جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جبر و اختیار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت جبر و اختیار




    با عرض سلام.برای اثبات جبر و اختیار برای کسی که عام است {مانند روستایی} و اهل مطالعه نیست چگونه است؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۱ در ساعت ۲۰:۳۲

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح. نمایش پست
    برای اثبات جبر و اختیار برای کسی که عام است {مانند روستایی} و اهل مطالعه نیست چگونه است؟
    خداوند متعال قدرتش را دو گونه به کار می برد:
    اراده تکوینی: یعنی قدرتش را بدون واسطه انسان و سائر مخلوقاتش به کار می برد، یعنی تا اراده کند، مُراد محقق می شود.

    مثال اول
    : به محض اینکه چیزی را بخواهد آن چیز به وجود آید، خلقت آسمان و زمین و موجودات به این شکل است، یعنی میان اراده خدا و خلقت هیچ چیزی واسطه نیست.

    مثال دوم
    : یا اگر بخواهد چیزی اثر نکند، مثلا آتش نسوزاند، سریع و بدون هیچگونه واسطه ای آن چیز اثر خود را از دست می دهد، نسوختن حضرت ابراهیم در آتش یکی از آن موارد است.

    مثال سوم
    : یا اگر بخواهد چیزی اثر کند بدون موثر همیشه گی آن چیز، مثلا برای تولد هر انسانی وجود پدر و مادر و آمیزش آن دو ضروری است، اما اگر خدا بخواهد، انسان متولد می شود حتی بدون پدر مثل حضرت عیسی و یا حتی بدون پدر و مادر مانند حضرت آدم.

    در سه مثال فوق، میان اراده خدا و عملی که اراده کرده هیچ کسی واسطه نیست.
    موارد اینچنینی هیچ اختیاری از خود نداشته و مجبور به اطاعت هستند، آتش باید نسوزاند، و مادر حضرت مریم باید حامله شود، و حضرت آدم باید به وجود آید، جبر محض است، هیچ اختیاری در کار نیست.

    اراده تشریعی:
    خداوند اراده می کند عملی را، (مثل خوردن، خوابیدن، زدن، گفتن، نماز خواندن، نجات انسان، و سائر کارهای ارادی) با این فرق که میان اراده خدا و عمل، موجودی مثل انسان قرار دارد، یعنی خداوند به انسان امکانات داده به همراه قدرت انتخاب و اختیار، اگر انسان انتخاب کرد، مُراد خدا محقق می شود، اگر نکرد خیر!

    اینجا انسان مجبور نیست کاملا مختار است که بر خلاف اراده خدا عمل کند، و به همین دلیل مستحق پاداش یا عذاب خواهد شد، که اگر غیر این باشد معنا ندارد انسان مجبور را جایزه داد یا تنبیه کرد.

    مهم ترین علامتی که برای اختیار انسان وجود دارد، حالت پشیمانی از عملی است، حتی اعمال روزمره مثل رفتن به خیابانی شلوغ و پر ازدحام، در این حالت انسان پشیمان از عملکرد خویش است، معلوم میشود مجبور نبوده و با اختیار خودش وارد آن خیابان شده است، که اگر مجبور بوده انسان مجبور هیچ وقت پشیمان نمی شود.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۹:۳۰
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با توجه به اتمام بحث و عدم طرح سوال ديگر ، پست دوم به عنوان جمع بندي بحث ارائه مي شوند .

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود