-
۱۳۸۷/۰۳/۰۸, ۰۸:۰۰ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
ویژگی معلمین نمونه
باسلام خدمت همه دوستان
دراینجا قصد داریم درباره یکی از مشکلات آمورشی پرورشی کشور بحث کنیم .یکی از مهمترین افراد اثر گذاردر عرصه آموزشی وپرورشی معلمین واساتید هستند.اما مشکلی که وجود داره این است که در گزینش معلمین زیاد دقت نمی شود .گاهی در کلاس درس دبده شده که برخی از معلمین جلوی روی شاگرد سیگار می کشند، یا جکهای غیراخلاقی تعریف می کنند و...این کارها باعث می شود که شاگرد به زشتی برخی کارها پی نمی برد.چرا که معلم که الگوی او بوده است مرتکب این عمل زشت شده.....
سوال 1-به نظر شما برای اینکه این مشکل درجامعه ما رفع شود چه باید کرد؟
سوال 2-معلم خوب چه ویژگی هایی دارد؟
ویرایش توسط seyyed : ۱۳۸۷/۰۳/۰۸ در ساعت ۲۲:۱۷
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۸, ۱۸:۴۵ #2
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 492
- مورد تشکر
- 569 پست
- حضور
- 1 روز 14 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 10
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
معلمانی که لیاقت معلمی ندارند و معلمان برتر
سلام علیکم. بنده با این بحث بسیار موافقم. لازم به ذکر میدانم به موارد دیگری از تخلفات معلمان بی یاقت، که آبروی معلمان آموزگاران نیکو را میبرند، را یاداوری کنم.
بسیاری از معلمان بر سر کلاسها به بیان مطالب سیاسی یا حتی تبلیغ سکولاریسم میپردازند. به نظر من خیلی مضحک است که معلمانی یافت میشوند که مدام در گوش دانش آمزان میخوانند که مملکت پر از دزد است ولی خود به واسطۀ اینکه کاری به برایش حقوق میگیرند(تدریس در تمام ساعت آموزش) را انجام نمیدهند، شرعا و عقلا دزد محسوب میشوند!!
بدبختانه برای برخی دانش اموزان وجود اینجور معلمان باعث دلگرمیست! به آنها به دید افرادی شجاع(!!) مینگرند ولی وقتی بزرگ شدند میفهمند که این افراد یک مشت شارلاتان بودند که از احساسات کودکانۀ آنها سوءاستفاده میکردند. تازه میفهمند که آن معلمان با علم به اینکه دانش اموزان حرف آنها را جایی بازگو نمیکنند(حتی کسانی مخالف سخنانشان هستند) و اگر هم بازگو کنند بزرگترها از این گزارش حمل بر انتقام شخصی میکنند و فکر میکنند مقلا معلم او را دعوا کرده او اینطور در موردش سخن میگوید؛ این سخنان سخیف را بیان میکردند.
بگذارید خاطرۀ تلخی را بگویم. وقتی من در سال دوم دبیرستان بودم یک دبیر عربی داشتیم این آقا بر سر کلاس ما مدام به حرافي میپرداخت و حرفهای مفت سیاسی میزد و درس را خیلی آرام پیش میبرد طوری که وقتی ترم تمام شد نصف کتاب تمام نشده بود. باور کنید بیشتر دانش اموزان او را دوست داشتند و فکر میکردند او فردی درستکار است اما همین فرد که مدام دم مقابله با دزدی و از این حرفها میزد در یک جلسۀ فوق العاده در روز قبل از امتحان تمام سؤالها را به ما داد و گفت:«نمیگم اینها در امتحان میاید ولی اینها را بخوانید!!» شانس آوردم که دبیر عربی سوم دبیرستانمان استادی گرانقدر بود ...
به هر حال وجود این تفاله ها در بین معلمان بسیار مخرب است هم برای معلمین و هم برای محصلین.
من نیز با این بحث موافقم. در مورد پاسخ سؤالاتتان نظر شخصیم را میگویم:
1. باید والدین و دانش آموزان را آگاه کرد تا فریب معلمان دزدصفت را نخورند.
2. معلم خوب معلمیست که اول از همه وظیفه اش که تدریس است را به بهترین وجه انجام دهد و از ان گذشته در زمینۀ تزکیه که از تعلیم اولیتر است کوشا باشد، البته طوری که به زمان درس آسیب نرساند.
به امید ظهور
ویرایش توسط seyyed : ۱۳۸۷/۰۳/۰۸ در ساعت ۲۲:۱۹ دلیل: تغييركلمه نامناسب
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۰۸:۱۶ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
ويژگي هاي يك معلم خوب
اين مسأله به سه چيز مربوط مي شود: 1- شخص استاد، 2- رابطه با شاگردان، 3- چگونگي تدريس. 1- درباره شخص استاد رعايت مسائل زير ضروري است: الف) وقار و متانت، ب ) آراستگي ظاهر، ج ) عشق ورزيدن به كار خويش، د ) حسن خلق و داشتن فضايل اخلاقي از قبيل اخلاص، شجاعت، همت، ايثار و فداكاري. 2- درباره رابطه با شاگردان مسائل زير رعايت شود: الف) علاقه مندي در تربيت و بالندگي شاگردان، ب ) ترغيب در علم و دانش، ج ) محبت و عواطف، د ) احتراز از عصبيت، ه ) مديريت در كلاس. در اين راستا توجه به ابعاد ذيل لازم است: استقلال فكري، اتكاي به نفس، قضاوت درست، ابتكار و خلاقيت، جامعيت فكري، پيش بيني احتمالات، داشتن نظم، منصف بودن، قاطعيت، رعايت اصول اخلاقي. 3- درباره تدريس نيز توجه به مطالب زير پرفايده است: الف) تخصص لازم، ب ) حضور دائم و منظم، ج ) تنظيم و كلاسه كردن مطالب درسي، د ) ابتكار در عمل، ه ) تدريس در حال اعتدال، ز ) رعايت تدريج در تدريس.
براي آگاهي بيشتر ر.ك: آداب تعليم وتربيت اسلامي، محمد جواد حجتي (ترجمه منية المريد).
ویرایش توسط شهيدان : ۱۳۸۷/۰۴/۰۳ در ساعت ۰۸:۱۹
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۰۸:۲۴ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
توصیه به معلمین عزیز
كسي كه بتواند در عصر تهاجم فرهنگي - كه مغز جوانان و نوجوانان را مي خورد و... - احياگر انديشه هاي ناب اسلامي باشد و مردم را متوجه فرهنگ و اصالت هاي خويش كند، بزرگ ترين خدمت را به مردم كرده است
و چه كسي بهتر از معلم و استاد مي تواند اين مسؤوليت را به انجام رساند؟ بنابراين علاوه بر درسي كه به دانش آموزان مي دهيد، مي تواند با روشنگري، آنان را براي برخورد با زندگي آماده كنيد و صدها مطلب ناگفته، به آنان درس بدهيد.
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۱۳:۱۱ #5
به نظر من بهترین معلمان کسانی هستند که اولا خود مفهوم واقعی عشق و اخلاق و کمال طلبی را به عنوان هدف زندگانی درک کرده باشند و خود در عمل پیاده نمایند
معلمی که تقوا و پرهیزگاری را سرلوحه زندگی خود قرار داده باشد و با صبری مادرانه این وظیفه خطیر را انجام دهد شایستگی همنوایی با انبیا را دارد
فرق نمیکند که یک معلم چه درسی میدهد مهم ان است که همراه ان درس اخلاق و زندگی وشجاعت و معرفت و مردانگی بدهد وبرای این مهم باید این خصوصیات را با عبادت و مراقبه در خود ملکه کرده باشد
ویرایش توسط yeganeh : ۱۳۸۷/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۳:۱۲
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۱۳:۱۵ #6
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 5,435
- مورد تشکر
- 4,566 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
بهترین در وادی معلمی وجود ندارد!
اما موفق ترین داریم!
معلم با روح و عاطفه دانش آموز سر و کار داره...
وجود وماهیت دانش آموز دستشه!
معلم باید با دانش آموز زندگی کنه تا بشه یه معلم موفق!
باید دسته دانش آموز رو بگیره و باهاش راه بیفته تو مسیر زندگی!
اگر این کار رو کرد بهتون می گم نتیجش چی می شه!
دست به دست من بده
پا به پای من بیا
نگو امروز مال ما
بگو فردا رو میخوام
به لطف الهی فردا از آن ماست....
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۱۳:۵۷ #7
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۱۴:۰۰ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 5,435
- مورد تشکر
- 4,566 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
اگر درست پرورش نیافته باشه اصلا نمی تونه معلم باشه!
جالبه!
این یه رازه توی معلمی!
اگر آدم درست و حسابی نباشی ممکنه معلم باشی و حتی موفق اما هرگز نمی تونی به جوهره آدما نزدیک بشی!
معلم موفق بودن به بیشتر پول گرفتن نیست...
اگر خواستید ببینید کدوم معلم موفق تره ببینید چند تا از دانش آموزاش بهش نزدیکن و دنبال دیتاهای دینی و مذهبی!
این یه ترنسله!
دست به دست من بده
پا به پای من بیا
نگو امروز مال ما
بگو فردا رو میخوام
به لطف الهی فردا از آن ماست....
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۱۴:۰۶ #9
مهم این نیست که دانش اموزای زیادی دور و بر یه معلمی باشن مهم اینه که چه درسهایی ازش میگیرن و اون درسها چقدر تو وجودشون نهادینه میشه
اون معلمی موفقه که وقتی از شاگرداش جدا شد شاگرداش وقتی بزرگتر شدند با خودشون بگن عجب انسان بزرگی بود و عجب درسهای بزرگی به من داد که الان راهگشا و کارگشای زندگی منه
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۴, ۲۲:۱۴ #10
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
يك معلم بايد در دو جهت براي افزايش و گسترش تواناييها و يادگيري مسائل ضروري خود، تلاش كند:
1. جهت نظري: يك مربي و معلم موفق در اين جهت بايد با آشنايي با اصول عقايد بكوشد تا هم بنيان اعتقادي خويش را محكم سازد و هم اعتقادات شاگردان را استوار و محكم كند و در اين راستا ميتواند با مراجعه به كتابهاي اعتقادي از دانشمندان و علماي اسلامي مراجعه كرده و از آنها بهره ببرد، برخي از كتابهاي اصول اعتقادات عبارتند از: اصول اعتقادي اسلام، محسن قرائتي، مؤسسه در راه حق آموزش عقايد، آيةا... مصباح يزدي، دو مجلد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني پيام قرآن، آيةا... مكارم شيرازي و ديگران، ج 1 ـ 4، دارالكتب الاسلامية، تهران و... .
2. جهت عملي: يك معلم موفق در جهت عملي نيز بايد در راستاي تربيت شاگرداني خوب قدمهايي را بردارد.
جهت عملي نيز خود ميتواند دو شاخه باشد الف) شاخة احكام كه معلم و مربي براي آگاهي از احكام شرعي بايد با مراجعه و تماس با مراجع و دفاتر آنها و يا رجوع به رسالههاي توضيحالمسائل مسائل فقهي و شرعي ضروري را كسب و به شاگردان منتقل كند.
ب) شاخة اخلاق، كه با مراجعه به اساتيد برجسته و معتبر اخلاقي و استفاده از محضر آنها و يا بهرهبرداري از كتابهاي اخلاقي اساتيد اخلاقي و نيز تهذيب هواي نفس و خودسازي و كسب ارزشهاي معنوي و اخلاقي ميتوان در اين شاخه نيز در تربيت شاگردان خوب كوشيد و ميتوان گفت كه وجود چنين شاخهاي براي هر معلم و مربي لازم و ضروري است. برخي از كتب اخلاق از اساتيد بزرگ عبارتند از: 1ـ اخلاق در قرآن، آيتا... مكارم شيرازي و ديگران، سه مجلد، دارالكتب الاسلامية، تهران 2ـ اخلاق در قرآن، آيتا... مصباح يزدي، سه مجلد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني 3ـ تعليم و تربيت، شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم و...
ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۷/۰۴/۰۴ در ساعت ۲۲:۱۵
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری