسر براى خداى تعالى معقول نيست.
    ن: پس خداوند فرزندی ندارد.


    وجه دوم: "وَ خَلَقَ كُلَّ شىَ‏ْءٍ"

    ص: خداى تعالى خالق و آفریننده هر چيزى است.
    ک: صاحب فرزند نمى‏تواند خالق فرزند خود باشد (چون فرزند جزئى از پدر است)، و معقول نيست كه جزء خداوند مخلوق خودش باشد.
    ن: پس خداوند فرزندی ندارد.

    اين دو دليل در جمله كوتاه "بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" نهفته است، چون وقتى خداوند به وجود آورنده همه اجزاى آسمانها و زمين باشد ديگر چه چيزى باقى خواهد ماند كه بتواند همسر خداوند بوده باشد، و يا پسران و دخترانى، همانند خود داشته باشد.(ترجمه تفسیر المیزان، ج 7، ص 403)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۸:۴۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    اين آيه شريفه از جهاتى فرزند داشتن خدا را نفى مينمايد:

    يكم: فرزند هر چيزى نظير خود او مي باشد، چون خدا نظير ندارد پس فرزند هم نخواهد داشت.

    دوم: از نظر عقلی، فرزند بايد از مرد و زنى متولد شود كه همجنس يكديگر باشند. چون خدا همجنس ندارد پس فرزند هم ندارد.

    سوم: فرزند كفو و همانند پدر است، چون خدا همانند ندارد پس فرزند هم نخواهد داشت.

    ________
    (بیضاوی، أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج‏2، ص 176)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۹:۳۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب ارشمیدس

    فرموده اید که " اما در میان آیه استدلال دیگری نیز وجود دارد که بیان می‌کند خداوندی که همسر ندارد، چگونه می‌تواند فرزند داشته باشد؟ اگر این را به عنوان یک اصل قطعی بپذیریم ( نداشتن همسر = نداشتن فرزند) پس چطور باید پذیرفت مسیح از مادری بدون شوهر متولد شده؟"

    در این آیه حضرت الله به صورت مذکر و صاحب ( زوجه ) ایشان به صورت مونث ذکر گردیده است.

    پس می توان این استدلال را کرد که اگر مردی همسر ( زن )نداشته باشد نمی تواند صاحب فرزند شود ولی نمی توان این استدلال را کرد که اگر زنی همسر ( شوهر ) نداشته باشد نمی تواند صاحب فرزند شود.

    این نظر شخصی بنده است و در صورت نیاز توضیح می دهم. نظر جنابعالی چیست؟

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام؛
    کارشناس محترم، جناب پاسخگوی قرآنی
    هر سه موردی را که در پاسخ 7 بیان فرمودید قبول دارم. اما از مورد اول و سوم این پاسخ و نیز با توجه به پاسخ شماره 6 شما و از دو عبارت «بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» و «خَلَقَ كلُ‏َّ شىَ‏ْ» که در آیه بکار رفته، تماما میتوان نتیجه گرفت که خداوند نه همسر دارد نه فرزند. باور کنید، من متوجه نمیشوم چرا استدلال دیگری (
    أَنىَ‏ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ) در آیه گنجانده شده. این استدلال اگر شبهه ایجاد نکند، به عنوان تیر خلاص برای افترا زنندگان به ذات اقدس الهی بسیا بجا و لازم است. اما حقیقتا از نظر حقیر شبهه‌ناک است. با اجازه شما و بخاطر سؤال دوست خوبمان جناب لاچینی این شبهه را در پاسخ بعدی بیان می‌کنم.
    ویرایش توسط ارشمیدس : ۱۳۹۰/۰۴/۱۴ در ساعت ۲۱:۳۲

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    در این آیه حضرت الله به صورت مذکر و صاحب ( زوجه ) ایشان به صورت مونث ذکر گردیده است.

    پس می توان این استدلال را کرد که اگر مردی همسر ( زن )نداشته باشد نمی تواند صاحب فرزند شود ولی نمی توان این استدلال را کرد که اگر زنی همسر ( شوهر ) نداشته باشد نمی تواند صاحب فرزند شود.

    این نظر شخصی بنده است و در صورت نیاز توضیح می دهم. نظر جنابعالی چیست؟
    با سلام؛
    دوست عزیزم، جناب لاچینی
    خداوند یکتا و آن ذات بی‌شریک، مبری از جنسیت است. در زبان عربی وجودی که مؤنث و مذکر ندارد، به صورت مذکر بیان ميشود. با استناد به این موضوع نمیتوان از این استدلال خداوند، فقط نتیجه گرفت که بدون حضور زوجه فرزندی متولد نمی‌شود. بلکه منطقا نتیجه‌گیری کلی‌تر نیز صحیح است و آن اینکه عدم وجود زوج یا زوجه باعث می‌شود که فرزندی بوجود نیاید. اگر واقعا خداوند موجودی مذکر بود(یعنی پذیرش محدودیت و نیاز برای وی) استدلال شما صحیح بود.
    عده‌ای معتقدند برای تولد فرزند فقط وجود مادر الزامی است. چون رشد جنین باید در فضای رحم باشد.و از استدلال خدا در این آیه نتیجه می‌گیرند از زوج بدون زوجه فرزند متولد نمیشود ولی عکسش محتمل است همانطور که عیسی(ع) متولد شد. در پاسخ به این عده نیز می‌توان گفت اولا خداوند متعال مذکر نیست که بتوان چنین نتیجه‌گیری کرد. ثانیا وجود مادر چرا برای بوجود آمدن حضرت آدم اینقدر الزامی نبوده؟ و ثالثا تحقیقات پزشکی در زمینه لقاح مصنوعی به مرحله‌ای رسیده که رحم موجود ماده در حال شبیه‌سازی است.
    خداوند بر هر کاری و خلق هر چیزی و به هر طریق که خودش اراده کند قادر است. و چون هیچ کفوی ندارد لذا مخلوقاتش نمی‌توانند همسر و فرزندش باشند. پس آیا لازم است در مقام استدلال به افترا زنندگان، مانند فردی عادی بگوید: «من که زوجه‌ای ندارم که فرزندی داشته باشم»
    بدون این استدلال و با عنایت به قدرت حق تعالی تولد مسیح(ع) امری شدنی است. اما با این استدلال، راه تولد فرزند بدون حضور یکی از والدین بسته می‌شود.

    ویرایش توسط ارشمیدس : ۱۳۹۰/۰۴/۱۴ در ساعت ۲۲:۰۹

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. 101تناقض در کتب مقدس مسیحیان!
    توسط انسان در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 88
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۲۴, ۱۸:۳۳

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود