صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    870
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    6
    گالری
    0

    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)




    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)



    آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی


    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
    شهید آوینی
    ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيم
    شهيد سيدحسين علم الهدي
    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
    سخنان آقا در مورد ازدواج


    حرف آخر:
    مرنج و مرنجان!
    همین




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    870
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    6
    گالری
    0



    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    واداشتن پسران و دختران به انجام تکالیف دینی لازم است که با نرمی و مهربانی و تشویق همراه باشد و تکلیف شاقّ از آنها خواسته نشود،بخصوص دختران که زودتر از پسران به سن تکلیف می رسند ولی در عین حال والدین با جدیت در این موارد عمل کنند،به طوری که کودک احساس نکند که تکالیف دینی امور جدی یا ضروری نیستند.
    هنر پدر و مادر این است که این دو جنبه به ظاهر متضاد را یکجا جمع کنند یعنی هم جدی و هم رئوف و مهربان باشند تا بتوانند کودک را به انجام فرائض دینی وادارند.


    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
    شهید آوینی
    ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيم
    شهيد سيدحسين علم الهدي
    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
    سخنان آقا در مورد ازدواج


    حرف آخر:
    مرنج و مرنجان!
    همین




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    870
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    6
    گالری
    0



    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)


    در مورد روزه گرفتن هم وضع به همین ترتیب است . بهتر است قبل از رسیدن به مرحله ی تکلیف کم کم با روزه آشنا شود و زمینه برای انجام آن بعد از سنّ تکلیف آماده شود.بیدار کردن کودکها برای سحری و تشویق آنها به روزه ی «کله گنجشکی» و در نظر گرفتن جایزه برای آن بسیار مفید است. تجربه نشان داده است که کودکان معمولا از این برنامه ها لذت می برند و با شوق از آنها استقبال می کنند . در هر حال انجام تکالیف دینی را نباید تا زمان بلوغ به تاخیر انداخت بلکه باید انس و عادت لازم را در آنها به وجود آورد تا در زمان بلوغ مشکلی از این نظر به وجود نیاید.



    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
    شهید آوینی
    ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيم
    شهيد سيدحسين علم الهدي
    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
    سخنان آقا در مورد ازدواج


    حرف آخر:
    مرنج و مرنجان!
    همین




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    870
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    6
    گالری
    0



    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    خانواده هایی که از فرصت دوران کودکی برای این منظور استفاده نمی کنند در دوران بلوغ و نوجوانی معمولا با مشکلات جدی روبرو می شوند زیرا کسی که انجام تکالیف دینی را تا مرحله نوجوانی یا جوانی و بزرگسالی به تاخیر انداخته است هر چند معتقد به موازین دینی باشد، به علت نبود ممارست عملی و آمادگی روحی ، معمولا نمی تواند به راحتی به احکام دینی عمل کند.

    بیشتر کسانی که در سنین بالاتر وظایف عبادی خود را انجام نمی دهند بی اعتقاد به مبادی دینی نیستند بلکه آنها معمولا کسانی هستند که قبلا ورزیدگی و امادگی لازم را به دست نیاورده اند و لذا اراده ی آنها تابع اعتقادات آنها نیست ، یعنی فاصله و شکافی بین فکر و عمل آنها وجود دارد مگر اینکه از ایمانی محکم تر و اعتقادی قوی تر برخوردار شوند اما با ایمان در سطح معمول و اعتقاد عادی معمولا غلبه بر مقاومت های درونی و نفسانی کار آسانی نیست.


    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
    شهید آوینی
    ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيم
    شهيد سيدحسين علم الهدي
    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
    سخنان آقا در مورد ازدواج


    حرف آخر:
    مرنج و مرنجان!
    همین




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    870
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    6
    گالری
    0



    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    بنابر این استدلال کسانی که معتقدند طفل پس از رسیدن به حدّ تشخیص، خود باید مسیر خودش را انتخاب کند و نباید پیشاپیش عادت به برخی امور از جمله تکالیف دینی را در او به وجود آورد، به هیچ وجه درست نیست.
    اگر این استدلال، صحیح باشد،باید تربیت را تا رسیدن به سن تشخیص تعطیل کرد . حال آنکه تربیت به یک معنا چیزی جز ایجاد عادات در کودک نیست. این عادتها اراده ی آنها را از مقاومت های درونی آزاد می سازد و تابع عقل او می گرداند. مانند عادت به سحر خیزی. کسی که به سحر خیزی عادت کرده است،اگر قصد سحر خیزی کند به راحتی از عهده انجام آن بر م یآید اما اگر چنین عادتی در او به وجود نیامده باشد انجام آن برای وی بسیار دشوار است و چه بسا اراده ی او تابع عقل او نشود و به چنان کاری توفیق نیابد بخصوص در دروه دبستانی که دوره ی ایجاد عادات مطلوب است نباید از این امر غفلت کرد.


    (:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(آشنا نمودن تدریجی کودکان با مسائل دینی)(:)(:)(:)

    هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
    شهید آوینی
    ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيم
    شهيد سيدحسين علم الهدي
    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
    سخنان آقا در مورد ازدواج


    حرف آخر:
    مرنج و مرنجان!
    همین




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    باید هم تدریجی باشه تا دین زده نشن

    باید اونها رو عاشق دین بکنیم نه دین زده
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا
    با تشکر از شروع کننده تاپیک
    در اسلام سفارش شده مثلا در فلان سن خوبه کودک الله اکبر رو یاد بگیره و...
    اگه در این موارد هم توضیحاتی رو بفرمایید ممنون می شم
    یا علی
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyed133 نمایش پست
    در اسلام سفارش شده مثلا در فلان سن خوبه کودک الله اکبر رو یاد بگیره و... اگه در این موارد هم توضیحاتی رو بفرمایید ممنون می شم
    سلام.
    این مگه توضیح میخواد؟! خب بهش الله و اکبر رو تو سن مربوطه یاد بدید دیگه!
    فوقش ضریب هوشی پایین بود، دو تا کشیده نر و ماده میخوابونی زیر گوشش از منصوری هم بهتر الله و اکبر میگه!:biggrin:

    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا
    نقل قول نوشته اصلی توسط .:mobarez:. نمایش پست
    سلام. این مگه توضیح میخواد؟! خب بهش الله و اکبر رو تو سن مربوطه یاد بدید دیگه!
    سلام داداشم
    مهم همون سن مربوطه است دیگه!
    خیلی مواقع رعایت نکردن همین موارد سن خسارات جبران ناپذیری رو به کودک می زنه
    خب مثل این که داره توفیق میشه من استارت این کار رو بزنم
    پس جناب مبارز منتظر باش تا بفهمی منظور من چی بود
    ...
    یا علی
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyed133 نمایش پست
    به نام خدا


    سلام داداشم
    مهم همون سن مربوطه است دیگه!
    خیلی مواقع رعایت نکردن همین موارد سن خسارات جبران ناپذیری رو به کودک می زنه
    خب مثل این که داره توفیق میشه من استارت این کار رو بزنم
    پس جناب مبارز منتظر باش تا بفهمی منظور من چی بود
    ...
    یا علی
    به نام خدا
    ...

    اما شيوه ي پاسخ به چنين نيازي در مراحل مختلف سني راه كارها و معيارهاي ويژه خود را مي طلبد . اگر اين راه كارها مبتني بر ويژگيهاي جسمي ، عاطفي ، عقلاني و اجتماعي افراد باشد تأثيرات لازم را بر جاي خواهد گذاشت ، اما اگر شيوه هاي تأمين نيازمندي به پرستش و عمل به مسائل عبادي متناسب با ويژگيهاي فوق الذكر نباشد ، به بيزاري و بي علاقگي خواهد انجاميد .
    به عنوان مثال : در كتاب وسائل الشيعه آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمودند : كودك وقتي كه سه ساله شد او را ياد بدهيد كه هفت بار « لااله الا الله » بگويد . سه سال و هفت ماه و بيست روزش كه شد ، هفت بار « محمد رسول الله » بگويد ، بعد رهايش كنيد ، چهار سالگي كه كامل شد هفت بار « صلي الله علي محمد و آل محمد » بگويد .
    وقتي در پنج سالگي دست چپ و راستش را شناخت ، رو به قبله اش كنيد و سجده يادش بدهيد و در شش سالگي ركوع و سجود را بياموزد ، و در هفت سالگي دست و صورت شستن و وضو را يادش بدهيد . و در نه سالگي وضو را بايد كاملاً آموخته باشد و اين مراحل اگر طي شد و ياد نگرفته بود توبيخش كنيد و در ده سالگي نماز بخواند و اگر نخواند بايد توبيخش كنيد « فاذا تعلم الوضو و الصلاة غفر الله تعالي لوالده ان شاء الله » اگر اين گونه نماز ياد گرفت ، خداوند پدر و مادرش را انشاء الله مي بخشد.
    نكته بسيار مهم تربيتي اسلامي اين است كه درهفت سالگي ، با صميميت و محبت كودك را به نماز واداريد و در ده سالگي اگر نخواند او را توبيخ كنيد .
    از روايات معلوم مي شود كه سن زير هفت سالگي ، سن سيد بودن بچه ، سن تقليد ، تلقين و عاطفه است و هنوز زمينه ي پذيرش جدي را ندارد و لذا از همان دو ... سه سالگي سجده كردن كودك تشويق مي شود . آرام آرام كلمات « لا اله الا الله » به او آموخته مي شود ، بعد به صورتي اين روند پيش مي رود كه با ملايمت و تشويق و جايزه ، كودك در سن هفت سالگي بتواند نماز بخواند .



       


    با توجه به اين روايت خصوصيات روان شناختي مراحل رشد را لازم است در اين قسمت توضيح دهيم :
    الف ) تولد تا سه سالگي :
    در دوران پرستاري كه شامل سن ولادت تا سه سالگي است ، چهار نكته مطرح است و از همين جا پايه تربيت كودك براي نماز گذاشته مي شود .
    1 – نخستين نكته اين است كه حيات كودك در بعد رواني داراي جنبه انفعالي ( تأثير پذيري ) است نه اينكه جنبه فعال ( اثر گذار ) باشد .
    2 – او شديداً تلقين پذير است .
    3 – حواس او دريچه هايي هستند به سوي جهان خارج كه داخل اين جهان را به هم مربوط مي كند چشم كودك نقش يك دوربين عكاسي را ايفاء مي كند كه همه ي صحنه ها و برنامه هايي را كه مي بيند عكس بر مي دارد ، اين عكسها در ذهن وي نگهداري مي شود ، هر چند كه امروز براي او مفهوم نباشد .
    4 – كودك در اين مرحله تقليد گر است . اداي بسياري از حالات و رفتارها و صداها را در مي آورد و بر اين اساس اعمال عبادي والدين ، خم و راست شدن پدر و مادر در حضور كودك ، ذكر نماز و ديگر جنبه هايش توجه وي را جلب مي كند . خداوند متعال در آفرينش هر كودكي روح پيروي و دنباله روي و تقليد را قرار داده است ؛ و همين روح تقليد و دنباله روي و پيروي بدون چون و چراست كه دست كودك را مي گيرد و از آن مرحله ي ابهام و به اصطلاح جهل مطلق به عالم علم مي كشاند .
    از طريق تقليد و دنباله روي است كه كودك اصرار دارد هر كس هر كاري مي كند ، همان را انجام دهد و اگر اين حالت نبود كودك زبان نمي آموخت ، راه نمي رفت ، حركت نمي كرد . بيشتر اين حركتها و فعاليتها از همان روح تقليد سرچشمه مي گيرد .
    از همين رو بايد عواملي در داخل خانه باشد ، تقليد را زنده كند تا كودك نماز را بياموزد ، همان طوري كه زبان را مي آموزد . و اگر كودك در خانه اي زندگي مي كند كه در آنجا از نيايش و عبادت خبري نيست و پدر يا مادر نماز نمي خوانند ، اين قوه در آنجا به كار نخواهد افتاد . وارد كردن يك نوجوان و جوان به نماز ، نخستين مرحله اش در خانه است . در خانه بايد اين حالت شكوفا شود .
    ب ) چهار تاهفت سالگي :
    روانشناسان اين دوران را دوران كنجكاوي شديد ، گيرندگي فوري و دوران صيد اطلاعات دانسته اند . دنياي كودك در سن چهار تا هفت سالگي ، دنياي احترام ، عشق ، محبت به خدا و دنياي ستايش و نيايش مي شود . دوست دارد نماز بخواند حتي اصرار دارد روزه بگيرد اين خود پلي براي ورود به دنياي نماز است ، به شرطي كه والدين الگوي درستي باشند .
    الگو و مدل در او شديداً مؤثر است . دوست دارد مثل پدر يا مادر باشد پس اگر والدين اهل عبادت و نماز باشند ، او هم نماز مي خواند و اگر آنها تارك الصلاة باشند او هم چنين مي شود . بنابراين در اولين قدم ، خانواده بايد با صميميت ، محبت ، تشويق ، و فرصت دادن ، فرزند را به نماز راغب كند . روش الگويي از مهمترين روشهاي تربيت است كه در اسلام هم بر آن تكيه شده است . كودك از راه مشاهده مستقيم ، عمل والدين و مربيان و حالات و رفتار اينها را مي بيند و براساس حس قهرمان پرستي يا قهرمان دوستي كه در نهاد هر انسان هست ، سعي مي كند خودش را با آنها همانند كند و آن گاه به تقليد از رفتار و عمل آنها بپردازد .
    ج ) هفت تا نه سالگي :
    در هفت تا نه سالگي كودك در شرايطي است كه مراحلي را از نظر علمي گذرانده است . از مرحله ي تلقين پذيري ، تقليد ، همانند سازي گذشته است . در اين مرحله شوق مذهبي همچنان رو به تزايد است ؛ با خدايش در خلوت حرف مي زند ، از او در خواست مي كند ، حتي دعا مي كند خود و پدر و مادرش بهشتي شوند .
    تشويقها و تهديدها شديداً در او مؤثر است . او به مرحله ي تفكر منطقي مي رسد و در حد خود به مرحله ي درك روابط علت و معلول مي رسد . در اواخر اين دوره برهانها او را اقناع مي كنند ، اگر چه خود اين بچه نتواند دليل علمي بياورد .
    در اين مرحله نوعي جهش معنوي را در بچه ها مي بينيم . اگر شرايط محيطي مناسب باشد بچه متدين تر مي شود . خدا را مثل يك پدر مهربان مي شناسد . در عين حال نوعي ترس از خدا و ترس از نافرماني در بچه به وجود مي آيد . با استفاده از اين زمينه مي شود از بچه در خواست نماز داشت .

    د ) نه تا دوازده سالگي :
    در اين مرحله حيات جنبه عقلاني پيدا مي كند و برهان و استدلال ديگران بچه را قانع مي سازد . قادر به كشف روابط علت و معلولي است . مي تواند نماز را باور كند و البته به طمع بهشت نماز مي خواند . اگر از اين سن ، تازه براي نماز خواندن تصميم گرفته شود ، اندكي دير است ، ولي باز هم جاي اميدواري هست .
    و ) دوازده تا هيجده سالگي :
    از مهمترين فصول مربوط به حيات انسان فصل مربوط به دوران نوجواني و وصول به مرحله ي كامل مردي يا زني است .
    اين مرحله را از مبهم ترين مراحل حيات و در جنبه ي شناخت ابعاد جسمي ، رواني و عاطفي ، و دشوارترين مراحل از نظر سازندگي انسان ذكر كرده اند .
    ضمن اينكه اين دوره از رشد و زندگي متضمن بحراني هيجاني ، تحولي اخلاقي و دگرگوني و تغييري عظيم در شخصيت است .
    روانشناسان رشد ، حتي آنانكه در زمينه بلوغ و نوجواني كاركرده اند با نقاط مبهم متعددي از شخصيت و روان نوجوان خود را مواجه ديده اند و آن را دوراني آشفته و تحمل آن را از ديد مربيان مشكل معرفي كرده اند .
    دوران نوجواني و اصولاً دوران دهه ي دوم حيات را دوران پايه گذاري مي دانند ، مرحله اي است كه در آن به مرحله ي باروري مي رسد . فراگرفته ها و يافته هاي اين مرحله نقش مهم و سرنوشت ساز را در آدمي دارند .
    اگر اهميت شش سال اول زندگي را كه آن همه مورد تأكيد روانشناسان تربيتي است ناديده انگاريم بايد اعتراف كنيم كه مرحله اي مهمتر از نوجواني براي پايه گذاري و آماده سازي نداريم . جنبه ها و امور بسياري در اين دوره شكل مي گيرد و پايه گذاري متعدد در اين مرحله صورت مي گيرد كه برخي از آنها عبارتند از :
    - پايه گذاري سلامت و رشد بدن و كمال يا نقص جسمي مخصوصاً در ستون فقرات ، ساق پاها و ..
    - پايه گذاري سلامت رواني و مراقبت در اين امر كه رفتارها متعادل و مناسب باشند .
    - پايه گذاري رشد و جهت داري عاطفه كه متوجه چه كساني يا چه جنبه هايي باشند .
    - پايه گذاري اخلاق ، به عنوان مجموعه ي ضوابط حاكم بر روابط كه در او تثبيت و عيني گردد .
    - پايه گذاري استدلال و منطق و سير و ضابطه فكري و جهان بيني و طرز تلقي ها از امور .
    - پايه گذاري ديني و عقيدتي و اعتدال مذهبي و عادات و رفتارهاي مذهبي و توان دفاعي از آن .
    - هم چنين است پايه گذاري هاي ديگر در بيداري فطرت و وجدان و ....
    در آنچه كه به مذهب مربوط مي شود يك جنبه ي آن مربوط به جنبه هاي تكميلي ديانت و آماده شدن براي انجام دادن همه دستورات و تعليم دين است ، مخصوصاً از آن بابت كه در اوسط يا اواخر اين دوره وارد عرصه ي تكليف مي شود . و حاصل آن ورود به حيات تكليفي به صورت يك مرد يا يك زن كامل است .
    علل بي توجهي نوجوانان به نماز :
    بحث از علل بدان خاطر مطرح است كه تا از ريشه و اساس امري سر در نياوريم در آن زمينه اقدامي سازنده نمي توانيم داشته باشيم . قبل از هر گونه تصميم گيري در مورد واداشتن نوجوان بي اعتقاد به نماز و يا به انجام فرائض مذهبي بررسي و تعمق در اين رابطه لازم است كه دريابيم چرا نماز نمي خواند ؟ حرف و سخن او چيست ؟ آيا مدعي است كه هنوز نماز بر او واجب نشده است ؟ نماز را عملي بيهوده و بي حساب مي شمارد ؟ و ...
    كه مهمترين علل بي توجهي به نماز عبارتند از :
    1 – علل مربوط به خود نوجوان :
    - ناداني از اهميت مسأله ، عدم درك تعليم مذهبي و ارزش آن ، نا آشنايي به وظيفه و تكليف .
    - بي حالي و رخوت ، بي حوصله گي ، كه آن نيز نشانه اي از عدم درك لذت ارتباط با خداست .
    - اثبات وجود ونشان دادن اين كه ، كسي است كه مي تواند ياغي و عاصي باشد .
    - عدم عادت به عبادت و در نتيجه نداشتن روحيه لازم براي اين برنامه .
    2 – مربوط به خانواده :
    - عدم ايجاد عادت در او به نماز از دوران خردسالي بدان حساب كه هنوز وقت نماز او نشده .
    - عدم دعوت او به نماز در شرايط كنوني و كار و برنامه او را در اختيار خود او قرار دادن .
    - دعوت او به نماز از روي خشونت و قهر و عقده سازي و آزرده ساختن او .
    - احساس آزادگي از گذشته ي زندگي خود و احساس فشار و زور از دعوت به عبادت در گذشته .
    3 – علل مربوط به گروه همسالان :
    نقش گروه همسالان در حدي است كه گاهي مي تواند انديشه اي را واژگون كند و حتي در دين و اعتقاد افراد اثر گذارد . « المرء علي دين خليله و قرينه »
    نقش گروه معاشران يا همسالان همچنان به قوت در تمام مراحل حيات تأثير دارد و در اثر آن در سنين نوجواني بيش از ديگر دوره هاي زندگي است . تابعيت و همرنگي با دوستان ، انس ها و دوستي ها در اين مرحله با تعصب همراه و غالباً ابر آلوده و مبهم است .
    در امر ترك نماز و زماني هم رغبت و عادت به نماز ، الگوها و معاشران نقش اساسي دارند .
    4 – علل مربوط به جو و محيط :
    دوران نوجواني دوران تجسس است . او سعي دارد با مشاهده ي آنچه كه در دور و بر او مي گذرد . بر طبق ذوق وسليقه ي خويش مدل مناسبي را براي خويش جستجو كند . اگر جو و شرايط محيط مناسب و مثبت باشد او را بدان سوي گرايش است و اگر جو و محيط مناسب نباشد وي هم به همان سوي منفي و نامناسب گرايش مي يابد .
    عوامل متعددي از جامعه و محيط در او اثر مي گذارند و در او احساس و تصوري بر ترك مذهب و نماز پديد مي آورند . من جمله ؛ تبليغات عليه مذهب و دين و توسعه اين انديشه كه دين قديمي شده و يا احساس و تصور عدم تطابق دين با زندگي و بي ارزشي عبادتي چون نماز . البته راه هايي براي جلب و جذب نماز جهت نوجوانان مي باشد كه به خاطر طولاني شدن مقاله از آن پرهيز مي كنيم و به مقاله ديگري ارجاع مي دهيم .
    بنابراين به اين نتيجه مي رسيم كه بهترين زمان آموزش نماز به فرزندان در سنين قبل از دوازده سالگي مي باشد و مي شود اقداماتي را در نماز خوان كردن بچه ها داشت و نتيجه گرفت ، ولي پس از آن دشوار است و پس از گذشت مدت طولاني ، بسيار سخت مي شود . اين نكته را به عنوان اصل تربيتي فراموش نكنيم كه رابطه ي معكوس بين سن و تربيت پذيري وجود دارد هر چه سن كمتر ، تربيت پذيري بيشتر است .

    رب اجعلني مقيم الصلاة و من ذريتي
    بحق محمد و علي و فاطمه و الحسن و الحسين
    وتسعة المعصومين من اولاد الحسين
    سيما بقية الله الاعظم عليهم السلام
    انشاءالله
    آمين يا رب العالمين
    مقاله رشد با نماز استاد محمد کاظمی کیاسری


    منبع: http://ahmb121.blogfa.com/post-11.aspx
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود