جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در عيدين‌ روزه‌ گرفتن‌ حرام‌ است‌؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در عيدين‌ روزه‌ گرفتن‌ حرام‌ است‌؟




    سلام چرا در عيدين‌ روزه‌ گرفتن‌ حرام‌ است‌؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي احکام
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۲۱:۴۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط sokot_galbha نمایش پست
    سلام چرا در عيدين‌ روزه‌ گرفتن‌ حرام‌ است‌؟
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    دلیل‌ بر حرام‌ بودن‌ روزه‌ در عیدین‌ روایاتی‌ است‌ که‌ از روزه‌ گرفتن‌ نهی‌ کرده‌ است‌.

    از جمله روایتی از امام‌ صادق‌ علیه السلام که فرمودند: روزه‌ نگیر در عیدین‌ و در سه‌ روز منی‌ (ایام‌ تشریق‌) و در مسافرت‌ و وقتی‌ که‌ مریض‌ هستی‌.

    و همچنین روایتی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله که از روزه‌ گرفتن‌ در عیدین‌ و در ایام‌ تشریق‌ و در روزی‌ که‌ مشکوک‌ است‌ از ماه‌ رمضان‌ است‌، نهی‌ کرده‌ اند.

    بنابراین‌ دلیل‌ بر تحریم‌ روزه‌ در عیدین‌ روایات‌ است‌ و دلیل‌ عقلی محض‌ ندارد، بلکه‌ تحریم‌ آن‌ جنبه‌ تعبدی‌ دارد، گرچه‌ تعبدیات‌ وجه‌ عقلایی‌ دارد.

    زیرا ما خداوند را علیم و حکیم می دانیم و کسی که این اعتقاد را داشته باشد که خداوند دستوری را از روی غیر از حکمت صادر نمی کند و همه فرامین او به نفع خود ماست، عقل او نیز حکم می کند که مطیع دستورات او باشد گرچه فلسفه و حکمت آن ها را نداند.

    توضیح تفصیلی این مطلب در پست های بعدی بیان می شود. (انشاالله)

    ----------------

    ادامه دارد...




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:

    ------------------------

    نکته 1): در مورد فلسفه واقعی احکام باید گفت:

    بسیاری از احکام الهی فلسفه آن ها بیان نشده است.مانند عدد رکعات نمازهای پنجگانه، اما انسان چون اعتقاد و باور به خداوند و علم و حکمت او دارد و چون احکام الهی دارای مصلحت و مفسده واقعی است، به آن ها عمل می کند.

    بعضی از علت ها نیز که بیان شده، تنها بعضی از حکمت ها است، نه فلسفه احکام، یعنی تنها بخشی از علت های واقعی، یا تنها علت های ظاهری بیان شده است، نه علت واقعی احکام.

    البته این تمام فلسفه حکم نیست، چه بسا جهات دیگری نیز در کار باشد که ما از آن بی اطلاعیم، ولی وقتی خداوند را حکیم، بصیر و علیم می دانیم و دریافتیم که او حکمی صادر کرده است، مقتضای عقل و خردمندی تسلیم گشتن در برابر احکام خداوند است و گرنه تنها با سلیقه خود، برخی از احکام را پذیرفتن، برخی را رد کردن و برخی دیگر را دستکاری کردن دین نمی شود؛ بلکه متابعت از هواها و خواسته های نفسانی است.

    --------------

    ادامه دارد...




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:

    ----------------------

    نکته 2): فلسفه احکام تماما نزد خداوند هست و بخشی از آن توسط قرآن و پیامبر و ائمّه معصومین صلوات الله علیهم به ما رسیده است. آن قسمتی هم که ما به آن علم نداریم به این معنا نیست که حکمتی ندارد، بلکه به هرجهت بر ما معلوم و مشخص نیست.

    لذا در جایی که فلسفه فرضا فلان حکم بیان شده یا به واسطه پیشرفت علمی به آن رسیده ایم، می تواند برای فهم بهتر احکام کمک یارمان باشد، ولی آن قسمتی که بدان علم نداریم را نباید کنار بگذاریم. چون عقل بشری از درک بسیاری از حقایق هستی عاجز هست و حکمت و فلسفه بسیاری از احکام دین را نمی تواند درک کند و شاید بدین جهت هم بوده که بیان نشده است!

    پس در این امور وظیفه ما تبعیت هست. درست همانند تبعیتی که بیمار از پزشک معالجش میکند. چون بیمار به سبب درک پایینش از مسائل علمی پزشکی، نمی تواند فلسفه دستورات پزشک را درک کند و حتی اگر پزشک بنشیند و تماما برای او توضیح تخصصی هم بدهد، در خیلی از موارد فایده ای بر آن مترتب نیست.

    اما این بیمار نمی آید به دلیل اینکه فلسفه فلان تجویز پزشک را نمی داند از اطاعت دستور او سر باز زند، بلکه با توجه به حکمتی که اعتقاد دارد پشت این تجویز خوابیده است، دستور پزشک را مو به مو رعایت می کند.

    ----------------------

    ادامه دارد...




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:

    ----------------------

    نکته 3): حال که قرآن درک عمیق همه مسائل شرعی و فقهی را به بشر واگذار نکرده و از او اطاعت محض خواسته است، اگر انسانی سؤال کند چرا عبادت کنم، چرا فلان عمل را انجام دهم یا ترک کنم، قرآن چه جوابی داده است؟

    دو نوع جواب در دیدگاه قرآن وجود دارد، البته هردوی آنها سربسته است، یعنی به تفصیل بیان نشده است.

    جواب اول: از منظر قرآن علت اصلی تکالیف، عبادت و تقرب به خداست، که در واقع مسیر کمال با بندگی طی می شود، پس جواب اصلی و کلی فلسفه تمامی عبادتها بندگی خداوند است.

    این جواب به هیچ وجه استثناء ندارد، یعنی در تمام عبادتها جاری است.

    جواب دوم: برای اصل هر عبادتی علتی بیان شده، اما نه علتی که فرد بی دین را نیز قانع سازد، بلکه همانطور که در ابتدا بیان شد، برای کسانی است که وارد مقوله دین شده باشند و وحی را فراتر از عقل بدانند.

    ----------------------

    ادامه دارد...




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:

    -----------------------------

    نکته 4): لذا در یافتن فلسفه احکام توجه به چند نكته ضروری است:

    1- آیا بشر می تواند به فلسفه همه احكام دست یابد؟

    پاسخ این سؤال منفی است. زیرا:

    الف) در متون دینی فلسفه همه احكام ذكر نشده است.

    ب) احكامی كه فلسفه آنها بیان شده , معلوم نیست كه همه فلسفه هایش ذكر شده است ; بلكه چه بسا فلسفه های بی شماری در مورد یك حكم وجود دارد; ولی شارع مقدس به طور گزینشی برخی از آنها را یادآور شده است.

    ج) علوم بشری نیز قادر به كشف برخی از حكمت ها و فلسفه های احكام می باشند, نه همه آنها. بنابراین انتظار دانستن فلسفه همه احكام به طور جامع و كامل انتظاری فراتر از توان علمی و تنگناهای دانش بشری است.

    2- فلسفه احكام محدود به حكمت های مادی و فیزیكی (كه در چنبره علوم تجربی قرار می گیرند) نیست؛ بلكه در بسیاری از موارد علت یا حكم نهایی برتر و بالاتر دارند كه از حوزه تحقیق و آزمون علمی و تجربی نیز بیرون است.

    به عنوان مثال:

    در علوم تجربی از خواص بهداشتی روزه سخن به درازا گفته اند، ولی قرآن مجید بر نكته اساسی تری انگشت می گذارد و آن «تقوا یافتن» است و شاید علت این كه قرآن به نكات بهداشتی آن اشاره نكرده است این باشد كه اساسا امت اسلامی به سوی اهداف و ارزش های متعالی سوق دهد.

    3- یكی از علل ناگفته نهادن فلسفه بخشی از احكام، این است كه جامعه را از فلسفه گرایی افراطی و تعبدگریزی دور و پیراسته سازد. زیرا فلسفه گرایی و تعبد گریزی پرورش دهنده نوعی شرك خفی و خردبسندگی و دین ستیزی است.


    نتیجه:

    لذا باید توجه داشت كه احكام الهی را به جهت انجام حكم خداوند انجام می دهیم نه به خاطر فلسفه و حكمت نهفته آن و این خود برترین حكمت حكم ها است.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود