جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پيدايش حوزه علميه نجف و رونق آن را تا قرن 12

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پيدايش حوزه علميه نجف و رونق آن را تا قرن 12




    سلام پيدايش حوزه علميه نجف و رونق آن را تا قرن 12 به صورت مختصر توضيح دهيد.؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي معارف قران
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۳:۱۴


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در مورد سوال شما باید عرض کنم که حوزه علميه نجف يکي از کهن ترين حوزه هاست که نقش به سزايي در حيات علمي و اجتماعي و روحي شيعيان دارد. در مورد پيدايش حوزه علميه نجف دو نظريه وجود دارد:

    1. قبل از ورود شيخ طوسي(ره)، حوزه علميه وجود داشته و طلاب علوم ديني به خاطر آرامگاه امام علي(ع) به آنجا سفر مي کردند. و با الحاق شيخ طوسي(ره) در 448ق روح جديدي به کالبد حوزه نجف دميده شد و نهضت علميه با افق جديد آغاز گرديد.

    2. حوزه نجف به دست شيخ طائفه، ابي جعفر محمد بن حسن طوسي، بعد از فرارش از فتنه بغداد و اختلافات طوايفي که منجر به آتش سوزي کتابخانه اش و انهدام کرسي درس او گرديد، در سال 448ق بنيانگذاري شد.[غروي، سيد محمد، الحوزه العلمية في النجف الاشرف،ص19. ]

    کتابخانه شيخ در محل بزرگي به نام «بَينُ السُّوَرين» در کرخ بغداد قرار داشت. اين کتابخانه از مهمترين و بهترين کتابخانه هاي آن روز به شمار مي رفت که ابونصر شابور بن اردشير وزير عضد الدوله آنها را اهداء کرده بود که هنگام ورود طغرل بيک اول از سلاطين سلجوقي به بغداد در سال 447ق به آتش کشيده شد.[ ياقوت حموي، معجم البلدان،ج1، ص534. ]
    در اين نوشتار، شيخ طائفه به عنوان بنيانگذار اصلي حوزه نجف قلمداد شده و به صورت مختصر به سير کلي حوزه از قرن پنجم تا دوازدهم اشاره مي گردد:

    1. قرن پنجم هجري
    فرار شيخ طوسي از بغداد و پايه گذاري حوزه نجف در سال 448ق (1027م) نقطه آغازين حوزه نجف در اواسط قرن پنجم هجري است. شيخ بعد از 12 سال تلاش علمي و راه اندازي حوزه نجف در سال 460ق چشم از جهان فرو بست.
    2. قرن ششم هجري
    بعد از رحلت شيخ طائفه، پسرش ابونصر محمد طوسي زعامت حوزه را بر عهده گرفت. از اين به بعد دوران فترت و رکود شروع مي شود و تا قرن نهم هجري ادامه پيدا مي نمايد.

    3. قرن هاي هفتم، هشتم و نهم
    اين قرون سالهاي رکود حوزه نجف است و عالمي برجسته و فقيه بزرگي در اين دوران در حوزه نجف ديده نمي شود. علماء و فضلاء در بغداد و حلّه مستقر شدند. اما ديدگاه هاي فقهي شيخ طوسي به عنوان حوزه نجف همچنان زنده و پويا بود که ميراث حوزه نجف محسوب مي شود.

    4. قرن دهم
    ظهور عالم وارسته و بزرگ «مقدس اردبيلي» در نجف که وطنش اردبيل را ترک و در نجف مقيم شد سبب رونق مجدد حوزه گشت. ايشان عالم و فاضل، مدقق و عابد و موثق براي همه علماء هم عصر و ما بعد خويش بود. از نظر علمي و شخصيتي ممتاز و سرآمد بود و خدمات فرهنگي ويژه اش ترقي دهنده علم محسوب مي شود.
    تأسيس دولت صفوي و انتخاب مذهب شيعه و پايتختي اصفهان، موجب جلب علما و طلاب به آن ديار گرديد و حوزه نجف ميراث خود را به ايران انتقال داد. در اين قرن شاهد شروع نزاع اصوليين با اخباريين هستيم که در رشد علمي مؤثر بود.

    5. قرن دوازدهم
    در اين قرن اوج مباحث و گفتمان ها بين اخباري ها و اصولي هاي حوزه در کربلا انجام مي شد. اما حوزه نجف به فعاليت هاي محدود خود ادامه مي داد و حيات علمي آن به کلي خاموش نشد.[الحوزه العلمية في النجف الاشرف، همان، از ص42 تا 131. ]

    پس به طور خلاصه قرن پنجم زمان شروع پيدايش حوزه نجف توسط شيخ طوسي مي باشد که بعد از وفاتش رکود حوزه شروع و حلّه ميدان دار عرصه علمي گرديد. قرون هفت، هشت و نهم سالهاي آرامي و کندي براي حوزه نجف است. قرن دهم با ظهور مقدس اردبيلي دوباره حوزه نجف اوج مي گيرد و در قرن يازدهم و دوازدهم حوزه کربلا محل بحث ها و کانون هاي علمي به شمار مي رفت و در قرون بعدي تا به امروز حوزه نجف طليعه دار مطالب علمي و محل رجوع علما و طلاب است.

    ـ خداوند متعال در کتاب خويش مي فرمايد: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛[توبه/122.] و شايسته نيست مؤمناني همگي (براي جهاد) کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه اي از آنان، دسته اي کوچ نمي کنند تا (دسته اي بمانند و) در دين آگاهي پيدا کنند و قوم خود را وقتي به سوي آنان باز گشتند بيم دهند ـ باشد که آنان (از کيفر الهي) بترسند؟».
    موفق باشید.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۵:۳۸
    پيدايش حوزه علميه نجف و رونق آن را تا قرن 12

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    پيدايش حوزه علميه نجف و رونق آن را تا قرن 12 به صورت مختصر توضيح دهيد.؟

    پاسخ:
    در مورد پيدايش حوزه علميه نجف دو نظريه وجود دارد:
    1. قبل از ورود شيخ طوسي(ره)، حوزه علميه وجود داشته و طلاب علوم ديني به خاطر آرامگاه امام علي(ع) به آنجا سفر مي کردند. و با الحاق شيخ طوسي(ره) در 448ق روح جديدي به کالبد حوزه نجف دميده شد و نهضت علميه با افق جديد آغاز گرديد.
    2. حوزه نجف به دست شيخ طائفه، ابي جعفر محمد بن حسن طوسي، بعد از فرارش از فتنه بغداد و اختلافات طوايفي که منجر به آتش سوزي کتابخانه اش و انهدام کرسي درس او گرديد، در سال 448ق بنيانگذاري شد.(1)
    در اين نوشتار، شيخ طائفه به عنوان بنيانگذار اصلي حوزه نجف قلمداد شده و به صورت مختصر به سير کلي حوزه از قرن پنجم تا دوازدهم اشاره مي گردد:
    1. قرن پنجم هجري
    فرار شيخ طوسي از بغداد و پايه گذاري حوزه نجف در سال 448ق (1027م) نقطه آغازين حوزه نجف در اواسط قرن پنجم هجري است. شيخ بعد از 12 سال تلاش علمي و راه اندازي حوزه نجف در سال 460ق چشم از جهان فرو بست.
    2. قرن ششم هجري
    بعد از رحلت شيخ طائفه، پسرش ابونصر محمد طوسي زعامت حوزه را بر عهده گرفت. از اين به بعد دوران فترت و رکود شروع مي شود و تا قرن نهم هجري ادامه پيدا مي نمايد.
    3. قرن هاي هفتم، هشتم و نهم
    اين قرون سالهاي رکود حوزه نجف است و عالمي برجسته و فقيه بزرگي در اين دوران در حوزه نجف ديده نمي شود. علماء و فضلاء در بغداد و حلّه مستقر شدند. اما ديدگاه هاي فقهي شيخ طوسي به عنوان حوزه نجف همچنان زنده و پويا بود که ميراث حوزه نجف محسوب مي شود.
    4. قرن دهم
    ظهور عالم وارسته و بزرگ «مقدس اردبيلي» در نجف که وطنش اردبيل را ترک و در نجف مقيم شد سبب رونق مجدد حوزه گشت. ايشان عالم و فاضل، مدقق و عابد و موثق براي همه علماء هم عصر و ما بعد خويش بود. از نظر علمي و شخصيتي ممتاز و سرآمد بود و خدمات فرهنگي ويژه اش ترقي دهنده علم محسوب مي شود.
    تأسيس دولت صفوي و انتخاب مذهب شيعه و پايتختي اصفهان، موجب جلب علما و طلاب به آن ديار گرديد و حوزه نجف ميراث خود را به ايران انتقال داد. در اين قرن شاهد شروع نزاع اصوليين با اخباريين هستيم که در رشد علمي مؤثر بود.
    5. قرن دوازدهم
    در اين قرن اوج مباحث و گفتمان ها بين اخباري ها و اصولي هاي حوزه در کربلا انجام مي شد. اما حوزه نجف به فعاليت هاي محدود خود ادامه مي داد و حيات علمي آن به کلي خاموش نشد.(2)
    منبع:
    1. غروي، سيد محمد، الحوزه العلمية في النجف الاشرف،ص19.
    2. الحوزه العلمية في النجف الاشرف، همان، از ص42 تا 131.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۳:۳۳
    پيدايش حوزه علميه نجف و رونق آن را تا قرن 12

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود