جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟




    با سلام

    چند سوال در مورد سعادت دنیوی انسان با با آموزه های دینی داشتم

    حدود زندگی تجملاتی در ارتباط با رضای خدا ؟
    دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟
    آیا امروزه با آموزه های زندگی امامان معصوم می توان در آسایش زندگی کرد؟
    آیا با الگو برداری از زندگی ساده گذشتگانه مان می توان در خوشبختی زندگی کرد ؟

    وقتی حدود برای شخص مشخص نباشد انسان دوست دارد با توجه به غریزه دنیا طلبیش تا آنجای که ایمان اجازه می دهد پیش برود
    ولی باگذشت زمان و افزایش امکانات مادی ایمان انسان رو به افول و ضعف خواهد کشید و دنیا دوستی و مال اندوزی بیشتر خواهد شد. همانگونه که به چشم هم دیده می شود.


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۱ در ساعت ۲۰:۲۲

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    با سلام
    چند سوال در مورد سعادت دنیوی انسان با با آموزه های دینی داشتم
    حدود زندگی تجملاتی در ارتباط با رضای خدا ؟
    دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟
    با سلام و عرض ادب
    درمورد سوال شما باید عرض کنم که که اگر زندگی تجملی را در مال و ثروت بخواهیم بیان کینم باید اینگونه گفت که از نظر اسلام مال وثروت به خودی خود نه خوب است و نه بد.بلکه اگر نردبان صعود انسان به کمال گردد خوب و اگرموجب دل بستگی آدمی گردد وسد راه شود ناپسند خواهد بود .پس به نوع برخورد انسان به ثروت و هدف از ثروت اندوزی دارد.
    نمى توان گفت اسلام در برابر مال و ثروت موضع منفى دارد و با آن صد در صد مخالف است.قرآن مجید در آیة 180سورة بقره از »مال» به » خیر» تعبیرکرده است.

    در حدیثى از امام باقر(ع) می خوانیم: » نعم العون الدنیا على طلب الآخرهْْ؛( وسائل الشیعه، ج 12، ص 17) دنیا (مال) کمک خوبى براى رسیدن به آخرت است».
    اسلام ثروتى را مى پسندد که در آن نیکى به همگان باشد (احسن کما احسن الله إلیک).(قصص (28) آیة 77)
    اسلام ثروتى را مدح مى کند که در آن »لا تنس نصیبک من الدنیا؛(همان.) فراموش نکردن بهره دنیوی» تحقق یابد. بالاخره اسلام ثروتی را مى پسندد که مایة فساد در زمین و فراموش کردن ارزش هاى انسانى و گرفتار شدن در سابقة جنون آمیز »تکاثر» (زیاده خواهی) نگردد و انسان را به »خود برتربینی» و »تحقیر دیگران» و حتى رویارویى با پیامبر و بزرگان دین نکشاند.

    ثروت باید وسیله اى باشد برای استفادة همگان، پر کردن خلاء هاى اقتصادی؛ مرهم نهادن بر زخم هاى جانگاه محرومان و براى رسیدگى به نیاز ها و مشکلات مستضعفان. علاقه به چنین ثروتى با چنین هدفی، علاقه به دنیا نیست، بلکه علاقه به آخرت است.

    یکى از یاران امام صادق(ع) به آن حضرت گفت : چکار کنم من دنیا را دوست دارم و به آن علاقه مندم! مى ترسم دنیا پرست باشم. امام (ع) فرمود: » با ثروت دنیا چه می خواهى انجام دهی؟» گفت: هزینة خود و خانواده ام را تهیه کنم و به خویشاوندان کمک کنم. در راه خدا انفاق کنم و حج و عمره به جا آورم. امام (ع) فرمود: » لیس هذا طلب الدنیا هذا طلب الآخرهْْ؛ این دنیا طلبى نیست ، بلکه طلب آخرت است».(وسائل الشیعه، ج 12، ص 19.)

    اسلام ثروتی را نکوهش می کند که مانع رسیدن به کمال باشد و موجب دل بستگی انسان شود. در چنین حالتی است که خداوند می فرماید: بگو اگر پدران و فرزندان و همسران و اقوام شما واموالی که جمع آوری کرده ایدوتجارتی که از کسادی آن بیمناک هستید و خانه هایی که به آن دل بسته اید در نزد شما محبوب تراند از خدا و رسول وجهاد در راه خدا پس منتطر امر خدا باشید.( توبه (9) أیه 24.)

    در این صورت ثروت اندوزى باعث طغیان و سرکشى گردد. از این رو در بعضى از متون اسلامى از ثروت و برخى از ثروتمندان مذمّت شده است. مذمّت از قارون ثروتمندِ مغرور شاهد گویایى بر این موضوع است.
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۰:۴۰
    دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    آیا امروزه با آموزه های زندگی امامان معصوم می توان در آسایش زندگی کرد؟ آیا با الگو برداری از زندگی ساده گذشتگانه مان می توان در خوشبختی زندگی کرد ؟ وقتی حدود برای شخص مشخص نباشد انسان دوست دارد با توجه به غریزه دنیا طلبیش تا آنجای که ایمان اجازه می دهد پیش برود ولی باگذشت زمان و افزایش امکانات مادی ایمان انسان رو به افول و ضعف خواهد کشید و دنیا دوستی و مال اندوزی بیشتر خواهد شد. همانگونه که به چشم هم دیده می شود.
    سلام مجدد
    دوست عزیز سيره اهل بيت براي همه زمان ها است و اصول آن تا قيامت پا بر جاست.اما باید سیره را با دنیای روز خوب تطبیق داد.
    بزرگوار دقت بفرمایید که زهد به معناي گريز و نجات از دنيا گرايي افراطي و تخلق به منش و روش زندگي اهل ايمان است. ساده زيستي هم به معناي سامان دهي شكل زندگي به گونه اي است كه مانع حركت معنوي انسان نشود و بلكه هموار كننده راه خدا باشد.

    مصاديق اين ساده زيستي در هر زماني متفاوت است, ولي قانون همين است كه گفته شد. اگر انتخاب امكانات زيستي به گونه اي انجام شود كه باعث علاقه و وابستگي دنيوي و موجب غفلت از خدا نشود, صحيح و مورد رضايت خداوند است. پدر و مادر هرگز با حالت هاي معتدل فرزندان خود مخالف نيستند. مخالفت ايشان نشانگر احساس خطر از برخي حالت هاي افراطي است كه بايد از آن احتراز شود.

    امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «زهد نه آن است كه مال دنيا را تباه كني و نه آنكه حلال آن را بر خود حرام گرداني؛ بلكه زهد آن است كه اعتمادت به آنچه نزد حق است، بيش از آن چيزي باشد كه در نزد خودت يافت مي‏شود».( بحارالانوار، ج 77، ص 172)
    اميرمؤمنان علي(ع) مي‏فرمايد: «زهد در يك آيه از قرآن بيان شده است؛ آنجا كه مي‏فرمايد: «تا آنكه به خاطر از دست دادن چيزي، متأسف و متأثر نشويد و بر آنچه به دستتان رسيده، فرحناك نباشيد». (همان، ج 78، ص 37 )
    .
    دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    تا حدی که تعلقات اخروی رو فدای تعلقات دنیوی نکنه

    وگرنه کار وتلاش و درآمد وظیفه یه مومنه


    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از دوستان
    در ادامه بحث

    حالا که تملک به مادیات چندان مغایر با دین و دینداری نیست
    به نظر دوستان با توجه به روند افزایش آگاهی و ادراک انسان نسبت به گذشته ها
    چرا معنویت در زندگی ما انسان ها کم کم دارد کم رنگ می شه
    چرا دوستی و صفا تو محیط های کم جمیعت مثل روستاها بیشتر از جامعه شهری است
    چرا محیط پر جمعیت و ماشینی شهرها انسان هارا کم کم از یک موجود با عاطفه به یک موجود خشک تبدیل می کند

    اگر دقت کرده باشیم امامان و علمای اسلام هرکدام در زمان حیاتشان. جز قشر متوسط و ساده جامعه قرار می گرفتن
    آیا آنها نمی خواستن یا نمی تواستن در نعمت فراوان زندگی کند چرا این دسته انسانهای نمونه سعی می کردن همیشه ساده زندگی کند

    امروزه این اگر به زندگی عارفان و علمای عصر خود بنگریم این موضوع را به خوبی مشاهده خواهیم کرد
    به اعتقاد من انسان اگر در میان مادیات قرار گیرد هرچند به آنها دل وابستگی نداشته باشد ولی کم کم به داشتن آنها عادت می کند و این کار به مرور یک نوع وابستگی به آن را در دل ایجاد خواهد کرد و این سرآغاز خواهد بود .......

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    267
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تا منظور شما از دنیا طلبی چی باشه؟ به این معنی نباشه که فرد از معنویات غافل شه و مادیات و زندگی دنیایی تمام زندگیشو پر کنه- استفاده از دنیا و امکانات اون باید طوری باشه که فرد رو به سمت هدف والا هدایت کنه- بعدشم خدا که نگفته فقط و فقط دودستی بچسبیم به آخرت، تفریحات حلال هم میخوایم.
    من نمیدانم که چرا میگویند: اسب حیوان نجیبی است، کبوتر زیباست وچرا درقفس هیچ کسی کرکس نیست؟گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد؟
    چشم ها را باید شست،جور دیگر باید دید
    http://ehda.ir
    http://www.juyom.ir
    http://www.100raz.com

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    به اندازه ای که وابسته نشیم و تعلقات دنیوی مارو از آخرت غافل نکنه
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    376
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کتاب اسلام کتابی میانه رویی هست و گویندش از انسان سعادت و خوشی هر دو جهانش رو می خواد نه یکیش رو

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    محدوده زندگی تجملاتی در ارتباط با رضای خدا چقدر است؟و دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟
    پاسخ:
    اگر زندگی تجملی را در مال و ثروت بخواهیم بیان کینم باید اینگونه گفت که از نظر اسلام مال وثروت به خودی خود نه خوب است و نه بد.بلکه اگر نردبان صعود انسان به کمال گردد خوب و اگرموجب دل بستگی آدمی گردد وسد راه شود ناپسند خواهد بود .پس به نوع برخورد انسان به ثروت و هدف از ثروت اندوزی دارد.
    نمى توان گفت اسلام در برابر مال و ثروت موضع منفى دارد و با آن صد در صد مخالف است.قرآن مجید در آیة 180سورة بقره از
    «مال» به «خیر» تعبیرکرده است.
    در حدیثى از امام باقر(ع) می خوانیم: » نعم العون الدنیا على طلب الآخرهْْ؛(1) دنیا (مال) کمک خوبى براى رسیدن به آخرت است».
    اسلام ثروتى را مى پسندد که در آن نیکى به همگان باشد (احسن کما احسن الله إلیک).(2)
    اسلام ثروتى را مدح مى کند که در آن »لا تنس نصیبک من الدنیا؛(همان.) فراموش نکردن بهره دنیوی» تحقق یابد. بالاخره اسلام ثروتی را مى پسندد که مایة فساد در زمین و فراموش کردن ارزش هاى انسانى و گرفتار شدن در سابقة جنون آمیز
    «تکاثر» (زیاده خواهی) نگردد و انسان را به «خود برتربینی» و «تحقیر دیگران» و حتى رویارویى با پیامبر و بزرگان دین نکشاند.
    ثروت باید وسیله اى باشد برای استفادة همگان، پر کردن خلاء هاى اقتصادی؛ مرهم نهادن بر زخم هاى جانگاه محرومان و براى رسیدگى به نیاز ها و مشکلات مستضعفان. علاقه به چنین ثروتى با چنین هدفی، علاقه به دنیا نیست، بلکه علاقه به آخرت است.
    یکى از یاران امام صادق(ع) به آن حضرت گفت : چکار کنم من دنیا را دوست دارم و به آن علاقه مندم! مى ترسم دنیا پرست باشم. امام (ع) فرمود:
    « با ثروت دنیا چه می خواهى انجام دهی؟» گفت: هزینة خود و خانواده ام را تهیه کنم و به خویشاوندان کمک کنم. در راه خدا انفاق کنم و حج و عمره به جا آورم. امام (ع) فرمود: « لیس هذا طلب الدنیا هذا طلب الآخرهْْ؛ این دنیا طلبى نیست ، بلکه طلب آخرت است».(3)
    اسلام ثروتی را نکوهش می کند که مانع رسیدن به کمال باشد و موجب دل بستگی انسان شود. در چنین حالتی است که خداوند می فرماید: بگو اگر پدران و فرزندان و همسران و اقوام شما واموالی که جمع آوری کرده ایدوتجارتی که از کسادی آن بیمناک هستید و خانه هایی که به آن دل بسته اید در نزد شما محبوب تراند از خدا و رسول وجهاد در راه خدا پس منتطر امر خدا باشید.(4)
    در این صورت ثروت اندوزى باعث طغیان و سرکشى گردد. از این رو در بعضى از متون اسلامى از ثروت و برخى از ثروتمندان مذمّت شده است. مذمّت از قارون ثروتمندِ مغرور شاهد گویایى بر این موضوع است.


    پرسش:
    آیا امروزه با آموزه های زندگی امامان معصوم می توان در آسایش زندگی کرد؟ آیا با الگو برداری از زندگی ساده گذشتگانه مان می توان در خوشبختی زندگی کرد ؟
    پاسخ:
    سيره اهل بيت براي همه زمان ها است و اصول آن تا قيامت پا بر جاست.اما باید سیره را با دنیای روز خوب تطبیق داد.
    بزرگوار دقت بفرمایید که زهد به معناي گريز و نجات از دنيا گرايي افراطي و تخلق به منش و روش زندگي اهل ايمان است. ساده زيستي هم به معناي سامان دهي شكل زندگي به گونه اي است كه مانع حركت معنوي انسان نشود و بلكه هموار كننده راه خدا باشد.
    مصاديق اين ساده زيستي در هر زماني متفاوت است, ولي قانون همين است كه گفته شد. اگر انتخاب امكانات زيستي به گونه اي انجام شود كه باعث علاقه و وابستگي دنيوي و موجب غفلت از خدا نشود, صحيح و مورد رضايت خداوند است. پدر و مادر هرگز با حالت هاي معتدل فرزندان خود مخالف نيستند. مخالفت ايشان نشانگر احساس خطر از برخي حالت هاي افراطي است كه بايد از آن احتراز شود.
    امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «زهد نه آن است كه مال دنيا را تباه كني و نه آنكه حلال آن را بر خود حرام گرداني؛ بلكه زهد آن است كه اعتمادت به آنچه نزد حق است، بيش از آن چيزي باشد كه در نزد خودت يافت مي‏شود».(5)
    اميرمؤمنان علي(ع) مي‏فرمايد: «زهد در يك آيه از قرآن بيان شده است؛ آنجا كه مي‏فرمايد: «تا آنكه به خاطر از دست دادن چيزي، متأسف و متأثر نشويد و بر آنچه به دستتان رسيده، فرحناك نباشيد». (6)

    منابع:
    1. وسائل الشیعه، ج 12، ص 17.
    2.
    قصص (28) آیة 77.
    3.
    وسائل الشیعه، ج 12، ص 19.
    4.
    توبه (9) أیه 24.
    5.
    بحارالانوار، ج 77، ص 172.
    6.
    همان، ج 78، ص 37.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۳:۳۱
    دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فرمایش امام صادق(ع) در مورد مال دوستی, لا تنس نصیبک من الدنیا, منش پیامبران در گریز از دنیا طلبی افراطی, مال و عدم نسیان ارزشهای انسانی, محدوده زندگی تجملاتی, مخالفت اسلام با ثروت نشانه احساس خطر از حالات افراطی, نفی تکاثر, چرا معنویت کمرنگ می شود, هدف از ثروت و ایه 27قصص, آسایش در سایه آموزه های امام مقدور است؟, امکانات زیستی و وابستگی دنیوی, اهمیت نوع برخورد با مال, اعتماد به حق بیشتر از اعتماد به خود, تلاش وظیفه مؤمن است, تملک و عدم تغایرش با دین, توجه به مال دنیا و رویارویی با پیامبران, تحقیر دیگران و ثروت, تعریف زهد در کلام امام صادق(ع), تعریف ساده زیستی, ثروت مذموم مانع کمال است, ثروت مذموم و آیه 24توبه, ثروت نردبان سعود و کمال, ثروت و خودبرتر بینی, ثروت و عدم فساد, ثروت در بینش اسلامی, حدود دنیا طلبی, حدود زندگی تجملاتی در ارتباط با رضای خدا, حدیث امام باقر(ع) در مورد دنیا, خوشبختی و الگوبرداری از زندگی ساده امامان, دل بستگی به مال و سد راه کمال, دنیا کمک خوبی برای آخرت است, دین اسلام چقدر با زندگی دنیا طلبی بشر موافق است؟, زهد چیست؟, زهد بین دو کلمه قرآن, ساده زیستی و عدم منع حرکت معنوی, علاقه به آخرت در عین داشتن ثروت, عادت به امکانات رفاهی و وابستگی به آن, غفلت نتیجه علاقه دنیوی

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود