جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا ابوبكر خليفه همان يار غار پيامبر (ص) بوده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا ابوبكر خليفه همان يار غار پيامبر (ص) بوده است؟




    با سلام
    آقای طاعی در کتابشون (یار غار) گفتند که ابوبکری که در غار همراه پیامبر بوده اون خلیفه معروف نیست بلکه شخص دیگری بوده به همین نام آیا صحت داره؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۲:۳۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط fly start نمایش پست
    با سلام
    آقای طاعی در کتابشون (یار غار) گفتند که ابوبکری که در غار همراه پیامبر بوده اون خلیفه معروف نیست بلکه شخص دیگری بوده به همین نام آیا صحت داره؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    خداوند متعال درآيه 40سوره توبه به حادثه هجرت پيامبر اسلام(ص)ازمكه به مدينه اشاره كرده،ودر رابطه با اتفاقاتي كه در زمان اقامت ايشان در غار ثور به وقوع پيوسته بود،مي فرمايد:
    «إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ كَفَرُوا ثَانِی اثْنَینِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ وَأَیدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِینَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ:
    اگر او را یاری نکنید، خداوند او را یاری کرد؛ (و در مشکلترین ساعات، او را تنها نگذاشت؛) آن هنگام که کافران او را (از مکه) بیرون کردند، در حالی که دومین نفر بود (و یک نفر بیشتر همراه نداشت)؛ در آن هنگام که آن دو در غار بودند، و او به همراه خود می‌گفت: «غم مخور، خدا با ماست!» در این موقع، خداوند سکینه (و آرامش) خود را بر او فرستاد؛ و با لشکرهایی که مشاهده نمی‌کردید، او را تقویت نمود؛ و گفتار (و هدف) کافران را پایین قرار داد، (و آنها را با شکست مواجه ساخت؛) و سخن خدا (و آیین او)، بالا (و پیروز)است؛ و خداوند عزیز و حکیم است!»
    نكته قابل توجه اينكه دراين آيه اشاره اي به نام شخص همراه پيامبر(ص)نشده است،وبايد با مراجعه به منابع وشواهدتاريخي و روايي اين شخص را بشناسيم،وبعد ازمشخص شدن فردي كه درغار همراه پيامبرگرامي اسلام(ص) بوده است،تازه اين پرسش مهم به ذهن مي رسد كه آيا اين همراهي با پيامبر(ص) با توجه به نكاتي كه دراين آيه آمده است،فضيلت محسوب مي شود يا خير؟؟؟!!!!!
    دراينكه آن شخص چه كسي بوده است ،اعتقاد اهل تسنن در این است که در زمان هجرت به همراه پیامبر(ص)، کسی نبود جز ابوبکر.ودرمنابع شيعه هم معمولاً نام ابوبكر مطرح است،امّا دراين رابطه با مراجعه به منابع روايي وتاريخي اهل سنت،با مواردي مواجه مي شويم كه ما را درپذيرش اين موضوع كه همراه پيامبر(ص) درغار،شخصي نبود جز«ابوبكر بن ابي قحافه»،با ترديد جدي مواجه مي كند،دراينجا بنده به برخي از اين نكات اشاره مي كنم.

    امّا نكات قابل توجه درمنابع اهل سنّت:
    * درکتاب البدایه و النهایه جلد 3 صفحه 176 آمده است که «ابن بکر» یا بطور کاملتر «عبدالله بن بکر بن اریقط» راهنما و همراه پیامبر بوده که به همراه حضرت رسول(ص) به سمت مدینه در حرکت بودند. شاید برخی بگویند که نفر سوم ابوبکر بوده است. اما باید بدانند که قرآن همان دو نفر را اعلام نموده است. در آیه 40 سوره توبه اشاره شده است که دو تن در غار حاضر بوده اند و پیامبر به همراه خود گفته که نترس که خداوند با ماست. بنابراین نمی توانسته ابوبکر هم به همراه پیامبر باشد.
    *از سویی دیگر بنده تا بحال درجايي دیده نشده که ابوبکر به این فضیلت اعتراف کند و بگوید که وی همراه پیامبر در غار قرار داشته است. کما اینکه وی در سقیفه به کمتر از این اشاره کرده است و گفته: «نحن عشیرة رسول اللّه و اوسط العرب أنسابا و لیست قبیلة من قبائل العرب الا و لقریش فیها ولادة». شما می توانید این مطلب را به وضوح در کتاب البدایه و النهایه جلد 6 صفحه 205 مشاهده کنید.
    *باز هم می توان مدارک و دلایل دیگری را نیز در کتب اهل سنت دید. مثلاً در کتاب لسان المیزان جلد 5 صفحه 115 عسقلانی گفته است:« از تابعین کسانی بوده اند که منکر ارتباط داشتن آیه غار با ابوبکر بوده اند. مانند ابوجعفر مؤمن طاق».
    *از مهمترین مدارک که می توان به آن اشاره کرد، سخن عائشه دختر ابوبکر است که در کتب صحیح بخاری جلد 6 صفحه 42 و تاریخ ابن اثیر جلد 3 صفحه 199 و البدایه و النهایه جلد 8 صفحه 96 و همچنین در الاغانی جلد 16 صفحه 90 به آن اشاره کرد این است که عائشه گفته است:«لم ینزل الله فینا شیئا من القرآن: هیچ آیه ای در وصف ما نازل نشده است».

    *از سویی دیگر در صحیح بخاری جلد 1 صفحه 128 و کتاب الاذان جلد 4 صفحه 240 و کتاب الاحکام باب إستقضاء الموالی و استعمالهم، سنن البیهق جلد 3 صفحه 89 و فتح الباری جلد 13 صفحه 179 و جلد 7 صفحات 261 و 307 اشاره می کند که ابوبکر در هنگام رسیدن پیامبر از سفر مکه به مدینه ـ زمان هجرت ـ در مدینه از وی استقبال کرده و در نماز جماعت گروه اول مهاجرین هم شرکت کرده است. این یعنی اینکه وی نمی توانسته همزمان در دو جا، یعنی هم در سفر همراه پیامبر باشد و هم اینکه در مدینه در نماز جماعت شرکت کرده باشد.
    البته موارد دیگری هم وجود دارد که می توان به این دو مورد نیز اشاره کرد: اول اینکه در کتاب البدایه و النهایه جلد 6 صفحه 205 اظهار شده است که اصلاً پیامبر در غار تنها بوده و نیز در کتاب فتوح البدان جلد 1 صفحه 64 آمده که قیافه شناسی که همراه مشرکین بوده است، فقط جای پای پیامبر را تشخیص داده که این موضوع از سوی یحیی بن معین در کتاب تهذییب الکمال جلد 29 صفحه 26 قابل قبول دانسته شده است.
    با توجه به اين مطالب،هرچند بطورقطع نگوييم كه «ابوبكر» يار غار پيامبر(ص) نبوده است،امّا پذيرش اين مطلب با ترديد جدّي مواجه مي شود.
    البته پس از مشخص شدن يارغارپيامبر(ص) – هرشخصي كه باشد- اين سوال مطرح خواهد شد كه آيا اين همراهي براي آن فرد با توجه به آيه 40سوره توبه فضيلتي محسوب مي شود يا خير؟؟؟

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيا يارغاربودن فضيلت است؟؟
    با توجه به مطالب بيان شده حداقل دررابطه با اين موضوع كه ابوبكر،درغارهمراه پيامبر(ص) بوده است،ترديد وجود دارد،حال با فرض اينكه همراه پيامبر(ص) درغار كسي جز«ابوبكرخليفه اوّل»،نبوده است،به اين پرسش پاسخ خواهيم داد كه آيا يارغارپيامبر(ص) بودن فضيلت است؟؟؟
    به اين سوال وجوابش با توجه به آيه 40سوره توبه كه به اين موضوع اشاره كرده است،وبا مراجعه به تفسير«اطيب البيان في تفسيرالقرآن» نوشته سيد عبدالحسين طيب،مي پردازيم:
    درذيل اين آيه آمده است:
    تنبيه مهمّ- عامه باين آيه شريفه تمسك كردند بر خلافت ابى بكر به اينكه اين آيه مشتمل بر فضائل او است و كسى كه داراى اين فضائل باشد لايق خلافت است اما فضائل؛ پنج فضيلت در اين آيه هست:
    1- إِلَّا تَنْصُرُوهُ عدم نصرت مشركين واضح و روشن است كه در مقام قتل آن حضرت بودند فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ نصرت خداوند باين بود كه چشمهاى آنها كور شد و آن حضرت را حفظ فرمود تا از چنگال آنها نجات يافت إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا كه سبب خروج آن حضرت شدند و نگذاشتند در مكه بماند ثانى اثنين و أبا بكر ثانى آن حضرت شد و كسى كه در مراتب ثانى پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم باشد لياقت دارد.
    2- إِذْ هُما فِي الْغارِ مصاحب حضرت و معيت با او در غار سبب فضيلت اوست
    3- إِذْ يَقُولُ لِصاحِبِهِ و كسى كه صاحب رسول اللَّه باشد لياقت خلافت دارد
    4- لا تَحْزَنْ و كسى كه مورد تسليت حضرت باشد اينهم لياقت ميآورد
    5- إِنَّ اللَّهَ مَعَنا و البته كسى كه خدا با او باشد داراى لياقت ميشود فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ سكينه از ماده سكون بمعنى سكون نفس و اطمينان قلب بوعده الهى در حفظ آن حضرت و نجات از مشركين وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ ملائكه حفظه كه مأمور شدند بر دفع دشمنان و اغفال آنها لَمْ تَرَوْها كه آنها ملائكه و جنود الهى را نميديدند.
    وَ جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلى‏ بنحوى كه دستگاه شرك و بت‏پرستى از خطه حجاز برچيده شد و بكلى از بين رفت طوعا او كرها وَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا كلمه توحيد و رسالت تا كجا كشيده شد وَ اللَّهُ عَزِيزٌ عزت مقابل ذلت و چه عزتى است كه مقابل عزت الهى باشد با آن قدرت و علم و ساير صفات كماليه و جماليه و جلاليه و بمعنى ريزه‏كارى هم آمده است بقرينه حكيم كه عالم بجميع حكم و مصالح است.
    [و اما جواب از وجوهى داده ميشود] وجه اول اين جهاتى كه ذكر شد بقدر خردلى دلالت بر فضيلت ندارد.
    اما وجه اول- ثانى پيغمبر در غار بود نه در فضائل نبى صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و چه بسيار پيغمبران با كفار و مشركين در يك مكان مجتمع ميشدند مثل ابراهيم و نمرود، موسى و فرعون بلكه ائمه با معاندين و علماء با مخالفين و عدول با فساق و غير اينها بعلاوه اگر ثانى شدن فضيلتى داشت بايد أبا بكر افضل از پيغمبر باشد زيرا خداوند پيغمبر را ثانى ابى بكر فرموده.
    و اما وجه دوم- معيت دليل بر فضيلتى نيست دو نفر با هم در يك مكان بودن دليل نيست بر اينكه هر دو داراى كمال يك ديگرند.
    و اما وجه سوم- صاحب بمعنى مصاحبت در طريق است و كافر و مؤمن هم ممكن است با هم مصاحبت كنند در قرآن مجيد ميفرمايد قالَ لَهُ صاحِبُهُ وَ هُوَ يُحاوِرُهُ أَ كَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ الاية كهف آيه 35، و در اشعار گفتند:

    و اما وجه چهارم- دليل است بر اينكه أبا بكر اطمينان بوعده الهيه و فرمايش پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نداشت و الّا محزون نميشد و احتياج بكلمه لا تحزن نداشت
    و اما وجه پنجم معيت خدا نسبت بتمام مخلوقات است ميفرمايد ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنى‏ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ‏

    و اما جواب دوم:
    اين آيه مشتمل بر مثالبى است نه فضائلى، يكى آنكه مورد سكينه نبود و الا ميفرمود فانزل اللَّه سكينته عليهما با اينكه در چند آيه قبل ميفرمايد ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ آيه 26،
    ديگر آنكه قابل تأييد بجنود الهى نبود كه فرمود ايّده و نفرمود ايّدهما ديگر آنكه اطمينان بوعده الهيه و فرمايش نبى نداشت و الا محزون نميشد و احتياج بخطاب لا تحزن نبود.
    {تفسيراطيب البيان في تفسيرالقرآن،ج6،ص222-224}.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یار غار پیامبر(صلی الله علیه و آله)

    جمع بندی

    پرسش:
    آيا در ماجرای هجرت، ابوبكر خليفه اول يار غار پيامبر (صلی علیه و اله) بوده است؟

    پاسخ:
    خداوند متعال درآيه 40سوره توبه به حادثه هجرت پيامبر اسلام(ص)ازمكه به مدينه اشاره كرده،ودر رابطه با اتفاقاتي كه در زمان اقامت ايشان در غار ثور به وقوع پيوسته بود،مي فرمايد:
    «إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ كَفَرُوا ثَانِی اثْنَینِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ وَأَیدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِینَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ:
    اگر او را یاری نکنید، خداوند او را یاری کرد؛ (و در مشکلترین ساعات، او را تنها نگذاشت؛) آن هنگام که کافران او را (از مکه) بیرون کردند، در حالی که دومین نفر بود (و یک نفر بیشتر همراه نداشت)؛ در آن هنگام که آن دو در غار بودند، و او به همراه خود می‌گفت: «غم مخور، خدا با ماست!» در این موقع، خداوند سکینه (و آرامش) خود را بر او فرستاد؛ و با لشکرهایی که مشاهده نمی‌کردید، او را تقویت نمود؛ و گفتار (و هدف) کافران را پایین قرار داد، (و آنها را با شکست مواجه ساخت؛) و سخن خدا (و آیین او)، بالا (و پیروز)است؛ و خداوند عزیز و حکیم است!»

    نكته قابل توجه اينكه دراين آيه اشاره اي به نام شخص همراه پيامبر(ص)نشده است،وبايد با مراجعه به منابع وشواهدتاريخي و روايي اين شخص را بشناسيم،وبعد ازمشخص شدن فردي كه درغار همراه پيامبرگرامي اسلام(ص) بوده است،تازه اين پرسش مهم به ذهن مي رسد كه آيا اين همراهي با پيامبر(ص) با توجه به نكاتي كه دراين آيه آمده است،فضيلت محسوب مي شود يا خير؟؟؟!!!!!
    دراينكه آن شخص چه كسي بوده است ،اعتقاد اهل تسنن در این است که در زمان هجرت به همراه پیامبر(ص)، کسی نبود جز ابوبکر.ودرمنابع شيعه هم معمولاً نام ابوبكر مطرح است،امّا دراين رابطه با مراجعه به منابع روايي وتاريخي اهل سنت،با مواردي مواجه مي شويم كه ما را درپذيرش اين موضوع كه همراه پيامبر(ص) درغار،شخصي نبود جز«ابوبكر بن ابي قحافه»،با ترديد جدي مواجه مي كند،دراينجا بنده به برخي از اين نكات اشاره مي كنم.

    امّا نكات قابل توجه درمنابع اهل سنّت:

    * درکتاب البدایه و النهایه آمده است که «ابن بکر» یا بطور کاملتر «عبدالله بن بکر بن اریقط» راهنما و همراه پیامبر(صلي الله عليه و آله) بوده که به همراه حضرت رسول(صلي الله عليه و آله)) به سمت مدینه در حرکت بودند. شاید برخی بگویند که نفر سوم ابوبکر بوده است. اما باید بدانند که قرآن همان دو نفر را اعلام نموده است. در آیه 40 سوره توبه اشاره شده است که دو تن در غار حاضر بوده اند و پیامبر به همراه خود گفته که نترس که خداوند با ماست. بنابراین نمی توانسته ابوبکر هم به همراه پیامبر باشد.(1)

    *از سویی دیگر تا بحال درجايي دیده نشده که ابوبکر به این فضیلت اعتراف کند و بگوید که وی همراه پیامبر(صلي الله عليه و آله) در غار بوده است. کما اینکه وی در سقیفه به کمتر از این اشاره کرده است و گفته: «نحن عشیرة رسول الله و اوسط العرب أنسابا و لیست قبیلة من قبائل العرب الا و لقریش فیها ولادة».(2)

    *باز هم می توان مدارک و دلایل دیگری را نیز در کتب اهل سنت دید. مثلاً در کتاب لسان المیزان عسقلانی گفته است:« از تابعین کسانی بوده اند که منکر ارتباط داشتن آیه غار با ابوبکر بوده اند. مانند ابوجعفر مؤمن طاق».(3)

    *از مهمترین مدارک که می توان به آن اشاره کرد، سخن عائشه دختر ابوبکر است که گفته است:«لم ینزل الله فینا شیئا من القرآن: هیچ آیه ای در وصف ما نازل نشده است».(4)

    *از سویی دیگر طبق نقل برخي منابع ابوبکر در هنگام رسیدن پیامبر(صلي الله عليه و آله) از سفر مکه به مدینه ـ زمان هجرت ـ در مدینه از وی استقبال کرده و در نماز جماعت گروه اول مهاجرین هم شرکت کرده است.(5)

    این یعنی اینکه وی نمی توانسته همزمان در دو جا، یعنی هم در سفر همراه پیامبر باشد و هم اینکه در مدینه در نماز جماعت شرکت کرده باشد.
    البته موارد دیگری هم وجود دارد که می توان به این دو مورد نیز اشاره کرد: اول اینکه در برخي منابع اظهار شده است که اصلاً پیامبر(صلي الله عليه و آله) در غار تنها بوده است(6) و نیز قیافه شناسی که همراه مشرکین بوده است، فقط جای پای پیامبر(صلي الله عليه و آله) را تشخیص داده است.(7)

    با توجه به اين مطالب،هرچند بطورقطع نگوييم كه «ابوبكر» يار غار پيامبر(صلي الله عليه و آله)) نبوده است،امّا پذيرش اين مطلب با ترديد جدي مواجه مي شود.


    پي نوشتها:
    (1). البدایه و النهایه جلد 3 صفحه 176.
    (2). البدایه و النهایه جلد 6 صفحه 205.
    (3). لسان المیزان جلد 5 صفحه 115.
    (4). صحیح بخاری جلد 6 صفحه 42 . تاریخ ابن اثیر جلد 3 صفحه 199 . البدایه و النهایه جلد 8 صفحه 96 .الاغانی جلد 16 صفحه 90.
    (5). صحیح بخاری جلد 1 صفحه 128 . کتاب الاذان جلد 4 صفحه 240 . کتاب الاحکام باب إستقضاء الموالی و استعمالهم، سنن البیهق جلد 3 صفحه 89 . فتح الباری جلد 13 صفحه 179 و جلد 7 صفحات 261 و 307
    (6). البدایه و النهایه جلد 6 صفحه 205.
    (7). فتوح البدان جلد 1 صفحه 64. تهذییب الکمال جلد 29 صفحه 26.


    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۳/۱۲/۰۶ در ساعت ۰۹:۳۹
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود