جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از آيه 20 سوره مزمل چيست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    منظور از آيه 20 سوره مزمل چيست ؟





    بنام آفریدگار

    با درود بر راستجویان


    در سوره مزمل (آیه 20)گویی خطاب به حضرت محمد می گوید

    وَاللَّهُ يقَدِّرُ اللَّيلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيكُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ


    الله است که اندازه ی شب وروز رامشخص می کند و می داند که شما هرگز نمی توانید اندازه ی شب وروز را حساب کنید پس بر شما بخشید !! پس تا آنجا که امکان دارد قرآن بخوانید


    این قسمت از آیه در دنباله ی بخش نخست آیه آمده است که حضرت محمد و یاران او نمی دانستند حساب کنند که شبانه چقدر عبادت کرده اند گاهی دو سوم گاهی نیمی از شب و گاهی یک سوم شب را بیدار بودند


    حال پرسش اینجاست که حضرت محمدی که به نص قرآن هرگز نمی توانست مقدار ساعات شب را برای عبادت خود و یارانش مشخص کند ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۹:۲۸

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    سلام به غلامعلی نوری گرامی،
    برای اینکه بحث آیه مورد نظر طولانی نشود، تنها به پاسخ پرسش می پردازم؛
    (دوستان خواننده برای تفسیر این آیه می توانید به تفسیر الميزان، ج‏20، ص: 74 یا تفسير نمونه، ج‏25، ص: 191 مراجعه و مباحث مفصل ذیل آیه را مطالعه فرمایید.)

    ------------------------------------

    ابتدای آیه (که درباره عبادت شبانه است) با خطاب به پیامبر گرامی اسلام شروع می شود:

    «إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ ...»
    پروردگارت مى ‏داند كه تو بپا می خیزی ...

    اما در ادامه وقتی می خواهد تخفیفی در حکم عبادت شبانه دهد، همگان را خطاب قرار می دهد و علت را عدم اندازه گیری دقیق زمان شبانه برای عموم مکلفین معرفی می کند:

    عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُم
    او مى ‏داند كه شما نمى ‏توانيد مقدار آن را (به دقّت) اندازه ‏گيرى كنيد (براى عبادت كردن)

    پس طبیعتا این قسمت اخیر، ناظر به شخص پیامبر اکرم (ص) نیست زیرا در ابتدای آیه فرمود: پیامبر این احصاء را انجام داده و مقدار لازم را عبادت می کند؛

    بیان ساده تر مطلب در پست بعدی...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۳۰ در ساعت ۱۶:۰۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    به سخن ساده تر،

    ابتدای آیه درباره پیامبر گرامی اسلام و گروهی از مؤمنین می فرماید:

    «إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنى‏ مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائِفَةٌ مِنَ الَّذينَ مَعَكَ»
    پروردگارت مى ‏داند كه تو و گروهى از آنها كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را به پا مى‏ خيزید

    این قسمت تصریح دارد بر اینکه: پیامبر اسلام و عده ای از مؤمنین، مقدار ثلث یا نصف یا دو ثلث شب را عبادت می کردند پس طبیعتا اندازه گیری لازم را می دانسته اند و انجام می داده اند که آیه کریمه می فرماید: شما مقدار لازم از این عبادت را انجام می دهید و خداوند به این مطلب آگاهی دارد. بنابراین ادامه آیه که درباره عدم تونایی بر اندازه گیری مقدار دقیق ثلث و نصف و دو ثلث شب است، ظاهرا ناظر به عموم مردم (=عموم مکلفین) است که اندازه گیری دقیق آن اوقات عبادت، در تمام شبهای سال برایشان مشکل است زیرا مقدار ثلث و نصف و دو ثلث شب، در طول سال دائما در حال تغییر است.

    آیه کریمه می فرماید: این اندازه گیری دقیق اوقات عبادت شبانه، برای همگان میسر نیست (و منظور اینست که مجموعه مکلفین، من حیث المجموع، توانایی بر اندازه گیری دقیق ثلث و نصف و دو ثلث شب را ندارند و این اندازه گیری برای عموم مشکل است یعنی از نظر کلی و عمومی چنین است، نه اینکه تک تک افراد از چنین اندازه گیری عاجز باشند زیرا اگر هیچ کس نمی توانست چنان اندازه گیری را انجام دهد، اصلا از ابتدا این حکم عبادت تشریع نمی شد تا بعد بیاید و تخفیف بدهد چون خداوند سبحان هیچ نفسی را جز مقدار توانایی اش تکلیف نمی کند (بقره/286) . (1)



    پی نوشت
    ---------------------------------
    1- این قسمت، عین کلام علامه طباطبایی است که دقیقا به مطلب شما اشاره دارد: و ذلك أن الإحصاء المذكور إنما لا يتيسر لمجموع المكلفين لا لجميعهم و لو امتنع لجميعهم و لم يتيسر لأحدهم لم يشرع من أصله و لا يكلف الله نفسا إلا وسعها (الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص:76)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۵/۳۰ در ساعت ۰۸:۳۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود