صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قرآن و ايرانيان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2

    قرآن و ايرانيان




    منظور قرآن از «قوم دیگر»

    1. «ها اَنتُم هؤُلاءِ تُدعونَ لِتُنفِقوا فى سبیل‌اللّهِ فَمِنکُم مَن یَبخَل وَ مَن یبخَل فَانَّما یبخَلُ عَن نفسه واللّهُ الغَنىُّ و اَنتُمُ الفقراءُ وَ اِن تَتَوَلَّوا یستَبدِل قوما غیرَ کُم ثُمَ لا یَکونوا اَمثالَکُم» سوره مبارکه محمد(ص)- ايه 38

    آگاه باشید! شما اشخاصى هستید که دعوت مى‌شوید تا در راه خدا انفاق کنید. برخى از شماها بخل مى‌ورزید. هرکس بخل بورزد، به خود بخل کرده و خداوند بى‌نیاز است و شما همه نیازمندید، و

    هرگاه سرپیچى کنید،
    خداوند گروه دیگرى را جاى شما مى‌آورد. پس آن‌ها مانند شما نخواهند بود

    و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مى‌کنند
    و...

    آن قوم ديگر کيست ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۷:۰۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما کاربر گرامی،
    نظير الفاظ این آیه، در سوره مائده آیه 54 نيز آمده است:

    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ

    اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! هر كس از شما از آئين خود بازگردد (به خدا زيانى نمى ‏رساند) خداوند در آينده جمعيتى را مى‏ آورد كه آنها را دوست دارد و آنها نيز خدا را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران نيرومند و شكست ناپذير، مردانى كه در راه خدا جهاد مى‏ كنند و هرگز از سرزنش سرزنش كنندگان هراسى به خود راه نمى ‏دهند

    اكثر مفسران در ذيل آيه مورد بحث نقل كرده‏ اند كه:

    بعد از نزول اين آيه، جمعى از اصحاب رسول خدا (ص) خدمت ایشان عرض كردند: مَن هؤلاء الذين ذَكَرَ اللهُ فى كتابه؛ اين گروهى كه خداوند در اين آيه به آنها اشاره كرده، كيانند؟ در اين هنگام سلمان نزديك پيامبر (ص) نشسته بود، پيامبر دست بر پاى سلمان (و طبق روايتى بر شانه سلمان) زد و فرمود: هذا و قومه، و الذى نفسى بيده لو كان الايمان منوطا بالثريا لتناوله رجال من فارس؛ منظور اين مرد و قوم او است، سوگند به آن كس كه جانم به دست او است اگر ايمان به ثريا بسته باشد، گروهى از مردان فارس آن را به چنگ مى‏ آورند!

    اين حديث و مشابه آن را محدثان معروف اهل سنت مانند محدث معروف بيهقى و ترمذى در كتب معروف خود آورده ‏اند و مفسران معروف شيعه و اهل سنت بر آن اتفاق دارند، از جمله این مفسران: نويسنده تفسير قرطبى، روح البيان، مجمع البيان و فخر رازى و مراغى و ابو الفتوح رازى و مانند آنها.

    سیوطی در تفسير در المنثورش (که از تفاسیر روایی و معتبر اهل سنت است) در همین آيه چندين حديث در همين زمينه نقل کرده است. (در المنثور/ج6/ص67)

    حديث از امام صادق (ع) نقل شده (كه مكمل حديث فوق است)؛ ایشان می فرماید: و اللَّه ابدل بهم خيرا منهم، الموالى‏؛ به خدا سوگند كه خداوند به اين وعده خود وفا كرده و گروهى را از غير عرب بهتر از آنها جانشين آنها فرمود. (مجمع البيان/ج9/ص108)

    اگر با دقت و خالى از هر گونه تعصب به تاريخ اسلام و علوم اسلامى بنگريم و سهم عجم مخصوصا ايرانيان را در ميدان هاى جهاد و مبارزه با دشمنان از يك سو، و تنقيح و تدوين علوم اسلامى از سوى ديگر بنگريم، به واقعيت اين حديث پى خواهيم برد؛ شرح اين سخن بسيار است و به همین مقدار بسنده می کنیم. (1)


    پی نوشت
    --------------------------------------------------
    1- با استفاده از تفسير نمونه، ج‏21، ص: 497
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۴/۲۸ در ساعت ۱۲:۴۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    یکى از ابعاد اعجاز قرآن، پیش‌گویى از حوادث آینده است که از موضوعات گوناگونى خبر داده. یکى از آن سخن از قوم دیگرى است که در خدمت اسلام قرار خواهند گرفت. آیات متعددى در قرآن هستند که از مفاد آن‌ها نوعى اظهار بى‌اعتنایى به مردم عرب در قبول دین اسلام استنباط مى‌شود و مفاد آن آیات این است که اسلام نیازى به شما ندارد؛ به فرض که شما اسلام را نپذیرید، اقوام دیگرى در جهان هستند که آن‌ها از دل و جان اسلام را خواهند پذیرفت، بلکه از مجموع این آیات چنین استنباط مى‌شود که قرآن کریم آن اقوام دیگر را از قوم عرب براى اسلام مناسب‌تر و آماده‌تر مى‌داند.
    البته عنوان «قوم دیگر» یک عنوان کلى است و برخى احتمال داده‌اند که این آیات شامل همه اقوام و ملت‌هایى مى‌شوند که در طول تاریخ مسلمان شده‌اند و همه نیروهاى مادى و معنوى و ذوق و استعداد و فکر و ابتکار خود را در اختیار آن قرار داده‌اند، ولى این احتمال ناتمام است؛ زیرا درست است که لفظ «قوم» اسم جمع بوده و بر گروه و جمعیت دلالت مى‌کند، ولى از نظر لفظ مفرد و نکره آمده است؛ یعنى دلالت بر گروه و قوم غیرمعیّن مى‌کند؛ یعنى یک قوم از بین اقوامى که مسلمان شدند. و اگر مراد این آیات همه ملت‌ها و اقوامى باشند که در خدمت اسلام درآمده‌اند، لفظ «قوم» را به صورت جمع (اقوام) مى‌آورد، مگر آن‌که همه اقوام غیرعرب را یک قوم به شمار آوریم، ولى با روایات ذیل این آیات ناسازگار است. اکنون پس از دفع این احتمال، باید دید که منظور قرآن از «قوم دیگر»، که اسلام را با دل و جان خواهد پذیرفت، کدام قوم است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    انگیزه طرح این بحث آن است که از دیر زمان، گروهى از نویسندگان متعصّب اهل سنّت و اخیرا مستشرقان به بهانه تحقیقات علمى، در نوشته‌هایشان تلاش مى‌کنند که اسلام ایرانیان را ناخالص و غیرصمیمى و غیرواقعى، صرفا تصنّعى و پوششى براى ترویج آیین نیاکانشان معرفى کنند. حجم عظیم حملات به اسلام و ایمان مردم این سرزمین در چند مقطع تاریخى چشم‌گیرتر است: یکى پس از استقلال سیاسى ایران از خلافت نژادپرستانه خلفاى اموى و عباسى؛ مقطع دیگر پذیرش تشیّع به عنوان مذهب رسمى از سوى اکثریت قاطع مردم این سرزمین؛ و مقطع سوم پس از نابودى رژیم دو هزار و پانصدساله شاهنشاهى و برقرارى نظام جمهورى اسلامى در ایران.1 این نویسندگان در گذشته به تحریک خلفاى اموى و عباسى و سلاطین عثمانى، و اخیرا به تحریک کشورهاى استعمارى و سران وابسته کشورهاى اسلامى نیش قلم را متوجه عقاید و مذهب و مرام ایرانیان و اصول تشیّع کرده و بر معتقدات این ملت مى‌تازند و عقایدى همچون اعتقاد به امامت و محبّت اهل‌بیت و عصمت و علم غیب امامان معصوم شیعه را در جهت احیاى عقاید و سنن ایرانیان قدیم در مورد پادشاهان ساسانى مى‌دانند و حاضر نیستند که ایمان و اعتقاد این ملت را به اسلام، واقعى و خالصانه بدانند و در کنار سایر فرق و مذاهب اسلامى به رسمیت بشناسند.
    در این‌جا ضمن خوددارى از نقل کلمات و کتاب‌هایى که در ردّ عقاید شیعه نگاشته شده‌اند، تنها به اصل قضیه اشاره مى‌شود. در این زمینه، نخست به بیان مصداق «قوم دیگر» و ویژگى‌هاى آن‌ها در آیات قرآن و سپس به ذکر شواهد و مؤیدات تاریخى پرداخته مى‌شود تا مشخص گردد که ایمان و اسلام آن قوم از سر اخلاص و اعتقاد و از صمیم قلب بوده است، نه از روى اکراه و اجبار و نفاق و پوششى براى احیاى آیین اجداد و نیاکان.
    امید آن‌که این بحث در تثبیت ایمان و اعتقاد کسانى که احیانا تحت تأثیر چنان القائاتى قرار مى‌گیرند، و در حقّانیت مرام و مذهب و درستى راهشان دچار شک و تردید مى‌شوند، و نیز در ایمنى یافتن از شبهات و ایرادات کسانى که تحت عنوان «تحقیقات علمى» متوجه باورهاى دینى‌شان مى‌شوند تأثیر بسزا داشته باشد. پیش از ورود به اصل بحث، ذکر چند نکته لازم است:
    1- روشن است که معیار و ملاک قضاوت، ایمان اکثریت افراد یک جامعه است، نه اقلیّت افراد آن؛ زیرا در هر جامعه‌اى ممکن است اقلّیتى یافت شود که خط مشیى جداى از اکثریت افراد جامعه داشته باشند و همه افتخاراتشان به آیین و عادات نیاکانشان باشد.
    2- ملاک، ایمان و اعتقاد توده‌هاى مردم است، نه ایمان و اعتقاد حاکمان و سلاطین، که معمولا براى رسیدن به قدرت، از هر ابزارى استفاده مى‌کرده‌اند، و نه رهبران قیام‌ها و شورش‌ها که در مخالفت با خلفاى عباسى، مردم را به کیش‌هاى قبل از اسلام فرا مى‌خواندند.
    3- سخن این مقاله بررسى عوامل اسلام یا تشیّع ایرانیان نیست، که آن خود مبحثى طولانى است و کتاب‌ها و مقالات فراوانى در این زمینه به نگارش درآمده‌اند، در این مقاله موضوع بحث فقط قرآنى و درصدد تعیین قومى است که قرآن از مسلمان شدن آن‌ها خبر مى‌دهد.
    4- از آن‌رو، که در مصداق «قوم دیگر»، یا سخن از اقوام دیگر نیست و یا در حد یک احتمال از بعضى ملت‌هاى دیگر همچون یمن و سبأ نام برده شده، براى رعایت اختصار، از طرح این احتمالات به علت کمى فایده خوددارى مى‌شود.
    5- براى رعایت اختصار، از نقل اقوال مفسّران در محتملات آیات مربوطه به صورت جداگانه خوددارى شده و تنها به نقل کلى احتمالات اکتفا مى‌شود. علاقه‌مندان به کتاب‌هاى تفسیر مراجعه کنند.
    6- گرچه عنوان مقاله (قرآن و آن قوم دیگر) ایجاب مى‌کند که بحثمان فقط قرآنى باشد، ولى به دلیل آن‌که همه دانشمندان اسلامى، سنّت و احادیث نبوى را نیز یکى از منابع تفسیر قرآن مى‌شمارند، در بررسى‌هاى این نبشتار بیش‌تر بر احادیث اعتماد گردیده است؛ چنان‌که در فقه و کلام و شأن نزول آیات نیز به همین شیوه عمل مى‌شود.
    7- طرح این مباحث به انگیزه برتر نشان دادن ایمان قومى و کم اهمیت جلوه دادن ایمان دیگران نیست؛ احترام نهادن به همه اقوام و ملت‌هایى که در طول تاریخ به اسلام گرویدند لازم است و ایمان، اخلاص، صفا، صمیمیت و فداکارى آنان در راه اسلام ستودنى. این مباحث تنها به انگیزه دفاع از ایمان خالصانه ملت نجیبى است که باورهاى دینى‌شان هر از گاهى ناجوان‌مردانه مورد آماج حملات گروهى از نویسندگان غیرمنصف اهل سنّت و اربابانشان قرار مى‌گیرد و اسلام و ایمان آن‌ها را غیرواقعى و در جهت احیاى عقاید نیاکانشان قلمداد مى‌کنند. براى روشن شدن حقیقت، برخى از احادیث نبوى در این زمینه که در کتاب‌هاى معتبر تفسیرى و روایى مفسّران و محدّثان بزرگ اسلامى آمده است، نقل مى‌شود.
    پس از ذکر این مقدّمه، آیاتى ذکر مى‌شوند که از روى کار آمدن قومى سخن مى‌گویند که در خدمت اسلام قرار مى‌گیرند. البته ممکن است آیاتى که به صراحت یا کنایه این مضمون را مى‌رسانند فراوان باشند، ولى براى رعایت اختصار، به بعضى از آن‌ها اشاره مى‌شود:


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    منظور قرآن از «قوم دیگر»

    1. «ها اَنتُم هؤُلاءِ تُدعونَ لِتُنفِقوا فى سبیل‌اللّهِ فَمِنکُم مَن یَبخَل وَ مَن یبخَل فَانَّما یبخَلُ عَن نفسه واللّهُ الغَنىُّ و اَنتُمُ الفقراءُ وَ اِن تَتَوَلَّوا یستَبدِل قوما غیرَ کُم ثُمَ لا یَکونوا اَمثالَکُم» محمد: 38آگاه باشید! شما اشخاصى هستید که دعوت مى‌شوید تا در راه خدا انفاق کنید. برخى از شماها بخل مى‌ورزید. هرکس بخل بورزد، به خود بخل کرده و خداوند بى‌نیاز است و شما همه نیازمندید، و هرگاه سرپیچى کنید، خداوند گروه دیگرى را جاى شما مى‌آورد. پس آن‌ها مانند شما نخواهند بود و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مى‌کنند.
    این آیه، که آخرین آیه سوره «محمد» است، پیش از این در آیاتى به امتحان شدن مؤمنان به جهاد و ایستادگى در برابر دشمن و تن ندادن به صلح ذلّت‌بار و اطاعت از خدا و رسول خدا 9اشاره شده است. همچنین در آن آیات، از شدت علاقه مسلمانان به مال دنیا سخن به میان آمده و بیان شده است که اگر خدا بخواهد مال شما را بگیرد، حقد و کینه خود را آشکار کرده، از آزمایش الهى نمى‌توانید سالم بیرون بیایید. پس از این مطالب، مى‌فرماید: شما را دعوت مى‌کنیم که انفاق کنید، ولى شما بخل مى‌ورزید و اگر شما اعراض کردید، خداوند گروه دیگرى را جایگزین شما خواهد نمود که مانند شما نخواهند بود.
    در این آیه، تصریح شده است که آن‌ها مثل شما نخواهند بود؛ یعنى به هنگام دعوت به جهاد سستى نمى‌کنند و در برابر دشمن تسلیم صلح ذلّت‌بار نمى‌شوند و از انفاق در راه خدا دریغ نمى‌ورزند و مطیع خدا و رسول او هستند.
    قرطبى از مفسّران بزرگ اهل سنّت (م 671ق) در تفسیرش از ابوموسى اشعرى نقل کرده است: «هنگامى که این آیه نازل شد، رسول خدا خوشحال گردید و فرمود: این آیه نزد من از همه دنیا محبوب‌تر است.2»


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    مفسّران در تعیین این گروه با فضیلت و ارزشمند احتمالاتى ذکر کرده‌اند. بعضى ایرانیان را تنها احتمال آیه، و بعضى آنان را به عنوان یکى از احتمالات آیه دانسته‌اند.3 مفسّرانى همچون طبرى، طبرسى، فخر رازى، قرطبى، زمخشرى، ابن کثیر، سیوطى، آلوسى، المراغى و طباطبائى در ذیل این آیه، حدیثى را با اختلاف اندکى از رسول خدا نقل کرده‌اند:
    ابوهریره نقل مى‌کند: هنگامى که رسول خدا آیه شریفه «و ان تَتولّو» را خواندند، حضّار عرض کردند: یا رسول‌اللّه، کسانى که اگر ما اعراض نمودیم خدا آن‌ها را جایگزین ما کرده و آنان نیز مثل ما نخواهند بود، کیانند؟ «فَضَربَ رسولُ اللّه 9على فَخِذِ سلمانِ الفارسى ثُمَّ قال: هذا و قومُهُ، لَو کانَ الدّینُ مُعَلَّقا بالثُّرَیّا لنالَهُ رجالٌ منَ الفُرْس؛»4 رسول خدا دست بر ران سلمان فارسى زد و فرمود: این و طایفه‌اش هستند (سپس اضافه فرمودند اگر دین خد آویزه ستاره ثریّا باشد، حتما مردانى از فارس به آن خواهند رسید.
    در نقل ابونعیم چنین آمده است: بیش‌ترین بهره اسلام از آنِ ایرانیان است و اگر اسلام در ستاره ثریا باشد، مردانى از ایران آن را به دست مى‌آورند.5


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    همچنین این حدیث با تعبیرات دیگرى مثل ّ«لَو کانَ الدّینُ مَناطا بالثُّری»، ّ«لو کانَ البِرُّ مَنوطا بالثُّرَی»، ّ«لَو کانَ الدّینُ بالثُّری» و «وَ اِنّ الایمانَ لَو کانَ مُعَلّقا بِالعَرش» نیز آمده است.

    2. «وَ آخرینَ مِنهُم لَمّا یَلحَقُوا بِهِمْ وَ هوالعَزیزُ الحکیم» (جمعه: 3و همچنین )او) رسول است بر گروهى که هنوز به آن‌ها ملحق نشده‌اند و او عزیز و حکیم است.
    در آیات قبل، خداوند به فلسفه بعثت رسول گرامى در تعلیم و تربیت و پرورش و تزکیه انسان‌ها اشاره مى‌کند که این برکات، هم شامل اعراب معاصر رسول خدا مى‌شود و هم شامل انسان‌هاى دیگرى که بعدا جزو پیروان آن حضرت خواهند شد.
    مفسّران یکى از احتمالات آیه را ایرانیان دانسته و در ذیل آن، این روایت را نقل کرده‌اند: «از ابوهریره روایت شده است که ما نزد رسول خدا بودیم که سوره "جمعه" نازل شد، آن حضرت شروع به تلاوت کردند و پس از خواندن آیه "و آخرینَ مِنهم لَمّا یَلحقوا..." مردى سؤال کرد: یا رسول‌اللّه، این‌ها چه کسانى هستند؟ حضرت پاسخ نداد تا این‌که سه بار سؤال کرد. ابوهریره مى‌گوید: سلمان هم در میان ما بود. حضرت دست مبارک خویش را بر شانه سلمان گذاشت فرمود: اگر ایمان در ثریّا باشد، حتما مردانى از اینان به آن مى‌رسند6.»


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    3. «یا ایُّها الَّذینَ آمَنوا مَن یَرتَدَّ مِنکُم عَن دینِه فَسَوفَ یَأتِىَ اللّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَ یُحِبُّونَهُ اَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمنین اَعِزَّةٍ عَلَى الکافِرینَ یُجاهدونَ فى سبیل‌اللّهِ و لا یَخافُونَ لَومَةَ لائِمٍ ذلکَ فضلُ اللّهِ یؤتیهِ مَن یَشاء واللّهُ واسِعٌ علیمٌ» (مائده: 54) اى کسانى که ایمان آورده‌اید، هرکس از شما از آیین خود برگردد (به خدا زیانى نمى‌رساند) خداوند جمعیتى را مى‌آورد که آن‌ها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند و در برابر مؤمنان، متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند. آن‌ها در راه خدا جهاد مى‌کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراس ندارند. این فضل خداست که به هر که بخواهد )و شایسته ببیند) مى‌دهد و فضل خدا وسیع و خداوند داناست.
    در این آیه‌شریفه، براى آن قوم مشخصات و صفاتى ذکر شده که عبارتند از:
    .1خداوند آن‌ها را دوست دارد و آن‌ها نیز خدا را دوست دارند.
    .2در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کفّار عزیز و ناسازگارند.
    .3با جان و مال در راه خدا مجاهده و تلاش مى‌کنند.
    .4در راه خدا و اجراى احکام اسلام، از ملامت و سرزنش احدى ترس به خود راه نمى‌دهند.

    در ذیل این آیه نیز بسیارى از مفسّران و محدّثان بزرگ اسلامى همچون زمخشرى، بیضاوى، فخر رازى، آلوسى، رشید رضا، طبرسى، قرطبى و علّامه طباطبائى با نقل روایتى، آیه را در مورد ایرانیان دانسته و نقل کرده‌اند: «وقتى آیه مبارکه "فسوف یأتى اللّه" نازل شد، از رسول خدا درباره آن قوم سؤال شد. حضرت دست بر شانه سلمان زد و فرمود: ایشان و منسوبان او هستند و سپس فرمود: اگر ایمان از ثریّا آویزان بود، مردانى از فرزند فارس به او دست مى‌یافتند.»7


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    4. «الاّ تنفُروا یُعَذِّبکُم عذابا اَلیما و یَسْتَبدِل قوما غَیرَکُم ولا تضُرُّوهُ شَیئا واللّهُ على کلِّ شى‌ءٍ قدیر» (توبه: 38) اگر به سوى میدان جهاد حرکت نکنید، خداوند شما را مجازات دردناکى مى‌کند و گروه دیگرى غیر از شما را به جاى شما قرار مى‌دهد و هیچ زیانى به او نمى‌رسانید، و خداوند بر هر چیزى تواناست.
    آیه پیشین در مذمّت از مسلمانان است که چرا وقتى فرمان جهاد داده مى‌شود، سستى به خرج مى‌دهید؛ چرا زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى‌دهید؟ طبق روایات شأن نزول، این آیات در مورد جنگ «تبوک» نازل گردیده‌اند. در روایات اسلامى آمده است که پیامبر معمولا مقاصد جنگى و هدف‌هاى نظامى خود را پیش از شروع جنگ براى مسلمانان روشن نمى‌ساخت تا اسرار نظامى اسلام به دست دشمنان نیفتد، ولى در مورد «تبوک»، چون مسأله شکل دیگرى داشت، قبلا با صراحت اعلام نمود که ما به مبارزه با رومیان مى‌رویم؛ زیرا مبارزه با امپراتورى روم شرقى همانند جنگ با مشرکان مکّه و یا یهود خیبر کار ساده‌اى نبود و مى‌بیست مسلمانان براى این درگیرى بزرگ کاملا آماده شوند و خودسازى کنند. علاوه بر این، فاصله میان مدینه و سرزمین رومیان بسیار بود. از همه گذشته، فصل تابستان و گرما و فصل برداشت غلات و میوه‌ها بود. همه این موارد دست به دست هم داده بودند و رفتن به سوى میدان جنگ را فوق‌العاده بر مسلمانان مشکل مى‌ساختند، تا آن‌جا که بعضى در اجابت دعوت پیامبر تردید و دودلى نشان دادند. آیات مزبور نازل شدند و با لحنى قاطع و کوبنده به مسلمانان هشدار دادند و آن‌ها را آماده این نبرد بزرگ ساختند.8
    بسیارى از مفسّران یکى از احتمالات در تعیین مصداق این قوم را ایرانیان دانسته‌اند.9

    5. «ان یَشَأ یُذهِبکُم ایُّهَا النّاسُ و یأتِ بِآخَرینَ وَ کانَ اللّهُ على ذلکَ قدیر» (نساء: )133اى مردم، اگر او بخواهد شما را از بین مى‌برد و افراد دیگرى به جاى شما مى‌آورد و خدا بر این کار تواناست.
    آیه در سیاق برخى آیات در بى‌نیازى خدا از طاعت مردم و عدم زیان از مخالفت مردم است؛ زیرا آنچه در آسمان و زمین است مِلک اوست. سپس مى‌فرماید: براى خدا هیچ مانعى ندارد که شما را از بین ببرد و جمعیتى آماده‌تر و مصمّم‌تر جانشین شما کند و خداوند بر این کار توانایى دارد.
    شیخ طوسى، طبرسى، میبدى، زمخشرى، قرطبى، آلوسى، فیض کاشانى، طبرى و دیگر مفسّران از رسول خدا نقل کرده‌اند: «وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا دست خود را به پشت سلمان زد و فرمود، آن جمعیت قوم این مرد، یعنى مردم عجم و فارس هستند.»10


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    267
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منم نمیدونستم منظور از قوم دیگر چیه -از بحث زیباتون ممنونم- الان فهمیدم منظور چیه!!!!
    من نمیدانم که چرا میگویند: اسب حیوان نجیبی است، کبوتر زیباست وچرا درقفس هیچ کسی کرکس نیست؟گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد؟
    چشم ها را باید شست،جور دیگر باید دید
    http://ehda.ir
    http://www.juyom.ir
    http://www.100raz.com


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود