صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدود معصوميت پيامبر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حدود معصوميت پيامبر




    با سلام خدمت خواهران و برادران گرامي
    مي خواستم بدونم حد معصوميت پيامبر در خطا و اشتباه چقدر است؟يعني علاوه بر گناه ايشان در امور زندگاني يك انسان نيز اشتباه نمي كردند؟مثلا اگر جنگ ميشد و وحي هم درباره تاكتيك جنگ نمي آمد ايشان ممكن بود درباره آرايش نظامي جنگي اشتباه انساني كند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ در ساعت ۰۱:۰۸
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    حد معصوميت پيامبر در خطا و اشتباه چقدر است؟
    عصمت به معنای پیراسته بودن از خطا و گناه و نسیان است. عصمت دارای مراتبی است و اولین مرتبه آن که همه انبیا باید دارا باشند در چهار بعد است:
    الف) عصمت در اخذ وحی (یعنی‏ آن را همان گونه که هست دریافت داشتن)
    ب) عصمت در حفظ وحی (آن را فراموش نکردن)
    ج) عصمت در تبلیغ وحی (وحی را همان گونه که هست ابلاغ کردن و چیزی کم و زیاد نکردن)
    د) عصمت عمل و اجرای مفاد وحی. این چهار مرحله مربوط به وحی رسالی است وشامل مسائل خارج از آن مانند ترک اولی نمی‏شود. البته در مراتب بالاتر عصمت که در مورد پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) است ترک اولی نیز راه ندارد.لازم به ذكر است كه بر اساس نص صريح قرآن كريم ، در ميان انبياء الهي اختلاف رتبه وجود دارد :
    تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض
    لذا ممكن است از برخي انبياء الهي ترك اولي - و نه گناه و خطا - سر بزند اما از برخي، همان ترك اولي هم سر نزند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    يعني علاوه بر گناه ايشان در امور زندگاني يك انسان نيز اشتباه نمي كردند؟مثلا اگر جنگ ميشد و وحي هم درباره تاكتيك جنگ نمي آمد ايشان ممكن بود درباره آرايش نظامي جنگي اشتباه انساني كند؟
    البته تا اشتباه را چه معنا كنيم ، يك وقت در همان حوزه زندگي شخصي ممكن است يك اشتباه منجر به ظلم ، حق كشي و تعدي نسبت به ديگران شود و يا منجر به آسيب و ظلم به نفس خود فرد گردد كه مسلما انبياء (ع) و در راس آنان حضرت پيامبر (ص) از چنين اشتباهي كه منجر به ظلم - در هر مرتبه اش چه ظلم به نفس خويش و چه به ديگران - مصونند زيرا بر اساس آيه قرآن كريم عهد خدا به ظالمان نميرسد : قال اني جاعلك للناس اماما قال ومن ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين
    لذا انبياء از همين نوع اشتباه هم مصونند .
    در مورد مثالي هم كه زديد هيچ مدرك و نقل تاريخي از موافق و مخالف وجود ندارد كه گوياي چنين اشتباهي مثلا در تاكتيكهاي جنگي پيامبر (ص) باشد بلكه بعكس بررسي جنگها و تاكتيكهايي كه پيامبر (ص) بكار بسته اند همگي بدون اشتباه و اشكال بوده و دقيقا در راستاي بهترين تاكتيكهاي جنگي قرار دارد .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    267
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر من پیامبران از خطا و اشتباه مصون هستندو چرا که علم آنها سرچشمه ای از نوری است که خدا به آنها عنایت کرده است.
    من نمیدانم که چرا میگویند: اسب حیوان نجیبی است، کبوتر زیباست وچرا درقفس هیچ کسی کرکس نیست؟گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد؟
    چشم ها را باید شست،جور دیگر باید دید
    http://ehda.ir
    http://www.juyom.ir
    http://www.100raz.com

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد
    من در كتابي(فكر مي كنم فروغ ابديت آيت الله سبحاني بود) خواندم كه در يكي از جنگ ها يكي از مسلمانان بعد از اطمينان حاصل از اينكه قرارگيري مسلمانان توسط وحي نيست قرارگيري جديدي را ارايه مي دهد و پيامبر اين آرايش جديد را مي پذيرد و قرارگيري جنگي جديد را جايگزين مي كند.ولي در كل اين فقط مثال بود.مي خواستم بگم ممكن بود پيامبر در زندگي شخصي خود اشتباهاتي داشته باشند؟(اشتباهاتي كه گناه و خطا به حساب نمي آيند)
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام سرکار خانم
    در قرآن آمده پیامبر "ما لا ینطق عن الهوی " هستن یعنی هیچ حرفی رو از روی هوا وهوس نمی زنن .
    ببینید خواهر
    در قرآن آمده ایشون "اسوه حسنه" هستن یعنی بهترین الگوی رفتاری . آیا خدا الگوی خطاکار به ما معرفی می کند ؟ حتما نه
    ما در خدمت شما هستیم یا علی

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلام سلام سلام نمایش پست
    سلام سرکار خانم
    در قرآن آمده پیامبر "ما لا ینطق عن الهوی " هستن یعنی هیچ حرفی رو از روی هوا وهوس نمی زنن .
    ببینید خواهر
    در قرآن آمده ایشون "اسوه حسنه" هستن یعنی بهترین الگوی رفتاری . آیا خدا الگوی خطاکار به ما معرفی می کند ؟ حتما نه
    ما در خدمت شما هستیم یا علی
    ممنون دوست عزيز بخاطر پاسختون.در ضمن من مرد هستم.
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تشكر از دوستان.ولي فكر كنم دوستان منظور من از اشتباه را در خطا برداشت مي كنند در صورتيكه منظور من اشتباه سهوي است.مثلا پيامبر در پخت نان ممكن است اشتباه كند و نان را بسوزاند؟در اين حد اشتباه منظورم است نه گناه
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    در معصومیت و بیگناهی پیامبر شکی نبوده و نیست
    حتی آنجا که ترکه ای به یکی از اصحاب پیامبر هم برخورد کرد و باعث رنجش او شد برایش یک امتحان الهی بود که چقدر پیامبر را دوست میدارد.
    امام یک سئوال در ذهن من هست
    تا آنجایی که من اطلاع دارم فرزندان هیچ امام و معصومی از پسر خویش دلخور و ناراحت نبوده (در واقع همه شان پاک بوده اند و سزاوار دوستی)
    چرا امام هادی ع باید فرزندی داشته باشد که حتی آنقدر پدر را بیازارد که پدر به وی لقب پسر نوح را بدهد و نام او کذاب باشد و از ابتدا پدر بزرگ امام زمان عج و پدر بزرگوارش را آزار دهد؟!
    آیا این را هم بر روابط خانوادگی قرار بدهیم و در روابط خانوادگی پدر و پسر دخالت نکنیم؟



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    تشكر از دوستان.ولي فكر كنم دوستان منظور من از اشتباه را در خطا برداشت مي كنند در صورتيكه منظور من اشتباه سهوي است.مثلا پيامبر در پخت نان ممكن است اشتباه كند و نان را بسوزاند؟در اين حد اشتباه منظورم است نه گناه
    اگر چه در خصوص عصمت امام از گناه و اشتباه در دين، ميان متكلمان- بويژه متقدمان از متكلمان - اجماع وجود دارد،
    عصمت از اشتباه در امور عادي زندگي، از مواردي است كه مورد اختلاف جدّي متكلمان بوده است.
    به نظر مي‌رسد تبيين اين مسئله در عصر حضور ائمه اطهار(ع)، دغدغه اصلي خود ائمه و نيز ياران آنها نبوده است، زيرا مطلب خاصي در اين باره به دست نيامده است. از كلمات محدثان نيز نظريه ي قابل اعتمادي به دست نمي‌آيد؛ اما در ميان متكلمان، مرحوم سيد مرتضي را بايد نخستين كسي دانست كه به صراحت درباره ي اين مسئله نظريه پردازي كرده، پيامبران و به تبع آن، امام را از چنين اشتباهاتي معصوم نمي‌داند.(1) البته لازمه عرفي كلمات مرحوم ابن قبه(2) و نيز شيخ صدوق(3)- آنجا كه علم امام را ضرورتاً تنها محدود به مسائل مربوط به دين و نه بيشتر مي‌دانند- نيز نفي ضرورت عصمت امام از اشتباه در امور عادي است.
    ابوالصلاح حلبي درباره ي اين مسئله، نظريه‌اي ابراز نكرده است؛ در مقابل مرحوم شيخ طوسي به صراحت پيامبران و به تبع آنها، امامان را از چنين اشتباهي معصوم نمي‌داند.(4) با اين حال اطلاق كلام مرحوم اسدآبادي- كه ائمه را از تمام امور معصوم دانسته است- موجب مي‌شود وي را تنها كسي بدانيم كه در حوزه ي پنج قرن نخست هجري قمري، عصمت امام از اشتباه در امور عادي را باور داشته است.(5)

    پي نوشتها :
    1- سيد مرتضي علم الهدي، تنزيه الانبياء، ص121.
    2- نقض الاشهاد، به نقل از: شيخ صدوق، كمال الدين، ج1، ص111.
    3- اين نظر، از رواياتي به دست مي‌آيد كه شيخ صدوق در آثار خود نقل كرده است (ر.ك:شيخ صدوق، معاني الاخبار، ص273؛ همو، من لا يحضره الفقيه، ج4، ح2).
    4- شيخ طوسي، التبيان، ج4، ص165-166.
    5- عبيد اللّه سدآبادي، المقنع في الامامهًْ، ص48.


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط m.javad نمایش پست
    تا آنجایی که من اطلاع دارم فرزندان هیچ امام و معصومی از پسر خویش دلخور و ناراحت نبوده (در واقع همه شان پاک بوده اند و سزاوار دوستی) چرا امام هادی ع باید فرزندی داشته باشد که حتی آنقدر پدر را بیازارد که پدر به وی لقب پسر نوح را بدهد و نام او کذاب باشد و از ابتدا پدر بزرگ امام زمان عج و پدر بزرگوارش را آزار دهد؟! آیا این را هم بر روابط خانوادگی قرار بدهیم و در روابط خانوادگی پدر و پسر دخالت نکنیم؟
    در پاسخ به اين مطلب شما بايد نكاتي را متذكر شويم :
    1- عصمت يك امر موروثي نيست لذا نميتوان انتظار داشت كه از يك معصوم ، جزمعصوم متولد نشود .
    2- در ميان معصومين (ع) - چه پيامبران و چه امامان - فرزنداني وجود داشته اند كه دقيقا نقطه مقابل پدر بزرگوار خويش بودند ، بهر حال انسانها هم اختيار و آزادي دارند و هم مكلفند لذا با اختيار خود خير يا شر را انتخاب ميكنند و فرزند معصوم بودن ، مصونيت از شر و پليدي به همراه نمي آورد هر چند زمينه را مساعد تر ميكند تا فرد به راه خير برود اما به همان ميزان تكليف وي هم سنگين تر خواهد بود و در اين ميان اگر فرزندان معصومين به جاي ارتقا معنوي بيشتر ، به راه خطا بروند ، حساب و عقاب سنگين تر هم خواهند داشت .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود