صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی معانی واژه سلام در قرآن و کارکردهای آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2

    بررسی معانی واژه سلام در قرآن و کارکردهای آن




    کنکاشى پیرامون اهمیت و کارکردهاى سلام و تحیت



    از کوزه همان برون تراود که در اوست

    یکی از هنجارهای بسیار پسندیده اسلامی قرآنی، تحیت گفتن و سلام کردن است. هر مسلمانی باید در دیدار با دیگری بلکه حتی هنگام ورود به خانه و مکانی که کسی در آن نیست با صدای رسا سلام بگوید و افشای سلام را مستحب بشمارد.

    در روایات برای سلام کردن آثار و برکات بسیار و پاداش های بی شماری ذکر کرده اند که موجب ترغیب و تشویق مردم به انجام آن می شود. هم چنین برای سلام کردن آدابی را بیان کرده اند که ذکر جزئیات آن خود کتابی پرحجم می شود.

    خداوند در آیه 63 سوره فرقان، در بیان شیوه های هنجاری عبادالرحمن می فرماید: و عبادالرحمان الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما.

    ویژگی های بندگان خداوند رحمان، یکی آن است که سخنان ایشان با دشمنان نیز سالم و ناآلوده است، چه رسد به گفتارشان با دوستان.

    عبادالرحمان به وسیله ریاضات و مجاهدت های نفس، به جایی رسیده اند که سخنان ایشان نیز بازتابی از طهارت و پاکی نفس آنها است و سلامت روح و روان آنان موجب شده که در اعمال و رفتار جوارح نیز سلامت پیدا کنند.

    ارد
    ویرایش توسط شهید علی اصغر پازوکی : ۱۳۹۰/۰۴/۲۸ در ساعت ۱۴:۰۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در آموزه های اسلامی بر این معنا تاکید شده که از کوزه برون همان تراود که در اوست؛ بنابراین گفتار پاک و سالم، نشان دهنده پاکی باطن آنان است؛ از این رو امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: المرء مخبوء تحت لسانه؛ آدمی و شخصیت او در پشت زبانش پنهان است. وقتی سخن می گوید باطن نفس خویش را آشکار می کند و سلامت و خباثت طبیعت و شخصیت خویش را نشان می دهد. شخص تا زمانی که خاموش است کفر و ایمان و زهد و حرص و فروتنی و خودبرتربینی اش نهان است؛ و چون به سخن آید حالش آشکار و روشن می شود.

    برای عموم مردم، تنها راه شناخت دیگران، نگاه کردن به اعمال و رفتار آنهاست و لذا هرگاه در مجلسی سخن از حق و خداوند و آخرت می شود گروهی شاد می شوند و گروهی ناراحت می گردند؛ زیرا آثار گرایش باطنی خویش را این گونه در چهره و ظاهر خویش هویدا می سازند.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    خداوند در آیه 30 سوره محمد(ص) می فرماید بیماردلانی که گمان می کنند خداوند کینه هایشان را هرگز بیرون نخواهد ریخت، می توان ایشان را از آهنگ سخنانشان شناخت؛ چنان که گناهکاران و مجرمان را نیز می توان از چهره شان شناخت (الرحمن آیه 30)؛ زیرا آثار خباثت و طیب بودن باطن، در ظاهر و نیز رفتارهای آدمی بروز می کند.

    البته برخی از انسان ها در مرتبه و جایگاهی نشسته اند که خودشان به نور الهی، باطن ها را می شناسند پیش از آن که از راه چهره و رفتار، خودش را نشان دهد. از این رو در روایت آمده: اتقوا فراسه المومن فانه ینظر بنورالله؛ از هوشیاری و تیزبینی اهل ایمان اندیشه کنید؛ زیرا چنین انسانهایی با بصیرتی متکی به نور خداوند می نگرند و چیزی بر آنها پوشیده نیست.

    به هر حال براساس آن که از کوزه برون همان تراود که در اوست، انسان نمی تواند باطن خویش را نهان دارد و به شکلی از اشکال، باطن، ظهور می کند. امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: ما اضمر احدکم شیئا الا اظهره الله فی فلتات لسانه و صفحات وجهه؛ هیچ کس نیست که امری را در دل خویش نهان دارد مگر آن که خداوند آن را در گفتار ناخودآگاه و در صفحه رخسارش آشکار سازد.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    ویژگی قلب سلیم

    از این رو رخساره و گفتار آدمی ویژگی قلب سلیم ترجمان باطن اوست. سلامت زبان بیانگر سلامت باطن شخص است. قرآن درباره سلامت قلب حضرت ابراهیم(ع) سخنان وی را بازگو می کند که گفت: خداوند آفریدگار و پروردگار اوست و او را از بیماری شفا می دهد آنگاه شش نیاز را از زبان آن حضرت مطرح می کند و می افزاید که او دارای قلبی سلیم بود. (شعراء آیات 87 تا 98)

    قلب سلیم دارای خصوصیاتی است که از جمله آن ها پاکی در بینش و نگرش است. گرایش به دنیا به شکل حبی آن ندارد و از تسلط قوای غضب و شهوت و نفوذ شیطان ها در امان است. در حقیقت دل، آلوده به محبت دنیا و شهوت و غضب نیست و مانند مارگزیده در تشویش و اضطراب برای دنیا و مسایل آن نمی باشد(انبیاء آیه 82) بلکه یتململ تململ السلیم یعنی همانند مارگزیده از خشیت خداوندی به خود می پیچد. این ترس، امری باطنی است و با قلب منیب به درگاه خداوند می شتابد. (ق، آیه 33) و درونش از ماسوی الله خالی و تهی است. این گونه است که صاحب قلب سلیم در رفتارهایش تنها به خداوند توجه دارد و رفتارهایش بیانگر آن است از سلامت نفس در بینش و نگرش برخوردار می باشد.

    بنابراین نیکی و راستی گفتار را می بایست در سلامت قلب جست وجو کرد. کسی که قلبش بیمار است به سی بیماری زبانی گرفتار می آید که از آن جمله می توان به دشنام و ناسزاگویی و غیبت و تهمت و مانند آن اشاره کرد.

    پس کسی که می خواهد نیک گفتار باشد و سلامت زبان را به دست آورد می بایست سلامت قلب را با تقوا تحصیل کند. برای این مقصد مدیریت قوای غضبی و شهوانی و شیطانی ضروری است. در همین راستا برخی ها با افترا و تهمت و کذب و دروغ و غیبت و هجو، دیگران را می آزارند؛ زیرا نتوانسته اند غضب خود را کنترل کنند. عده ای دیگر مردم را مسخره می کنند و برای به دست آوردن مال و مقامی، حیثیت دیگران را لکه دار می سازند و یا این که برای به دست آوردن مال و منالی دروغ می گویند. (واقعه آیه 28) گروهی هم اصولا اختیار خویش را به دست شیطان داده اند تا آن ها را به هر جایی که می خواهد بکشاند. جمعی نیز اسیر جهل خویش هستند و نمی توانند خوب را از بد تشخیص دهند و سود و زیان خود را بدانند. این ها نیز از سلامت زبان برخوردار نیستند. از این رو خداوند گفتار جاهلان را زننده و فسادآمیز و بیرون از دایره سلامت ارزیابی می کند.

    برخی جهل را بدترین بیماری دل ها دانسته و وجود آن را در آدمی به معنای مرگ قلب شمرده اند؛ چنین شخصی کارها و گفتارهایی را بر زبان می راند که مناسب نیست. زیرا موقع شناس نیست و نمی داند چه سخنی را کجا بگوید.

    امیرمؤمنان(ع) بیماری جهل در قلب را زیان بخش تر از بیماری جذام می داند. برخی از مسایل را نباید هر جایی گفت هر چند درست باشد؛ زیرا می بایست به قدر و اندازه عقل و فهم مخاطب سخن گفت. نخست مخاطب را بشناسد و سپس سخن بگوید تا متهم نشود. برخی مطالب مهم و عالی اگر به توده مردم گفته شود خود به معنای القای شبهات است و اسباب خرابی دین و دنیای مردم می شود.

    اگر شخص، نکته سنج نباشد و از روی جهل به مخاطب، سخن بگوید موجبات کدورت و عداوت میان دو شخص یا مردم می شود.

    سلام، نام خداوند و سلامت بخش انسان

    سلام یکی از نام های خداوند و صفات اوست. (حشر آیه 32) در حدیث است که هر کسی بتواند نود و نه اسم خداوند را در خود احصا کند به بهشت داخل می شود. این احصا کردن به معنای شمارش آن ها نیست بلکه تخلق به آن اسما و صبغه گرفتن به آن نام هاست. انسانی می تواند به بهشت و دارالسلام درآید که خود را سالم و سلیم سازد و معنای سلام را در همه ابعاد وجودی خویش تحقق بخشد و از فساد راهی یابد.

    در مقاله حاضر نویسنده ضمن بررسی معنا و مفهوم سلام و تحیت و ماهیت آن، کارکردها و آثار و برکات کاربرد این هنجار اسلامی و اجتماعی را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده که با هم آنرا از نظر می گذرانیم. مصطفی حقیقی
    ادامه د

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    جایگاه های خطرساز

    برای انسان سه جایگاه و موطن است که بسیار خطرناک و خطرساز است.
    مقام نخست هنگام زاده شدن و تولد است که دنیا برای او خانه مصیبت و مشقت و آزمایش است. از این رو برای امنیت بخشی در گوش کودک اذان واقامه می گویند تا شیطان از وی دور شود و از شر بلاهای خطرساز ایمن گردد. خداوند کسانی را که بخواهد مورد رحمت واسعه خویش قرار دهد در نخستین منزل از منازل، او را به اسم سلام از شر بلاهای هلاک کننده دین و دنیا حفظ می کند و امان می بخشد. از این رو می فرماید: والسلام علی یوم ولدت (مریم آیه 33) سلام بر من آن گاه که زاده شدم.

    مرتبه دوم هنگام مرگ است که آخرین منزل دنیا و اولین منزل آخرت و موطن بس خطرناک است. (قیامت آیات 62 تا 92) در این منزل، شدت دنیا وآخرت به هم پیوسته است و شخص در وضعیت بحرانی قرار دارد و هول المطلع وی را می هراساند. در این جاست که انسان نیازمند امنیت و سلامت خاص است: والسلام علی یوم اموت (مریم آیه 33) کسانی که در زندگی، سلامت بودند و اسمای الهی را تحقق وجودی بخشیده و احصا نموده اند اینان نیز مخاطب به سلام فرشتگان در هنگام مرگ می شوند و امنیت می یابند. (احزاب آیه 44 و نحل آیه 23)

    مرحله سوم و جایگاه سخت دیگر بشر، هنگامه قیامت کبر است
    که امر بزرگی است (حج آیه 1) وآدمی از خوابگاه خویش برانگیخته می شود. (یس آیه 25) این جاست که سلامت بخشی الهی می تواند بسیار مفید باشد. از این رو خداوند این سه مرحله راتنها برای کسانی آسان و به سلامت دانسته که با کارهای خویش توانسته اند به وی تقرب جویند و از فضل و رحمت واسعه او برخوردار شوند: والسلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم ابعث حیا (مریم آیه 33)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2




    بنابراین، سلام اسمی مهم از اسمای الهی است که آدمی را ازهرگونه فساد و تباهی وهلاکت حفظ می کند
    . کسی که دارای قلب سلیم است می تواند این مسیر را به سلامت بگذراند. این که سوره یس را قلب قران گفته اند به سبب این است که آیه مبارکه «سلام قولا من رب رحیم» در آن وارده شده که بیانگر سلامتی بهشتیان است که آسوده خاطر و به سلامت وارد بهشت و دارالسلام (یونس آیه 52) می شوند.

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نسان می بایست با پیروی از آموزه های وحیانی قرآن، خود را در مسیر ولایتی قرار دهد که حقیقت سلام در او تحقق می یابد و باطن وی از پلیدی ها پاک می شود. این همان تخلق به اخلاق الله یعنی صفات و اسمای الهی یافتن است.

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    مرجع تقلید شیعیان خواستار احیای سنت حسنه سلام به رعایت تمامی جوانب اسلامی آن شد.

    به گزارش مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مكارم شیرازی بعدازظهر پنجشنبه در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به افتخارات حضرت نوح نسبت به سایر پیامبران اولوالعزم اظهار داشت: خداوند در قرآن به پیغمبران و شخصیت‌های بزرگی همچون نوح، ابراهیم، موسی و هارون، آل یاسین، مرسلین و... سلام می‌كند.

    وی به جایگاه والای سلام در قرآن و اسلام اشاره كرد و گفت: بهشتیان وقتی نزدیك درهای بهشت می‌شوند فرشتگان به استقبال آنها می‌روند و بر آنها سلام و درود می‌فرستند.

    این مرجع تقلید ادامه داد: ما در نمازها سه بار سلام می‌كنیم و همچنین در تمام زیارتنامه‌ها بر پیامبر و امام زمان(عج) و شهدا سلام می‌فرستیم.

    آیت‌الله مكارم شیرازی تصریح كرد: سلام به قدری مهم است كه اگر كسی مشغول نماز باشد و دیگری سلام كرد‏، جواب سلام را دادن واجب است.

    استاد برجسته حوزه علمیه، سلام را نوعی تقاضای سلامتی از سوی خداوند برای دیگری عنوان كرد و اظهار داشت: نعمتی بالاتر از سلامتی بعد از نعمت ایمان برای انسان وجود ندارد.

    سلام نشانه شخصیت و ادب انسان است

    آیت‌الله مكارم شیرازی گفت: بعضی‌ها خیال می‌كنند سلام‌كردن باعث كوچكی آنها می‌شود. هیچ كسی بزرگتر از پیامبر اسلام و هیچ كسی كوچكتر از كودكان نیست ولی پیامبر اسلام به كودكان سلام می‌كردند.

    وی سلام را نشانه شخصیت و ادب انسان دانست و بیان داشت: بعضی‌ها كه بلد نیستند سلام كنند این واژه را وارونه بیان می‌كنند كه در معنای آن تعبیر مرگ می‌شود، در صورتی كه سلام سلامتی می‌آورد.

    این مرجع تقلید در توصیه‌‌ای به مردم گفت: سنت اسلامی سلام را زنده كنید و در منزل و محل كار و جامعه ادب اسلامی را رعایت و به همدیگر سلام كنید.

    آیت‌الله مكارم شیرازی اظهار داشت: سلام باعث محبت و سلامتی انسان و خشنودی خدا می‌شود.

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2




    انسان می بایست با پیروی از آموزه های وحیانی قرآن، خود را در مسیر ولایتی قرار دهد که حقیقت سلام در او تحقق می یابد و باطن وی از پلیدی ها پاک می شود. این همان تخلق به اخلاق الله یعنی صفات و اسمای الهی یافتن است.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    کیفیت صفات هر کسی را می توان از رفتار اوبه دست آورد. اگر به گفتارها و رفتارها و اندیشه های شخصی مراجعه شود به خوبی دانسته می شود تا چه اندازه در سلامت است. ازاین رو انسان های سلیم النفس انسان هایی هستند که حتی به دشمن خویش سلامت می گویند و او را به نام سلام الهی حوالت می دهند و خواستار پاکسازی وجودی آنان از تباهی و فساد عقیده و رفتار و کردار و گفتار می شوند. آنگونه که حضرت ابراهیم (ع) با آزربت پرست کرد (مریم آیه 74 و 84) و مومنان نیز در هنگام مواجه با کافران و مشرکان جاهل این گونه رفتار می کنند.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود