جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مردمانی که چهره شان سفید است مورد رحمت خدا هستن ؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مردمانی که چهره شان سفید است مورد رحمت خدا هستن ؟!




    سلام در قرآن کریم، سورۀ آل عمران (آیۀ 106) خداوند می فرماید: بعضی از مردم که چهره هایشان سفید شده در رحمت خداوند خواهند بود و جاودانه در آن می مانند". در حالی که این مطلب بسیار نژادپرستانه و بحث برانگیز به نظر می رسد. آیا قرآن به این مطلب اشاره می کند که آنهایی که چهره های سفید دارند، از آنهایی که رنگ پوستشان زرد، قرمز، قهوه ای یا مشکی است، بهترند؟ همچنین مرتبط با این موضوع به سؤالی بدین مضمون برخوردم که یکی از عالمان که به این جا برای موعظه بر روی منبر رفته بود، می فرمود: حدیثی از اوصاف بهشتیان وارد شده است که می فرماید افرادی که به بهشت وارد می شوند به زیباترین حالت وارد می شوند؛ یعنی اگر پیر باشند جوان می گردند، اگر زشت باشند زیبا می گردند و اگر فقیر باشند ثروتمند خواهند شد و افراد معلول سالم خواهند شد. در نهایت ایشان بیان داشتند که اگر سیاه پوست باشند وقتی به بهشت وارد می شوند سفید پوست خواهند شد! در حالی که نژادپرستانه به نظر می رسد؛ چراکه به سفید پوست بودن، اهمیت بیشتری داده شده است. لطفا توضیح کامل و جامعی ارائه فرمایید.


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۷ در ساعت ۰۲:۱۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پاسخ و جمع بندي (1)

    پرسش:

    سلام در قرآن کریم، سورۀ آل عمران (آیۀ 106) خداوند می فرماید: بعضی از مردم که چهره هایشان سفید شده در رحمت خداوند خواهند بود و جاودانه در آن می مانند". در حالی که این مطلب بسیار نژادپرستانه و بحث برانگیز به نظر می رسد. آیا قرآن به این مطلب اشاره می کند که آنهایی که چهره های سفید دارند، از آنهایی که رنگ پوستشان زرد، قرمز، قهوه ای یا مشکی است، بهترند؟
    حدیثی از اوصاف بهشتیان وارد شده است که می فرماید افرادی که به بهشت وارد می شوند به زیباترین حالت وارد می شوند؛ یعنی اگر پیر باشند جوان می گردند، اگر زشت باشند زیبا می گردند و اگر فقیر باشند ثروتمند خواهند شد و افراد معلول سالم خواهند شد. و اگر سیاه پوست باشند وقتی به بهشت وارد می شوند سفید پوست خواهند شد! در حالی که نژادپرستانه به نظر می رسد؛ چراکه به سفید پوست بودن، اهمیت بیشتری داده شده است


    پاسخ:

    سفید رویی و سیه رویی دو اصطلاحی هستند که عرف مردم نیز آن دو را بکار می برند مثلا سیه رویی در مورد شرمندگان بکار می رود و یا مثلا گفته می شود فلان کس در فعل خود سفید رو شد یعنی موجب خشنودی گردید پس منظور از سفید رویی و یا سیه رویی اصطلاح لغوی آن نیست ؛ در این آیه شریفه معنی لغوی آن بکار نرفته است بلکه سیه رویی و سفید رویی تشبیه بسیار زیبایی است که در عرف نیز بکار برده می شود .

    علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذيل آيه شريفه می فرماید:

    " يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ ... هُمْ فِيها خالِدُونَ" از آنجايى كه مقام آيات مورد بحث، مقام كفران نعمت بود، و كفران به نعمت هم نظير خيانت، باعث خست و فرومايگى انفعال و شرمندگى مى‏شود. لذا خداى تعالى در اين مقام از ميان انواع عذاب‏هاى آخرت، عذابى را ذكر كرد كه با حالت شرمندگى مناسبت دارد و حال شرمندگان را ممثل مى‏سازد، و آن عبارت است از سيه‏رويى كه در دنيا هم مردم دنيا اين تعبير را در مورد شرمندگان و امثال آنان دارند. هم چنان كه جمله:" فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ ..." به خوبى بر اين معنا دلالت دارد.

    و همچنين از ميان همه ثوابهاى اخروى- كه مى‏تواند ثواب شاكران اين نعمت باشد- مى‏توان ثوابى را نام برد كه با شكرگزارى تناسب داشت، و آن رو سفيدى است كه در محاورات دنيايى نيز دلالت بر خشنودى و پسند دارد.

    فلذا همچنانکه مشاهده فرمودید آیه شریفه هیچ اشاره به نژاد پرستی و تبعیض و ... ندارد و هیچ نوع برتری نژادی از آیه شریفه مستفاد نیست .


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۱:۴۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي (2)

    اوصافی مانند پیری ، فقر ، معلولیت ، زشتی و ... هم در بهشت راه ندارد و این بدین جهت است که بهشت از اوصاف ماده مبرا است ، وقتی انسان مزه مرگ را چشید از عالم ماده و بدن مادی خودش فارق شده وارد عالمی غیر از عالم ماده می شود که در اصطلاح ، عالم مثال (برزخ) گفته می شود انسان های پاک وارد بهشت برزخی شده و انسان های آلوده به گناه وارد جهنم برزخی می شوند ، در بهشت جز خیر و زیبایی وجود ندارد چرا که بهشت تمثل اعمال خوب انسان است و تمثل اعمال خیر ، خیر خواهد بود .

    شیخ صدوق، از علمای بزرگ شیعه، می‌نویسد:

    اعتقاد ما درباره بهشت این است که بهشت دارالبقاء و دارالسلام است. مرگ و پیری، بیماری و ناخوشی، زوال و زمینگیری، غم، فقر و خستگی و فرسودگی در آن نیست.

    واقعیت این است که جوانی ، سفید رویی و سلامت و ... صفاتی هستند که در دنیا دارای اهمیت بیشتری هستند اگر چه در نزد خداوند «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» با تقواترین انسان ها با کرامت ترین انسان ها هستند ، خداوند ملاک برتریت را تقوی و پرهیزگاری می داند و کسانی که با تقوا نباشند از رحمت الهی دور هستند و خداوند آن ها را کریم نمی داند و هیچ برتریتی برای آنان قائل نیست اگر چه سفید رو ، سالم ، جوان و ... باشند .

    بهشت خداوند دنیای بسیار متفاوت از دنیای مادی است که برای هیچ بشری به جز ائمه اطهار (علیهم السلام) قابل تصور نیست ؛ در آن جا پیری، معلولیت ، زشتی و ... وجود ندارد چون نقص است و نقص از ماده سرچشمه می گیرد در حالی که بهشت مادی نیست فلذا هر کسی به بهشت راه پیدا می کند به زیباترین وجه وارد بهشت می شود .

    منابع:

    تفسیر نمونه ، تفسيرالمیزان و تفسير مجمع البیان


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۱:۵۰


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود