صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نماد اسلامی / مشارکت کنید

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نماد اسلامی / مشارکت کنید




    نماد چیزی است كه نماینده چیز دیگر است و ما به منظور ارتباط به جای آن چیز دیگر از آن استفاده می كنیم. سعی خواهیم كرد اهمیت نماد را در زندگی انسان مشخص كنیم.


    كاركرد نمادها

    1- نمادها انسان را قادر می سازند كه ازطریق نامگذاری،طبقه بندی ویادآوری چیزهایی كه درجهان با آنها روبرو می شوند،باجهان مادی واجتماعی برخوردكنند.
    2- نمادها توانایی انسان برای درك محیط بهبود می بخشند.
    3- نمادها توانایی اندیشیدن رابهبود می بخشند.
    4- نمادها توانایی حل مسائل گوناگون رابالا می برند.
    5- كاربرد نمادهابه كنشگران اجازه می دهد تااز زمان ومكان وحتی شخص خودشان پاقراگذارند.
    6- نمادها فردراقادرمی سازند تادرموردیك امرماورای طبیعی چون بهشت تخیل كند.
    7- نمادها نمی گذارندفرد اسیر محیط ش شود،بلكه باعث می شودفرد دراعمالش متكی به خودباشد.



    (1) سجده، نماد اطاعت از خداوند

    سجده نماد اطاعت و خضوع در برابر خداوند می باشدو اهمیت آن را از نظر قرآن بازگو نموده است که با هم آن را از نظر می گذرانیم.

    سجده نماد خضوع
    شاید نهایت و اوج خضوع و خشوع انسانی را بتوان در شکل نمادین و تحقق خارجی آن در افتادن به خاک و پیشانی بر آن مالیدن دانست. همان گونه که امور قلبی و باطنی و معنوی در قالب کلمات نمادین، خود را نشان می دهد و در شکل خارجی و تحقق عینی آن به اشکال خاصی که در اصطلاح به آن نماد می گویند آشکار می شود.
    انسان برای بیان بسیاری از امور معنوی و غیرمادی از ابزارها و نمادهای مادی سود می برد. مسئله عشق و محبت، حالتی عاطفی و احساسی است که واژگان و حالت های مادی به هر شکل و صورتی، نمی تواند بازتاب آن باشد. از این رو این مطلب از اموری است که یدرک و لا یوصف؛ درک و فهم می شود ولی قابل توصیف نیست.
    انسان برای توصیف چشیدنی و درکی و شهودی که به حیطه علم حصولی و توضیح و گزارش توصیفی و بیانی وارد نمی شود، از روش نمادها بهره می گیرد. این روش پیشینه تاریخی دارد و شاید برای نخستین بار خداوند در آموزه های وحیانی خویش از آن سود جسته باشد. این گونه است که در همه آموزه های وحیانی می توان نمونه های بسیاری را از آن یافت. در آیات قرآنی از امور معنوی و فرامادی به شکل بیان های نمادی و تمثیل، گزارش و توصیف شده است. درباره فرشتگان سخن از بال های چهار و شش و یا کم تر و بیش تر می شود.در توصیف بهشت و حقایق آن نیز در بسیاری از آیات به این روش عمل شده است.
    بطور مثال ما انسان ها برای بیان مسئله عشق که امری معنوی و فرامادی است که از واژه عشقه استفاده می کنیم. عشقه نام گیاهی است که در زبان فارسی آن را پیچک می گویند. پیچک گیاهی است که نیازمند چیزی است تا بدان سوار شود و خود را بر آن استوار سازد. قرآن گیاهان را به دو دسته تقسیم می کند و برخی را که همانند پیچک هستند گیاهان نیازمند عرش می نامد. پیچک از آن دسته گیاهانی است که افزون بر عرش و داربست، چنان به داربست و عرش خود می چسبد و او را فرا می گیرد که از خود اصل و عرش چیزی دیده نمی شود. برخی از پیچک ها افزون بر چیرگی بر اصل و عرش خود، از آن تغذیه می کنند و از شیره آن می مکند و نوعی پیچک های انگلی به شمار می آیند. این گونه است که عرش و اصل خویش را به نابودی و نیستی می کشانند.
    عشق نیز این گونه است. از این رو برای بیان یک معنای غیرمادی از عشقه و پیچک که امری مادی است بهره گرفته شده است. در این حالت گیاه پیچک و عشقه به عنوان نماد استفاده می شود تا مفهوم معنوی و غیرمحسوس به طریقی انتقال یابد. گاه چنان این نماد تکرار می شود که معنای حقیقی و محسوس آن به فراموشی سپرده می شود و تنها مفهومی که از آن به ذهن خطور می کند معنای مجازی آن است.



    ادامه دارد و ادامه دهید
    ویرایش توسط شهید علی اصغر پازوکی : ۱۳۹۰/۰۵/۰۲ در ساعت ۲۳:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    مفهوم واحد برای نماز و سجده
    انسان برای بیان مفهوم نهایت خضوع و خشوع در برابر کسی، از نماد به خاک افتادن استفاده می کند. در گذشته واژه نمازگزاردن در زبان فارسی به معنای این بوده که شخص، خود را به خاک اندازد و در برابر دیگری پیشانی به خاک بمالد تا این گونه اطاعت و فرمانبری خویش را نشان دهد.
    کسانی که در برابر شاه قرار می گرفتند نماز می گزاردند تا به این وسیله نماد اطاعت و فرمانبری خویش را بازگو کنند و نهایت خضوع و خشوع خویش را نشان دهند.
    واژه نماز در ادبیات کهن پارسی بیشتر به معنای سجده کردن در برابر شاهان به کار می رفته است و می گفتند که بر شاه نماز گزارد یعنی برای بیان وفاداری و اطاعت و فرمانبری و نهایت خضوع و خشوع در برابر وی به خاک افتاد و پیشانی بر آن مالید. در حقیقت واژه سجده و نماز به یک معنا و مفهوم در ادبیات کهن فارسی و عربی بوده است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    اظهار عجز و ناتوانی نماد بندگیست به خدا

    یا سریع الرضا اغفر لمن لایملک الا الدعاء


    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سجده در آیات قرآن
    قرآن این واژه را در دو معنای حقیقی و اصطلاحی آن به کار برده است. سجده هم در معنای لغوی آن که عبارت است از بیان نهایت خضوع و خشوع با افتادن به خاک و پیشانی بر آن مالیدن، به کار رفته است و هم در معنای اصطلاحی خاص آن.
    خداوند در توضیح رفتار برادران یوسف هنگام دیدار با حضرت یوسف(ع) می فرماید: و رفع ابویه علی العرش و خروا له سجدا؛ یوسف، پدرومادرش را بر تخت نشانید و در آن بالا جای داد و برادرانش برای او نماز گزاردند و به سجده افتادند. (یوسف آیه100)
    در این آیه مراد همان نهایت خضوع و خشوع و پذیرش بزرگی و عظمت یوسف و فرمانبرداری از وی است که به شکل نمازگزاردن خودنمایی می کند و سجده به معنای لغوی آن به کار می رود.

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در برخی دیگر از آیات قرآنی نیز همین معنا به کار می رود. در حقیقت سجده کردن و پیشانی به خاک مالیدن در یک فرایندی به معنای پذیرش و اطاعت و فرمانبرداری به کار می رود و هرگونه اطاعت و فرمانبرداری را با این واژه بیان می کنند. از این رو در بیان اطاعت و فرمانبرداری زمین و موجودات هستی از خداوند، از واژه سجده استفاده می شود تا نهایت فرمانبرداری و اطاعت آنان بازگو شود. قرآن می فرماید: والله یسجد من فی السموات و الارض طوعا او کرها؛ و برای خدا همه موجودات آسمان ها و زمین به اختیار و اجبار سجده می کنند. (الرعد آیه 15 و همچنین نحل آیه 49 و حج آیه18) و یا می فرماید: والنجم والشجر یسجدان؛ بوته ها و درختان سجده می کنند. (رحمان آیه6)


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    به نظر می رسد که سجده فرشتگان از این دست باشد که آنان در حوزه تکوین، اقرار به پذیرش اطاعت و فرمانبرداری حضرت آدم(ع) به عنوان خلیفه الهی می کنند و خداوند از این پذیرش تکوینی و تشریعی (اختیاری) ایشان به واژه سجده یاد می کند که بیانگر نهایت خضوع و خشوع و پذیرش اطاعت و فرمانبرداری است. (الحجر آیه30 و ص آیه73 و بقره آیه 34 و اعراف آیه7 و آیات دیگر)


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    کاربرد اصطلاحی سجده
    کاربرد اصطلاحی آن نیز در آیات بسیاری به چشم می خورد. این واژه در آیات قرآن به معنای عمل خاصی به کار رفته است که بیانگر نهایت خضوع و خشوع و اطاعت از خداوند است. هرچند که در نظر ظاهری، هر دو عمل یگانه و هم شکل است ولی از نظر مفهوم و محتوا تفاوت هایی را دارا می باشد. به بیان دیگر بیع و ربا هرچند که از نظر شکلی همانند هستند ولی از نظر مفهومی تفاوت هایی دارند که موجب شده است که از نظر اسلام یکی حلال و دیگری حرام و حتی به عنوان اعلان جنگ با خدا تفسیر و تعبیر شود.
    سجده برای خداوند دارای آداب و رسوم خاصی نیست. آنچه ماهیت و مفهوم آن را تغییر می دهد نیت است. از این رو گفته اند: الاعمال بالنیات، اعمال با نیت و قصد، تفسیر و معنا می شوند.
    از آن جایی که سجده بیانگر اوج خضوع و خشوع انسان در برابر خداوند یکتا و نمادی عینی و ملموس از پذیرش فرمانبرداری و اطاعت از او است و لذا در آیات قرآنی بسیار مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و از مردم خواسته شده تا همواره با سجده در برابر خداونداطاعت و فرمانبرداری خود را اعلان کنند.
    سجده انسان در برابر خداوند نماد آشکاری از اطاعت خداوند و نوعی تولای الهی و تبری از دشمنی متکبر و مستکبر به نام ابلیس است؛ زیرا ابلیس از سجده انسان بسیار عصبانی می گردد.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    ابلیس، نماد تمرد
    برخی از ابلیس دوستان و یا ناآگاهان بر این باورند که توحید محض ابلیس، موجب شده است تا بر انسان سجده نکند؛ زیرا سجده به انسان به معنای نوعی شرک بوده و ابلیس حاضر نبوده جز برای خداوند سجده کند. در حالی که این تحلیل نادرست و غلط است. ابلیس از فرمان الهی سرپیچی کرد در حالی که اطاعت و فرمانبرداری آن است که هر چه مولا فرمان داد بی درنگ اطاعت شود. مسئله دیگر آن که این سجده به معنای پذیرش خلافت الهی آدم است نه به معنای پذیرش ربوبیت و اولوهیت آدمی تا با توحید منافات داشته باشد. دیگر آن که سجده برای انسان نیست چنان که سجده بر خاک کردن به این معنا نیست که آدمی خاک را خدا کرده و یا تربت مقدسی را اصالت بخشیده است بلکه نمادی از پذیرش اطاعت و فرمانبرداری ازخداوند است که به این شکل نمود می یابد. چهارم آن که سجده برای و یا بر او فرق دارد. هدف در سجده بر پایه نیت تغییر می کند. بر خاک سجده می شود تا نمادی از پذیرش اطاعت و سجده برای خدا باشد. بنابراین هدف در سجده خداوند است و منظور اوست که به این راه و روش نشان داده می شود.
    قرآن از ابلیس پس از سرپیچی او دو تعبیر زیبا آورده که بیانگر آن است که اصولا ابلیس از همان آغاز، اهل توحید نبوده و هرگز به معنای واقعی آن سجده نکرده است. ازاین رو می فرماید: او از کافران بود. (بقره آیه 34) به این معنا که او از قبل نسبت به خداوند کافر بود و در این آزمون تنها آن کفر نهان خویش را آشکار کرده است.
    در آیه 11 سوره اعراف نیز می فرماید: فسجدوا الا ابلیس لم یکن من الساجدین؛ همگان سجده کردند جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود. در این آیه به این نکته ظریف توجه داده شده که وی اصولا اهل اطاعت و فرمانبرداری و سجده نبوده است.
    به هر حال می توان گفت که کارکرد اصلی و اساسی سجده همان اطاعت و فرمانبرداری محض و نهایت خشوع و خضوع داشتن نسبت به خداوند است. از این رو آیات قرآنی بر سجده برای خداوند بسیار تأکید کرده و سجده گزاران را انسان هایی برشمرده است که به تعالی و مقامات رسیده اند. بهشتیان کسانی هستند که در سیما و چهره شان آثار سجده نمایان است. این آثار جز اطاعت و فرمانبرداری از فرمان ها و احکام الهی نبوده است.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نماد گرایی در هنر اسلامی

    در جهان هیچ چیز تمام معانیش محدود به شکل ظاهری آن نمی شود بلکه هر نمودی متضمن بودی است و برای هر ظاهری باطنی وجود دارد.هنر مقدس هنری ست که اشاره دارد به صورتهایی مثالی از عالم بالا که مربوط به معرفت وجود و هستی شناسی است.
    نماد تصویری رساننده معانی سری و رمزی می باشد نمادهای هنری تا زمانی ماندگار باقی می مانند که آنچه بدان ارتباط داده میشوند معنی دار باقی بماند وقتی این معانی ناپدید شد و یا اهمیت خود را از دست داد آن شکل نیز یا ناپدید می شود ویا اینکه معنای جدید کسب می کنند. در هنر اسلامی هر طرح و نقش علاوه بر مضمون وزیبایی ظاهری اش دارای یک معنای درونی میباشد که چشم جستجوگر بیننده از پس ظواهر زیبا بدنبال یافتن آن رمز درونی می باشد معنایی که به عالم باطن باز می گردد.شکل ها و نمادهای هنر مقدس این رمزواره خود را همیشه به همراه دارند وهرزمان که بیننده با کنار گذاشتن و کذشتن از کنار حواس خود صورتهای زیبای ظاهری را رها کند پی به زیبا یی ذاتی نقوش میبرد که زیبایی امری درونی است و خارج از ذهن بیننده.
    از نظر اسلام هنر الهی بیش از هر چیزی نشان دهنده وحدت الهی در جمال و نظم عالم است وحدتی که میتوان آن را در هماهنگی و انسجام عالم کثرت و در نظم و توازن جهان مشاهده کرد جمال دارای همه این شرایط می باشد استنتاج وحدت از جمال عالم همان حکمت است هنری از نظر اسلام مقدس به شمار می آید که از پس تمام زیبایی های دنیوی به روح مدد می رساند تا از کثرت تشویش آمیز رها گردد و راهی به سوی وحدت بی انتها میگشاید.
    هنر مندی که خاطره نخستین خود را از جمال مطلق به همراه دارد سعی میکند ته آنجا که ممکن است و محدودیت های هنری به او اجازه می دهند آن خاطره را بر روی اثر خود زنده کند هر چه بیشتر بتواند این زیبایی را از درون خود به بیرون انتقال دهد اثر هنری او دارای اصالت بیشتری خواهد بودشرط اصالت هنری در اسلام اینست که هنرمند آگاه به دو اصل باشد ارزش وجودی خود و قوانینی باقیمانده از سنت که این دو باعث پرهیز از هر آنچه که زائد وبدون کارایی است میشود.
    خاطره نخستین:eidos یاeidon میباشد که درفلسفه یونان باستان بکار برده شده است که معنای آن اولین چیزی است که پس از رویت در ذهن باقی می ماند.


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    دایره و مربع درهنر اسلامی
    دایره نماد کیهان است ونماد روشنگری وتمایت وکمال که از طریق مثلث به مربع نماد زمین ومخلوقات تبدیل میشود مرکز دایره نماد حقیقت ابدی است که نشانگر ذات الهی است که باید تجسم پیدا کند تا بتواند خود را به نمایش بگذارد و این همان شکلی است که میتوان از طریق آن درک کرد که چگونه حقیقت الهی در تمام مخلوقات گسترش می یابد همچنانکه وحدت ذاتی خود را از دست نمی این حقیقت در موجودات کثرت می یابد اما ذات حقیقت در آن مرکز دایره باقی مانده است و فیض وصول یعنی رسیدن از کثرت مخلوقات به وحدت ذات الهی.
    ابن عربی میگوید:همه چیز در جهان منشعب از ذات اوست و هر زیبایی وکمال موهبتی از رحمت اوست و رستگاری عبارت است از وصول کامل به این روشنی.
    تبدیل شکل دایره به مربع نمایانگر یک یگانه گردی کمی میباشد ونمادی از تلفیق دوباره مربع زمینی در بیت المقدس آسمانی.کف در معماری اسلامی نشان از الگوی مربع زمین است که با دیوار پیوند دارد دیوار نماد اعتلای نفس است و تبدیل مربع به دایره و بام با خطوط مدور و مرکز گرایش گسترش میابد که نماد دایره و کیهان است.
    این امر را میتوان در دو نمونه زیر مشاهده کرد:
    در مسجد بی بی دختران شیراز بنا در طبقه اول چهار ضلعی سپس هشت ضلعی وبعد به دایره گنبد ختم می شود.
    نمونه دیگر مسجد الغدیر تهران میباشد شبستان اصلی یک دوازده وجهی می باشد که به تدریج و طبقه طبقه بهیک هشت ضلعی دو مربع و یک دایره منتهی می شود.


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود