صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ما از رگ گردن به شما نزديك‌تريم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ما از رگ گردن به شما نزديك‌تريم




    سلام و عرض ادب در سوره مباركه ق مي‌فرمايد: «نحن اقرب اليه من حبل الوريد» كه به «ما از رگ گردن به شما نزديك‌تريم» اما بر خلاف بيشتر ترجمه‌ها آيت الله مكارم اين گونه ترجمه كرده‌اند: « ما از رگ قلب به شما نزديك‌تريم». علت اين موضوع چيست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۷:۲۸

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    تعبيری جالب و تكان دهنده‏:


    حيات جسمانى ما وابسته به رگى است كه خون را به طور مرتب از يك سو وارد قلب، و از يك سو خارج كرده به تمام اعضا مى‏رساند كه اگر يك لحظه در عمل آن وقفه رخ دهد فورا مرگ به سراغ انسان مى‏آيد.


    خداوند از رگ قلب ما نيز به ما نزديكتر است.

    اين همان است كه در جاى ديگر مى‏فرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»؛ بدانيد خداوند بين انسان و قلب او حائل مى‏شود. (انفال، 24)

    البته همه اينها تشبيه است و قرب خداوند از اين هم برتر و بالاتر است، هر چند مثالى از اينها رساتر در محسوسات پيدا نمى‏شود؛ و اشاره به احاطه و تسلط علمی و آگاهی خداوند دارد.

    _________
    (تفسير نمونه، ج‏22، ص 245)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۵/۰۶ در ساعت ۱۸:۵۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريد»


    مفسران و ارباب لغت در باره معنى "وريد" تفسيرهاى گوناگونى دارند:

    عده‏اى معتقدند كه وريد همان رگى است كه به قلب يا كبد انسان پيوسته است.

    و بعضى آن را به معنى تمام رگهايى كه از بدن انسان مى‏گذرد مى‏دانند.

    در حالى كه بعضى ديگر آن را به رگ گردن تفسير كرده‏اند، و گاه آن را "وريدان" مى‏گويند يعنى دو رگ گردن.


    ولى معنى اول مناسبتر به نظر مى‏رسد؛ مخصوصا با توجه به آيه 24 سوره انفال‏.


    _____________
    (تفسير نمونه، ج‏22، ص 246)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۵/۰۶ در ساعت ۱۸:۵۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    منظور از همان رگ چیست ؟؟ کدام رگ ؟؟؟ چون به قلب رگهای زیادی پیوسته است !!!!! کبد دیگه از کجا آمد ؟؟ نکنه انسان در کبد آفریده شده است ؟؟؟؟؟
    سلام دوست عزیز
    منظور از این آیه رگ خاصی نیست که شما باز هم به تمسخر گرفتین
    یه تمثیل به رگ هست که خدا به بنده بفهمونه خیلی بهش نزدیکه
    حتی از رگ بدن هم نزدیکتر
    خدا خواسته نزدیکی به انسان واینکه به همه کارهای ما آگاهه رو تذکر بده
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    منظور از این آیه رگ خاصی نیست که شما باز ..............
    اگر فکر می کنی جق با توهست اینارو به مترجمان عظام قرآن بگین نه من

    اونا که رگ گردن و رگ قلب تر جمه کردن !!!!

    چون با آوردن رگ گردن یا رگ قلب خاصش کردن !!!

    اگر به ذهن شما رگ خاصی نیست چطوره بگیم رگ پا !!! اونم به ما نزدیکه دیگه !!!!!

    ورید مفرد است و شامل تمام رگها نمی شود در ضمن ورید سیاهرگ است و اهمیت اورژانسی آن کمتر از سرخرگ

    گر چه به سخن خدا بودن قرآن اعتقادی ندارم اما به نظر من اگر بجای ترجمه ای که علمای شما از حبل الورید کرده اند بگیم ریسمان وریدی به متن عربی آیه نزدیکتر و جامع تر است
    قلب ظاهرا از ورید بزرگی بنام ونا کاوا سوپریور آویزان است که این ورید خون رااز مغز و سرو گردن ونیمه بالایی بدن به قلب می رساند


    در این تصویر شماره 4 همان وریده است

    ما از رگ گردن به شما نزديك‌تريم

    ما از رگ گردن به شما نزديك‌تريم
    در ضمن به علمای اعلامتان بگید که یک بیسواد بنام غلامعلی نوری اینطور ترجمه کرده است


    افزون بر این آورنده ی قرآن بهتر بود بجای حبل ا لورید از قلب مثیره ؛ قلب منبض ( قلب تپنده )استفاده می کرد که هم اهمیت قلب را نسبت به رگها و بدن نشان می داد و هم زیبا تر و رساتر بود

    و باید می گفت

    وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ قلبه المنبض( قلبه المثیره)
    ترجمه :ما به او از قلب تپنده اش نزدیکتریم



    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۴:۲۰

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (وريد) دو رگ گردن هستند که متصلند به وتين، و آن رگى است ثابت از قلب، كه انقطاع آن، موت صاحب آن است، و جميع رگها كه متفرقند در بدن از اين رگ منشعب شوند.

    و نزد بعضى (وريد) اسم جنس، و مراد از آن جميع رگها است، و نامیدن آن به وريد به جهت ورود روح در آن است، و حبل الوريد مثالی است كه شدت قرب و نزدیکی را برساند.

    و حقيقت معنا آن می شود كه علم سبحانى به گونه ای محيط به احوال انسان است كه هيچ چيز از خفاياى صدور و سراير قلوب بر او مخفى نيست، پس كأنّ خداوند نزدیکتر است به انسان از رگى كه حامل روح است.

    ____________
    (تفسير اثنا عشري، ج‏12، ص 224)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حبل الوريد مثلى براى بسيار نزديك بودن است.

    منظور از «حبل» رگ است، و وريدان دو رگى است كه متّصل به گردن است و در جلو آن قرار دارد و به رگ و تين (قلب) پيوسته است كه از سر به آن مى‏رسد.

    _____________
    (ترجمه جوامع الجامع، ج‏6، ص 108)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ"


    كلمه "وريد" به معناى رگى است كه از قلب جدا شده و در تمامى بدن منتشر مى‏شود، و خون در آن جريان دارد.

    بعضى هم گفته‏اند: به معناى رگ گردن و حلق است.

    و به هر معنا كه باشد در آيه شريفه آن را طناب خوانده، چون شبيه به طناب است. و اضافه حبل به وريد اضافه بيانيه است.

    و معناى جمله اين است كه: ما به انسان از رگ وريدش كه در تمامى اعضائش دويده و در داخل هيكلش جا گرفته نزديك‏تريم، آن وقت چگونه به او و به آنچه در دل او مى‏گذرد آگاه نيستيم؟

    اين جمله مى‏خواهد مقصود را با عبارتى ساده و همه كس فهم اداء كرده باشد، و گر نه مساله نزديكى خدا به انسان مهم‏تر از اين، و خداى سبحان بزرگتر از آن است، براى اينكه خداى تعالى كسى است كه نفس آدمى را آفريده و آثارى براى آن قرار داده، پس خداى تعالى بين نفس آدمى و خود نفس، و بين نفس آدمى و آثار و افعالش واسطه است، پس خدا از هر جهتى كه فرض شود و حتى از خود انسان به انسان نزديكتر است.

    و چون اين معنا معناى دقيقى است كه تصورش براى فهم بيشتر مردم دشوار است، لذا خداى تعالى به اصطلاح دست‏ کم را گرفته كه همه بفهمند، و به اين حد اكتفاء كرده كه بفرمايد: "ما از طناب وريد به او نزديك‏تريم".

    __________________
    (ترجمه الميزان، ج‏18، ص 519)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (حَبْلُ الوريد)


    راغب گويد: وريد رگى است متّصل به كبد و قلب، و جريان خون در آن است.

    نا گفته نماند: رگهاى بدن را به شريان و وريد تقسيم كرده‏اند. شريان آنها است كه خون را از قلب به بدن مي برند، و وريد آنها است كه آن را از بدن به قلب باز مي گردانند.

    به نظر مي آيد كه در آيه شريفه مطلق رگ مراد است، اعمّ از شريان و وريد.

    معنى آيه چنين است: ما به انسان از وريدش كه در تمام اعضاى او گسترده است نزديكتريم.

    در باره حبل الوريد: رگ گردن، رگ قلب و غيره نيز گفته‏اند.

    در صحاح گفته: وريد رگى است که عرب آن را رگ قلب گويد و آنها دو وريد است. اين سخن احتمال فوق را كه وريد شامل هر دو رگ شريان و وريد است تأييد مي كند.


    ___________
    (قاموس قرآن، ج 2، ص 102)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    راغب گويد: وريد رگى است متّصل به كبد و قلب، و جريان خون در آن است.
    با درود
    ببخشید میشه بگین راغب کارشناس در کدام رشته ی پزشکی بوده که اینچنین نظر داده کالبدشکاف بوده یا جراح ؟؟؟

    آیا شما فکر می کنید جناب راغب درست گفته است ؟؟؟؟

    اگر درست گفته هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین

    لطفا تصویری از این ورید معروف ؟؟؟؟؟برامون بگذارید تا مستفید شیم

    تا اونجایی که من می دونم نامبرده نحوی بوده است
    و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که اوی کوچکترین آگاهی از عملکرد علمی اعضاء بدن داشته است
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۵/۱۰ در ساعت ۲۱:۱۴

  15. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود