جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: سوالات متفرقه پیرامون: احکام جزائی و کیفری، دیه، قصاص، تعذیر
-
۱۳۸۵/۱۲/۲۶, ۱۲:۵۱ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۶
- نوشته
- 74
- مورد تشکر
- 71 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سوالات متفرقه پیرامون: احکام جزائی و کیفری، دیه، قصاص، تعذیر
سلام
اگر یک نفر به خاطر بی احتیاطی خودش زیر ماشین بره مجبور کردن راننده به پرداخت دیه ظلم نیست؟
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۱/۱۴, ۱۲:۰۰ #2
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۱/۱۶, ۰۷:۲۲ #3
نقل قول : دیه
به نام خدا
بين قتل عمدي و خطايي تفاوت وجود دارد در چنين مواردي كه راننده مقررات و قوانين رانندگي را مانند حفظ فاصله وسرعت رعايت نكرده است و نتوانسته ماشين را كنترل كند اگر مصدوم بميرد قتل خطايي محسوب مي شود و احكام قتل خطايي بر آن جاري است .كه حكم آن تنها پرداخت ديه است .
نكته ديگراينكه ديه در واقع كمك به خانواده مصدوم است كه سرپرست خانواده و نان آور را از دست داده اند نه اين كه ارزش جان مصدوم باشد . ارزش جان مصدوم تنها با قصاص نفس جبران مي شود كه در صورت قتل عمدي است بنابراين ظلمي در پرداخت ديه وجود ندارد
اللهم صل علي محمد وآل محمد
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۳, ۲۲:۴۶ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,583
- مورد تشکر
- 8,393 پست
- حضور
- 11 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 861
- آپلود
- 199
- گالری
-
331
سوالی پيرامون دیه یا ارش سوختگی
بسمه تعالی
سوال : اگر فرزند خود را با چند قطره روغن آنهم در عین عصبانیت بسوزانیم
آیا دیه تعلق میگیرد یا ارش ؟
و چه حکمی دارد ؟
ویرایش توسط جان بركف : ۱۳۹۲/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۰:۰۳
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۳, ۲۳:۵۰ #5
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
به نام خدا و سلام بر شما
اگر به حدی باشه که سرخ شده باشه یا بیشتر از اون، بله، دیه تعلق می گیره.
مقدار دیه هم بستگی به نوع آسیب و همچنین مکان عضو آسیب دیده داره.
سرخ شدن، کبود شدن، خراشیده شدن، زخم شدن و خون آمدن، شکسته شدن، قطع شدن و... با هم متفاوت هست. همچنین در تقسیم بندی اعضا، دیه آسیب به سر و صورت دو برابر دیگر اعضا هست.
شما بفرمایید آسیب دست در چه حدی بوده؟ فقط سرخی یا بیشتر؟
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۲/۱۳ در ساعت ۲۳:۵۸
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۰۸:۵۹ #6
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,583
- مورد تشکر
- 8,393 پست
- حضور
- 11 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 861
- آپلود
- 199
- گالری
-
331
آسیب به دست ....و الان به رنگ لکه های قهوه ای رنگ است ....
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۲۳:۲۰ #7
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 637
- مورد تشکر
- 2,146 پست
- حضور
- 11 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
41
بسم الله الرحمن الرحیم
خواهرم، خانم جهرمی؛ سلام و وقت به خیر.
در مورد تعیین نوع آسیب دیدگی و همچنین میزان خسارت وارده باید کارشناسان مربوطه موضوع را بررسی نموده و حکم صادر کنند. شما اگر می خواهید حساب کتاب دقیقی در این زمینه داشته باشید اول باید آسیب را به کارشناس آسیب شناسی نشان داده و سپس در مورد میزان دیه ی آن با کسی که آشنا ی با مباحث حقوقی است مشورت نمائید.
کارشناسان آسیب شناسی در کشور ما امروزه همان مراکز پزشکی قانونی می باشند و کارشناسان مباحث حقوقی نیز قوه قضائیه و یا وکیل ها و امثال این ها هستند.
اگر مایلید دقیق حسابرسی داشته باشید، می توانید به این مراجع مراجعه کرده و به نتیجه ی قطعی برسید. منتهی به نظر من اول یک تماس با دفتر مرجع تقلید خود بگیرید و قضیه را برای ایشان شرح دهید و از ایشان سوال کنید که تا چه اندازه در اینجا دقت لازم است.
سربلند باشید
لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابداو لا یستیقن أن الباطل حق أبدا
قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودنحق نمی نماید امام صادق علیه السلام
*************و السلام علي من اتبع الهدىو درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۵, ۰۲:۲۶ #8
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
به نام خدا و سلام
اگر اجازه بدین برای بهتر روشن شدن موضوع، به عنوان مقدمه ابتدا مساله ای رو طرح کنیم که آیا والدین یا معلم و یا دیگران حق تأدیب فرزند رو دارند یا خیر؟
حكم شرع درخصوص تنبيه بدني فرزندان:
حد تنبيه بدني كه شرعاً پدر (و طبق بعضی از نظرات، والدین) مجاز است نسبت به فرزند خود اعمال كند، به مقداري است كه اثري بر روي پوست بدن نگذارد حتي موجب قرمزي پوست بدن نگردد درغير اين صورت علاوه براين كه مرتكب معصيت شده و موظف به پرداخت ديه مقرره به فرزند است.
لذا اگر پدر يا مادرى فرزند خود را براى تربيت يا از روى غضب بزنند و جاى آن قرمز، سياه يا كبود بشود، ديه دارد.
نکته دیگه اینکه رضایت فرزند قبل از بلوغ موجب سقوط دیه نیست.
اما اگر والدین فعلا توانایی پرداخت دیه را ندارند، می تونند به عنوان بدهی به ذمه گرفته و هر موقع توانستند به فرزند پرداخت کنند.
همچنین اگر وقتی فرزند به سن بلوغ رسید، واقعا اون ها رو بخشید، از ذمه شون خارج میشه.
متاسفانه ما والدین تقریبا اصلا به این موضوع توجه نداریم!!!
اول از همه خودم رو عرض می کنم!!!!!
--------------------------
چند سوال و جواب در این مورد از تحریر الوسیله مرحوم امام خمینی (ره) - کتاب الدیات:
سؤال: بر معلّمى كه مىخواهد شاگردانش پيشرفت كنند اگر صلاح بداند و كتك بزند ديه واجب مىشود يا نه و همچنين درباره پدر و مادر؟
جواب: پدر در صورتى كه صلاح بداند جايز است فرزند را تأديب نمايد و لكن نه به مقدارى كه موجب ديه شود و اگر تأديبِ او باعث ديه شود واجب است ديه را به اولاد بدهد و همچنين است حكم مادر و معلم در تأديب با اذن پدر، اما بدون اذن پدر تأديبِ آنها جايز نيست.(10)
سؤال: آيا پدر يا مادر مىتوانند فرزند خود را براى تأديب بزنند؟
جواب: در صورت انحصار طريق تأديب به زدن، مانعى ندارد ولى بايد سعى كنند موجب ديه نشود.(11)
سؤال: معلّمين در رابطه با تنبيه كودكانِ محصّل اظهار مىدارند كه معلّم دلسوز اگر بچهها را كتك نزند كار تعليم پيشرفتى ندارد، با توجه به اين امر مستدعى است جواب سؤالات زير را مرقوم فرماييد؟
.1 آيا معلّم مىتواند بدون اجازه ولىّ طفل، جهت آموزش او را بزند يا خير؟
.2 اگر زرد و كبود و سرخ شد آيا ولىّ طفل مىتواند ديه را ببخشد يا خير؟
.3 اگر نتواند ديهها را ادا نمايد وظيفهاش چيست؟
.4 اگر در اثر كتك، دستِ بچّه خون بيايد ديهاش چه مقدار است؟
جواب:
.1 جواز كتك زدنِ شاگرد جهت تأديبِ شرعى با اجازه ولى شرعى اگر موجب ديه نشود و به طور آرام بعيد نيست و اگر جاى ضرب، به سرخى يا كبودى يا سياهى تغييرِ رنگ بدهد جايز نيست و معلم ضامن ديه است.
.2 نمىتواند.
.3 مديون است و بعد احتياط كند و نزند.
.4 در فرض سؤال، ديه، يك شتر است.(12)
سؤال: اگر شخصى پسر بچهاى را كه در سنين (چهارده - دوازده) سالگى است كتك زده باشد و آن بچه هنوز بالغ نشده است، آيا بايد خود مضروب را راضى كند يا پدر و مادر او را؟
جواب: بايد از پدر و مادر او حليت بطلبد و احتياطاً هنگامى كه بالغ شد از خود او نيز حليت بخواهد.(13)
سؤال: در موضوع ديه كه فقها مىفرمايند مثلاً ديه سيلى زدن به صورت كه سرخ شود فلان مقدار طلا است اگر قيمت آن را بپردازد كافى است يا اختيار با آن كسى است كه ديه مىگيرد و به هر كدام راضى شد بايد ادا كند؟
جواب: لازم است آنچه شرعاً تعيين شده ادا نمايد مگر آنكه مستحقّ ديه راضى به قيمت شود.(14
--------------------
سوالی که در این خصوص از مرحوم آیت الله گلپایگانی (ره) شده است:
سؤال: آيا تنبيه بدني كودكان براي تأديب جايز است؟
پاسخ: درغير تعزير كه اجراي آن وظيفه حاكم شرع است زدن طفل جايز نيست مگر در بعضي موارد كه تأديب متوقف برآن است و درموردي كه شرعاً اجازه داده شده نبايد طوري بزند كه موجب ديه شود مثلاً رنگ پوست بدن سرخ شود.
(مجمع المسائل ۲۶۶/۳)
--------------------
دیهی سرخ شدن و کبود شدن بر اثر ضرب چیست؟
اگر به صورت کسی سیلی یا چیز دیگر بزند، به طوری که صورت او سرخ شود، باید یک مثقال و نیم شرعی طلای سکهدار بدهد و اگر کبود شود، سه مثقال و اگر سیاه شود، باید شش مثقال شرعی طلای سکهدار بدهد.
و اگر جای دیگر بدن کسی را به واسطهی زدن سرخ یا کبود یا سیاه کند، باید نصف آن چه را که گفته شد بدهد.
هر مثقال شرعى حدود 18 نخود است، و مثقال معمولى (بازاری) 24 نخود.
بنابراين، اگر به حساب مثقال معمولى باشد یک چهارم از آنچه در بالا گفتيم كم مى شود.
------------------------------------
همه این مواردی که گفته شد، در جایی است که موجب خراشیدگی پوست، زخم شدن و یا خون امدن نشده باشد. وگرنه در اون صورت دیه بسیار متفاوت تر و بالاتر از این مقدار است!!!
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۲:۳۱
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۵, ۰۲:۵۳ #9
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
طبق صحبت های بالا، شما ببینید آسیب در چه حدی هست.
چون فرمودید آسیب در دست هست، لذا دیه اش نصف صورت می باشد.
پس:
اگر در حد سرخی هست، دیه اش میشه: سه چهارم مثقال طلای شرعی
هر مثقال طلای شرعی هم مساوی هست با 18 نخود
18 تقسیم بر 4 ضرب در سه = 13.5 نخود طلای شرعی
از طرفی چون هر مثقال طلای معمولی (بازاری) برابر است با 24 نخود، پس یک چهارم کمتر می شود.
لذا:
13.5 تقسیم بر 4 ضرب در 3 = 10.125 نخود طلای معمولی
و چون گفتیم هر مثقال طلای معمولی 24 نخود است، پس ببینید طلا در بازار مثقالی چند هست، اونوقت تقسیم بر 24 کرده و بعد ضرب در 10.125 کنید.
-------------
در مورد کبودی و سیاه شدن هم طبق حساب بالا میشه مقدار دیه رو به دست آورد.
(البته اگر این حسابی که من نصفه شبی کردم درست باشه!!
دوستان اگر اشکالی در محاسبه دیدند، تذکر بدن.)
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۵, ۰۷:۵۷ #10
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,583
- مورد تشکر
- 8,393 پست
- حضور
- 11 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 861
- آپلود
- 199
- گالری
-
331
در حد سرخی هست، دیه اش میشه: سه چهارم مثقال طلای شرعی
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
♥دهه فجر♥(بیست و یکم بهمن) انقلاب اسلامی سبک زندگی ایرانی اسلامی، منزلت زن و تحکیم بنیاد خانواده
توسط سالار زینب در انجمن ویژه نامه های قرآنیپاسخ: 2آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۰, ۱۶:۲۲ -
انقلاب اسلامی، بارقه ای الهی
توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامیپاسخ: 23آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۲, ۱۰:۱۳ -
انقلاب اسلامی، استمرار حركت انبیاء و ائمه(ع)
توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامیپاسخ: 6آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۱, ۱۰:۰۰ -
بین نوع پوشش زنان و مزاحمت های خیابانی، پیوستگی معناداری وجود دارد
توسط monemizadeh در انجمن حجاب و پوشش اسلاميپاسخ: 6آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۰, ۱۲:۱۶
اشتراک گذاری