صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر ایه 78 سوره هود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر ایه 78 سوره هود




    ایه:و امدند قوم لوط به سرعت بسوی او برای انجام عمل زشتی که در ان سابقه داشتند لوط به قومش گفت اینها دختران من هستند و برای شما پاک ترند پس از خدا بترسید و مرا نزد میهمانانم سرشکسته نکنید ایا میان شما مرد رشیدی نیست؟

    سوال : لوط چند دختر داشته که قرار بوده انها را به قومش بدهد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۲:۴۵

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نشان دادن راه های معروف به منحرفین!




    سلام به شما کاربر گرامی،
    ابتدا آیات مورد بحث را ذکر نموده و بعد توضیحی عرض می کنم:


    وَ جاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَ مِنْ قَبْلُ كانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتي‏ هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ في‏ ضَيْفي‏ أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشيدٌ
    قالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ ما لَنا في‏ بَناتِكَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ ما نُريدُ (هود/78و79)
    و قومش شتابان به سويش آمدند [تا به خيال خود به مهمانانش دست‏ درازى كنند، آن قومى‏] كه پيش از آن كارهاى زشت و ناپسند مرتكب مى ‏شدند، گفت: اى قوم من! اينان دختران من هستند، اينان [از نظر ازدواج‏] براى شما پاكيزه‏ ترند، از خدا پروا كنيد و مرا در ميان مهمانانم رسوا نكنيد آيا از ميان شما مردى راه يافته نيست؟
    گفتند: مسلماً دانسته ‏اى كه ما را به دخترانت هيچ حاجت و نيازى نيست و خوب مى ‏دانى كه ما چه مى ‏خواهيم!!

    اینکه جناب لوط چه تعداد دختر داشته، هيچ دليلى‏ در دست نيست؛ نه در كلام خداى تعالى و نه در تاريخى كه مورد اعتماد باشد؛ بله، در تورات موجود آمده كه لوط تنها دو دختر داشته ولى گفته تورات مورد اعتماد نيست. (ترجمه الميزان، ج‏10، ص: 508)

    لوط نبی قاعدتا چند دختر بیشتر نداشته و از آن قوم، تنها به تعداد دخترانش می توانستند، ازدواج نمایند؛ در حقیقت لوط نبی براى جلوگيرى از منكر، ابتدا راه معروف را به قومش نشان می دهد و آن ازدواج مشروع است (هؤُلاءِ بَناتي‏ هُنَّ أَطْهَرُ لَكُم) ؛

    بله، در برابر افرادی که از شهوت همانند کوره آتشند، معنا ندارد که گفته شود: خودت را کنترل کن و شهوتت را خاموش گردان! بلکه باید راه صحیح ارضای مشروع را هم به او نشان داد و سپس او را از منکر بازداشت و این واقعیتی غیر قابل انکار است. لوط هم ابتدا راه صحیح ارضای شهوت را به قوم نادانش نشان می دهد و آن «ازدواج مشروع» است و در این دعوت، پیشقدم شده و حاضر است برای جلوگیری از گناه، ازدواجی ساده و آسان را برگزار نماید و دخترانش را به عقد افرادی که حاضرند برای رعایت فرمان الهی از گناه بگذرند، در آورد و اصلا یکی از مهمترین آثار مشروعیت ازدواج هم، جلوگیری از انحراف جنسی است.

    اساس امر به معروف و نهی از منکر هم بر این اصل استوار است که ابتدا راه های صحیح، مشروع و معروف را به جامعه نشان دهیم و سپس از کارهای منکر و نامشروع نهی نموده و جلوگیری کنیم؛ خدای سبحان در سوره مومنون، ضمن برشمردن صفات مومنان، ازدواج را به عنوان راهی مشروع و مورد رضای الهی برای دفع قوای شهوانی یاد نموده، و سپس از انحراف از این مسیر مشروع نهی می کند؛ یعنی راه سالم و معروف را نشان می دهد و سپس غیر آن راه را منکر نامیده و از آن نهی می کند:

    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1)...
    وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ (5)
    إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومينَ (6)
    فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ (7)
    مؤمنان رستگار شدند...
    و آنها كه دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى ‏عفتى) حفظ مى ‏كنند
    تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهره‏ گيرى از آنان ملامت نمى ‏شوند
    و كسانى كه غير از اين طريق را طلب كنند، تجاوزگرند


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۱۳ در ساعت ۲۱:۱۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ازدواج مومن و کافر!




    ممکن است در اینجا سؤال شود مگر ازدواج دختر با ايمانى مانند دختران لوط، با كفار بى‏ ايمان جائز بود كه چنين پيشنهادى را كرد؟ دو فرض برای پاسخ این پرسش، امکان دارد: يكى اينكه در آئين لوط همانند آغاز اسلام، تحريم چنين ازدواجى (ازدواج کافر و مومن) وجود نداشته لذا پيامبر اسلام (ص) هم دختر خود زينب را به ازدواج ابى العاص بن ربيع در آورد، با اينكه قبل از هجرت كافر بود و جواز چنین ازدواج هایی بعد از هجرت نسخ شد و مسلمانان مامور شدند دیگر دختران خود را به كفار ندهند. (ترجمه الميزان، ج‏10، ص: 507)

    ديگر اينكه منظور "لوط" پيشنهاد ازدواج مشروط بود (مشروط به ايمان) يعنى اين دختران من است، بيائيد ايمان آوريد تا آنها را به ازدواج شما در آورم. (تفسير نمونه، ج‏9، ص: 183)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۹:۱۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    با درود بر طالب گرامی و پاسخگویان ارجمند
    پرسش دیگر
    آیا این آیات (هود/78و79)مجوزی نمی شود که مومنان می توانند دختران خود را به ازدواج مردان همجنس باز در آورند


    آیا این آیه سندی نیست بر به رسمیت شناختن همجنس بازان ؟؟؟

    یعنی با تجویز وازدواج دختر مومن به همجنس باز مرد!!!!

    چطور الله این چنین چیزی در کلام خود آورده است ؟؟؟

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۹:۱۷

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نکات تکمیلی




    چند نکته درباره این آیات:

    مراد از «أَطْهَرُ» آن نيست كه لواط پاك است و ازدواج پاك‏تر، بلكه از باب مماشات با گنه كار است كه اگر بدنبال دفع شهوت هستى، ازدواج بهتر از گناه است‏؛ این تعبیر عربی شبیه این عبارت فارسی است که می گویند: «دير رسيدن بهتر از هرگز نرسيدن است».

    ازدواج، تنها راه صحيح و پاك براى ارضاى غريزه‏ جنسى است و راههاى ديگر نادرست و ناپاك است. «هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ»

    براى جلوگيرى از منكرات بايد ابتدا راههاى معروف را باز كرد و به مردم نشان داد. «هؤُلاءِ بَناتِي»، «لا تُخْزُونِ»

    انسان گاهی در اثر گناه، چنان مسخ مى‏ شود كه طبيعى‏ ترين راه براى او زشت، و زشت‏ترين راه برايش حقّ و زيبا جلوه مى‏ كند. «ما لَنا فِي بَناتِكَ مِنْ حَقٍّ ...» (تفسير نور، ج‏5، ص: 360)

    عجب اينكه آن قوم گمراه به لوط گفتند ما به دختران تو حق نداريم اين تعبير بيانگر نهايت انحراف اين گروه است، يعنى يك جامعه آلوده كارش به جايى مى‏ رسد كه حق را باطل و باطل را حق مى ‏بيند ازدواج با دختران پاك و باايمان را اصلا در قلمرو حق خود نمى ‏شمارد، ولى به عكس انحراف جنسى را حق خود مى‏ شمارد. عادت كردن و خو گرفتن به گناه در مراحل نهايى و خطرناكش چنين است كه ننگين ‏ترين و زشت‏ترين اعمال را حق خود مى‏ شمارد و پاكترين تمتع و بهره ‏گيرى جنسى را ناحق مى ‏داند. (تفسير نمونه، ج‏9، ص: 184)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۹:۱۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    با درود بر پاسخگویان ارجمند
    درود بر شما،

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    آیا این آیات (هود/78و79) مجوزی نمی شود که مومنان می توانند دختران خود را به ازدواج مردان همجنس باز در آورند یعنی با تجویز و ترویج دختر مومن به همجنس باز مرد!!!!
    دوست خوب، با توضیحی که در پست
    2 گذشت به نظرم بخشی از پاسخ پرسش شما داده شده اما برای توضیح بیشتر عرض می کنم:

    همجنس باز از نظر تعالیم دینی به شدت مورد طرد و لعن واقع شده و حد او با شرایطش اعدام است؛
    به عنوان نمونه:



    امام صادق عليه السلام فرمود: اگر بنا باشد كسى را دو بار سنگسار كنند، آن شخص، اهل لواط است.(بحارالانوار،ج76/ص67)

    از سوی دیگر، در حکومت اسلامی، فرد همجنس باز شناخته شده در میان مردم، وجود خارجی ندارد زیرا در صورت شناخته شدن و اثبات جرم، حد بر او جاری می شود و اعدام می گردد؛ قیاس قوم لوط به جامعه ای که حکومت دینی در آن برقرار است، قیاسی مع الفارق است و هیچ شباهت و ارتباطی بین این دو وجود ندارد؛ لوط در جامعه ای زندگی می کرد که قوم کافر حاکم مطلق بوده و اهل ایمان هیچ قوت و قدرتی نداشتند و لوط تنها می توانست از باب موعظه راه مشروع یعنی ازدواج را به قوم نادانش نشان دهد و از گناه جلوگیری کند اما در حکومت دینی همجنس باز را به سزای عمل ننگینش می رسانند؛ لذاست که در ادامه آیات مورد بحث، لوط نبی اینچنین از ناتوانی غلبه بر کفار ناله می کند:

    قالَ لَوْ أَنَّ لي‏ بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوي إِلى‏ رُكْنٍ شَديدٍ (هود/80)
    گفت: « (افسوس!) اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم يا تكيه ‏گاه و پشتيبان محكمى در اختيار من بود! (آن گاه مى ‏دانستم با شما زشت‏ سيرتان ددمنش چه كنم!)»


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۸:۳۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود به دوستان. برای اینکه مشخص شود منظور لوط از پیشنهاد دخترانش به قوم چه بوده باید از الفاظی که در این ایه امده کمک گرفت . یکی لفظ قوم و دیگری یهرعون. در این ایه امده قوم او در حال شتاب و با هل دادن یکدیگر به سمت خانه لوط حرکت کردند و لوط برای اینکه این مردم به میهمانش لواط نکنند دخترانش را پیشنهاد کرده. بعضی مفسران منظور لوط از این پیشنهاد را ازدواج دانسته و برخی زنا. ولی به نظر من باید منظور زنا باشد. زیرا وقتی میگوییم قومی در خانه فلانی جمع شدند تعداد زیادی از مردم میباشند و مسلما لوط تعداد زیادی دختر نداشته تا بتواند همه انها را مزدوج کند. یا بعضی معتقدند قصد لوط ازدواج بوده ولی با توجه به اینکه قوم لوط اهل لواط بوده اند پیشنهاد ازدواج و لواط به دخترانش را داده است. حدیثی از امام رضا هم همین را میگوید:و در (تهذيب ) از حضرت رضا (عليه السلام ) روايت آورده كه شخصى از آن جناب از اين عمل كه كسى با همسرش از عقب جماع كند سؤ ال كرد، حضرت فرمود: آيه اى از كتاب خداى عزوجل آن را مباح كرده و آن آيه اى است كه كلام لوط را حكايت مى كند كه گفت :
    آن جناب مى دانست كه قوم لوط به فرج زنان علاقه اى ندارند پس اگر دختران خود را پيشنهاد كرده منظورش اين بوده كه عمل مورد علاقه خود را با دختران وى و پس از ازدواج با آنان انجام دهند.
    پس با توجه به کلمه قوم که تعدادی زیادی افراد را شامل میشود و از طرفی لوط هم مسلما اینهمه دختر نداشته که به ازدواج انها در اورد نتیجه گرفته میشود که در واقع لوط برای جلوگیری از لواط قوم با میهمانانش که به او پناه اورده بودند از خانواده مایه گذاشته و گفته با دخترانم لواط کنید.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نقل اشکال و حذف پاسخ!؟!




    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    با درود به دوستان. برای اینکه مشخص شود منظور لوط از پیشنهاد دخترانش به قوم چه بوده باید از الفاظی که در این ایه امده کمک گرفت . یکی لفظ قوم و دیگری یهرعون. در این ایه امده قوم او در حال شتاب و با هل دادن یکدیگر به سمت خانه لوط حرکت کردند و ...
    جهت اطلاع خوانندگان عزیز عرض می کنم که علامه طباطبایی در المیزان (ج10/ص339) ذیل آیه 78 سوره مبارکه هود، اشکالاتی را نقل نموده و سپس پاسخ آنها را داده اند.

    جناب طالب در اینجا یکی از اشکالات مذکور را نقل نموده و پاسخ هایش را نادیده گرفته اند! روایتی هم که نقل نموده اند، از ادامه بحث در ترجمه المیزان، نقل کرده اند! (ترجمه الميزان، ج‏10، ص: 520)

    این را عرض کردم تا خوانندگان عزیز متوجه باشند که کشف جدیدی صورت نگرفته! بلکه شبهه ای کهنه و پوسیده (که کمترین دلیل معتبر عقلی یا نقلی آن را پشتیبانی نمی کند)، دوباره بر قلم دوست خوبمان جان گرفته است که البته با اندک دقت در معنای آیه از بین می رود. در ادامه، پاسخ این شبهات پوسیده با استفاده از بیان توانای علامه طباطبایی در المیزان، عرض خواهد شد.

    --------------------------------------

    نوشتار جناب طالب، شامل دو ادعاست که در ادامه هر یک از این دو ادعا نقل، و سپس پاسخ داده می شود:


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۰۲ در ساعت ۰۱:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ ادعای اول (1)




    ادعای اول:
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    به نظر من باید منظور زنا باشد. زیرا وقتی میگوییم قومی در خانه فلانی جمع شدند تعداد زیادی از مردم میباشند و مسلما لوط تعداد زیادی دختر نداشته تا بتواند همه انها را مزدوج کند پس با توجه به کلمه قوم که تعدادی زیادی افراد را شامل میشود و از طرفی لوط هم مسلما اینهمه دختر نداشته که به ازدواج انها در اورد نتیجه گرفته میشود که در واقع لوط برای جلوگیری از لواط قوم با میهمانانش که به او پناه اورده بودند از خانواده مایه گذاشته و گفته با دخترانم لواط کنید.
    پاسخ روشن این سفسطه از دو راه برهانی امکان پذیر است که از بیان توانای علامه طباطبایی (به صورت خلاصه) نقل می شود:

    برهان اول:

    منکراتی داریم که خدای سبحان در همه شرایع و همه ادیان حرام اعلام نموده و به همه پیامبران هم وحی نموده است؛ یکی از مهمترین این منکرات و گناهان، عمل زنا بوده است؛

    خوانندگان گرامی به عنوان نمونه به این دو آیه کریمه توجه فرمایید:

    قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (انعام/151)

    بگو: «بياييد آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده است برايتان بخوانم: اينكه چيزى را شريك خدا قرار ندهيد! و به پدر و مادر نيكى كنيد! و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نكشيد! ما شما و آنها را روزى مى ‏دهيم و نزديك كارهاى زشت نرويد، چه آشكار باشد و چه پنهان! و انسانى را كه خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانيد! مگر بحق (و از روى استحقاق) اين چيزى است كه خداوند شما را به آن سفارش كرده، شايد درك كنيد

    كلمه "فواحش" جمع "فاحشة" است كه به معناى كار بسيار زشت و شنيع است، و خداى تعالى در كلام خود، زنا و لواط و نسبت زنا به مردان و زنان پاكدامن را از مصاديق "فاحشه" شمرده است (نساء/15 و 19 و ...) و از ظاهر كلام برمى ‏آيد كه مراد از "فاحشه ظاهرى" گناه علنى و مقصود از "فاحشه باطنى" گناه سرّى و روابط نامشروع پنهانى باشد. (ترجمه الميزان، ج‏7، ص: 517)

    علامه طباطبایی در المیزان (ج7/ص372) در توضیح این آیه شریفه می فرمایند: «اين آيات محرّماتى را بيان مى ‏كند كه اختصاص به شريعت معينى از شرايع الهى ندارد» و در ادامه آیه 13 شوری را شاهد بر این معنا ذکر می کنند:

    شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيه‏ (شوری/13)
    آيينى را براى شما تشريع كرد كه به نوح توصيه كرده بود و آنچه را بر تو وحى فرستاديم و به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش كرديم اين بود كه: دين را برپا داريد و در آن تفرقه ايجاد نكنيد!

    ایشان در ادامه می فرمایند: «خدای سبحان صريحا فرموده: سفارشهايى كه به اين امت شده همان سفارشهايى است كه به انبياى سلف شده است و لطيف‏ترين تعبيرى كه اشاره به اين معنا مى‏ كند اين است كه هم در آيه فوق (شوری/13) شرايع انبيا (ع) را "توصيه" و سفارش خوانده و هم در سه آيه مورد بحث (انعام/151و152و153) كه اصول محرّمات اين شريعت را مى ‏شمارد، سه مرتبه تكرار كرده است كه آنچه گفته شد سفارشهايى است كه خداوند به شما كرده است، و اين خود شاهد روشنى است بر اينكه محرمات مذكور اختصاص به اين شريعت نداشته است.»

    علاوه اینکه: پلیدی این امور از مستقلات عقلیه است و عقل سلیم _ خود به تنهایی _ قبیح بودن این کارها (مخصوصا زنا) را درک می کند و در لسان شرع هم، حرمت آنها بیان شده است. (تفسير نمونه، ج‏6، ص: 32)

    پاسخ دیگر در پست بعدی

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۰:۳۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ ادعای اول (2)




    برهان دوم:

    دقت در خود آیه کریمه مورد بحث هم به روشنی ما را به معنای آیه کریمه رهنمون ساخته و خود به تنهایی به ادعای اول پاسخ می دهد:

    وقتى لوط (ع) ديد كه قومش، به سوء قصد عليه ميهمانان هم صدا شده‏ اند و موعظه و يا خشونت در گفتار، آنان را از آنچه مى‏ خواهند منصرف نمى‏ كند، تصميم گرفت آنها را از اين فحشاء باز بدارد؛ سابقا آنها را موعظه و نهی از منکر نموده بود و از فعل حرامشان نهی می کرد:

    أَإِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (نمل/55)
    آيا شما بجاى زنان، از روى شهوت به سراغ مردان مى ‏رويد؟! شما قومى نادانيد!»

    اما اکنون شرایط دیگری پیش آمده بود؛ قوم نادان قصد عمل ننگین با مهمانانش را داشتند لذا از روی ناچاری و برای جلوگیری از وقوع چنین گناهی، به گوشهایی که جز پاسخ مثبت چیزی نمی شنیدند، طریق مشروع ازدواج را پیشنهاد می دهد؛

    قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتي‏ هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّه‏ (هود/78)
    گفت: «اى قوم من! اينها دختران منند براى شما پاكيزه ‏ترند! (با آنها ازدواج كنيد و از زشتكارى چشم بپوشيد!) از خدا بترسيد


    البته هم لوط (ع) و هم آن قوم نادان، می دانستند که آنان تنها از راه باطل سیراب خواهند شد و به حق اندک تمایلی هم ندارند اما لوط باید حجت را بر آنان تمام نماید:

    قالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ ما لَنا في‏ بَناتِكَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ ما نُريدُ (هود/79)
    گفتند: «تو كه مى ‏دانى ما تمايلى به دختران تو نداريم و خوب مى ‏دانى ما چه مى ‏خواهيم!»


    و منظور از آوردن کلمه أطهر كه به معناى پاكيزه‏ تر است، اين نبوده كه عمل شرم آور لواط هم پاكيزه است ولى ازدواج با زنان پاكيزه‏ تر؛ بلكه منظور اين است كه ازدواج با دختران من عملى است پاك و هيچ شائبه زشتى و پليدى در آن نيست و ازدواج، طهارت خالص است؛ لازم به ذکر است که استعمال صيغه "أفعل" در غير مورد تفضيل در قرآن و زبان عرب، شايع است؛ مانند: "ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ"» با اينكه در لهو هيچ خيرى نيست؛ در اين موارد صيغه "أفعل" مى‏ فهماند اگر اين كار را بكنى، كارى كرده‏ اى كه يقينا اشكالى در آن نيست بخلاف کارهای دیگر.

    کلمه "أطهر" در اینجا مى‏ فهماند که تنها راه پاک و سالم، همان فرضی است که بدان اشاره شده یعنی ازدواج مشروع؛ پس اگر لوط (ع) جمله "هؤُلاءِ بَناتِي" را مقيد به قيد "هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ" کرد، براى اين بود كه بفهماند منظورش ازدواج بوده است، نه اينكه از راه زنا، شهوات خود را تسكين دهند! و حاشا بر مقام يك پيغمبر خدا كه العیاذ بالله پيشنهاد زنا بدهد! براى اينكه در زنا هيچ طهارت و پاکی وجود ندارد، هم چنان كه قرآن كريم فرموده:

    وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً (اسراء/32)
    و نزديك زنا نشويد، كه كار بسيار زشت، و بد راهى است


    وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ (انعام/151)
    و نزديك كارهاى زشت نرويد، چه آشكار باشد و چه پنهان


    و همان طور که عرض شد، حكم اين آيه (انعام/151) از احكامى است كه خداى تعالى در تمامى شرايع آسمانى كه بر انبيايش نازل كرده آن را تشريع نموده است در نتيجه حرمت زنا در زمان جناب لوط نيز تشريع شده بود؛ پس جمله "هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ" خود بهترين شاهد است بر اينكه منظور آن جناب، ازدواج بوده و نه زنا؛ زیرا در لواط و زنا طهارتی (طُهر = پاکی) وجود ندارد؛ از اينجا باطل بودن گفتار آن مفسرى كه منظور لوط را زناى با دختران خود دانسته روشن مى‏ گردد. علاوه اینکه معنا ندارد که با يک عمل فحشاء (زنا) از فحشایی همانند آن (لواط) جلوگيرى شود! سخن آخر اینکه، فرض زنا با این گفتار جناب لوط (ع) هم نفی می شود که در ادامه گفتارش، آن نادانان را به رعایت امر الهی و تقوا فرا خواند: ْ فَاتَّقُوا اللَّه (هود/78) ، از خدا بترسيد. (با استفاده از: الميزان في تفسير القرآن، ج‏10، ص: 339 ، با تصرف)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۲:۰۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود