جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارتباط «انسان كامل» با اسم اعظم الهی چگونه است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ارتباط «انسان كامل» با اسم اعظم الهی چگونه است؟




    سلام ارتباط «انسان كامل» با اسم اعظم الهی چگونه است؟


    پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۸:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sokot_galbha نمایش پست
    سلام ارتباط «انسان كامل» با اسم اعظم الهی چگونه است؟


    پاسخگوي مباحث کلامي

    با سلام و عرض ادب


    انسان كامل، مانند آيينه اي است كه در پهنه نظام كيهاني گسترده است و خدا را به خوبي نشان مي دهد. از عالم عقل تا آخرين ذره مادي ـ در قوس نزول ـ و از نازل ترين ذره تا عالي ترين دره نادره عقلي ـ در قوس صعود ـ كشيده است و به همين جهت همه اسما و اوصاف الهي را نشان مي دهد. به بيان ديگر ، از آنجا كه انسان كامل مظهر الهي است، جامع و مظهر همه اسماي او نيز خواهد بود. همان اسمايي كه خداوند سبحان، به صورت علم لدني، به انسان كامل آموخته است. (بقره (2) آيه 31)

    در واقع از آنجا كه خليفه، به معناي مظهر است و خداوند داراي اسما و صفات گوناگوني است؛ انسان كامل نيز مظهر اين اسما خواهد بود ؛ به عنوان مثال خداوند ، به هر چيزي دانا و بر هر چيزي توانا است و زنده اي است كه هرگز نمي ميرد؛ از اين رو انسان كامل، كسي است كه به اذن الهي به «كل شيء عليم و قدير و الحي الذي لا يموت» است. البته اين اسما به مقداري كه در جهان امكان ظهور دارد و ميسر است ، براي انسان كامل نيز مقدور مي باشد. (تفسير موضوعي قرآن كريم، ج 6 ، صص 167-171؛ ج 7، ص 163؛ ج 9، ص 31)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مظهریت اسم اعظم و آینه تمام نمای حق


    آفرینش عالم از دیدگاه عرفا، ظهور اسما و صفات حق تعالی است. جهان، نظامی حساب شده با درجات تشکیکی دارد و هر مظهری تقدّم و تأخّر خود را از تقدّم و تأخّر اسمی که مظهر آن است، به دست آورده. بنابراین، هیچ یک از مراتب به تنهایی نمی توانند آینه تمام نمای حق واقع شوند، بلکه هر مرتبه ای از مراتب متعدد هستی، نشانه و آیتی الهی و یا اسمی از اسمای حق تعالی است. اطلاق لفظ «عالم» بر کل دایره هستی نیز بر همین وجه است; زیرا هر فردی از افراد عالم، علامت و نشانه ای بر اسمی از اسمای الهی است. بر این اساس، عالم تکوین به اعتبار مجموع و لحاظ تمامی مراتب، حاکی از اسم جامع تمامی اسما و صفات (اعم اعظم) می باشد.( محمّد داود قیصری رومی، شرح فصوص الحکم، تصحیح و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، تهران، 1375، ص 358) اسم جامع تمامی اسما و صفات، اسم شریف «اللّه» است. اسم «اللّه»، اسم ذات متصف به صفات و اسما، و جامع تمامی اسماست; به همین دلیل آن را اسم اعظم خوانده اند.( صدرالدین محمّد شیرازی، اسرارالآیات، قم، نشر حبیب، 1420، ص 82 و 83.) هر اسمی از اسما را که در نظر آوریم عبارت از ذات به اعتبار صفتی از صفات خواهد بود; مثلا، علیم به اعتبار علم، یا قدیر به اعتبار قدرت و مانند آن; به خلاف اسم «اللّه» که ذات به اعتبار جمیع صفات و به بیانی، اسم اعظم الهی است و جمله شریفه «اللّه اکبر» نیز همین معنا را می رساند.( شیخ محمّد لاهیجی، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، انتشارات کتابفروشی محمودی، ص 24)


    اسم اعظم، مثل سایر اسما احتیاج به مظهر دارد، باید مظهر آن از حیث سعه وجودی محیط بر همه مظاهر باشد. حقیقت مقدّس محمّدی(صلی الله علیه وآله)مظهر جامع اسم «اللّه» است. بر این اساس، همان گونه که اسم شریف «اللّه» در حقیقت و مرتبه بر همه اسما مقدّم و بر جمیع اسما تجلّی نموده است، مظهر این اسم جامع که انسان کامل محمّدی(صلی الله علیه وآله)است بر همه مظاهر دیگر الهی مقدّم بوده و می تواند به طور کامل مرآت حق نما باشد;( شیخ محمّد لاهیجی، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، انتشارات کتابفروشی محمودی، ص 24) واسطه ظهور همه خیرات و برکات و سرمنشأ تحقق عوالم جبروت و ملکوت و عالم شهادت است. از همه موجودات عالم امکان، چه ابداعی باشند یا تکوینی، نزولی باشند یا صعودی، کامل تر است و ذات مقدسش در مرتبه حقایق هستی و موجودات عالم امکان جلوه گری می کند.


    هیچ یک از انبیا از این منصب برخوردار نیستند; زیرا آنان مظهر تجلّیات اسمایی و صفاتی اند، امّا مقام نبی ختمی، مقام ولایت مطلقه است که بر همه اشیا احاطه دارد. اوّلین جلوه ظهور و تجلّی حق با او شروع شده و به او نیز ختم می گردد. هموست که بدین مقام با بیان «کنت نبیاً و آدم بین الماء و الطین» اشاره دارد. امام خمینی(قدس سره) در حاشیه خود بر اسفار، با طرح مسئله مظهریت اسمای الهی، در این موضوع به تفصیل بحث کرده و بر این باور است که همه پدیده های عالم، مظاهر وجود حق ـ سبحانه ـ هستند، گرچه یکی مظهر اسم «علیم» است و دیگری مظهر اسم «قدیر» و مانند آن، اما انسان کامل که مظهر اسم اعظم است، در واقع، مظهر همه اسمای الهی است; چون اسم اعظم جامع همه اسمای الهی است. ایشان در جای دیگر می فرماید: هر چیزی که تجلّی حق در آینه ذات او تمام تر باشد، دلالتش به عالم غیب بیشتر خواهد بود. بنابراین، از آنجا که عالم عقول مجرده و نفوس اسفهبدیه از ظلمت ماده منزّه، و از کدورت هیولا مقدّس، و از غبار تعیّن ماهیت خالصند، کلمات تامه الهیه اند، ولی چون هر یک از آنهاآینه یک صفت یا یک اسم الهی است، کلمه ناقص خواهد بود، چنان که فرمود: بعضی از فرشتگان و روحانیون همواره در رکوعند و به سجده نمی روند و برخی از آنان همیشه در سجده اند و به رکوع نمی روند، ولی انسان کامل از آنجا که کون جامع و آینه تمام نمای همه اسما و صفات الهیه است، تمام ترین کلمات الهیه است، بلکه او همان کتابی است که همه کتاب های الهی در آن است.( سید حیدر آملی، المقدمات من کتاب نص النصوص، تصحیح و مقدمه هنری کربن، تهران، توس، 1367، ص 61)


    مطابق همین حقایق عرفانی است که انسان کامل مَثَل اعلای الهی و آیت کبرای اوست و هر کس او رابشناسد در حقیقت، خدای سبحان را شناخته است; زیرا انسان کامل با هر یک از اوصاف و جلوه های وجودی خود آیتی از آیات الهی است.( امام خمینی، شرح دعاء السحر، مقدّمه سیداحمد فهری، مرکز النشر العلمی و الثقافی، 1362، ص 66)



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    جمع بندي

    عنوان : ارتباط انسان كامل با اسم اعظم الهي

    پرسش:


    ارتباط «انسان كامل» با اسم اعظم الهی چگونه است؟


    پاسخ:

    انسان كامل، مانند آيينه اي است كه در پهنه نظام كيهاني گسترده است و خدا را به خوبي نشان مي دهد. از عالم عقل تا آخرين ذره مادي ـ در قوس نزول ـ و از نازل ترين ذره تا عالي ترين دره نادره عقلي ـ در قوس صعود ـ كشيده است و به همين جهت همه اسما و اوصاف الهي را نشان مي دهد. به بيان ديگر ، از آنجا كه انسان كامل مظهر الهي است، جامع و مظهر همه اسماي او نيز خواهد بود. همان اسمايي كه خداوند سبحان، به صورت علم لدني، به انسان كامل آموخته است. (1)

    در واقع از آنجا كه خليفه، به معناي مظهر است و خداوند داراي اسما و صفات گوناگوني است؛ انسان كامل نيز مظهر اين اسماء خواهد بود ؛ به عنوان مثال خداوند ، به هر چيزي دانا و بر هر چيزي توانا است و زنده اي است كه هرگز نمي ميرد؛ از اين رو انسان كامل، كسي است كه به اذن الهي به «كل شيء عليم و قدير و الحي الذي لا يموت» است. البته اين اسما به مقداري كه در جهان امكان ظهور دارد و ميسر است ، براي انسان كامل نيز مقدور مي باشد. (2)

    انسان كامل كه عبارت باشد از حقيقت محمديه مظهر اسم اعظم ذات احديت است ، اسم اعظم، مثل سایر اسما احتیاج به مظهر دارد، باید مظهر آن از حیث سعه وجودی محیط بر همه مظاهر باشد. حقیقت مقدّس محمّدی(صلی الله علیه وآله)مظهر جامع اسم «اللّه» است. بر این اساس، همان گونه که اسم شریف «اللّه» در حقیقت و مرتبه بر همه اسما مقدّم و بر جمیع اسما تجلّی نموده است، مظهر این اسم جامع که انسان کامل محمّدی(صلی الله علیه وآله)است بر همه مظاهر دیگر الهی مقدّم بوده و می تواند به طور کامل مرآت حق نما باشد ( 3)


    پي نوشت:



    1.
    بقره آيه 31
    2. جوادي آملي ،تفسير موضوعي قرآن كريم، ج 6 ، ص 167-171؛ ج 7، ص 163؛ ج 9، ص 31
    3. شیخ محمّد لاهیجی، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، انتشارات کتابفروشی محمودی، ص 24

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۶:۳۰
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود