صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر شان نزول نبود قران و ایاتش چگونه بود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اگر شان نزول نبود قران و ایاتش چگونه بود؟




    ما میدانیم که قران بر اساس شرایط پیش امده نازل شده در این مورد سوالاتی پیش میاید:1- اگرقران از لوح محفوظ نازل شده ایا پیش بینی همه این شان نزولها شده؟اگر اعراب بسیاری سوالات مثلا در باره ذوالقرنین نمیکردندیا ماجرای افک ووو پیش نمیامدایا قران اینگونه شکل میگرفت؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۳۰ در ساعت ۲۱:۰۲

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    با سلام و درود

    چند نکته:

    1. قرار است قرآن به صورت تدریجی و در طی 23 سال نازل شود.

    2. یکی از ویژگی های تدریجی بودن نزول قرآن، این است که با وقوع اتفاقات و رخدادهایی و در مناسبت های مختلفی، احکام و دستورات الهی مطابق با همان واقعه نازل، و علاوه بر راهنمایی انسانها، در آسان نمودن و ایجاد زمینه برای فهم و درک تعالیم الهی در ذهن و جان مخاطب، مؤثر بوده است.

    3. آن احکام و تعالیمی که قرار است همراه با شأن نزول به مخاطب تعلیم داده شود، متوقف بر یک شخص خاص نیست تا بگوییم پس اگر او چنین نمی کرد این حکم هم از طرف خداوند نمی آمد.

    4. خداوند سبب ساز است و اگر با این شخص و این واقعه نشود، با شخصی دیگر و واقعه ای دیگر، حکمش را بیان می فرماید.

    5. خداوند با علم الهی خویش می داند در این 23 سال آن اتفاقاتی که قرار است بیفتد و او احکام و تعالیمش را متناسب با آن برای مخاطب بیان کند، اتفاق خواهد افتاد؛ و متوقف بر فرد یا موقعیت خاصی نیست.


    خلاصه:

    یعنی او با علم خویش به گونه ای برنامه ریخته که در طول این مدت بتواند در موقعیت های مناسب تعالیمش را بیان نماید؛ و این موقعیت ها حتما محقق می شده است.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود . [quote]1. قرار است قرآن به صورت تدریجی و در طی 23 سال نازل شود.

    [/
    quote]چه لزومی وجود دارد که حتما باید تدریجی باشد؟اگر یکباره نازل میشدو تمام مسایل و حوادثی که قرار بود در مدت 23 سال رخ دهد میامد مسلما کافران و مسلمانان مسلمان و مسلمانان مومن تر میشدند. به این دلیل که بزرگترین اعجاز بود و انهم اعجاز اینده نگری یا پیش گویی حوادث و مسایلی که قرار بود در طی 23 سال اینده رخ دهد.بخصوص زمانی که حادثه ای رخ میداد و پیامبر ان ایات را که از قبل نازل شده بود برای انها میخواند و وقتی ان ایات با اشارات دقیق به این حادثهخوانده میشد واقعا تاثیری بسیار عمیق بر روان کافر و مسلمان داشت. و به حقانیت قران و وحی بودنش پی میبردند. و در بعد بعدها هم مسلمانان لازم نبود اینهمه زحمت بکشند و قران را تکه تکه با تشکیل هییت و گروه جمع اوری ووو مسایل مربوط به خود جمع اوری کنند. نه اینهمه روایت و قرایت مختلف از قران بود و نه شک وشبه ای در مورد جمع قران. [quote]. یکی از ویژگی های تدریجی بودن نزول قرآن، این است که با وقوع اتفاقات و رخدادهایی و در مناسبت های مختلفی، احکام و دستورات الهی مطابق با همان واقعه نازل، و علاوه بر راهنمایی انسانها، در آسان نمودن و ایجاد زمینه برای فهم و درک تعالیم الهی در ذهن و جان مخاطب، مؤثر بوده است.

    [/
    quote]چه لزومی دارد خداوند صبر کند تا ببیند دیگران چه میکنند انوقت قوانین و احکامش را نازل کند؟خدا که از بشر ناتوان تر نیست . قانونگذاران بشری قبل از اینکه جامعه یا فردی کار خلافی یا عملی از انها سر بزند و موجب مشکل برای خود و جامعه شوند پیش بینی کرده احکام و دستورات لازم را مینویسند تا کسی ان اعمال خلاف را انجام ندهد. خداییکه از بشر عالم تر است باید از همان اول احکام و دستوراتش را بیان کند تا عده ای از روی نا اگاهی کار خلاف نکنند.. [quote]آن احکام و تعالیمی که قرار است همراه با شأن نزول به مخاطب تعلیم داده شود، متوقف بر یک شخص خاص نیست تا بگوییم پس اگر او چنین نمی کرد این حکم هم از طرف خداوند نمی آمد[/quote]مسلما اگر شخص دیگری و به شکل دیگری عمل میکرد درست است که در کلیت انجام عمل یکی هستند ولی جزییات مسلما یکی نبود وجون جزییات یکی نبود در شکل بیان ایات قران اثر داشت. حداقل کلماتی از قران مطابق ان حادثه به این شکل امروزی نبود. مثلا خداوند در قران با اوردن ایاتی در مورد زید و زینب و ازدواج پیامبر با زینب که درواقع شان نزول است ازدواج با زن پسر خوانده را مجاز دانسته. حال اگر بجای زید شخص دیگری بود یا کسی که قرار بود با ان زن ازدواج کند محمد نبود و کس دیگری بود وووو مسلما شکل ایات ان و کلماتش و نحوه ایه بندی یا جمله بندی ان متفاوت میشد مثلا نام زید که در ایات امده دیگر نبودوو . [quote]خداوند سبب ساز است و اگر با این شخص و این واقعه نشود، با شخصی دیگر و واقعه ای دیگر، حکمش را بیان می فرماید.

    5. خداوند با علم الهی خویش می داند در این 23 سال آن اتفاقاتی که قرار است بیفتد و او احکام و تعالیمش را متناسب با آن برای مخاطب بیان کند، اتفاق خواهد افتاد؛ و متوقف بر فرد یا موقعیت خاصی نیست.

    [/
    quote]این یعنی بی اختیار بودن انسان یعنی از قبل رفتار بشر تقدیر شده چون اگر اختیار باشد ممکن است ان رفتار را انجام ندهند انوقت ان شان نزول نخواهد بود تا ایه نازل شود. چون توضیح دادم که حتی اگر فرد دیگری هم همان کار انجام دهد با تمام جزییات نمیتواند برابر کاری باشد که دیگری انجام داده است خود بخود در کلمات قران تغییر حاصل میشد. و در بعد خداوند حکیم چگونه است اعمال یک مشت عرب بیسواد جاهل را در مدت 23 سال باید معیار ارزشیابی نزول ایاتش کند؟؟!! و بعد این ایات و دستورات را به همه ملتهای متمدن و غیر متمدن تعمیم دهد تا روز قیامت؟؟!!از کجا معلوم این اعراب وحشی هرچه لازم بوده پرسیده اند یا اعمالی داشته اند که ایات را نازل کنند؟؟!از کجا معلوم اگر محمد بیشتر زنده میماند ایاتی را منسوخ نمیکرد یا ایات بیشتری نمی اورد؟؟ اگر ابولهبی با زنش نبود و اگر بودند و ان اعمال را انجام نمیدادند سوره تبت یدا چه میشد؟؟؟ و موارد بسیار دیگر . پیروز باشید. بدرود


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    3. آن احکام و تعالیمی که قرار است همراه با شأن نزول به مخاطب تعلیم داده شود، متوقف بر یک شخص خاص نیست تا بگوییم پس اگر او چنین نمی کرد این حکم هم از طرف خداوند نمی آمد.
    سلام

    پس طبق این سخن شما ایه ای که می فرماید ولی شما ان کسی هست که در حال رکوع زکات می پردازد هم نباید
    متوقف بر شخص امام علی باشد و شامل هرشخصی می شود که این عمل را انجام دهد .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    1. قرار است قرآن به صورت تدریجی و در طی 23 سال نازل شود.
    باسلام

    قران فقط تدریجی نازل نشده است بلکه در شب قدر تمام ان بر پیامبر بصورت یکجا نازل شده است .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    باسلام

    قران فقط تدریجی نازل نشده است بلکه در شب قدر تمام ان بر پیامبر بصورت یکجا نازل شده است .
    باسلام
    شما دارین اشتباه میکنید دوست عزیز
    قرآن به صورت تدریجی نازل شد و شب قدر سرآغاز آن بود
    اگر به صورت یکجا نازل میشد چرا بعضی سوره ها مکی و بعضی دیگر مدنی است ؟
    ویرایش توسط قاری قرآن : ۱۳۹۰/۰۵/۰۷ در ساعت ۱۸:۰۱
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    با درود . [quote]1. قرار است قرآن به صورت تدریجی و در طی 23 سال نازل شود.



    [/quote]چه لزومی وجود دارد که حتما باید تدریجی باشد؟اگر یکباره نازل میشدو تمام مسایل و حوادثی که قرار بود در مدت 23 سال رخ دهد میامد مسلما کافران و مسلمانان مسلمان و مسلمانان مومن تر میشدند. به این دلیل که بزرگترین اعجاز بود و انهم اعجاز اینده نگری یا پیش گویی حوادث و مسایلی که قرار بود در طی 23 سال اینده رخ دهد.بخصوص زمانی که حادثه ای رخ میداد و پیامبر ان ایات را که از قبل نازل شده بود برای انها میخواند و وقتی ان ایات با اشارات دقیق به این حادثهخوانده میشد واقعا تاثیری بسیار عمیق بر روان کافر و مسلمان داشت. و به حقانیت قران و وحی بودنش پی میبردند. و در بعد بعدها هم مسلمانان لازم نبود اینهمه زحمت بکشند و قران را تکه تکه با تشکیل هییت و گروه جمع اوری ووو مسایل مربوط به خود جمع اوری کنند. نه اینهمه روایت و قرایت مختلف از قران بود و نه شک وشبه ای در مورد جمع قران. [quote]. یکی از ویژگی های تدریجی بودن نزول قرآن، این است که با وقوع اتفاقات و رخدادهایی و در مناسبت های مختلفی، احکام و دستورات الهی مطابق با همان واقعه نازل، و علاوه بر راهنمایی انسانها، در آسان نمودن و ایجاد زمینه برای فهم و درک تعالیم الهی در ذهن و جان مخاطب، مؤثر بوده است.

    [/quote]چه لزومی دارد خداوند صبر کند تا ببیند دیگران چه میکنند انوقت قوانین و احکامش را نازل کند؟خدا که از بشر ناتوان تر نیست . قانونگذاران بشری قبل از اینکه جامعه یا فردی کار خلافی یا عملی از انها سر بزند و موجب مشکل برای خود و جامعه شوند پیش بینی کرده احکام و دستورات لازم را مینویسند تا کسی ان اعمال خلاف را انجام ندهد. خداییکه از بشر عالم تر است باید از همان اول احکام و دستوراتش را بیان کند تا عده ای از روی نا اگاهی کار خلاف نکنند.. [quote]آن احکام و تعالیمی که قرار است همراه با شأن نزول به مخاطب تعلیم داده شود، متوقف بر یک شخص خاص نیست تا بگوییم پس اگر او چنین نمی کرد این حکم هم از طرف خداوند نمی آمد[/quote]مسلما اگر شخص دیگری و به شکل دیگری عمل میکرد درست است که در کلیت انجام عمل یکی هستند ولی جزییات مسلما یکی نبود وجون جزییات یکی نبود در شکل بیان ایات قران اثر داشت. حداقل کلماتی از قران مطابق ان حادثه به این شکل امروزی نبود. مثلا خداوند در قران با اوردن ایاتی در مورد زید و زینب و ازدواج پیامبر با زینب که درواقع شان نزول است ازدواج با زن پسر خوانده را مجاز دانسته. حال اگر بجای زید شخص دیگری بود یا کسی که قرار بود با ان زن ازدواج کند محمد نبود و کس دیگری بود وووو مسلما شکل ایات ان و کلماتش و نحوه ایه بندی یا جمله بندی ان متفاوت میشد مثلا نام زید که در ایات امده دیگر نبودوو . [quote]خداوند سبب ساز است و اگر با این شخص و این واقعه نشود، با شخصی دیگر و واقعه ای دیگر، حکمش را بیان می فرماید.

    5. خداوند با علم الهی خویش می داند در این 23 سال آن اتفاقاتی که قرار است بیفتد و او احکام و تعالیمش را متناسب با آن برای مخاطب بیان کند، اتفاق خواهد افتاد؛ و متوقف بر فرد یا موقعیت خاصی نیست.


    [/quote]این یعنی بی اختیار بودن انسان یعنی از قبل رفتار بشر تقدیر شده چون اگر اختیار باشد ممکن است ان رفتار را انجام ندهند انوقت ان شان نزول نخواهد بود تا ایه نازل شود. چون توضیح دادم که حتی اگر فرد دیگری هم همان کار انجام دهد با تمام جزییات نمیتواند برابر کاری باشد که دیگری انجام داده است خود بخود در کلمات قران تغییر حاصل میشد. و در بعد خداوند حکیم چگونه است اعمال یک مشت عرب بیسواد جاهل را در مدت 23 سال باید معیار ارزشیابی نزول ایاتش کند؟؟!! و بعد این ایات و دستورات را به همه ملتهای متمدن و غیر متمدن تعمیم دهد تا روز قیامت؟؟!!از کجا معلوم این اعراب وحشی هرچه لازم بوده پرسیده اند یا اعمالی داشته اند که ایات را نازل کنند؟؟!از کجا معلوم اگر محمد بیشتر زنده میماند ایاتی را منسوخ نمیکرد یا ایات بیشتری نمی اورد؟؟ اگر ابولهبی با زنش نبود و اگر بودند و ان اعمال را انجام نمیدادند سوره تبت یدا چه میشد؟؟؟ و موارد بسیار دیگر . پیروز باشید. بدرود

    با سلام و درود

    چند نکته:

    1. این که چه لزومی دارد به صورت تدریجی نازل شود را باید از خداوند پرسید چون او با علم و آگاهی خویش مصلحت را در این دیده که برای هدایت و راهنمایی انسانها، این شیوه بهتر و مناسبتر است.

    2. این از آن گونه سؤالاتی است که در هر حال مطرح می شد، یعنی اگر قرآن برای انسانها نزول دفعی داشت، باز هم این سؤال مطرح بود که چرا خداوند قرآن را به تدریج نازل نکرد تا انسانها بهتر بتوانند احکام و تعالیم آن را بیاموزند.

    3. به صورت تدریجی و در مناسبت های مختلف نازل شدن، برای مردم آن زمان ملموس تر بوده و تعلیم و آگاهی بهتر انجام می شود.

    4. نزول تدریجی هم در حفظ و به حافظه سپردن آن بسیار مفیدتر است.

    5. درست است که خداوند عالم و آگاه است، ولی در عین حال حکیم هم هست لذا هم بر طبق علم خویش عمل می کند و هم بر اساس حکمت.

    6. اسم که مهم نیست، بالاخره خداوند همین موضوع وجود تفاوت بین ازدواج با زن پسر، و بین ازدواج با زن پسرخوانده را به نحوی بیان می کرد و حکم الهی خویش را به انسانها تعلیم می داد.

    7. خداوند با علم خویش می داند که انسان در آینده با اختیار خود چه چیزی را انتخاب می کند؛ لذا این علم الهی منافاتی با اختیار انسان ندارد؛ کما این که در جای خود این مطلب ثابت شده است.

    8. خداوند در ادامه رسالت رسول اکرم(ص)، امامت ائمه معصومین علیهم السلام را قرار داد تا انسانها بدون رهبر و راهنما نباشند و مسائل جدید و نیز نیازها و شبهات خود را با مراجعه به ایشان برطرف سازند.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    سلام

    پس طبق این سخن شما ایه ای که می فرماید ولی شما ان کسی هست که در حال رکوع زکات می پردازد هم نباید
    متوقف بر شخص امام علی باشد و شامل هرشخصی می شود که این عمل را انجام دهد .

    «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (مائده، 55)


    با سلام و درود

    هر کسی می تواند در حال نماز صدقه بدهد و به ثواب دادن صدقه در حال نماز برسد، لذا از این حیث آیه عام است و می تواند مصادیق زیادی داشته باشد.

    اما تنها کسی که آیه شریفه در هنگام نزول، در شأن آن شخص نازل شد و حکم خاصی (ولایت) را بیان می کند شخص حضرت علی علیه السلام است، لذا مسأله ولایت داشتن مختص ایشان است.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    باسلام

    قران فقط تدریجی نازل نشده است بلکه در شب قدر تمام ان بر پیامبر بصورت یکجا نازل شده است .

    با سلام و درود

    بله، قرآن کریم دارای دو نزول است، یکی نزول تدریجی، و دیگری نزول دفعی؛ ولی آن چه ما موظف به اطاعت و پیروی از آن هستیم همین قرآنی است که به صورت تدریجی و در طول 23 سال نازل شده است.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quot e] درود
    . این که چه لزومی دارد به صورت تدریجی نازل شود را باید از خداوند پرسید چون او با علم و آگاهی خویش مصلحت را در این دیده که برای هدایت و راهنمایی انسانها، این شیوه بهتر و مناسبتر است
    [/quote]ما که با خدا رابطه نداریم شماها خودتان را عالمان و راسخین در علم الهی میدانید و مدعی هستید که خدا از زبان شما با خلق رابطه دارد . خب همین جواب را از اول مینوشتید لازم نبود اینهمه خودتون رو زحمت بدهید . [quote]2. این از آن گونه سؤالاتی است که در هر حال مطرح می شد، یعنی اگر قرآن برای انسانها نزول دفعی داشت، باز هم این سؤال مطرح بود که چرا خداوند قرآن را به تدریج نازل نکرد تا انسانها بهتر بتوانند احکام و تعالیم آن را بیاموزند.
    [/
    quote]اگر کسی چنین سوالی میپرسید اتفاقا خیلی منطقی تر جواب میگرفت تا الان که تدریجی نازل شده!مثلا خداوند خالق انسان است و تمام زوایای وجودش را میشناسد و لازم به گذشت زمان هم نیست تا به چیزی عالم شود پس یکجا و یکباره انچه موجب سعادت انسان است را برایش فرستاده. یا اگر بفرض کسی پیدا میشد و از جواب راضی نبود علمای اسلام خودشان را راحت میکردند و میگفتند حتما مصلحت و حکمتی بوده که خدا چنین کرده! نکته 3و4 و5 هم ربطی موضوع تایپیک ندارد. موضوع این نیست که اگر تدریجی باشد بهتر است یا دفعی..[quote] اسم که مهم نیست، بالاخره خداوند همین موضوع وجود تفاوت بین ازدواج با زن پسر، و بین ازدواج با زن پسرخوانده را به نحوی بیان می کرد و حکم الهی خویش را به انسانها تعلیم می داد
    [/
    quote]چطور مهم نیست ؟؟!مسلمانان معتقدند که حتی یک واو قران از همان اول معلوم بوده و این قران از لوح محفوظ امده یعنی حتما و الزاما باید با همین تعداد ایه و به همین شیوه نگارش و با همین تعداد کلمه و همین کلمات و نه کلماتی دیگر نازل میشد انوقت شما میگویید اسم فلان فرد مهم نیست وتازه من مثالهایی دیگه ای هم ذکر کردم پس تنها اسم نبوده که تغییر میکرده شکل بیان یا نگارش و کلمات وو مسلما تغییر میکرد.![quote]7. خداوند با علم خویش می داند که انسان در آینده با اختیار خود چه چیزی را انتخاب می کند؛ لذا این علم الهی منافاتی با اختیار انسان ندارد؛ کما این که در جای خود این مطلب ثابت شده است.
    مسیله کلیدی همین است!بنظر من این تناقض است. اخر چطور میشود من حتما باید در اینده این کار را انجام دهم و در عین حال مختار هم باشم. اگر انسان واقعا مختار است به هیچ عنوان رفتارش نباید قابل پیش بینی باشد . حتی خدایی که خودش انسان را مختار افریده نباید بداند که این انسان در اینده چه میکند. چون خودش خواسته که رفتار انسان غیر قابل پیش بینی باشد. بدرود


  20. تشکرها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود