جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا يوسف و زليخا، نمادی از عشق هستند يا حماسه‏ای از عفاف ؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا يوسف و زليخا، نمادی از عشق هستند يا حماسه‏ای از عفاف ؟!




    سلام آيا يوسف و زليخا، نمادی از عشق هستند يا حماسه‏ ای از عفاف ؟!



    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۰۴ در ساعت ۲۰:۵۸


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط r-roshan نمایش پست
    سلام آيا يوسف و زليخا، نمادی از عشق هستند يا حماسه‏ ای از عفاف ؟!
    به نام خدا
    با سلام
    داستان حضرت يوسف (ع) و زليخا از جهاتي با داستانها و جريانات عشقي ديگر متفاوت است لذا نميتوان اين جريان را با استناد به احساسات زليخا و عملكرد او در اين جريان نمادي از عشق به معناي حقيقي اش دانست از طرفي عملكرد و نوع پاسخ حضرت يوسف (ع) چيزي جز يك حماسه به ياد ماندني عفيفانه نميتواند باشد .
    يكي از جهات تفاوت اين جريان با ديگر جريانات عشق و دلدادگي اين است كه هميشه «زن» جلوه ‏گر، معشوق بوده‏ است، چنان كه «ليلي» و «شيرين» دو نماد آشكار آن مي‏ باشند، اما در داستان يوسف و زليخا، داستان به گونه ديگر بوده‏ است. و نه تنها زليخا عاشق بود. كه برخي ديگر از زنان نيز در پي نگاه به جمال يوسف دست خود را بريدند؛ چنان كه در قرآن مجيد مي‏خوانيم:
    «.... وقطَّعنَ أيديهنَّ وقُلْنَ حاشَ للَّه مَا هذا بشراً إن هذا اِلاَّ ملك كريم»[1] و دستهاي خود را بريدند؟ و گفتند: «منزه است خدا، اين بشر نيست، اين فرشته بزرگوار است».
    تفاوت ديگر اينكه در داستان ليلي و مجنون و خسرو و شيرين، يك داستان معاشقه دو طرفه است. در صورتي كه حضرت يوسف‏ عليه السلام محبوب ديگري دارد، و در حساس ترين لحظات، هجران را بر وصل ترجيح مي‏دهد، و اين فرار و جدايي را براي رسيدن به محبوب حقيقي، يك پيروزي براي خود معرفي مي‏كند، و به طور آشكار اعلان مي‏كند: «رَبِّ السِّجنُ اَحَبُّ إلَي مِمَّا يَدعُونَني إليه»[2] «پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اينها مرا به سوي آن مي‏خوانند».
    بنابراين با بهره ‏گيري از روش تربيتي قرآن، بهتر آنست كه از داستان يوسف و زليخا به عنوان نمادي از «حماسه عفاف» ياد كرد

    ________________-

    [1] . يوسف/31.
    [2] . يوسف/33.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    2,773
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    در داستان حضرت یوسف اینقدر که زیبایی کار حضرت یوسف در پاکدامنی مورد توجه هست
    اصلا زشتی خیانت زلیخا به شوهرش معلوم نیست
    چرا؟
    داستان همش درگیر احساسات زلیخا و دور بودنش از حضرت یوسفه و پاکدامنی حضرت یوسف
    مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

    مغزهاي متوسط درباره حوادث

    و مغزهاي کوچک درباره مردم !

    شايد زندگي آن جشني نباشد که آرزويش را داشتي اما حال که به آن دعوت شدي تا ميتواني زيبا برقص
    .

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط khaleghifar78 نمایش پست
    سلام در داستان حضرت یوسف اینقدر که زیبایی کار حضرت یوسف در پاکدامنی مورد توجه هست اصلا زشتی خیانت زلیخا به شوهرش معلوم نیست چرا؟
    در هر موضوع و داستان و جرياني ، ممكن است مسائل مختلف و ابعاد متعددي مطرح باشد اما تنها يكي از مسائل ، مورد عنايت خاص قرار گيرد درست مانند داستان حضرت يوسف (ع) كه در حاشيه ، مسائل زيادي داشت اما بزرگي و عظمت پاكدامني حضرت يوسف (ع) در سنين جواني و توصيف اين مساله و نيز شرح ياري خداوند به آن حضرت (ع) محل عنايت خاص است اما بحث خيانت و مذمت اين عمل و نيز رسوايي عامي كه در پي اين مساله دامنگير زليخا شد نيز از مسائلي است كه در برخي آيات سوره بدان پرداخته شده است .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با توجه به اتمام پرسش و پاسخ ، پست شماره 2 به عنوان جمع بندي بحث معرفي مي شود .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    144
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    7



    از سوی زلیخا عشق بود
    اما از سوی یوسف عفاف بود و عشق به پروردگار

    آموخته ام که وقتی ناامید میشوم ، خداوند با تمام عظمتش ناراحت میشود و عاشقانه انتظار میکشد که به رحمتش امیدوار شوم

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود