صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت سیئة با ضر چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    55 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفاوت سیئة با ضر چیست؟




    بسمه تعالی
    سلام علیکم و خسته نباشید
    میخواستم ببینم آیا سیئة ای که در آیه شریفه 79 سوره مبارکه نسا ذکر شده(مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ)با کلمه ضر قرابت معنایی دارند یا خیر؟اصلا میشود یکی را زیر مجموعه دیگری قرار داد؟
    (سوالات بعدی هم دارم که به جواب اولیه بستگی دارد.)
    با تشکر
    یا علی


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۴/۳۱ در ساعت ۰۲:۵۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط boragh نمایش پست
    بسمه تعالی
    سلام علیکم و خسته نباشید
    میخواستم ببینم آیا سیئة ای که در آیه شریفه 79 سوره مبارکه نسا ذکر شده(مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ)با کلمه ضر قرابت معنایی دارند یا خیر؟اصلا میشود یکی را زیر مجموعه دیگری قرار داد؟
    (سوالات بعدی هم دارم که به جواب اولیه بستگی دارد.)
    با تشکر
    یا علی

    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    با سلام خدمت شما

    مَا أَصابَك مِنْ حَسنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصابَك مِن سيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِك وَ أَرْسلْنَك لِلنَّاسِ رَسولاً وَ كَفَى بِاللَّهِ شهِيداً(نساء/79)
    آنچه از نيكيها به تو مى رسد از ناحيه خدا است و آنچه از بدى به تو ميرسد از ناحيه خود تو است و ما تو را بعنوان رسول براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اين باره كافى است .

    ابن عباس و قتاده گويند: «حسنه و سيئه» هر چيزى است كه در آشكار و نهان به انسان برسد و بمعناى سختى و آسايش، نعمت و مصيبت و فراوانى نعمت و قحطى است.
    حسن و ابن زيد گويند: منظور از سيئة، كشته شدن و شكست و منظور از حسنه، پيروزى و غنيمت است.
    ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 249.

    طبرسی در تفسیر مجمع البیان پیرامون منظور سیئه در آیه فوق می گوید:

    1- ابن عباس گويد: «حسنه» غنيمت جنگ بدر و «سيئه» شكست روز احد است.
    2- ابو مسلم گويد: مقصود اين است كه در جنگ بدر كوشش كردند و از خداوند اطاعت نمودند و خدا به آنها پيروزى داد و در جنگ احد، خداوند را مخالفت كردند و ميان آنها تفرقه افتاد و شكست خوردند.
    3- ابو العاليه گويد: حسنه، طاعت و سيئه، معصيت است.
    4- ابو العلم گويد: اين آيه، نظير «جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها» است (سوره شورى 40 يعنى جزاى بدى، بدى ديگرى است مثل آن)
    5- حسن و جمعى از مفسران گويند: حسنه، نعمت و آسايش و سيئه، قحطى، بيمارى، بلا، سختى ‏ها و گرفتاري هايى است كه به سبب معصيت هايى كه مرتكب مى‏ شوند، به آنها مى ‏رسد. بلاها گاهى از لطف خداوند و گاهى كيفرند. علت اينكه: بلاها را «سيئه» ناميده، تنفر طبع آدمى از آنها و مجاز است و گرنه بلاها كارهايى پسنديده هستند و قبحى ندارند.
    ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص252-251.


    علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان می فرمایند: حسنات عبارتند از امورى كه انسان به حسب طبع خود آن را حسن و محبوب مى داند، از قبيل : عافيت و نعمت و امنيت .... وسيئات عبارتند از امورى كه انسان از آن تنفر دارد از قبيل : مرض و ذلت و فقر و مسكنت و فتنه و ناامنى.
    ترجمه تفسير الميزان ، ج 5 ، ص 9.



    تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    معنای ضر :

    در قرآن مجيد ضر بفتح و ضم (ض) هر دو آمده است.

    ولى ضرّ بفتح (ض) پيوسته مقابل نفع آمده، مثل «لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً» (مائده/ 76). «يَدْعُوا لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ» (حج/ 13).

    بر خلاف ضرّ بضم (ض) كه هيچوقت با نفع يكجا نيامده است مثل «يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ ..(يوسف/ 88).

    «وَ أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَكَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ»( انبيا/ 83 و 84).

    بلى در بعضى آيات مقابل رحمت آمده مثل «وَ إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ» (روم/ 33). و در بعضى مقابل خير بكار رفته مثل «وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» (انعام/ 17).

    راغب در مفردات و جوهرى در صحاح ضرّ بضم (ض) را بد حالى گفته‏ اند. «الضرّ: سوء الحال» راغب اضافه ميكند: اعمّ از آنچه در نفس باشد مثل فقد علم و عفت، يا در بدن مثل نقص عضو، يا در حال مثل كمى مال و جاه.
    طبرسى رحمة الله از صاحب العين نقل كرده ضرّ بفتح و ضم دو لغت‏ اند ولى چون با «نفع» مقابل كردى ضاد آن را مفتوح خوانى.
    اقرب الموارد هر دو را ضد نفع، سوء الحال، و سختى گفته و از كليات ابو البقا نقل ميكند ضرّ بفتح در هر ضرر شايع است و با ضمّ مخصوص بضرر نفس است مثل مرض و لاغرى.

    پس ضرّ بفتح (ض) مطلق ضرر و زيان است مقابل نفع ولى ضرّ بضم بمعنى بد حالى است. آياتيكه درباره هر دو تعبير نقل شد اين فرق را تأييد ميكنند.
    قاموس قرآن، ج‏4، ص 177-176.


    تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    55 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از پاسخهای شما،یک سوال داشتم در این آیه چون خود حضرت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)مورد خطاب قرار گرفته اند،مطالب موجود در آیه هم مختص ایشان هست یا اینکه قابل تعمیم هم هست؟


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط Boragh نمایش پست
    با تشکر از پاسخهای شما،یک سوال داشتم در این آیه چون خود حضرت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)مورد خطاب قرار گرفته اند،مطالب موجود در آیه هم مختص ایشان هست یا اینکه قابل تعمیم هم هست؟
    با سلام خدمت شما

    علامه طباطبایی (ره) می فرمایند :
    {خداوند در این آیه} روى سخن را از آنان {مخاطبان آیه قبل } برگردانيده و متوجه رسول خدا كرد تا بفهماند آنان لياقت آن را ندارند كه مورد خطاب قرار گيرند و آنگاه به بيان حقيقت حسنات و سيئاتى كه به آن جناب مى رسد از لحاظ مبداء و منشاء آنها پرداخته ، خاطر نشان ساخت كه رسول خدا فى نفسه و مستقلا خصوصيتى در اين حقيقت كه خود يكى از احكام وجودى و دائر بين همه و يا حداقل دائر در بين انسانها است ندارد و حسنات و سيئات در بين همه انسانها جريان دارد، چه مؤ من و چه كافر، چه صالح و چه طالح ، چه پيغمبر و چه غير آن .

    ترجمه تفسير الميزان ،ج 5 ،ص 8.

    با توضیحات علامه طباطبایی (ره) مشخص می شود که محتوای آیه مورد بحث (آیه 79 سوره نساء) اختصاص به پیامبر ندارد و قابل تعمیم به تمامی انسانها است.

    تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  9. تشکرها 3


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    55 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    طبق سخنان شما پس میشود گفت هر بدی به ما میرسد از جانب خود و هر نیکی از جانب خداست،پس چرا در آیه قبلی خداوند تبارک و تعالی فرموده:وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلًّ مِّنْ عِندِ اللّهِ(آنان را اگر خوشی و نعمتی فرا رسد گویند: این از جانب خداست، و اگر زحمتی پیش آید گویند: این از جانب توست! بگو: همه از جانب خدا است.)
    حالا سوال من این است که آیا طبق این آیه(78 سوره نسا) که فرموده همه سیئات و حسنات از جانب خداست،با آیه بعدی متناقض نیست؟



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط Boragh نمایش پست
    طبق سخنان شما پس میشود گفت هر بدی به ما میرسد از جانب خود و هر نیکی از جانب خداست،پس چرا در آیه قبلی خداوند تبارک و تعالی فرموده:وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلًّ مِّنْ عِندِ اللّهِ(آنان را اگر خوشی و نعمتی فرا رسد گویند: این از جانب خداست، و اگر زحمتی پیش آید گویند: این از جانب توست! بگو: همه از جانب خدا است.)
    حالا سوال من این است که آیا طبق این آیه(78 سوره نسا) که فرموده همه سیئات و حسنات از جانب خداست،با آیه بعدی متناقض نیست؟

    با سلام

    .... وَ إِن تُصِبْهُمْ حَسنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِندِك قُلْ كلُّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ فَمَا لِ هَؤُلاءِ الْقَوْمِ لا يَكادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً (نساء/78)

    .... و اگر به آنها (منافقان ) حسنة (و پيروزى ) برسد مى گويند از ناحيه خدا است و اگر سيئه (و شكستى ) برسد مى گويند از ناحيه تو است بگو همه اينها از ناحيه خدا است پس چرا اين جمعيت حاضر نيستند حقايق را درك كنند.

    مَا أَصابَك مِنْ حَسنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصابَك مِن سيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِك وَ أَرْسلْنَك لِلنَّاسِ رَسولاً وَ كَفَى بِاللَّهِ شهِيداً (نساء/79)

    آنچه از نيكيها به تو مى رسد از ناحيه خدا است و آنچه از بدى به تو ميرسد از ناحيه خود تو است و ما تو را بعنوان رسول براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اين باره كافى است .


    مطالعه اين دو آيه كه در قرآن پشت سر هم قرار گرفته است سوالى را در ذهن ترسيم مى كند كه چرا در آيه اول ، همه نيكيها و بديها (حسنات و سيئات ) به خدا نسبت داده شده ، در حالى كه آيه دوم فقط نيكيها را به خدا نسبت مى دهد و بديها و سيئات را به مردم تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    قطعا در اينجا نكته اى نهفته است و گرنه چگونه ممكن است دو آيه پشت سر همديگر اختلاف به اين روشنى داشته باشد؟




    تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با مطالعه و دقت در مضمون دو آيه به چند نكته برخورد مى كنيم كه هر كدام مى تواند پاسخ جداگانه اى به اين سوال بوده باشد:

    1 - اگر سيئات و بديها را تجزيه و تحليل كنيم داراى دو جنبه هستند يكى جنبه مثبت ، ديگرى جنبه منفى ، و همين جنبه منفى آن است كه قيافه سيئه به آن مى دهد و به شكل زيان نسبى در مى آورد.
    براى مثال :
    انسانى كه بوسيله سلاح گرم يا سرد بى گناهى را به قتل مى رساند مسلما مرتكب سيئه اى شده است ، اكنون عوامل وجود اين كار بد را بررسى مى كنيم در ميان اين عوامل قدرت انسان ، فكر انسان ، قدرت يك اسلحه سرد يا گرم ، نشانه گيرى صحيح ، استفاده از فرصت مناسب ، تاثير و قدرت گلوله ديده مى شود كه تمام اينها جنبه هاى مثبت قضيه است ، زيرا همه آنها مى توانند مفيد و سودمند واقع شوند و اگر در مورد خود به كار گرفته شوند مشكلات بزرگى را حل مى كنند، تنها جنبه منفى قضيه آن است كه تمام اين قدرتها و نيروها در غير مورد خود بكار گرفته شده است مثلا به جاى اينكه به وسيله آنها دفع خطر حيوان درنده و يا يك قاتل جانى و خطرناك شده باشد در مورد انسان بيگناهى به كار رفته است ، همين جنبه منفى اخير است كه آن را به صورت سيئة در مى آورد، و الا نه قدرت نشانه گيرى انسان چيز بدى است و نه نيروى باروت و نفوذ گلوله ، همه اينها منابع قدرتند و در مورد خود قابل استفاده فراوان .

    بنابراين اگر ملاحظه مى كنيم در آيه اول تمام حسنات و سيئات به خداوند نسبت داده شده است به خاطر آن است كه تمام منابع قدرت حتى قدرتهائى كه از آن سوء استفاده مى شود، از ناحيه خدا است و سرچشمه قسمتهاى سازنده و مثبت او است ، و اگر در آيه دوم سيئات به مردم نسبت داده شده است اشاره به همان جنبه هاى منفى قضيه و سوء استفاده از مواهب و قدرتهاى خدادادى است ، و اين درست به آن مى ماند كه پدرى سرمايه اى به فرزند خود براى ساختن خانه خوبى بدهد، ولى او آن را در راه مواد مخدر و فساد و تبهكارى و يا دائر كردن خانه و مركز فساد به كار اندازد، شكى نيست كه او از نظر اصل سرمايه مديون پدر است ولى از نظر سوء استفاده ، مستند به خود او است .



    تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2 - ممكن است آيه شريفه اشاره به مسئله ((الامر بين الامرين )) بوده باشد كه در بحث جبر و تفويض به آن اشاره شده است و خلاصه آن اين است كه همه حوادث جهان حتى اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد يا سيئه ، خوب باشد يا بد از يك نظر مربوط به خدا است زيرا او است كه به ما قدرت داده و
    اختيار و آزادى اراده بخشيده است ، بنابراين آنچه ما اختيار مى كنيم و با آزادى اراده انتخاب مى نمائيم بر خلاف خواست خدا نيست ، ولى در عين حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه مى گيرد زيرا عامل تعيين كننده عمل ، اراده و اختيار ما است ، و به همين دليل ما در برابر اعمالمان مسئوليم ، و استناد اعمال ما به خدا آنچنان كه اشاره شد از ما سلب مسئوليت نمى كند و موجب عقيده جبر نيست .

    بنابراين آنجا كه مى فرمايد: حسنات و سيئات از خدا است ، اشاره مى كند به همان فاعليت خداوند نسبت به همه چيز، و آنجا كه مى فرمايد : سيئات از شما است ، اشاره به فاعليت ما و مسئله اراده و اختيار ما مى كند و در واقع مجموع دو آيه ، مسئله ((امر بين الامرين )) را ثابت مى كند (دقت كنيد).



    تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3 - تفسير ديگرى كه براى اين دو آيه وجود دارد و در اخبار اهلبيت نيز به آن اشاره شده است اين است كه : منظور از سيئات ، كيفرهاى اعمال و مجازات و عقوبات معاصى است ، شكى نيست كه اين كيفرها از ناحيه خداوند است ، ولى چون نتيجه اعمال و افعال بندگان مى باشد از اين جهت گاهى به بندگان نسبت داده ميشود و گاهى به خداوند، و هر دو صحيح است ، مثلا صحيح است گفته شود قاضى دست دزد را قطع مى كند، و نيز صحيح است كه گفته شود اين خود دزد است كه دست خود را قطع مى نمايد!.

    تفسير نمونه ، ج 4 ، ص 21-23.

    تفاوت سیئة با ضر چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  18. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود