صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307

    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*




    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*
    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*
    تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم

    منبع:http://www.manaviatenovin.com/%D8%B9...-11-11-32.html




    حيات طيبه رهاورد سير الي الله است که اولياي خدا با پيمودن مسير بندگي و پاسداري از پيمان فطري و ميثاق ملکوتي به آن رسيده و از ثمرات آن بهره مي برند. حيات طيبه در عالم «عندالله» و در تحت ولايت حق تعالي براي اولياي خدا تحقق مي يابد. معيار برخورداري از آن ، درجه ي ايمان و زمينه سازش بردباري در جهاد با هواهاي نفس و نفسانيات است.
    در مقابل حيات طيبه حيات دنيا در عالم موهوم دنيا و تحت ولايت شيطان صورت بندي شده و با معيار شرک و در اثر غلبه هوس ها و نفسانيت بشر را گرفتار مي کند.




    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*

    ویرایش توسط كبوتر دل : ۱۳۹۰/۰۴/۱۶ در ساعت ۱۶:۱۰


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307





    قرآن کريم آخرين و کامل ترين کتاب آسماني است که خداي تعالي براي هدايت انسان ها فرو فرستاده و از اين روي هر آن چه به کمال و نيک بختي آدميان مربوط مي شود د راين کتاب مقدس فرو گذار نشده است. اما از آن جا که قرآن براي عالميان آمده و اکثر مردم متوسط الحال و در مراحل اوليه ي هدايت اند، حقايق مربوط کمال نهايي و اوج کاميابي معنوي و ابدي به وصورت رموز و اشارات در سراسر آيات قرآن کريم پراکنده و پنهان گرديده و براي کشف آنها بايد و منظري بلند پايه بر نگارستان آيات قرآن گشوده و از افق اعلي اسرار اوج عروج و معراج آدمي را مطالعه کرد.
    يکي از اين اسرار قرآني و حقايق عرفاني حيات طيبه ي اولياي خداست که تنها يک بار در قرآن مجيد به صراحت از آن سخن به ميان آمده ، اما در جاي جاي قرآن اشاراتي به لطايف درک اولياي حق بر آن رفته و سيماي زيباي آن در حجاب حکمت و جدل ترسيم شده است.
    حيات طيبه زندگي پيراسته از هر ناپسندي اولياء الله است که در محضر او و در مقام قربش دنيا و آخرت صديقين را گشايش ابديت جمع کرده و آن چه را سزاوار جود و کرم رب العالمين است ، بهره ي آنها ساخته .
    واژگان حيات طيبه در آيه ي 97 سوره ي نحل وارد شده و ما در اين پژوهش مي کوشيم با درنگ و ژرف کاوي آيات پيرامون آن يعني آيه هاي 95 تا 100 اين سوره ي مبارک ابعاد حيات طيبه را آفتابي کرده و در پرتو ساير آيات قرآن کريم اشارات اين چند آيه بر حيات طيبه را به تفصيل بازخواني کنيم.
    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*

    ویرایش توسط كبوتر دل : ۱۳۹۰/۰۴/۱۶ در ساعت ۱۶:۰۹


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    طرح مسأله

    « وَ لا تَشتَرَوا بِعهدِ اللهِ ثمناً قَليلاً انـَّما عنداللهِ هوَ خيرٌ لکُم إن کُنتُم تَعلَمون * ما عندَکُم ينفذُ و ما عندَ الله باقٍ وَ لنَجزينَ الذَّينَ صَبروا أجرَهُم بأَحسَنِ ماکانوا يعمَلون * مَن عمَلَ صالحاً مُن ذَکَرٍ أو أُنثي وَ هوَ مومنٌ فَلنُحيينَّهُ حيوةً طيبةً وَ لَنَجزينَّهُم بِأحسَنُ ماکانوا يعملون* فإذا قَرَأت القُرآن فَاستَعذ بِاللهِ مِن الشَّيطان الرَّجيم * إنَّه لَيسَ لَه سُلطانٌ عَلَي الذينَ أمنوا وَ عَلي رَبَّهُم يتَوکّلون * اِنَّما سُلطانَه عَلَي الذَّينَ يتوَلّونَه وَ الذَّينَ هُم بُه مُشرِکون» پيمان خدا را به بهاي ناچيزي مفروشيد ، زيرا آن چه نزد خداست – اگر بدانيد- بدرستي که براي شما بهتر است * آنچه پيش شماست تمام مي شود و آنچه پيش خداست پايدار است و قطعاً کساني را که شکيبايي ورزيدند به بهتر از آنچه عمل مي کردند ، پاداش خواهيم داد* هر کس از مرد يا زن کار شايسته کند و مومن باشد ، قطعاً او را بازندگي پاکيزه اي ، حيات مي بخشيم . و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مي دادند ، پاداش خواهيم داد* پس هنگامي که قرآن مي خواني از شيطان رانده شده به خدا پناه آور * زيرا او برابر کساني که ايمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل مي کنند، تسلطي نيست * تسلط او فقط بر کساني است که وي را به سرپرستي برگيرند و بر کساني که به خدا شرک مي ورزند. (نحل / 95 تا 100).
    توضيح اين که ميان انسان و خداوند تعالي عهد و پيماني است که پاسداري از آن درهاي معنوي را گشوده و آدمي را به نزد خدا يا عالم عنديت مي رساند، عالمي که پايدار و هميشگي بوده و زندگي و شادماني و برخورداري در آنجا هرگز تباه نمي شود.
    راه يافتن به عالم عندالله پاداش صبر و بردباري مومناني است که عهد و پيمان خدا را نشکسته و به بهاي ناچيز نفروخته و به نتيجه اي بهتر از عملشان رسيدند.
    اين نتيجه و پاداش بهتر از عمل که در اثر عمل صالح مشروط به ايمان نصيب هر زن و مردي مي شود، حيات طيبه است . زندگي پاک از هر گونه نابودي و کمبودي که ناکامي و بيم و اندوه را در آن راه دارد. پس براي چنين سعادتي بايد به وحي الاهي دست آويز شده و از وسوسه هاي شيطان گريخت . زيرا شيطان بر مومنان اهل توکل هيچ نفوذي ندارد.
    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    در برابر زندگي پاک الاهي، زندگي فرومايه اي زير نفوذ و سلطه ي شيطان براي کساني است که شرک ورزيده و فرمانبر شيطان هستند.
    يکي از محورهاي اساسي اين آيات « حيات طيبه » است که در باره آن نظريات مختلفي مطرح شده است. مرحوم طبرسي در تفسير بزرگ مجمع البيان برخي از آنها را بدين ترتيب بيان کرده اند:
    رزق و روزي حلال
    زندگي شرافتمندانه همراه با قناعت و خشنودي
    بهشت پر طراوت و زيبا و زندگي خوش در آن جا
    زندگي خوشبختانه در بهشت برزخي
    در تفاسير ديگر «عبادت توأم با روزي حلال » و « توفيق بر اطاعت فرمان خدا و مانند آن » را نيز افزوده اند .
    همه ي اين موارد ممکن است که صحيح باشد ، اما بخشي از واقعيت را بيان کرده اند و هيچ کدام با آيات قبل و بعد به تحليل و تبيين حيات طيبه نپرداخته است.
    در اين پژوهش مي کوشيم تا مفهوم حيات طيبه را در بستر آيات پيشين و پسين و نيز با تفسير قرآن به قرآن واکاويده و از چراغ فروزان کتاب الاهي بر زواياي تاريک معرفت مان در اين باره ي پرتو اندازيم.
    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307




    پیمان خداوند
    در آیات مورد بحث از سوره ی نحل پاسداری و پایبندی به عهد الاهی کلید ورود به عالم عندیت و برخورداری از بهره ی ماندگار و جاودان عندالله معرفی شده است . « وَلا تَشتَرَ وَ بِعَهدِ اللهِ ثَمَنَاَ قَلیلاً انَّما عندَاللهِ خَیرٌ لکُم إِن کُنتُم تَعلمَون» پیمان خدا را به بهای ناچیز و متاع کم ارزش نفروشید که تنها آنچه نزد خداست برای شما نیکو و پسندیده است، اگر بدانید.( نحل/ 95)
    این پیمان همان است که خدای تعالی پس از آفرینش حضرت آدم (ع) و ذریه ی او، از همه انسان ها گرفت و آنها را شاهد این عهد قرار داد. « و إِذ اَخَذَ رَبُّک مِن بَنی آدَمَ مِن ظهورِهِم ذرّیتَهم وَ أشهَدُ هُم عَلی اَنفُسهِم ألَستُ بِرَبَّکم قالوا بَلی شَهِدنا ...» به یاد آور زمانی را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ، ذریه آنها را برگرفت و آنها را گواه خویش قرار داده ، فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم ؟ گفتند: آری ، گواهی می دهیم . (اعراف/ 172)
    در این معاهده، میثاق گیرنده خداوند و میثاق دهنده انسان بوده و شاهد بر این میثاق نیز خود انسان است . « اشهد هم علی انفسهم » خدا انسان را شاهد بر خود وی قرار داد و به او گفت : ببین که بر ربوبیت خدا و به عبودیت خویش میثاق می بندی . شاهد بودن انسان ، یعنی مشاهده کردن حقیقت خود که همان ربط وجودی است و شهود ربط وجودی عین اطلاع از این است که تمام ذات و هستی او وابسته به وجود خداوند و برای خداست. به بیان دیگر وقتی در آن عالم که عندالله بود انسان خود را مشاهده کرد، همه ی هستی خود را از آن خدا دید و عبد بودن خود و ربوبیت خداوند را مشاهده کرد . در روایات نیز آمده است که همه انسان ها هنگام عهد سپردن خدا را دیده و شناخته بودند .
    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    حضرت آيت الله جوادي آملي اين عهد را عهد فطري انسان با خدا دانسته و خداگرايي فطري را ثمره ي اين شناخت و پيمان فطري بر شمرده اند .
    ولي علامه طباطبايي اين عهد و پيمان را بر جنبه ي ملکوتي انسان تطبيق کرده و فرموده اند « ملکوت همه چيز آن روي باطن اشياء است که به سوي پروردگار بوده و مشاهده ي آن ملازم با يقين است همانطور که از سخن خداوند فهميده مي شود « و کَذلِکَ نُري اِبراهيمَ مَلَکوتَ السَماواتِ وَ الارضِ وَ ليکونَ مِنَ الموقنينَ » اين چنين ملکوت آسمان ها و زمين را به ابراهيم نشان داديم تا از اهل يقين باشد ( انعام / 75) ... نه از جهت شيئيت مادي که شناخت خواص اشيا را نتيجه مي دهد ، بلکه از جهت وجودي آن ها که غير مستقل و مربوط و محتاج به پرودگاري است که او را و همه چيز را تدبير مي کند و او پروردگار جهانيان است . انسان ها پيش از حضور در اين عالم پست مادي در ملکوت به سر مي بردند و در حضور خداوند ، او را با همه ي عظمت و جلال و جمال مشاهده کرده و به ربوبيت اش شهادت دادند.
    اعتراف و شهادت به ربوبيت خداوند يکتا بعد ديگري دارد و آن پيمان و عهد بر بندگي نکردن غير خداست . اين حقيقت در قرآن کريم اين طور بيان شده « اَلَم اَعهَد اِلَيکُم يا بَني آدَمَ اَن لا تَعبدُ وَ الشَيطانَ إنَّه لَکُم عَدُوٌّ مُبين وَ اَنِ اَعبُدوني هذا صِراطٌ مستقيمٌ » اي فرزندان آدم آيا از شما پيمان نگرفتم که شيطان را اطاعت نکنيد ، او به يقين دشمن آشکار شماست و فقط مرا بپرستيد که اين راه راست و مستحکم است ( ياسين/ 60)
    روي ديگر سکه ي توحيد در ربوبيت حق تعالي ، توحيد در عبوديت انسان نسبت به مالک و مولاي خود است. قرآن کريم مردم را در نسبت با اين عهد در مرحله ي نخست دو دسته معرفي مي کند عده اي که آن عهد ديرين را يادآور شده و راه عبوديت و فرمانبري ربّ را پيش مي گيرند« ... إِنَّما يتَذکَّرُ اولوالاَلبابِ الذَّينَ يوفونَ بِعَهدِ الله وَ لا ينقضونَ الميثاقَ وَ الذّين َ يصِلونَ ما اَمَرَ الله بِه أَن يوصَل ... » فقط خردمندان يادآور مي شوند آنها که پيمان خدا را پاس داشته و ميثاق را نمي شکنند . کساني که آنچه را خداوند به پيوستنش فرمان داده ، مي پيوندند و عمل مي کنند ...( رعد/ 19 – 20)
    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    اما گروهي ديگر که پيمان الاهي را شکسته و خود را تباه کرده ؛ در زمين به فساد مي پردازند و بندگي شيطان را بر مي تابند « وَالذَّينَ ينقُضونَ عَهدَ الله مِن بَعدِ ميثاقِه وَ يقطَعونَ ما امر الله به أن يوصلَ و يفسِدونَ في الاَرضِ » کساني که عهد خدا را پس از پيوستن فروشکسته و آنچه را خداوند به پيوستنش فرمان داده ، مي گسلند و در زمين فساد مي گسترند. ( رعد/ 25 )
    گروه دوم نيز به نوبه ي خود به دو دسته تقسيم مي شوند : کساني که مجال و فرصتي براي اصلاحشان وجود دارد و دسته اي ديگر که چنين رخصتي براي خود باقي نگذاشته اند . د رنهايت مردم سه دسته اند صادقين که بر پيمان الاهي استوارند و راستي مي ورزند، منافقيني که پيمان شکسته ولي فرصت پيوستن به صادقين را دارند و خداوند به سوي آنها توبه کرده و رحمت مي آورد و دسته آخر منافقين تيره دل، که راهي براي بازگشت و روزنه اي براي جذب نور رحمت و هدايت ندارند . خداي تعالي اين سه گروه را چنين معرفي مي فرمايد: « مِن المومِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا اللهُ عَلَيهِ فَمِنهُم مِن قَضي نَحبَه وَ مِنهُم مِن ينتَظرُ وَ ما بَدّلوا تَبديلاً ليجزي اللهُ الصادقينَ بِصدقِهم وَ ُيعَذِّب المُنافقين إِن شاءَ أو يتوبَ عَلَيهِم إِن اللهَ کانَ غفوراً رَحيماً » از ميان مومنان مردماني هستند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند. برخي از آنان به شهادت رسيدند و برخي ازآنها در انتظاربوده و دگرگون نمي شوند تا خداوند راستگويان را به پاداش راستي شان رسانده و دورويان پيمان شکن را اگر بخواهد مجازات کند يا با رحمت به سوي شان باز آيد . براستي که خدا آمرزنده و مهربان است . (احزاب / 23 و 24)
    راستي در بندگي و پاسداري از پيمان الاهي و نباختن آن در برابر بهاي اندک شرط اول ورود به عالم عنديت و رسيدن به حيات طيبه است .
    *☼* تحليل حيات طيبه از ديدگاه قرآن كريم *☼*



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    بهره و بهای اندک دنیا
    خداوند تعالی در قرآن مجید پیش از آن که حیات طیبه را به عنوان جزای نیکوی پاکان و پارسایان معرفی کند فرمود: « وَ لا تَشتَروا بِعَهدِ اللهِ ثَمناً قَلیلاً انَّما عِندَاللهِ هوَ خَیرٌ لَکُم إِن کُنتُم تَعلَمون» پیمان الاهی را به بهای ناچیز نفروشید فقط آن چه نزد خداست برای شماا نیکو و پسندیده است اگر بدانید(نحل / 95)
    در این آیه شریفه دو چیز در برابر هم قرار گرفته یکی « ثمن قلیل» بهای ناچیز و دیگری « عندالله » که باید این هر دو کاویده و شناسایی شود.
    با مروری بر آیات قرآن به روشنی معلوم می گردد که « ثمن قلیل» وصف دنیاست . که به عنوان متاع و با تاکید بیشتر به عبارت « متاع قلیل» معرفی شده است . زیرا لغت شناسان متاع را بهره و فایده ی محدود و فناپذیر دانسته اند . دنیا که همواره در دگرگونی و در نهایت فانی شونده است متاع و بهره ای اندک بوده و هم از این رو خدای تعالی به رسول خود می فرماید: « قُل مَتاع ُالدُّنیا قَلیل» بگو بهره ی دنیا ناچیز است . (نساء/ 77) و گاهی ان را با پایداری و ابدیت آخرت مقایسه کرده و می فرماید « فَما مَتاع الحیاةُ الدُّنیا فی الاخِرَةِ الاّ قَلیل» پس بهره ی دنیا در برابر آخرت هیچ نیست مگر اندکی ( توبه / 38) و هشدار می دهد که زیان رسانی شما به خودتان سرگرمی به همین بهره ی اندک دنیاست، اما مشکل اصلی ما این نیست که دگرگون پذیری و فنای دنیا را نمی بینیم و از دست رفتنی بودن و سرآمدن مهلت آن را نمی دانیم بلکه با این همه، پیمان ملکوتی و فطرت الاهی خود را به بها و بهره ی اندک دنیا می فروشیم . پس باید پرسید که چرا فریفته ی این متاع ناچیز شده و بهره های پایدار و برازنده و ارزنده ی عند الاهی را فراموش می کنیم؟
    قرآن کریم در پاسخ به این سوال، زندگی دنیا را که در برابر حیات طیبه قرار دارد ، بازی و لعب معرفی کرده است . « وَ ما هذِهِ الحَیاةِ الدُّنیا الاِ لَهو وَ لَعِب ...» این زندگی دنیا چیزی نیست مگر سرگرمی و بازی (عنکبوت / 64) « بازی عمل یا مجموعه ی اعمالی است که برای هدفی خیالی نظمی خیالی پیدا کرده است ، مثل بازی کردن کودکان» و لهو کاری بی هدف و بی فایده است.



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    مردم در اوهام و خیالات خود زخارف و لذت های فانی دنیوی را بزرگ و پایدار تصویر کرده و در نتیجه از خدا و قیامت غافل می شوند . و شیطان با راهکارهای متعددی به این فریب کاری نفس دامن زده و آن را در نفس اولیاء و دوستانش تقویت و تثبیت می کند. چند نمونه از راهکارهای شیطان عبارت است از
    تسویل : چیزی را از جایگاه راستین بیرون بردن و نیکو جلوه دادن
    « الَّشیطانُ سَوَُّل لَهُم » شیطان برای آنها تسویل می کند( محمد/ 25)
    تزیین : آراستن و زیبا جلوه دادن چیزی که ناقص و معیوب است . « زُینَ لَهُم الشَیطان» شیطان بریا آنها تزیین می کند ( انعام / 43 و انفال / 48 و نحل / 63 و نمل /24 و عنکبوت / 38)
    تمنیه : برانگیختن میل برای رسیدن به خواسته ای در آینده و به بیان دیگر برانگیختن آرزو « ... وَ یمَنّیهم وَ ما یعِدُهُم الشَیطان الاِ غروراً» ... و آرزوهای آنها را بر می انگیزد و وعده شیطان غیر فریبکاری نیست ( نساء / 119)



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    غرور: غفلت از چیزی در اثر چیز دیگر .
    « وَ ما یعِدُهُم الشَیطان الاِ غرورا » و شیطان وعده نمی دهد مگر فریبکارانه ( اسراء / 64 و نساء / 119)
    با این اسباب انسان نواقص دنیا را با این که می بینید ، گویا ندیده و در اثر تسویل و تزیین و تمنیه و غرور شیطان و هوس های نفسانی خود به دنیا روی آورده و به حیات دنیا سرگرم می شود و دنیا در حقیقت همین سرای سست موهوم و خانه ی تار عنکبوتی که برای منافقان و کافران شکل می گیرد. پس دنیا مذموم که جولانگاه شیطان است ، این عالم طبیعت نیست بلکه عالم موهوم و پندارینی است که وسوسه های شیطانی به کمک هواهای نفسانی برای هر کس می سازد. اما حیات طیبه در عالم عندالله برای صادقین تحقق پیدا می کند.



    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود