جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت نگاه خدا به گذشه و امروز

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفاوت نگاه خدا به گذشه و امروز




    با سلام

    یک سوال داشتم

    چرا خداوند اقوام گذشته را غذاب داده ولی امروز دیگر چنین کاری نمی کند


    آگر خدا در قران بیان کرده که هیچ قوم ظالمی به هلاک نمی رسد مگر توسط قوم دیگر

    چرا قوم فرعون را خود به هلاکت رساند چرا قوم لوط را خود غذاب داد و ..........

    مسلما آگاهی و درک انسان های عصر قدیم از لحاظ پذیرش اعقاید دینی کمتر از انسان های عصر امروزی خواهد بود خدا باید یه کم بیشتر صبور می شد


    وقتی این همه انبیا می آید و خدا حجت را با دین اسلام تمام می کند دینی که کامل ترین وسیله هدایت است و بهترین وسیله سعادت در نتیجه دشمنی با بااین دین باید عذابی بیشتر از عذاب فرعون و ..... داشته باشد

    اگر برای کیفر گناهکاران معاد و قیامتی وجود داشته باشد برای گذشته گان نیز چنین قیامتی خواهد بود پس چرا عذاب آنها را برای قیامت نگذشته است


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۲ در ساعت ۲۰:۳۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال رب همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    با سلام

    یک سوال داشتم

    چرا خداوند اقوام گذشته را غذاب داده ولی امروز دیگر چنین کاری نمی کند


    آگر خدا در قران بیان کرده که هیچ قوم ظالمی به هلاک نمی رسد مگر توسط قوم دیگر

    چرا قوم فرعون را خود به هلاکت رساند چرا قوم لوط را خود غذاب داد و ..........

    مسلما آگاهی و درک انسان های عصر قدیم از لحاظ پذیرش اعقاید دینی کمتر از انسان های عصر امروزی خواهد بود خدا باید یه کم بیشتر صبور می شد


    وقتی این همه انبیا می آید و خدا حجت را با دین اسلام تمام می کند دینی که کامل ترین وسیله هدایت است و بهترین وسیله سعادت در نتیجه دشمنی با بااین دین باید عذابی بیشتر از عذاب فرعون و ..... داشته باشد

    اگر برای کیفر گناهکاران معاد و قیامتی وجود داشته باشد برای گذشته گان نیز چنین قیامتی خواهد بود پس چرا عذاب آنها را برای قیامت نگذشته است
    سلام بر شما و تشکر از سوال خوب شما
    در بررسی این موضوع چند نکته را باید مورد توجه قرار داد :

    1. خداوند متعال قادر و حکیم است و همه کارهایی که انجام میدهد به پشتوانه این حکمت صورت میگیرد.
    و چند نکته قرانی :

    2. بررسی موارد نزول عذاب بر یک قوم و امت و همچنین بررسی نحوه برخورد امتها با پیامبران ما را به این نکته رهنمون میکند که نزول این طیف از عذابها با این ویژگیهای خاص به دنبال انکار معجزات در خواستی بوده است نه صرف ظلم و فساد. یعنی وقتی که یک قومی به صورت گروهی
    در خواست معجزه می کرده اندغ ابتدا با انها اتمام حجت میشده است سپس معجزه اورده میشده است. چنانچه بعد زا این بر موضع باطلشان اصرار میکرده اند ۀنگاه عذاب نازل میشده است.
    2. وجود پیامبر اسلام ص مانع نزول عذاب بوده است.

    وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِم (انفال / 33). تا در میان ایشان هستی خداوند عذابشان نخواهد کرد.

    3. استغفار یکی از موانع نزول عذاب برشمرده شده است :

    ْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُون (انفال/33). تا زمانی که اهل استغفار باشند خداوند ایشان را عذاب نخواهد کرد.

    4. پیامبر اسلام به عنوان مظهر تام رحیمیت خداوند متعال معرفی شده است :

    وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِين(107/ انبیا).
    بسیاری از مفسرین با توجه به وازه عالمین که شمول را یمرساند گفته اند که پیامبر حتی برای غیر مومنین نیز رحمت است و جهتش به عنوان برداشته شدن عذابهای الهی دنیوی است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    مسلما آگاهی و درک انسان های عصر قدیم از لحاظ پذیرش اعقاید دینی کمتر از انسان های عصر امروزی خواهد بود خدا باید یه کم بیشتر صبور می شد


    وقتی این همه انبیا می آید و خدا حجت را با دین اسلام تمام می کند دینی که کامل ترین وسیله هدایت است و بهترین وسیله سعادت در نتیجه دشمنی با بااین دین باید عذابی بیشتر از عذاب فرعون و ..... داشته باشد
    نکته دیگر که خود شما به گونه ای در این قسمت به ان اشاره کرده اید این است که :
    نگرش ما با نگرش الهی به عذاب و چگونگی ان متفاوت است و این همان بحث قرانی استدراج است.

    وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ (178/ال عمران).

    آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى‏دهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‏دهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند و براى آنها، عذاب خواركننده‏اى (آماده شده) است! (178).
    طبق مفاد و مفهوم این ایه شریفه زنده ماندین مفسدین لزوما به این معنی نیست که رها شده اند و دیگر عذاب نخواهند شد. بلکه خود این زنده ماندن بدترین نوع عذاب خواهد بود برای ایشان. و شاید وجهش همان نکته ای باشد که ح.د شما اشاره کردید یعنی با توجه به رشد بشر کسانی که همچنان منکر هستند شایسته این عذاب دردناک هستند یعنی زنده میماند و بر عذاب خود می افزایند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    اگر برای کیفر گناهکاران معاد و قیامتی وجود داشته باشد برای گذشته گان نیز چنین قیامتی خواهد بود پس چرا عذاب آنها را برای قیامت نگذشته است
    طبق اموزه های دینی آثار اعمال یا همان عقاب و عذاب در عرصه های مختلفی ظهور و بروز دارد که بطور کلی می توان گفت هم دنیا محل عذاب است و هم آخرت و لزومی نداریم که بگوییم همه گنهکاران باید یا در دنیا یا در اخرت عذاب بشوند بلکه هر گروه و هر قوم و هر گنهکاری بسته به شرایط خودش و یا نوع گناهی که انجام میدهد در عرصه های مختلف ممکن است گرفتار عذاب بشود.


  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود