صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐




    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق (روزنهم)

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    براي شنيدن صوت قران بر روي تصوير کليک کنيد


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐



    براي شنيدن صوت دعا اينجا کليک کنيد

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


    دعاى روز نهم ماه مبارک رمضان


    بسم الله الرحمن الرحیم


    اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ

    واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ
    وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ
    بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.


    خدایا قرار بده برایم در آن بهره اى از رحمت فراوانـت
    وراهنمائیم کن در آن به برهان وراههاى درخشانت
    وبگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه ات
    بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐






  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953




    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    زمزمه هاي نيايش

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    خدايا ، تو اندامم را موزون آفريدي ،
    و مرا در
    خردسالي پروريدي ،
    و به اندازه روزي دادي
    .

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


    خدايا ، من در كتاب تو كه فرو فرستاده اي
    و با
    آن بندگانت را بشارت داده اي ،
    يافته ام كه فرموده اي :
    اي بندگان من كه بر خود ستم روا داشته ايد ،
    از رحمت خد نا اميد مشويد ،
    زيرا خدا همه گناهان را مي آمرزد .

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


    وپيش از اين ، كار هايي از من سر زده است
    كه خود ميداني و از من بدانها آگاه تري .
    پس واي بر من از اين رسوايي ،
    به سبب گناهاني كه نامه عمل من
    در خود ثبت كرده است.

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


    و اگر نبود كه من به آمرزش فراگير تو اميدوارم ،
    خودم را به نابودي مي افكندم ،
    و اگر كسي را توانايي آن مي بود
    كه از پرودگارش بگريزد ،
    بي شك من به گريختن از تو سزاوارتر بودم

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    هيچ رازي در آسمان وزمين
    بر تو پوشيده نيست و
    آن را در قيامت آشكار مي كني ،
    در حاليكه هم جزا
    دهنده ايو هم حسابگر .

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


    خدايا و اگر بگريزم ،مرا طلب كني ،
    و اگرفرار كنم . مرا دريابي ،
    اينك اين منم شكسته و خوار و زبون
    در برابر ت ايستاده ام ،اگر عذابم كني ، سزاوارم،
    و اين كاراي پروردگار من ازسوي تو عدل است ،
    و اگر بيامرزي ، چه عجب كه از گذشته ايي دور
    مشمول آمرزش تو بوده ام
    و جامه عافيت بر من پوشانده اي.

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    پس اي مهربانترين مهربانان
    بر من رحمت آور و ازمن در گذر ،
    اي صاحب بزرگي و بخشندگي ،
    و توبه ام را بپذير
    كه تو توبه پذير و مهرباني .
    ** آمين يا رب العالمين **

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    سي حديث روزه
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    حديث نهم – روزه واقعي
    قال اميرالمومنين عليه السلام:
    صوم القلب خير من صيام اللسان
    و صوم اللسان
    خير من صيام البطن

    امام على عليه السلام فرمود:

    روزه قلب بهتر از روزه زبان است
    و روزه زبان بهتر از روزه شكم است
    غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ در ساعت ۰۳:۲۷

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    تقويم رويدادهاي ماه مبارك رمضان
    روز نهم ...

    درگذشت آیت الله شیخ محمد بهاری .
    ایشان از مریدان ملا حسینقلی همدانی می‏باشند
    و تدریس ایشان عمدتا شفاهی بوده است
    .
    مجموعه‏ ای بنام تذکرة المتقین از آثار
    وی گردآوری شده است (1325 ه . ق)


    درگذشت آیت الله شیخ علی خوئی (1350 ه . ق)

    دعوت مردم کوفه از امام حسین علیه السلام (60 ه . ق)


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    اندرون از طعام خالي دار
    تا در آن نور معرفت بيني

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    نکته ها ...

    روزه و بويژه روزه يكماهه رمضان موجب ميشود كه حكومت شهوات و اميال شيطاني جاي خود را به حكومت تقوي و پيروي از دستورات الهي بدهد و تيرگي و هوسها و شهوات در جان آدمي به نورانيت و روشني باطن تبديل شود. در سايه همين صفا و پاكي حاصل از روزه است كه روزه دار با خود آگاهي نه تنها دهان و شكم را از خوردن و آشاميدن كه دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضاي خويش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه ميدارد و ميتواند به آن درجه از تقوي نايل آيد كه حتي از انديشه و فكرو گناه نيز دوري گزيند و اين اوج نورانييت روزه است.

    امير مومنان علي عليه السلام نيز به همين مرتبه اشاره ميفرمايد:
    «صيام القلب عن الفكر في الاثام افضل من صيام البطن عن الطعام»
    روزه دل از انديشه گناهان برتر از روزه شكم از خوردن و آشاميدن است.
    و البته اين بدان معنا نيست كه ظاهر روزه و امساك از خوردن و اشاميدن را رها كنيم بلكه لازم است به ان اكتفا ننماييم و همراه با آن بكوشيم كه به نتايج معنوي روزه نيز برسيم.



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ در ساعت ۰۴:۱۳

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    گام‌ به‌ گام‌ با كاروان‌ كربلاوامام حسين عليه السلام


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    كاروان‌ كربلا پس‌ از وداع‌ با پيامبر اكرم و حضرت‌ زهرا و امام‌ مجتبي‌(عليهم السلام) شب‌ يكشنبه‌ بيست‌ و هشتم‌ رجب‌ سال‌ شصت‌ هجري‌ مدينه‌ را به‌ سوي‌ مكه‌ ترك‌ نمودند. امام‌ حسين‌(عليه‌السلام) از بيعت‌ با يزيد خودداري‌ كرده‌ و شبانه‌ همراه‌ خانواده‌ خويش‌ از مدينه‌ به ‌مكه‌ حركت‌ نمود. يك‌ جامعه‌ نمونه‌ در اين‌ كاروان‌ متجسم‌ بود. در دل‌ تاريكي‌ از كوره‌راه‌هاي‌ بيابان‌ها گذر كردند و منزل‌ به‌ منزل‌ راه‌ سپردند.
    يك‌ ماه‌ و چند روز از بيابان‌ها و كوهستان‌ها گذشتند و در هر منزل‌ از خود، ردّي‌ از روشنايي‌ و كرامت‌ باقي‌ نهادند. روز سوم‌ شعبان‌ سال‌ شصت‌ هجري‌ درست‌ در روز ميلاد امام‌ حسين‌ (عليه السلام) كاروان‌ امام‌ به‌ مكه‌ رسيد و در محله شعب‌ علي‌ در خانه‌ عباس‌ بن‌ عبدالمطلب‌ اقامت‌ گزيد. مردم‌ مكه‌ به‌ استقبال‌ و ديدار خاندان‌ پيامبر(صلي الله عليه و آله) آمدند. در اين ‌ايام‌ كه‌ در آستانه‌ برگزاري‌ مراسم‌ حج‌ بود بسياري‌ از مسلمانان‌ از سراسر قلمرو اسلامي‌ به‌ مكه‌ مي‌آمدند و اين‌ فرصت‌ مناسبي‌ براي‌ امام‌ حسين(عليه‌السلام) و خاندان‌ پيامبر بود تا با مردم‌ صحبت‌ كنند و نسيم‌ آزادي‌ در مكه‌ وزيدن‌ گيرد.
    از سوم‌ شعبان‌ تا هشتم‌ ذي‌ الحجه‌ كه‌ امام‌ حسين(عليه السلام) از مكه‌ به‌ قصد كوفه ‌عزيمت‌ نمود بيش‌ از چهار ماه‌ در مكه‌ اقامت‌ داشتند. در اين‌ مدت‌، مردم‌ گروه‌ گروه‌ با امام‌حسين‌(عليه السلام) تماس‌ مي‌گرفتند و ابراز وفاداري‌ و حمايت‌ مي‌كردند.
    در دهم‌ رمضان‌ نامه‌اي‌ از سران‌ و اعيان‌ كوفه‌ به‌ امام‌ حسين‌ (عليه السلام) رسيد كه‌ در آن ‌نامه‌ از امام‌ دعوت‌ شده‌ بود به‌ كوفه‌ برود تا كوفيان‌ به‌ رهبري‌ امام‌ با يزيد بجنگند.
    امام‌ در پاسخ‌ نامه‌هاي‌ مكرر سران‌ و مردم‌ كوفه‌، مسلم‌ بن‌ عقيل‌ (پسر عموي ‌خود) را به‌ كوفه‌ فرستاد تا ميزان‌ صحت‌ گفته‌ كوفيان‌ را به‌ اطلاع‌ امام‌ برساند.
    با اعزام‌ مسلم‌ بن‌ عقيل‌ به‌ كوفه‌، هجده‌ هزار نفر از مردم‌ كوفه‌ با امام‌ بيعت‌ كردند و مسلم‌ خبر اين‌ بيعت‌ و وفاداري‌ را به‌ امام‌ ارسال‌ داشت‌. ليك‌ با تغيير يافتن‌ حاكم‌ كوفه ‌وضع‌ِ مردم‌ نيز تغيير يافت‌. ابن‌ زياد از طرف‌ يزيد بن‌ معاويه‌ به‌ عنوان‌ حاكم‌ كوفه‌ انتخاب ‌شد و با فريب‌ و توطئه‌ و قتل‌ و كشتار، مردم‌ِ كوفه‌ را از همراهي‌ با مسلم‌ باز داشت‌ تا جايي ‌كه‌ مسلم‌ در يك‌ جنگ‌ نابرابر به‌ تنهايي‌ با سربازان‌ ابن‌زياد جنگيد و سرانجام‌ دستگير و به‌ شهادت‌ رسيد.
    همزمان‌ با اين‌ واقعه‌ و مطلع‌ شدن‌ يزيد از نهضت‌ امام‌ حسين‌ (عليه السلام) و فعاليت‌هاي ‌ايشان‌ سپاهي‌ را به‌ فرماندهي‌ عمر بن‌ سعد جهت‌ دستگيري‌ يا قتل‌ امام‌ حسين‌ (عليه السلام) به ‌مكه‌ اعزام‌ نمود و امام‌ وقتي‌ از ماجرا آگاه‌ شد ديگر نتوانست‌ منتظر رسيدن‌ نامه‌ مسلم‌ بن‌ عقيل‌ باشد و ناچاراً در هشتم‌ ذي‌ حجه‌ مكه‌ را به‌ قصد كوفه‌ ترك‌ نمود.
    حركت‌ كاروان‌ امام‌ از هشتم‌ ذي‌ حجه‌ تا دوم‌ محرم‌ كه‌ به‌ كربلا رسيد، حركتي‌ بود براي‌ بيدار نمودن‌ انسان‌هاي‌ تمامي‌ تاريخ‌. اين‌ كاروان‌، منزل‌ به‌ منزل‌ راه‌ مي‌سپرد تا آميزه‌اي‌ از عظمت‌ و عزت‌ و مظلوميت‌ را بر صفحات‌ تاريخ‌ بنگارد و سرانجام‌ اين‌ كاروان ‌در دهم‌ محرم‌ 61 هجري‌ حماسه‌اي‌ را آفريد، حماسه‌ عشق‌، حماسه‌ هويت‌ انساني‌، حماسه‌ عاشورا.
    روز شمار اين‌ حماسه‌، شمارش‌ لحظاتي‌ است‌ كه‌ انسان‌هايي‌ عاشق‌ از فراز اين ‌روزها به‌ معراج‌ رفتند و در هر منزلي‌ از خود خاطره‌اي‌ به‌ جاي‌ نهادند، خاطره‌اي‌ كه‌ هر قصه آن‌ درسي‌ از عزت‌ نفس‌ و كرامت‌ ذاتي‌ انسان‌ كامل‌ امام‌ حسين‌ (عليه السلام) مي‌باشد.
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐




    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    5عامل ارتقاى ارزش روزه

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    1. امام شناسى ولایت


    یكى از ابعاد معارف روزه ، امام شناسى است . آیا به این نكته اندیشیده اید كه چرا در ماه رمضان ، در بسیارى از دعاها سخن از امام زمان (عج ) است : و چرا در شب قدر مستحب است كه مومنان بیشتر دعاى فرج بخوانند؟
    هنگامى كه از امام باقر (علیه السلام) پرسیدند كه آیا شما شب قدر را مى شناسید؟ پاسخ دادند: وكیف لا نعرف و الملائكه یطوفون بنا (1)چگونه آن را نمى شناسیم در حالى كه فرشتگانى كه آن شب نازل مى شوند، به طواف وجود ما مى پردازند. بنابراین در ماه رمضان باید به مساله امام شناسى توجه شود.
    عمار مى گوید: امام صادق (علیه السلام) همواره مى فرمود: من مات و لیس له امام مات میت جاهلیة كفر و شرك و ضلالة .(2)در خطبه آخر شعبان معروف پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) آمده است : یا على ... و اختارنى للنبوة و اختارك للامامة .(3)
    در یكى از كتب حدیثى آمده است : مردى از بیابان ، به دیدار رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شتافت و آنگاه كه وارد مسجدالنبى شد اول به امیرالمومنین (علیه السلام) سلام داد، سپس به پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) حاضران از كار آن مرد خندیدند، او به آنان گفت : من از پیامبر (صلی الله علیه و آله) شنیدم كه فرمود: من شهر علم و دانشم و على درب ورود به آن است و هر كس كه خواست بدان وارد شود از در آن داخل گردد و من هم طبق آن عمل كردم. (4)
    رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: برترین عمل در این ماه ، پارسایى و تقوا پیشه كردن و چشم پوشى از آنچه خداوند حرام كرده ، مى باشد

    2. ورع

    یكى از معارف روزه ، ورع پارسایى است . ورع و پارسایى باعث افزایش پاداش روزه دار و عامل افزایش كمالات روزه مى باشد. وقتى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آستانه ماه رمضان خطبه اى خواند همگان را به رعایت بیش از پیش دستورات خداوند و حف0حرمت این ماه فرا خواند، امیرالمومنین (علیه السلام) كه در آن جلسه حضور داشت ، از جاى برخاست و پرسید: بهترین عمل در این ماه چیست ؟
    رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: برترین عمل در این ماه ، پارسایى و تقوا پیشه كردن و چشم پوشى از آنچه خداوند حرام كرده ، مى باشد.(5)
    پارسایى یكى از نشانه هاى انتظار راستین نیز مى باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: كسى كه دوست دارد از اصحاب امام زمان (علیه السلام) به شمار آید، باید انتظار بكشد، ورع و پارسایى پیشه نماید و متخلق به اخلاق ستوده شود.(6)
    ورع آن است كه آدمى براى دورى و اجتناب از محرمات حتى از موارد مجاز و شبهه ناك نیز استفاده نكند.(7)
    در كتاب تهذیب و نیز در كتاب من لا یحضره الفقیه آمده است : هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنید زنى به كنیز خود ناسزا مى گوید، طعامى خواست ، وقتى فراهم شد، به آن زن گفت : بخور. زن گفت من روزه دار هستم . پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: چگونه روزه دار هستى كه فحاشى مى كنى ؟! روزه ، فقط امساك از آب و غذا نیست ؛ لذا مریم مقدس حتى از گفتن سخنان عادى در دفاع از خود به خاطر روزه اجتناب كرد و گفت من روزه دار هستم : انى نذرت للرحمن صوما.(8)

    3. انفاق

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    یكى از اعمال مورد توجه ماه مبارك رمضان ، انفاق جهاد مالى است. در خطبه معروف پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره اعمال روزه داران فرمود: هر كسى در این ماه ، فریضه اى چه مالى و چه غیر آن ادا كند پاداش هفتاد برابر اداء در سایر ماه ها را دریافت مى دارد.
    روزه دار در ماه رمضان ، همواره با ذكرهایى سر و كار دارد كه به یاد نیازمندان بودن به ویژه به فكر مستضعفان جامعه بودن را تداعى مى كند او همه روزه به این دعا مترنم است كه : اللهم اعن كل فقیر؛ خدایا فقرا را دستگیرى كن ، اللهم اشبع كل جائع ؛ خدایا همه گرسنگان را سیر كن ، اللهم اكس كل عریان ؛ خدایا همه برهنگان را بپوشان ، اللهم اقض دین كل مدین ؛ خداى قرض همه قرض داران را ادا كن ، اللهم اشف كل مریض ؛ خدایا همه بیماران را شفا بده ، اللهم رد كل غریب ؛ خداى همه مسافران را به وطن برسان ، اللهم فك كل اسیر؛ خدایا همه اسیران را از اسارت رهایى ببخش .

    4. تحصیل دانش

    یكى از معارف روزه ، تحصیل دانش و توجه به اهمیت علم است . در شب هاى قدر برترین عمل ، پرداختن به مذاكره علمى است . مطرف مى گوید كه از ابن عباس شنیدم كه مذاكره علمى در شب قدر، برتر از احیا آن شب است .
    حدیث : اول ما خلق الله القلم (9)؛ به تنهایى ارزش و اهمیت دانش اندوزى را اثبات مى كند.

    5. عفو و گذشت

    یكى از معارف روزه عفو و گذشت از خطاهاى دیگران در مدار معقول و مجاز است . بر این اساس در دعاى جوشن كبیر كه در ماه مبارك ، بویژه در شب هاى قدر قرائت آن توصیه شده است ، مى خوانیم : یا خیر الغافرین ، یا غافر الخطیئات ، یا غافر الخطایا، یا غافر الذنب یا قابل التوب ، یا غافر من استغفره ، یا غافر یا ساتر، اللهم انى اسئلك باسمك یا عفو یا غفور و اللهم انى اسئلك باسمك یا ستار یا غفار.
    امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود: چشم پوشى از خطاها پیشه كن ، تا كارهایت به وجه احسن و خوب پیش رود. همچنین آن حضرت در جاى دیگر فرمود: كسى كه از بسیارى از آگاهى ها چشم پوشى نكند، زندگى او از لذت بدور مى ماند

    یكى از عوامل ترفیع درجه روزه ، عفو و اغماض و گذشت است ؛ عفو و گذشت در این ماه ارزش بسیار و اهمیت ویژه اى دارد. اغماض در پرتو نادیده انگاشتن برخى از نامهربانیها و خطاهاى دیگران ، بهتر مى تواند تجلى خویش را باز یابد.
    امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود10) شریفترین عملكرد انسان بزرگوار، تغافل او از خطاها و نامهربانى هاى دیگران است . همچنین آن حضرت در جاى دیگر فرمود11) ارزشمندترین اخلاق آدم بزرگوار، نادیده گرفتن خطاهایى است كه با خبر است .
    و نیز فرمود: (12) نیمى از خردمندى ، تحمل ، و نیمى دیگر تغافل است .
    باز آن حضرت فرمود13) چشم پوشى از خطاها پیشه كن ، تا كارهایت به وجه احسن و خوب پیش رود. همچنین آن حضرت در جاى دیگر فرمود: (14)كسى كه از بسیارى از آگاهى ها چشم پوشى نكند، زندگى او از لذت بدور مى ماند.
    ماه رمضان ، ماه عفو، اغماض و گذشت است ؛ بنابراین چشم پوشى و تغافل باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) در خطبه آخر ماه شعبان ، تاكید فراوان نمود تا روزه داران در این ماه بیشتر اهل عفو و اغماض باشند.
    امام صادق فرمود: (15) رسول خدا هیچگاه با بندگان خداوند راست تر از عقل و قدرت درك آنان صحبت نمى كرد؛ زیرا آن حضرت خود فرمود: ما گروه پیامبران ماموریم كه با مردم در سطح عقل و قدرت فهم و درك آنان صحبت كنیم .
    ما سلسله پیامبران همچنانكه مامور به اقامه و بر پا داشتن واجبات شده ایم ، ماموریت یافتیم كه با مردم با عفو و مدارا رفتار كنیم .(16)
    همچنین آن حضرت فرمود17) مروت ما، خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) عفو و گذشت است نسبت به كسانى كه بر ما ظلم كرده اند، و عطا و بخشش به كسانى است كه ما را از حقمان محروم نموده اند.

    پی نوشت ها:
    1. نورالثقلین : ج 4، ص 630؛ تفسیر المیزان : ج 20، ص 437.
    2. بحار الاءنوار، ج 72، ص 134.
    3. همان ، ج 96، ص 341.
    4. ر.ك : العاملى النباظى ، الصراط المستقیم ، ج 2، ص 20، طبع مكنبة المرتضویه .
    5. بحار الاءنوار، علامه مجلسى ، ج 96، ص 359.
    6. مستدرك سفینة البحار: ج 6، ص 184، ماده صحب .
    7. ر.ك : صدوق ، معانى الاءخبار، ص 252.
    8. ر.ك : صدوق ، معانى الاءخبار، ص 252.
    9. ر.ك : راغب ، مفردات ، ماده سلم .
    10. غرر الحكم ، شماره 3256.
    11. نهج البلاغه : حكمت شماره 222.
    12. همان ، شماره 2378.
    13. همان ، شماره 4570.
    14. غرر الحكم ، شماره 9149.
    15. اصـول كـافـى ، ج 1، ص 23، و ج 8، ص 268؛ فـى المـحاسن ، ص 149، ـ الاءمالى ، ص 419، فى نحف العقول ، ص 37.
    16. امالى طوسى ، ج 2، ص 135.
    17. نحف العقول ، ص 38 ـ فى الامالى ، ص 289.
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐




    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593




    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    شرح فرازهای دعا
    «اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ»
    خدایا، من را از رحمت واسعه خودت نصیب گردان.
    برای استجابت این دعا باید چه کنیم؟ باید به زیردستمان کمک کنیم.
    اگر وضع مالی کسی خوب است،
    برای دختران دم بخت مستحق جهاز تهیه کند. در این صورت دعا درباره او مستجاب می‌شود و اگر زلزله شود،
    زیر آوار نمی‌ماند؛ چون رحمت خدا شامل حال او شده است.
    رحمت خداوند بسیار وسیع و گسترده است،
    وسعتی که ما نمی‌توانیم با قلم و زبان خود آن را وصف نماییم اما اگر به آیات قرآن توجه کنیم،
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ...”‌ (انعام ،1)
    یعنی ”شکر خداوندی که آسمان و زمین را خلق کرد...”‌
    لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ”‌(سبا ،1)
    یعنی ”و برای خداوند است هرچه که در زمین و آسمان است”‌
    و
    وسع کرسیه السموات و الارض و لایوده حفظهما و ...”‌(بقره ، 255)
    یعنی ”قلمرو علم خداوند از آسمان و زمین فراتر و نگهبانی آسمان و زمین بر او آسان و بی زحمت است”‌
    آنگاه است که در می‌یابیم که با وسیع بودن حکومت و فرمانروایی ذات اقدس الهی، رحمت او نیز بسیار وسیع و گسترده است، رحمتی که شامل کسانی می‌شود که از فرمان خداوند و رسولش سرپیچی ننمایند به طوری که خداوند در قرآن می‌فرماید:
    ”فَإِن کَذَّبُوکَ فَقُل رَّبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلاَ یُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ”‌(انعام ، 147)
    یعنی ”پس اگر تو را (ای پیغمبر) تکذیب کنند بگو خدای شما با آنکه دارای رحمت بی منت‌هاست (اما) عذابش را از فرقه بدکاران باز نخواهد داشت”‌
    پس از خداوند می‌خواهیم که ما را در این روز شامل رحمت واسعه‌اش قرار داده و بین ما و قوم مجرم جدایی اندازد...


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    «وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ»
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    خدایا من را هدایت کن به ادله روشن خودت.
    ”منظور از براهینک الساطعه چیست؟”‌
    در دعای این روز می‌خوانیم واهدنی فیه
    ”در این روز مرا هدایت نما”‌
    حال می‌خواهیم بدانیم این هدایت چیست؟
    در جواب می‌توانیم بگوییم:
    والله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم”‌(بقره ، 213)
    یعنی
    خداوند هر که را بخواهد به راه مستقیم هدایت می‌کند”‌
    پس این هدایت، هدایت به صراط مستقیم است،
    حال می‌خواهیم بدانیم صراط مستقیم چیست؟
    که در جواب باید بگوییم:
    وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ”‌(مریم ، 36)
    یعنی ”به درستی که خداوند رب من و شماست پس او را بپرستید که این است صراط مستقیم”‌
    حال چگونه به این صراط مستقیم دست یابیم و طریقه عبادت و بندگی نمودن پروردگار عالمیان را از که بیاموزیم؟
    که در اینجاست که ”لبراهینک الساطعه”‌
    به وسیله ادله و براهین روشن”‌ به کار می‌آید که این ادله و براهین روشن هیچ چیزی جز آیات قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) نمی‌باشد.
    به طوری که ”ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین”‌(بقره ،2)
    یعنی ”این کتابی است که در آن شکی نیست و هدایتیست برای تقواپیشگان”‌ و پیامبر اکرم (ص) نیز در حدیث ثقلین چنین فرمودند:
    ”انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و اهل بیتی، لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض ما ان تمسکتم بهمالن تضلوا ابدا”
    ‌ یعنی ”من در بین شما دو چیز گران‌بها به امانت می‌گذارم:
    کتاب خدا و اهل بیتم، و آن دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند،
    مادامی که به آن دو تمسک جویید هرگز تا ابد گمراه نشوید”
    که ما نیز از خداوند می‌خواهیم که در این روز ما را به پیروی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام یاری نموده و به صراط مستقیم هدایت فرماید...
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    «وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ»

    من را به سمت موجبات خوشنودی و رضایت خودت ببر.
    از من راضی باش هرچند که بد کردم و عمرم را به بطالت مصرف کردم.
    حالا آمده‌ام و من را به سمت رضایت خودت ببر. از من خشنود شو و رضایت جامع داشته باش.
    باید تمام عیب‌ها را از خود دور کرد و با غیبت نکردن، حلال کردن مال و... تا این دعا در موردمان به استجابت برسد .

    منظور از ”وخذ بناصیتی”‌ چیست؟
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐
    ما از خداوند می‌خواهیم که پیشانی ما را گرفته و به سوی رضا و خشنودی‌اش بکشاند چرا که پیشانی محل سجده انسان به ذات اقدس پروردگار است .
    هنگامی که بنده به درگاه الهی سجده می‌نماید آنگاه است که خود را تسلیم امر پروردگار نموده و خود را در پیشگاه او خوار و ذلیل می‌داند و در روایات نیز داریم که بهترین حالات بنده هنگامی است که آن بنده در مقابل ذات اقدس الهی سجده می‌نماید،
    پس از خداوند می‌خواهیم که پیشانی ما را فقط جایگاه سجده نمودن به ذات اقدسش گرداند نه سجده گاه شیطان
    (نه فرمان برداری از شیطان...)

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(9) ▐◄♥► ▐

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود