جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ولایت تکوینی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ولایت تکوینی




    بسمه تعالي
    ولايت تكويني

    برگرفته از کتاب :کتاب ولایت تکوینی وولایت تشریعی


    ايت الله صافي گلپايگاني در اين مورد بحثي دارند كه من گزيده هايي را مي اورم .
    بحث كمي سنگين است ومن سعي ميكنم از مباحث ساده تر ان استفاده كنم.
    ايشان در مقدمه نوشته اند كه اميدوارند براي روشن شدن اذهان وحفظ وحدت كلمه مسلمين وجلوگيري از تفرقه موثر باشد.
    1-توحيد وپرهيز از شرك وغلو
    دعوت اسلام بر توحيد قرار دارد وعقيده اي خطر ناكتر وفاسد تر از شرك وغلو وجود ندارد.
    دراين موارد بايد از افراط وتفريط هردو پرهيز بشود.
    2-تفويض شرك وباطل است
    تفويض دو معنا دارد.اول اينكه بندگان در كارهاي خود مستقل وفاعل بالاستقلال باشند وقضا وقدر الهي در كار نباشد.
    دوم اينكه امر خلق ورزق واماته واحيا. وشفا, بيماران وغيره به حجج الهيه واگذار شده باشد كه فاعل بلاستقلال در اين امور باشند. وخدا از تدبير امور وافعال كناره گيري كرده باشد.
    واضح است كه تفويض به اين دومعني خلاف براهين عقلي وشرعي است.
    از نظر عقلي چون استقلال غير خدا در افعال منافي با ذات ممكن است.
    واما از نظر شرعي ايه" كل يوم هو في الشان" وايات ديگر ونيز روايت:
    لا جبر ولا تفويض بل امر بين الامرين در رد ان كافي است.
    3-قدرت غير مستقل وباذن الله
    قادر بودن عبد بطور ارتباط وغير مستقل وباذن الله بر اماته واحيا. وشفاي بيماران وخلق ورزق شرك نيست.
    درقران گاه مي فرمايد:
    الله يتوفي النفس
    وگاه" توفته رسلنا "
    ويا "والذين تتوفيهم الملائكه"
    بنابراين اطلاق بعضي از اسما,الحسني مثل رزاق ومميت ومحيي وخالق به غير خدا بطور اطلاق جايز نيست.اما بطور غير استقلالي جايز است.
    مثلا به كسي كه زمين موات رااحيا, مي كند,محيي مي گويندبا احياي ارضي كه در ايات"واعلمواانالله يحيي الارض بعد موتها" اشتباه نمشود.وشائبه توهم شرك در ان نيست.يا اطلاق شافي بر طبيب با شافي در مورد خداوند فرق دارد.گرچه كل من عندالله است.

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۰۱ در ساعت ۱۴:۳۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ولایت تکوینی




    ادامه
    4-اداره سازمان كائنات به اذن خدا
    عقلا مانعي ندارد كه اداره سازمان كائنات را به اذن خدا انسان كاملي مانند نبي وولي عهده دار باشد نه به نحو استقلال ,كه اشكالات عقلي لازم بيايد ومحاذير عقيده يهود كه" يدالله مغلوله" مي گويند,پيش بيايد.
    ومانعي ندارد كه براي فردي كه اكمل خلايق باشد ثابت گردد.اما اين احتمال گرچه شرك نيست ولي دليل محكمي از ايات قران بر اينكه سازمان كائنات بطور كلي به نبي يا ولي واگذار شده وجود ندارد.
    وظواهر ايات بسيار دلالت دارند كه بسياري از افعال را خداوند بلا واسطه انجام مي دهد.

    بلكه به اين نحو كه فرد مذكور جز’جنود حق باشد.چنانكه اين منصب بطور جزيي براي ملائكه ثابت است وهر كدام از انان به اذن الله تعالي در پستي انجام وظيفه وماموريت مي كنند وايات قران نيز بر ان دلالت دارند.
    فالمدبرات امرا
    فالمقسمات امرا
    ومانعي ندارد كه براي فردي كه اكمل خلايق باشد نيز ثابت گردد.

    چنانكه ممكن است به بعضي مناصبي مانند ملائكه واگذار شده باشد. مانند منصبي كه بنده اي كه در سوره كهف شرح ملاقات حضرت موسي با او مذكور است وماموريت هاي غيبي وغير عادي انجام مي دهد.
    بنا بر اين هيچ مانعي ندارد كه انبيا واوليا تحت رعايت هاي خاصي اين مناصب را داشته باشند.
    والله اعلم حيث يجعل الرسالته انعام124
    بعلاوه ريشه تمام كمالاتي كه براي موجود" ممكن "متصور باشد در تمام انسانها نهفته است ومراتب ظهور ان به حسب وجود اسباب وشرايط وعدم انها شدت وضعف دارد.
    مثلا اگاهي به علم غيب از طريق بعض الهامات كه غلو نيست وفوق مرتبه بشري نمي باشد.
    يا شفا گرفتن اهل تقوي بادعا ويا خواندن قران از خداوند.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود