صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت جهنم اخلاق چگونه است ؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کیفیت جهنم اخلاق چگونه است ؟؟؟





    آیا جهنم اخلاق وجود دارد ؟ کیفیت آن چگونه است ؟آیا انسان بواسطه برخی از خصوصیات اخلاقی اش شبیه حیوانات و بهایم می شود و وقتی شبیه آنان می شود حتمأ باید در آتش عذاب الهی بسوزد تا پاک شده و شکل انسان به خود بگیرد؟ آیا واقعأ انسان بابت اخلاقش هم مجازات می شود، حتی اگر با آن خلق گناهی مرتکب نشده باشد مثلأ کسی شهوت زیاد به خوردن غذا دارد آیا این پرخوری آنطور که در روایات آمده آن را شبیه گاو می کند و از دایره انسانیت خارج می سازد ؟

    در روایات و اخبار بسیاری که از اهل بیت (ع) و اولیاء الهی به دست ما رسیده در گردنه هاو منازل برزخ و قیامت علاوه بر تجلی اعمال خصوصیات و خلق های ما نیز تجسم می یابد و ما بابت خصوصیات بدمان که گاهی در این دنیا متوجه آن نمی شویم نیز مجازات شده و به اندازه زشتی و ظلمت آن خصوصیت اخلاقی باید در آتش بمانیم حال آنکه آنچه در مورد کرامت و فضل خداوند نقل شده این بوده که خداوند حتی نیت کار نیک را مانند عمل نیک محاسبه کرده و ده برابر پاداش می دهد و در مورد کار بد نیت آن تا نرسیدن به مرحله عمل ثبت نمی شود با این تفاسیر اگر خصوصیات اخلاقی ما چون ،غضب ،شهوت ،حسد ،کبر ،بخل ،عجب ، ریا و... به مرحله عمل نرسد نباید بر آن مجازاتی ثبت شود و انسان فقط برای کارهای بدی که کرده باید جوابگو باشد اگر جهنم اخلاق وجود داشته باشد چگونه این جهنم با این مطلب که نیت بد تازمانی که به مرحله عمل نرسیده محاسبه نمی شود قابل جمع خواهد بود؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۱ در ساعت ۲۰:۱۶
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    مسأله تجسّم عمل و تمثّل اعمال، افكار، اوصاف و اخلاق، يكى از موضوعات مهم و تأمّل برانگيز «معاد» است. براى تبيين بهتر و تحليل روشن‏تر اين مطلب، طرح مقدمه‏اى لازم و ضرورى است و آن مسأله «تطابق عوالم وجود» است. عوالم هستى، با نظام و ترتيب خاصى از ذات حق- كه در مظاهر اسما متجلى است- سرچشمه گرفته و عوالم وجود از آثار و جلوه‏هاى اسماى الهى است.

    اولين عالم، «عالم تجرّد و جبروت» است كه عالم بالاتر و نزديك‏تر به مبدأ متعال است و از عدم‏ها و نيستى‏ها و آنچه از آثار و تبعات ضعف وجود مى‏باشد، پاك‏تر است. به همين جهت، «عالم جبروت» ناميده مى‏شود يعنى، عالمى كه خود آن و موجودات آن، همه از فقدان‏ها و كمبودها- كه در عوالم پايين‏تر وجود دارد- پاك بوده و اين نقيصه‏ها با قرب به مبدأ متعال و تابش شديد و كامل نور وجود و برخوردارى از اشراقات ربانى، جبران گشته و جاى آنها را كمالات گرفته است.

    عالم بعدى، «عالم مثال، برزخ يا ملكوت» است كه مترتّب بر عالم تجرّد و متأخر و نشأت گرفته از آن است. اين عالم، جلوه‏هاى آخرين عالم از عوالم تجرد بوده كه در آن، حقايق مجرد اين عالم در مرتبه نازله‏اى و در حدود، اندازه‏ها و قالب‏ها متجلّى است. «عالم برزخ» هم به جاى خود، داراى عوالم بوده و برخى برتر از بعضى و بعضى مترتب بر برخى ديگر و نشأت گرفته از آن است.

    عالم آخر، «عالم جسم و يا نظام مادى» است كه «عالم ناسوت» و در اصطلاح قرآن «شهادت» نيز ناميده مى‏شود. اين عالم، متأخر از عالم برزخ و نشأت گرفته و مترتب بر آن است. عالم مادى، دورترين عالم از مبدأ متعال بوده و وجود ضعيف‏ترى دارد. در واقع، حقايق عالم ماده، ظهورات و تابش‏هاى نازله و محدود حقايق مثالى است كه در ماده جلوه مى‏كند.

    بر اساس اين نوع ترتيب، صورت‏هاى بالاتر و كامل‏تر آنچه در عالم ماده وجود دارد، در عالم مثال نيز وجود دارد اما به صورت مثالى كه با عالم مثال ساخته و متناسب با احكام، قوانين و آثار آن عالم باشد.

    همين طور آنچه در عالم مثال موجود است، صورت بالاتر و كامل‏تر آن در عالم تجرّد وجود دارد ولى به صورت تجرّدى كه با عالم تجرّد و معيارهاى آن متناسب باشد همچنين آنچه در عالم تجرد موجود است، صورت بالاتر و كامل‏تر آن در «عالم اسماى حسناى الهى» وجود دارد اما به صورت اسمى كه با عالم اسما و احكام و سنن مختص به آن عالم متناسب باشد.

    هر حقيقتى كه در عالم ماده وجود دارد، در عالم مثال، عالم تجرّد و عالم اسما به نحو كامل‏تر و متناسب با آن نظام‏ها نيز وجود دارد. پس موجود مادى با همان خصوصيات مادى كه در اينجا موجود است، در عالم مثال با تمام كم و كيف و مادى نيست و موجود برزخى با همان خصوصيات برزخى كه در عالم برزخ موجود است، در عالم تجرد با همان خصوصيت نمى‏باشد و موجود مجرد با همان خصوصيات تجردى كه در عالم تجرد موجود است، در عالم اسما با همان آثار و قوانين نيست به عنوان مثال آب به عنوان يك حقيقت در عالم مثال موجود است ولى نه با همان كم و كيفيت عالم مادى بلكه آب مثالى با خصوصيات متناسب با آن عالم. همچنين آب در عالم تجرّد موجود است ولى نه آب برزخى با آثار و احكام برزخى بلكه آبى متناسب با قوانين و سنن عالم تجرد. حتى روابط و سنتى هم كه ميان آب و موجودات ديگر برقرار است در عوالم ديگر هم هست اما روابطى متناسب با آن عوالم. رابطه آب و آتش يا آب و خاك، در عالم «مثال»، «تجرد» و «اسما» وجود دارد ولى نوع آن، متناسب با احكام آن نظام‏ها است.

    بر اساس تطابق عوالم هستى در بازگشت انسان به سوى خداوند، اوصاف، اعمال و عقايد او در عوالم بعدى متمثّل بوده و تجسّم دارد، حال چه اين صفت، عمل يا عقيده خوب باشد، چه بد.

    با توجه به حقيقت تطابق عوالم وجود، هر چه انسان دارد از عالم و عوالم بالا است يعنى، آدمى هر چه از اصل وجود و خصوصيات وجودى، آثار اخلاقى و روش‏ها دارد، صورت نازله‏اى است از عوالم بالاتر.


    ادامه دارد ...
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۹:۳۵

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر صفت خوبى در ما محقق باشد و ما به آن متصل و متصف باشيم، اين صفت به عنوان يك خصوصيت از خصوصيات وجودى ما و به عنوان يك واقعيت در روح و براى روح ما- بر اساس قاعده كلى تطابق عوالم هستى- داراى صورتى در بالا است يعنى، در برزخ، در عالم تجرد و در عالم اسما.

    البته صفت ما در اينجا، صفتى ايجايى است و در عوالم ديگر صورتى بالاتر كه متناسب با قوانين، احكام، آثار و معيار آنها است. پس صورت بالاتر هم عين صفت اينجا است، چون باطن آن است و هم عين اينجا نيست، چون با صورتى بالاتر و متناسب با قوانين آن عوالم مى‏باشد. به عنوان مثال اگر كسى صفت سخاوت دارد، اين صفت صورت بالاترى در «برزخ»، صورت برترى در «عالم تجرد» و صورت والاتر و والاترى در «عالم اسما» دارد.

    همه صورت‏ها در هر عالمى «سخاوت» است ولى سخاوتى كه متناسب با هر نظام است. يا اگر صفت زشت و بدى در كسى باشد، اين صفت در برزخ و عوالم پس از آن نيز وجود دارد ولى با صورت هايى كه متناسب با احكام، آثار و معيارهاى آن نظام‏ها است.

    بايد توجّه كرد كه صورت‏هاى اين صفت، عمل، اخلاق و عقيده خوب يا بد، با ما هست و ما از آنها جدا نيستيم يعنى، صورت‏هاى برزخى، تجردى و اسمايى اوصاف، اعمال، اخلاق و عقايد در اينجا نيز با ما هست ولى از ما محجوب بوده و در پشت پرده است.

    به عبارتى، در اين دنيا، صورت دنيوى آنها براى ما مكشوف است و پس از كنار رفتن پرده‏ها و حجاب‏ها، من خود را به صورت‏هاى برزخى آنها ديده و خواهم يافت. هنگامى كه روح به برزخ مى‏رود، يك پرده كنار رفته و من در باطن اول اعمال، اوصاف، عقايد و اخلاق خود قرار مى‏گيرم و در واقع تازه در عالم باطنى كه داشتم، واقع مى‏شوم.

    به عنوان مثال من سخاوت را در اينجا از پشت حجاب مى‏يابم. ولى وقتى از دنيا رفته و از خواب غفلت بيدار گشتم و يك پرده و حجاب كنار زده شد، آن صفت را بى‏حجاب مى‏بينم. يا فردى كه صفت بد خلقى دارد، اين صفت را در اينجا از پشت پرده مى‏بيند. در اين دنيا بدخلقى بر او مسلّط است و هر چه مى‏خواهد بد خلق نباشد، نمى‏شود. همه وجود او تحت‏الشعاع اين صفت زشت قرار مى‏گيرد طورى كه تمام وجودش تحت سيطره بد خلقى و عصبيّت واقع مى‏شود و گويا او هيچ اختيارى از خود ندارد. اين نگاه دورى به واقعيت اين صفت است ولى صورت‏هاى بالاترى در عوالم ديگر دارد كه هم‏اكنون با ما هست، ولى در پشت حجاب و پرده است. وقتى پرده كنار رفت، صورت بد خلقى به صورت انواع درنده‏ها بر ما عيان مى‏شود مثلا مشاهده مى‏كند سگ يا مار و يا عقربى مسلّطاست.

    هر چه انسان به عالم بالاتر منتقل مى‏شود و پرده‏ها كنار مى‏رود، صورت‏هاى بالاتر و كامل‏تر اين اعمال، عقايد، اوصاف و اخلاق براى او متمثّل و ظاهر مى‏شود و آنها را مشاهده كرده، خود را با آنها مى‏يابد.

    با بيانى كه گذشت، دو حقيقت روشن مى‏شود:

    يكم. اعمال ما با صورت‏هاى اصلى و درونى خود، در باطن ما موجوداند و همين كه روح ما- كه باطن ما است- از بدن مادى قطع علاقه كرد و به عالم برزخ وارد شد و با همه آنچه دارد، در برابر نظام جديد و احكام و قوانين نو قرار گرفت هر يك از اعمال ما به مقتضاى آن نظام و احكام و قوانين آن، به صورت خاصى در آمده و به شكل مخصوصى با روابطى كه دارد، متمثّل مى‏گردد و تجسّم پيدا مى‏كند يعنى، صورت برزخى هر عملى، به تناسب آن است و رابطه آن با روح انسان و با خصوصيات ديگر روح نيز به تناسب همان عمل مى‏باشد.

    صورت برزخى هر عمل خوب، صورت متناسب با آن و طبعاً يك صورت خوب است و صورت برزخى رابطه آن با انسان و با خصوصيات ديگر نيز صورت مناسبى است.

    بر عكس، صورت برزخى در عمل بد، صورت مناسب با آن و طبعاً صورت بدى است و صورت برزخى رابطه آن با انسان و خصوصيات ديگر او نيز صورت نامناسبى است. به عنوان مثال كسى كه علاوه بر بد خلقى، پستى هم دارد صورت برزخى‏اش سگ خواهد بود و كسى كه بد خلقى‏اش توأم با نوعى زرنگى باشد، به صورت مار متمثّل خواهد شد و يا كسى كه بد خلقى‏اش با شرافت همراه است، اين عمل زشت به صورت شير مجسّم خواهد گشت.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شهوات نفسانى هم شاخه‏ها و ابعاد متفاوتى دارد. عادت‏ها نيز داراى شعبات مختلفى است. هر يك از اين اعمال، اوصاف، اخلاق و عقايد- چه خوب و چه بد- با شكل و صورت متناسب خود در عالم برزخ تجسّم خواهد يافت. اين مسأله در عوالم بالاتر از برزخ نيز وجود دارد يعنى، در عالم تجرد و عالم اسما، هر عملى، صفتى، خلقى و عقيده‏اى متناسب با خود و متناسب با احكام و قوانين آن نظام‏ها تجسّم خواهد يافت و به تعدّد عمل‏ها، عقيده‏ها، صفت‏ها و خلق‏ها، صورت‏هاى گوناگونى با كنار رفتن حجاب‏ها و پرده‏ها براى ما عيان خواهد شد.

    دوم. آنجا كه من و شما با يك صفت، خلق، عمل و عادت خوب روبه‏رو مى‏شويم، در حقيقت به سوى يك واقعيت- كه در باطن وجود دارد- دست مى‏زنيم يعنى، آنجا كه من شروع كردم كه سخاوتمند باشم و اين خصيصه را پيشه سازم، از همان لحظه آغازين به واقعيتى دست زده‏ام كه صورت‏هاى بالاتر و والاترى تا بهشت دارد.

    در مقابل، از همان جا كه به صفت بدى روى آوردم، به ريسمانى دست زدم كه در عالم باطن صورت و چهره بدى دارد و اين صفت مرا تا آنجا مى‏كشاند كه ريشه اين ريسمان در آنجا قرار دارد، (جهنم). به بيان ديگر، انسان به هر عملى، خلقى، عادتى و صفتى كه رو مى‏آورد، به ريسمانى چنگ مى‏زند كه در نهايت، او را به سوى بهشت مى‏كشد و يا به سوى جهنم مى‏برد چرا كه هر چه بد است، ريشه‏اش در جهنم قرار دارد و هر چه خوب است، ريشه‏اش در بهشت است.

    حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: «هنگامى كه اول روز ماه شعبان شد، خداوند عز وجل دستور مى‏دهد [و اراده مى‏كند كه‏] درهاى بهشت باز شود و امر مى‏كند [و فرمان مى‏دهد] شجره طوبى را، پس طلوع مى‏كند شاخه هايش بر اين دنيا سپس ندا مى‏كند منادى پروردگار ما عزوجل [كه‏]: اى بندگان خدا اينها شاخه‏هاى درخت طوبى است، دست به اينها زنيد [و به يكى از آنها چنگ زده و خود را بسپاريد] تا شما را به بهشت ببرند.

    [همچنين منادى ندا مى‏كند كه‏]: و اين است شاخه‏هاى درخت زقوم، بترسيد از آنها [و بر حذر باشيد كه به يكى از آنها چنگ زنيد] تا شما را به جهنم نبرند». سپس رسول خدا (ص) فرمود: «هر كس نماز مستحبى براى خدا در اين روز بخواند، به شاخه‏اى [از شاخه‏هاى درخت طوبى‏] دست زده است. هر كه در اين روز صدقه دهد، به شاخه [ديگرى‏] دست زده است. هر كه از ظلمى كه به او رفته در گذرد، به شاخه [ديگرى‏] دست زده است.

    هر كه ميان زن و شوهر، پدر و فرزند، دوست و دوست، همسايه و همسايه، اجنبى و اجنبى را اصلاح دهد [و اختلاف و منازعه را برطرف كند] به شاخه [ديگرى‏] دست زده است. و [در مجموع‏] هر كه در اين روز بابى از ابواب [عمل‏] خير را انجام دهد، [به‏] شاخه‏اى [از شاخه‏هاى طوبى‏] دست زده است». سپس رسول خدا (ص) فرمود: «قسم به كسى كه مرا به حق به نبوّت مبعوث كرده است حقيقت آن است كه هر كه در اين روز به درى از [درهاى‏] شر و سركشى روى آورد، پس به شاخه‏اى از شاخه‏هاى زقوم دست زده است، پس مؤدى [و سرانجام‏] او رو به آتش خواهد بود». سپس فرمود:

    «قسم به خدايى كه مرا به حق به پيامبرى مبعوث كرده است: كسى كه در نماز واجب خود كوتاهى كند و آن را ضايع سازد، به شاخه‏اى [از شاخه‏هاى درخت زقوم‏] دست زده است. هر كه در اين روز فقيرى ضعيف به او مراجعه كند و از بدى حال و وضعش به او گله [و شكوه كند] و او توانايى داشته باشد كه بدون تحّمل ضرر، حال و وضع او را تغيير دهد و كسى هم نيست كه به نيابت از او و به جاى او اين كار را انجام دهد [و وضعيت فقير را تغيير دهد] پس اين شخص اين كار را ترك كند [و بر اثر اين ترك، آن فقير] ضايع گردد و به هلاكت افتد و او دست [فقير] را نگيرد و [به كمكش اقدام نكند] به شاخه [ديگرى‏] از درخت زقوم دست زده است و [پس از شمارش تعدادى از اعمال بد كه انجام هر يك از آنها دست زدن به شاخه‏اى از شاخه‏هاى درخت زقوم است‏] رسول اكرم (ص) نگاهى پر و [عميق‏] به افق آسمان كرد و خنديد و مسرور شد.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سپس نگاهى به سوى زمين كرد و قيافه‏اش ترش و ناراحت شد. بعد از آن، رو به اصحاب كرد و فرمود: «قسم به كسى كه محمد را به حق به نبوت مبعوث كرد هر آينه، درخت طوبى را در [باطن‏] ديدم كه شاخه هايش رفيع بود و [ديدم كه اين درخت‏] كسانى را كه به آن دست زده‏اند [چگونه‏] به سوى بهشت [مى‏كشاند] و مى‏برد و [در باطن‏] ديدم در ميان آنها كسى به شاخه‏اى و كسى به دو شاخه يا شاخه هايى بر حسب طاعت‏شان دست زده‏اند و حقيقت آن است كه زيد بن حارثه را ديدم كه به همه شاخه‏هاى درخت طوبى دست زده و آن درخت [با تمام شاخه‏هايش‏] او را به سوى بالاترين بالا مى‏كشاند و به اين جهت خنديدم و خوشحال شدم.

    سپس نگاهى به زمين كردم پس قسم به خدايى كه مرا به نبوت مبعوث كرد [در باطن‏] ديدم درخت زقوم را كه شاخه هايش را فرو انداخته است كسانى را كه با شاخه‏هايش دست زده‏اند به سوى جهنم فرو مى‏برد و در باطن ديدم از آنها كسى به شاخه‏اى دست زده و از ايشان كسى به دو شاخه يا شاخه هايى بر حسب [اعمال، افكار، افعال، اوصاف و عقايد] زشت‏شان دست زده است و حقيقت آن است كه برخى از منافقان را ديدم كه به همه شاخه‏هاى درخت زقوم دست زده‏اند و درخت زقوم آنها را به پايين‏ترين مدارج پايين خود فرو مى‏برد (جهنم) و به اين جهت ترش رو و ناراحت گشتم

    «الى ان قال: و ان اللَّه عزوجل اذا كان اوّل يوم من شعبان امر بابواب الجنّة فتفتح، و يامر شجرة طوبى فتطّلع اغصانها على هذه الدنيا، ثم ينادى منادى ربنا عزوجلّ، يا عباداللَّه هذه اغصان شجرة طوبى فتعلّقوا بها تؤديكم الى الجنان و هذه اغصان شجرة الزّقّوم فايّاكم و ايّاها لا تؤدّيكم الى الجحيم، ثم قال: فوالّذى بعثنى بالحقّ نبيّا انّ من تعامل بابا من الخير فى هذا اليوم فقد تعلّق بغصن من اغصان شجرة طوبى فهو مؤيد الى الجنان، ثمّ قال رسول اللَّه (ص): فمن تطوّع لله بصلاة فى هذا اليوم فقد تعلّق منه بغصن و من تصدّق فى هذا اليوم فقد تعلّق منه بغصن. و من عفا عن مظلمة فقد تعلّق منه بغصن و من يصلح بين المرء و زوجه و الوالد و ولده و القريب و قريبه و الجار و جاره و الاجنبى و اجنبيه فقد تعلّق منه بغضن و كذلك من فعل شيئا من سائر ابواب الخير فى هذا اليوم فقد تعلق منه بغصن. ثم قال رسول اللَّه (ص): و الذى بعثنى بالحق نبيا و انّ من تغاطى بابا من الشّر و العصيان فى هذا اليوم فقد تعلّق من اغصان الزّقّوم فهو مؤدّيه الى النار ثمّ قال رسول اللَّه (ص): و الّذى بعثنى بالحقّ نبيا فمن قصر فى صلاته المفروضة و ضيعها فقد تعلّق بغصن منه، و من جائه فى هذا اليوم فقير ضعيف يشكوا اليه سوء حاله و هو يقدر على تغيير حاله من غير ضرر يلحقه و ليس هناك من ينوب عنه و يقوم مقامه فتركه بضيع و يعطب و لم يأخذ بيده فقد تعلق بغصن منه، ثمّ رفع رسول اللَّه (ص) طرفه الى السّماء مليا و جعل يضحك و يستبشر ثم خفض طرفه الى الارض فجعل».


    منبع :
    تجسم عمل و شفاعت، صص 58- 41 و معاد يا بازگشت به سوى خدا، ج 2، صص 30- 82.

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از پاسخ خوبی که فرمودید اما جسارتأ بخش اعظمی از سؤالاتی که پرسیده بودم بی جواب مانده و هدف من پاسخگویی به این سؤالات بوده است اینکه هر آنچه در این جهان می کنیم یا به عنوان عادت کسب کرده ایم در آخرت تجسم می یابد درست اما دوباره سؤالاتم را تکرار می کنم
    آیا انسان به خاطر نقص اخلاقی ای که دارد آن هم در صورتی که این نقص منجر به انجام گناهانی نشده یا حلالی را حرام نکرده باشد هم محاکمه می شود ؟
    آیا صورت حیوانی که انسان در اثر برخی از نواقص اخلاقی اش در آن عالم کسب میکند باعث عذاب او می شود ؟در صورتیکه گفته اند نیت یا فکر بد یا اخلاق نا پسند در صورتیکه منجر به عمل حرامی نگردد ،محاکمه یا ثبتی بر ان مترتب نیست اگر تمامی این نواقص باعث عذاب و محاکمه شود چنین جهنم چگونه با جهنم اعمال که انسان درآن تنها به خاطر ارتکاب گناهانش عذاب می شود ،قابل جمع است ؟؟/
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    آیا انسان به خاطر نقص اخلاقی ای که دارد آن هم در صورتی که این نقص منجر به انجام گناهانی نشده یا حلالی را حرام نکرده باشد هم محاکمه می شود ؟
    همیشه نقایص اخلاقی و افکار منجر به گناه انسان رو به چالش میکشونه
    خیلی سخته با این افکار و نقایص انسان خودش رو به گناه آلوده نکنه و حلالی رو حرام نکنه
    ولی به نظر من اگر انسان مرتکب گناه نشه و حلالی رو حرام نکنه هیچ محاکمه ای رو در پیش نخواهد داشت
    ولی مگه میشه افکار و اخلاقیات منفی انسان روی روح و قلب اثر نذاره و دامن پاک انسان رو از ارتکاب گناه دور نگه داره ؟
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    داد درویشی از سر تمهید ، سر قلیان خویش را به مرید ، گفت که از دوزخ ، ای نکو کردار، قدری آتش به روی آن بگذار ، بگرفت و ببرد وباز آورد ، عقد گوهر ز درج رازآورد ، گفت در دوزخ هرچه گردیدم ، درکات جحیم را دیدم ،آتش و هیزم و ذغال نبود، اخگری بهر اشتعال نبود،هیچ کس آتشی نمی افروخت ، زآتش خویش هرکس میسوخت
    ویرایش توسط belher2 : ۱۳۹۰/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۸:۰۳
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست

    آیا جهنم اخلاق وجود دارد ؟ کیفیت آن چگونه است ؟آیا انسان بواسطه برخی از خصوصیات اخلاقی اش شبیه حیوانات و بهایم می شود و وقتی شبیه آنان می شود حتمأ باید در آتش عذاب الهی بسوزد تا پاک شده و شکل انسان به خود بگیرد؟ آیا واقعأ انسان بابت اخلاقش هم مجازات می شود، حتی اگر با آن خلق گناهی مرتکب نشده باشد مثلأ کسی شهوت زیاد به خوردن غذا دارد آیا این پرخوری آنطور که در روایات آمده آن را شبیه گاو می کند و از دایره انسانیت خارج می سازد ؟

    در روایات و اخبار بسیاری که از اهل بیت (ع) و اولیاء الهی به دست ما رسیده در گردنه هاو منازل برزخ و قیامت علاوه بر تجلی اعمال خصوصیات و خلق های ما نیز تجسم می یابد و ما بابت خصوصیات بدمان که گاهی در این دنیا متوجه آن نمی شویم نیز مجازات شده و به اندازه زشتی و ظلمت آن خصوصیت اخلاقی باید در آتش بمانیم حال آنکه آنچه در مورد کرامت و فضل خداوند نقل شده این بوده که خداوند حتی نیت کار نیک را مانند عمل نیک محاسبه کرده و ده برابر پاداش می دهد و در مورد کار بد نیت آن تا نرسیدن به مرحله عمل ثبت نمی شود با این تفاسیر اگر خصوصیات اخلاقی ما چون ،غضب ،شهوت ،حسد ،کبر ،بخل ،عجب ، ریا و... به مرحله عمل نرسد نباید بر آن مجازاتی ثبت شود و انسان فقط برای کارهای بدی که کرده باید جوابگو باشد اگر جهنم اخلاق وجود داشته باشد چگونه این جهنم با این مطلب که نیت بد تازمانی که به مرحله عمل نرسیده محاسبه نمی شود قابل جمع خواهد بود؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    با عرض سلام
    برای رسیدن به این موضوع اول باید ببینم تکامل انسان از چه طریقی حاصل میشود تکامل انسان به واسطه کسب صفات کریمه است که از بدو خلقت ان در فطرت او موجود است که همان صفات خداوندی است و انسان برای شناخت ان صفات از خلع و انجام ندادن ان صفات رزیله را خلق میکند
    پس صفات کریمه صفات خداوندی است که دین برای نمودار کردن ان برای نوع بشر امده و صفات رزیله خلق انسان است که برای شناخت صفات کریمه خود انسان خلق میکند که بهترین وسیله برای استفاده شیطان است
    خوب حالا باید ببینیم اخلاق چیست اخلاق مجوعه بروز صفات هر کس است پس اگز صفات کریمه را بروز دادیم یعنی تکامل پیدا کردیم و نشانه ان اخلاق انسانی و کریمه است و اکر صفات رزیله را بروز دادیم یعنی ضد تکامل انسان عمل نمودیم و به عقب باز گشت داشتیم نشانه ان بد اخلاقی است اگر کسی بد اخلاق باشد یعنی صفات کریمه را با اینکه میشناسد عمل نمیکند و به این معنا است که تکامل انسانی که مد نظر دین و خدا است نداشته و بر عکس پس در واقع اخلاق معرف نوع کسب صفات است و در معاد انچه ما از صفات کریمه کسب کرده ایم توشه راه ما است و بهشت ما و هرچه از صفات رزیله کسب کردیم جهنم ما و عذاب ما است هرکس با همان نفسی که میمیرد محشور میشود و نماد و میزان ان اخلاق او است که معرف نوع نفسی است که او دارد


    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۹:۲۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من هنوز جوابم را نگرفتم . مگر نه اینکه گفته اند نیت یا فکر بد یا اخلاق نا پسند در صورتیکه منجر به عمل حرامی نگردد ،محاکمه یا ثبتی بر ان مترتب نیست پس چرا انسان باز بابت نیات و افکار و خلقیاتی که از خلق پنهان است موستوجب کیفر یا صورت حیوانی می شود؟
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
    توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵
  2. تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟
    توسط ذاکره2 در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۰, ۱۸:۰۱
  3. آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
    توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷
  4. بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
    توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود